Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...

mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

För min del: "Stabila" gammelaktier med historiskt hyfsad utdelning och förhoppningsvis både ökad utdelning samt värde.

Tråkigt? Ja.

Sover jag gott om frostnätterna när börsen rasar? Ja, hyfsat.

Blir jag glad när börsen rusar? Nja, mina aktier är ju inga raketer, men lite fart blir det väl förhoppningsvis.

Kan jag bli ekonomiskt oberoende nästa vecka?  Knappast, även om jag har en liten del i förhoppningsbolag. Men utdelningarna tickar in och återinvesteras...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khonis:

99% förhoppning o 1% fundamenta;)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

On 2018-01-23 at 13:48, skrev John Khonken:

Khonis du verkar älska mig. Såklart ska jag svara. Skilj på två saker. Världsekonomin och börsen. Det borde du veta. Världsekonomin är inte bra. Börsen hålls upp med gratis pengar . Som banker och dyl får låna I princip gratis. Hur länge börsen stiger är det ingen som vet.

Vad jobbar vi mot? Världsbanken eller börsen?

Du har gapat om världens undergång i flera år så är det inte dags att krypa fram och komma med belägg? Konstigt att jag tar dig och alla domedagsprofeter som pellejönsar när börsen gått spikrakt upp snart 10 år. Och du, meistro, gapar om domedagen :big_smile:

Så ja. Jag är avundsjuk. Tycker du är en magisk investerare och lite till också

PS. Skicka gärna pm när börsen dyker. 

PS 2. Gärna innan alla andra också får nyheten :big_smile:

Ändrades av Khonis
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khonis:

Vad jobbar vi mot? Världsbanken eller börsen?

Du har gapat om världens undergång i flera år så är det inte dags att krypa fram och komma med belägg? Konstigt att jag tar dig och alla domedagsprofeter som pellejönsar när börsen gått spikrakt upp snart 10 år. Och du, meistro, gapar om domedagen :big_smile:

Så ja. Jag är avundsjuk. Tycker du är en magisk investerare och lite till också

PS. Skicka gärna pm när börsen dyker. 

PS 2. Gärna innan alla andra också får nyheten :big_smile:

Kånken tillsammans med bankomaten är nog mest rädda för Bilderberg-gruppen och har största respekt för Nostradamus.

Jag ser fram emot Kånkens tråd "Bankkrisen 2018" som en uppföljare till fjolårets fullträff.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Måste kännas härligt. Berätta nu själva era egna åsikter om vad ni tror om 2018.  Jag påstår att hela världen mörkar den ekonmiska utvecklingen. När vi får veta sanningen kommer det gå fort. När det händer har jag ingen som helst anning om.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Måste kännas härligt. Berätta nu själva era egna åsikter om vad ni tror om 2018.  Jag påstår att hela världen mörkar den ekonmiska utvecklingen. När vi får veta sanningen kommer det gå fort. När det händer har jag ingen som helst anning om.

Är det bankkrisen 2018 du pratar om?
Dela på andra sajter

Bankkrisen och framförallt valutakriget som fler och fler lander just håller på med. Den senaste I raden är Usa. Just nu vet jag endast ett land som inte är med I valuta kriget. Det är Thailand. Kan självklart vara fler

Ändrades av John Khonken
Dela på andra sajter

Kamrater Ni som är så kunniga. Letar efter ett amerikansk oljebolag . Som helst arbetar mest I usa .  Jag är så dålig på oljebolag. Helst inte för dyrt bolag. Har något ett förslag

Tack på förhand

Dela på andra sajter

PARE var inte heller nån speciellt rolig historia...
Pare hade jag grymt flyt med, brukar inte fastna för länge i samma aktie så hann ge upp den i tid. Tappade 85k på ett oljecert men fick igen det med råge i Statoil.
Sa till mig själv 2009 när jag köpte Swedbank för 21 kr att där ska jag sitta lång men trada va för kul, borde lyssnat på mig själv där men vem fn lyssnar på en amatör [emoji1][emoji1]
Senaste åren har jag bara hållt till på stora listan och faktiskt bara vinst men förra året började jag bli försiktigt så inte mycket att hurra för. Tror att det dröjer en stund till innan raset men tima det precis är ju ren tur så jag ligger mest å väntar nu, hämtar nån enstaka % då och då på korta innehav när marknaden överdriver en negativ nyhet i ett stabilt bolag. Tror att inom ett år är det rea på börsen igen, max 2 år till nästa botten. Helt övertygad är jag iofs inte, mycket som inte är som det ska nu för tiden..
Dela på andra sajter

Precis min tanke
Dela på andra sajter

Sålde ca 45% av mitt innehav i Evolution Gaming igår. Fick tillbaka dubbla insatsen. Haft dem drygt 2 år.

Nöjd med den utväxlingen.

Men förlorar väl det mesta på ett husbygge istället.

Dela på andra sajter

On 1/28/2018 at 19:57, skrev John Khonken:

Jag kan ju notera ett litet ras i USA under måndagen, Sverige intresserar mig inte. Till skillnad från domedagsprofeterna ser jag denna utveckling som ett utmärkt tillfälle att köpa bra utdelningsaktier billigt. Enda smolken i glädjebägaren är att även om jag kan logga in på Avanza så kan jag inte utföra några sälj eller köp här i Nya Zeeland. Det var samma i Tokyo, men Avanza förnekar givetvis att det skulle finnas några spärrar om man befinner sig utanför Sverige. Dom ljuger uppenbarligen.

Håhåjaja, men det är kanske ännu bättre köplägen på torsdag när jag är tillbaka i Göteborg :) 

Vad gäller din fråga så tror jag 2018 kommer att bli ett fantastiskt år, inte minst för Apple.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Jag kan ju notera ett litet ras i USA under måndagen, Sverige intresserar mig inte. Till skillnad från domedagsprofeterna ser jag denna utveckling som ett utmärkt tillfälle att köpa bra utdelningsaktier billigt. Enda smolken i glädjebägaren är att även om jag kan logga in på Avanza så kan jag inte utföra några sälj eller köp här i Nya Zeeland. Det var samma i Tokyo, men Avanza förnekar givetvis att det skulle finnas några spärrar om man befinner sig utanför Sverige. Dom ljuger uppenbarligen.

Håhåjaja, men det är kanske ännu bättre köplägen på torsdag när jag är tillbaka i Göteborg :) 

Vad gäller din fråga så tror jag 2018 kommer att bli ett fantastiskt år, inte minst för Apple.

Herr Chang har talat.

Jag använder mig av Avanza och har inga problem att handla härifrån Thailand. 

Dela på andra sajter

Luke the Drifter
1 timme sedan, skrev Herr Chang:

Enda smolken i glädjebägaren är att även om jag kan logga in på Avanza så kan jag inte utföra några sälj eller köp här i Nya Zeeland. Det var samma i Tokyo, men Avanza förnekar givetvis att det skulle finnas några spärrar om man befinner sig utanför Sverige. Dom ljuger uppenbarligen.

Jag har köpt och sålt på Avanza otaliga gånger härifrån Thailand och det har alltid fungerat utan problem. Mitt senaste köp gjorde jag förresten så sent som igår.

Jag är ganska säker på att jag har köpt och sålt även då jag har befunnit mig i Kambodja eller Vietnam.

Mvh

Luke

PS  För övrigt så väntar jag på en större nedgång på världens börser och den kanske har börjat nu.

graph.png.9a628ec374a6708f2a493fcf4574a3bb.png

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Jag använder mig av Avanza och har inga problem att handla härifrån Thailand. 

1 timme sedan, skrev Luke the Drifter:

Jag har köpt och sålt på Avanza otaliga gånger härifrån Thailand och det har alltid fungerat utan problem. Mitt senaste köp gjorde jag förresten så sent som igår.

Jag är ganska säker på att jag har köpt och sålt även då jag har befunnit mig i Kambodja eller Vietnam.

Mvh

Luke

PS  För övrigt så väntar jag på en större nedgång på världens börser och den kanske har börjat nu.

graph.png.9a628ec374a6708f2a493fcf4574a3bb.png

Det var ju trevligt att det fungerar för er... jag är inne på Avanza nu och så här ser det ut det när jag försöker köpa ytterligare 200 GOV. Jag kan skriva in önskat antal och pris, men Avanza räknar inte om till svenska kronor, och varken köp eller säljknapp går att klicka på.

5a7940b0d0178_ScreenShot2018-02-06at18_33_49.png.8a63966820284c4a75d257ca78efb0c7.png

Detta från Auckland, visserligen är NASDAQ inte öppet nu men det ska ändå gå att lägga order.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det var ju trevligt att det fungerar för er... jag är inne på Avanza nu och så här ser det ut det när jag försöker köpa ytterligare 200 GOV. Jag kan skriva in önskat antal och pris, men Avanza räknar inte om till svenska kronor, och varken köp eller säljknapp går att klicka på.

5a7940b0d0178_ScreenShot2018-02-06at18_33_49.png.8a63966820284c4a75d257ca78efb0c7.png

Detta från Auckland, visserligen är NASDAQ inte öppet nu men det ska ändå gå att lägga order.

Herr Chang har talat.

Går det med VPN?
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Går det med VPN?

Har inte provat... men! Efter att ha dragit i mig en burk VB och ett antal cigaretter på den lilla uteplatsen utanför mitt rum på sunkmotellet i närheten av Aucklands flygplats slog det mig att kan finnas en annan förklaring.

Luke the Drifter och rolba loggar antagligen in på Avanza som privatpersoner. Själv loggar jag in i egenskap av Herr Chang AB, och man kan ju tänka sig att Avanza behandlar privatpersoner och juridiska personer på olika sätt. Bland annat har jag på sistone blivit avkrävd en utförlig förklaring av exakt vem som har kontroll över Herr Chang AB. I och för sig inga problem att svara på, jag äger 100% och ingen annan är inblandad. Men inte nog med det, om Herr Chang AB ska handla med värdepapper krävs ytterligare en registrering, man behöver ett så kallat LEI-nummer (Legal Entity Identifier), vilket kan ses som ett globalt organisationsnummer.

Inga problem med det heller, fast det kostade ju 1400 kronor första året och sen ska det kosta 1200 kronor per år. Bestämt av bland annat EU... håhåjaja. Men vad gör man inte för att hjälpa till mot penningtvätt och finansiering av terror!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

On 2018-01-26 at 20:08, skrev M33:

De flesta skriver bara om vilka bra affärer de gjort, men de flesta går ju på en mina då och då.

Vad är erat sämsta köp? Tog ni förlusten eller sitter ni kvar med Svarte-Petter?

Själv sitter jag med någon dryg hundring back i Net Insight & Imint, ingen förhoppning om att ta mig ur utan förlust den närmaste tiden...

Min solklart sämsta affär är när jag köpte Switchcore om ni kommer dom,köpte lite extra på nergången då det verkade billigt men det fortsatte hela vägen ner till typ noll.

Fast jävligt kul men nån liten förhoppningsraket då och då i portföljen även om dom störtar ibland...ska kittla lite ochså :-)

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Herr Chang har talat.

Loggar du in via appen eller vanliga hemsidan. Jag använder hemsidan och får en annan bild än din.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Har inte provat... men! Efter att ha dragit i mig en burk VB och ett antal cigaretter på den lilla uteplatsen utanför mitt rum på sunkmotellet i närheten av Aucklands flygplats slog det mig att kan finnas en annan förklaring.

Luke the Drifter och rolba loggar antagligen in på Avanza som privatpersoner. Själv loggar jag in i egenskap av Herr Chang AB, och man kan ju tänka sig att Avanza behandlar privatpersoner och juridiska personer på olika sätt. Bland annat har jag på sistone blivit avkrävd en utförlig förklaring av exakt vem som har kontroll över Herr Chang AB. I och för sig inga problem att svara på, jag äger 100% och ingen annan är inblandad. Men inte nog med det, om Herr Chang AB ska handla med värdepapper krävs ytterligare en registrering, man behöver ett så kallat LEI-nummer (Legal Entity Identifier), vilket kan ses som ett globalt organisationsnummer.

Inga problem med det heller, fast det kostade ju 1400 kronor första året och sen ska det kosta 1200 kronor per år. Bestämt av bland annat EU... håhåjaja. Men vad gör man inte för att hjälpa till mot penningtvätt och finansiering av terror!

Herr Chang har talat.

Jag har köpt/sålt både från Thailand och Laos. Din teori låter ju vettig men skulle kanske även kunna bero på att det är US aktier? Har du provat att handla svenska?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Loggar du in via appen eller vanliga hemsidan. Jag använder hemsidan och får en annan bild än din.

Jag loggar in på vanliga hemsidan i Safari på Macbook Air. Allt fungerar fint i Sverige, och jag slår vad om att det fungerar så fort jag anlänt Arlanda på torsdag.

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Jag har köpt/sålt både från Thailand och Laos. Din teori låter ju vettig men skulle kanske även kunna bero på att det är US aktier? Har du provat att handla svenska?

Det är ju en möjlig förklaring... ska försöka testa med lämplig aktie, Fingerprint kanske :) 

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Och ser man på, det gick att lägga in köporder på Fingerprint. @Esspe hade rätt, och jag ska ringa och gnälla på Avanza så fort jag kommer hem.

5a79e7cf9354c_ScreenShot2018-02-07at06_33_14.png.87b4f572758c30a70da23cc434a6afc6.png

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...