Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...

mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

29 minuter sedan, skrev John Khonken:

Två konton. Ett ISK och ett Aktiekonto

Med en sån uppgång på bara en vecka kan du inte ha speciellt många aktier i portföljen? Verkar mer som du har hittat någon raket eller handlar du med derivat? Har för mig att du har C-rad och den har väl gått upp runt 20 %.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

John Khonken

Helt rätt. Jag har tre olika I det ena och fem I det andra. Tycker fem olika är max. För att hänga med klarar jag inte av att följa manga till hundra procent

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Helt rätt. Jag har tre olika I det ena och fem I det andra. Tycker fem olika är max. För att hänga med klarar jag inte av att följa manga till hundra procent

OK men det innebär ju också att din riskprofil blir hög. Jag ligger på runt 15 aktier i min portfölj och hänger med på dom men kanske inte i micro perspektiv. Ingen aktie ska ha mer än ca 15% vikt och då tycker jag att risken blir lagom stor. Naturligtvis sprider jag även ägandet till olika branscher. Fonder har jag också för att ytterligare sprida riskerna. Vet inte hur gammal du är men man blir mera försiktig med åren och antalet minor man gått på :)

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
On 2018-01-07 at 05:18, skrev AnTove:

Dessutom så har flera banker satt köp på Cherry. Så du kan nog kosta på dig en massage efter frukosten också.

Cherry upp 12,83% igår. Blir frukost idag åxå. :big_smile: (Innan rekylen) :sure:

Dela på andra sajter

On ‎2018‎-‎01‎-‎07 at 12:34, skrev Esspe:

OK men det innebär ju också att din riskprofil blir hög. Jag ligger på runt 15 aktier i min portfölj och hänger med på dom men kanske inte i micro perspektiv. Ingen aktie ska ha mer än ca 15% vikt och då tycker jag att risken blir lagom stor. Naturligtvis sprider jag även ägandet till olika branscher. Fonder har jag också för att ytterligare sprida riskerna. Vet inte hur gammal du är men man blir mera försiktig med åren och antalet minor man gått på :)

Där har du rätt. Risken kan bli större..  Jag föredrar dock att göra så. För då har jag ordentlig koll vad jag håller på med. Jag har placerat mina pengar I aktier för att trygga lite bättre pension. För mig är inte några snabba klipp utan att jag inte förlorar några pengar och att värdet av mina pengar sjunker. När det gäller viktningen är den helt åt helvete enligt praxis. Har alldeles för mycket aktier I C-rad. Men säljer dom inte för dom går grymt bra. Lycka till vad du än gör 

Dela på andra sajter

On 2017-12-26 at 13:46, skrev AnTove:

Jag har två portföljer, en som jag i stort aldrig ändrar i och åter investerar utdelningar och en stor del av vinsten ifrån den andra portföljen i . Du får se om du kan hitta något intressant ifrån mina portföljer

Den fasta består av 

Handelsbanken 

Axfood

ICA

Castellum

Industrivärden

Investor 

Essity

Holmen 

Hufuvudstaden

Nobina

Walt Disney

Här ligger fokuset på att utdelningar och bygga vidare på en stabil portfölj som ska växa i lagom takt genom konjunkturerna och hela tiden ge utdelningar som jag återinvesterar.

Den korta består av:

Fortnox

Sweden care

Max Fastigheter

Storytel

THQ

Kindred 

Lundin Petroleum 

Pardox Entertainment

AQ Group

Ferronordic

Scandi Standard

BE Group 

Fram Scandinavien 

Stillfront Group 

Här försöker jag att hitta aktier där aktiekursen förhoppningsvis ska stiga så att jag kan sälja med god förtjänst och investera 70 % av vinsten i den fasta portföljen. Resterande används för att hitta nya billiga aktier. 

Känner mig allt mer pessimistisk till marknaden. Vilket har gjort att jag har sålt mycket under 14dagar. Det är den korta portföljen som har sålts och tagit hem vinster. 

Sålda och vinst sedan köp 

Fortnox + 100 % 

Max fastigheter + 6 %

Storytel + 26 %

AQ Group + 105 %

BE Group + 10 % 

Stillfront + + 96 %

Lundin Petroleum + 38 % 

FerroNordic + 18 % 

Ökat istället i :

Nobina 

Kindred

SwedenCare 

AxFood

ICA 

THQ

Paradox entertainment

Tog in Starbreeze studios när de hade en dipp för 2 veckor sedan.

Är väldigt tung i Spelindustrin just nu. Men känner att jag kan mycket om industrin och har ett stort kontaktnät. Svensk spelindustri går bara ifrån klarhet till klarhet. Känns skönt att vara tillbaks i Starbreeze, som för ett antal år sedan gjorde mig ekonomiskt oberoende. 

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev AnTove:

Känner mig allt mer pessimistisk till marknaden. Vilket har gjort att jag har sålt mycket under 14dagar. Det är den korta portföljen som har sålts och tagit hem vinster. 

Sålda och vinst sedan köp 

Fortnox + 100 % 

Max fastigheter + 6 %

Storytel + 26 %

AQ Group + 105 %

BE Group + 10 % 

Stillfront + + 96 %

Lundin Petroleum + 38 % 

FerroNordic + 18 % 

Ökat istället i :

Nobina 

Kindred

SwedenCare 

AxFood

ICA 

THQ

Paradox entertainment

Tog in Starbreeze studios när de hade en dipp för 2 veckor sedan.

Är väldigt tung i Spelindustrin just nu. Men känner att jag kan mycket om industrin och har ett stort kontaktnät. Svensk spelindustri går bara ifrån klarhet till klarhet. Känns skönt att vara tillbaks i Starbreeze, som för ett antal år sedan gjorde mig ekonomiskt oberoende. 

Appropå pessimistisk. Hur många har inte skrikit sig hesa över att DET VÄNDER NER NUUU, JAG HAR LADDAT KRIGSKASSAN, SÄÄÄÄLJ, DOOOMSDAY COMING senaste åren. Har ju fler här på forumet. Men som alltid. Ingen vet och det vi upplever nu är det nya svarta.

De som gick in på börsen för första ggn 2008 vet inte ens att det finns en rejäl risk. Värt att tänka på.

Ändrades av Khonis
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Khonis:

Appropå pessimistisk. Hur många har inte skrikit sig hesa över att DET VÄNDER NER NUUU, JAG HAR LADDAT KRIGSKASSAN, SÄÄÄÄLJ, DOOOMSDAY COMING senaste åren. Har ju fler här på forumet. Men som alltid. Ingen vet och det vi upplever nu är det nya svarta.

De som gick in på börsen för första ggn 2008 vet inte ens att det finns en rejäl risk. Värt att tänka på.

Det är väldigt svårt att säga när det vänder neråt eller om det kommer att göra det i år. Man får gå lite efter eget huvud och göra det som känns bra just för en själv. Det har kommit en del vinstvarningar och varsel den senaste veckan , men inte som 2008. Det var ett extremt år där alla bromsade in på några veckor och det varslades 1000-tals i veckan. Jag vågar inte att lita på den statistik som kommer om de europeiska marknaderna, har varit med om förr att det visar sig att statistiken och prognoserna har varit otroligt uppblåsta. Detta fortsätter, för ingen ställs till svars för det. Men som sagt så är det bästa att ta ansvar för sina egna investeringar och anpassa dem efter vad som känns bäst. Läsa på och försöka bilda sig en uppfattning och inte låta någon annan ta beslut och risker med ens pengar. Vill lever verkligen i en värld av förändring. Sitter själv och funderar på hur stor butiksdöden kommer att vara och om den är starkt överdriven. Funderar om det finns klipp att göra i vissa företag som just nu straffas hårt pågrund av alla diskussioner om butiksdöden. 

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev AnTove:

Det är väldigt svårt att säga när det vänder neråt eller om det kommer att göra det i år. Man får gå lite efter eget huvud och göra det som känns bra just för en själv. Det har kommit en del vinstvarningar och varsel den senaste veckan , men inte som 2008. Det var ett extremt år där alla bromsade in på några veckor och det varslades 1000-tals i veckan. Jag vågar inte att lita på den statistik som kommer om de europeiska marknaderna, har varit med om förr att det visar sig att statistiken och prognoserna har varit otroligt uppblåsta. Detta fortsätter, för ingen ställs till svars för det. Men som sagt så är det bästa att ta ansvar för sina egna investeringar och anpassa dem efter vad som känns bäst. Läsa på och försöka bilda sig en uppfattning och inte låta någon annan ta beslut och risker med ens pengar. Vill lever verkligen i en värld av förändring. Sitter själv och funderar på hur stor butiksdöden kommer att vara och om den är starkt överdriven. Funderar om det finns klipp att göra i vissa företag som just nu straffas hårt pågrund av alla diskussioner om butiksdöden. 

Vilka företag tycker du verkar intressanta?

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev SatanG:

/ SatanG

Det finns några företag i Sverige som har en unik position och är riktiga sedelpressar. ICA och Axfood har i runda slängar lite över 70 % av dagligvaruhandel och runt 80 % av grossistmarknaden i Sverige. Det finns inte mycket som tyder på att deras marknad är hotad. Det finns matkasseföretag som kommer att hota dem, för att de är helt beroende av deras grossiströrelse. ICA har lyckats bra med sina matkassar på landsbygden där de har sitt butiksnät och grossiströrelse. De matleveranser som i dag sker till gamla  genom Samhall, handlas i ICA butikerna. De marknadsandelar som Lidl och Netto tar är på bekostnad av Coop/ Konsum. Även ICA och AxFood växer hela tiden med ökad försäljning. Risken är stor att Coop inte finns inom 5- 10 år. De har också över 50 % av Apoteksmarknaden och skulle bli förvånad över om inte någon av dem köper upp APOTEA Snart, förmodligen AxFood. Det spelar ingen roll om det är hög eller lågkonjuktur, det kommer att tjäna och dela ut bra med pengar.

Ett annat företag Nobina som har en unika ställning i Norden med snart 50 % av marknaden i Sverige, Norge och Finland. Växer i Danmark och laddar för att ta sig ut i Europa. Den svenska marknaden domineras av Nobina, Keolis, Bergkvarna Buss, Nettbuss och Veolia. Tillsammans har de 80 % av marknaden i Sverige av samhällsbetalda trafik. Det som gör Nobina unik i bland dessa är att alla deras linjer går plus. Keolis, Nettbuss och Veolia försöker att köpa marknadsandelar genom att gå minus på sina anbud. Vilket en gång i tiden höll på att driva Nobina ( Swebus) i Konkurs och bankerna fick ta över kontrollen. Ett Exempel är stadstrafiken i Karlstad , där man lade sig lågt att man går 15 miljoner minus per år och har ett kontrakt på 7 år. De betalar för att få köra. Idag är de flesta avtal på tio år och går man plus som Nobina gör, så kan förutse sina inkomster i tio år framåt. Ingen konkurrent att kan sitta och vänt i tio år tills nästa upphandling. Nobina har byggt upp ett team som enbart ägnar sig åt anbud och upphandlingar och de har varit mycket framgångsrika inom detta. De har starka kassaflöden, lågskuldsättning och bra utdelning.

En lottsedel, men jag tror på företaget. Är SwedenCare som tillverkar hälsoprodukter till husdjur. De har lyckats bra på hundmarknaden och fått in en fot i Asien. Om det kommer att fortsätta i denna takt och utveckling, så kommer det att bli en kanon investering för min del. Risken kommer att vara att bolaget kommer att bli uppköpta inom något är när de lyckats så bra som de gör hittills. 

Scandi Standard har haft det lite tufft med lite dyrare investeringar. Men jag tror att det är en tillfällighet och de håller på att bli en av de största på kycklingprodukter i Europa. Peter Gyllenhammar ( inte blandas ihop med PG )  köper på sig allt större poster i bolaget, han brukar att kunna lukta till sig goda affärer och undervärderade bolag. Så jag ökar också när tillfälle ges. 

Dela på andra sajter

Antove

Vad sager du om Willys satsning på skåpen som folk bara behöver en kod för att få sin matkasse. Behöver aldrig beträdda affären. Båda kalla och varma varor går bra.  I stockholm finns en butik I Tyresö om jag kommer ihåg rätt. Det kan vara framtiden. Hämta din kasse när det passer dig

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev John Khonken:

Antove

Vad sager du om Willys satsning på skåpen som folk bara behöver en kod för att få sin matkasse. Behöver aldrig beträdda affären. Båda kalla och varma varor går bra.  I stockholm finns en butik I Tyresö om jag kommer ihåg rätt. Det kan vara framtiden. Hämta din kasse när det passer dig

Intressant, visste faktiskt inte om detta. Men det är ju helt klart enklare än att försöka att leverera det folk och att de ska vara hemma. Det är ju detta med kylvaror som är det stora problemet. Även att kunna leverera det så effektivt så möjlig. Tidsmässigt, antal fordon och mängd personal. Pratade med han som äger Värmlands största åkeri. De var med på ett försök med Linas matkasse och han drog sig ur efter några månader. Han upplevde det som en mardröm och möjligt att göra det effektivt och ekonomiskt. Det var omöjligt att leverera så många kassar i timmen att det skulle täcka kostnaderna. Det har visat sig just med Linas Matkasse som är störst, att de har stora ekonomiska problem och har försökt att bli uppköpta. Först var de värderade till en miljard och nu är de nere i en fjärdedel när de söker nya investerare. 

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev AnTove:

Det finns några företag i Sverige som har en unik position och är riktiga sedelpressar. ICA och Axfood har i runda slängar lite över 70 % av dagligvaruhandel och runt 80 % av grossistmarknaden i Sverige. Det finns inte mycket som tyder på att deras marknad är hotad. Det finns matkasseföretag som kommer att hota dem, för att de är helt beroende av deras grossiströrelse. ICA har lyckats bra med sina matkassar på landsbygden där de har sitt butiksnät och grossiströrelse. De matleveranser som i dag sker till gamla  genom Samhall, handlas i ICA butikerna. De marknadsandelar som Lidl och Netto tar är på bekostnad av Coop/ Konsum. Även ICA och AxFood växer hela tiden med ökad försäljning. Risken är stor att Coop inte finns inom 5- 10 år. De har också över 50 % av Apoteksmarknaden och skulle bli förvånad över om inte någon av dem köper upp APOTEA Snart, förmodligen AxFood. Det spelar ingen roll om det är hög eller lågkonjuktur, det kommer att tjäna och dela ut bra med pengar.

Ett annat företag Nobina som har en unika ställning i Norden med snart 50 % av marknaden i Sverige, Norge och Finland. Växer i Danmark och laddar för att ta sig ut i Europa. Den svenska marknaden domineras av Nobina, Keolis, Bergkvarna Buss, Nettbuss och Veolia. Tillsammans har de 80 % av marknaden i Sverige av samhällsbetalda trafik. Det som gör Nobina unik i bland dessa är att alla deras linjer går plus. Keolis, Nettbuss och Veolia försöker att köpa marknadsandelar genom att gå minus på sina anbud. Vilket en gång i tiden höll på att driva Nobina ( Swebus) i Konkurs och bankerna fick ta över kontrollen. Ett Exempel är stadstrafiken i Karlstad , där man lade sig lågt att man går 15 miljoner minus per år och har ett kontrakt på 7 år. De betalar för att få köra. Idag är de flesta avtal på tio år och går man plus som Nobina gör, så kan förutse sina inkomster i tio år framåt. Ingen konkurrent att kan sitta och vänt i tio år tills nästa upphandling. Nobina har byggt upp ett team som enbart ägnar sig åt anbud och upphandlingar och de har varit mycket framgångsrika inom detta. De har starka kassaflöden, lågskuldsättning och bra utdelning.

En lottsedel, men jag tror på företaget. Är SwedenCare som tillverkar hälsoprodukter till husdjur. De har lyckats bra på hundmarknaden och fått in en fot i Asien. Om det kommer att fortsätta i denna takt och utveckling, så kommer det att bli en kanon investering för min del. Risken kommer att vara att bolaget kommer att bli uppköpta inom något är när de lyckats så bra som de gör hittills. 

Scandi Standard har haft det lite tufft med lite dyrare investeringar. Men jag tror att det är en tillfällighet och de håller på att bli en av de största på kycklingprodukter i Europa. Peter Gyllenhammar ( inte blandas ihop med PG )  köper på sig allt större poster i bolaget, han brukar att kunna lukta till sig goda affärer och undervärderade bolag. Så jag ökar också när tillfälle ges. 

Bra inlägg, som vanligt !

Men personligen skulle jag aldrig köpa Axfood med ett PE på nästan 24.
Jag tycker att det verkar som att många är beredda att betala ett högt pris för en "säker" aktie.
En liknande investering som jag har är Orkla med ett PE på 10, nedsidan borde vara bra mycket mindre.

Disclaimer: Då jag jinxat Axfood så är det bara att gratulera de som hänger på köpknappen imorgon, och sorry till er som har Orkla !

Ändrades av MrChana
Dela på andra sajter

Den som lyckas tajma nergången perfekt bugar jag för.
Dela på andra sajter

Kul tråd,massa intressanta tips som är bra motiverade utan att det öveergår i en massa tjafsande:good:

Ännu mer imponerande när man tänker på det är på MPR :-)

And that's all I have to say about that

Dela på andra sajter

On 2018-01-18 at 21:55, skrev AnTove:

Kan bara inflika att Stockpicker (som brukar ha klart för sig) sänkte Nobina från köp till avvakta/behåll i senaste numret. Riktkurs 56 kr. Man framförde bl.a. lite farhågor för att det skulle ställas mera krav på elbussar framöver och att det skulle drabba skuldsättningen samt att det fanns betydligt fler kontrakt som skulle förhandlas under 2018 än tidigare och det kan pressa marginalerna. Själv kan jag inte så mycket om företaget att jag har en åsikt om det. Däremot har ju Bergkvara haft jätteproblem och så även Veolia har jag för mig.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Kan bara inflika att Stockpicker (som brukar ha klart för sig) sänkte Nobina från köp till avvakta/behåll i senaste numret. Riktkurs 56 kr. Man framförde bl.a. lite farhågor för att det skulle ställas mera krav på elbussar framöver och att det skulle drabba skuldsättningen samt att det fanns betydligt fler kontrakt som skulle förhandlas under 2018 än tidigare och det kan pressa marginalerna. Själv kan jag inte så mycket om företaget att jag har en åsikt om det. Däremot har ju Bergkvara haft jätteproblem och så även Veolia har jag för mig.

75 % av alla Nobinas bussar går idag på Biogas, El eller Etanol. Inom ett par år ska det vara 100 %. Så de ligger långt fram redan i den omställningen. Alla upphandlingar man har vunnit de senaste 2 åren där kraven på biogas eller el har krävts av trafikens huvudman. Så har man man fått lämna ett högre anbud och upphandlaren har oftast byggt depåerna med tankning och laddning som man har fått hyra. Så jag tror inte att det är ett stort problem. Som jag skrev i det tidigare inlägget så har Nobina ett team som sköter upphandlingarna på ett ovanligt skickligt sätt ( kanske är lite färgad av att en av dem i teamet är min svåger ). Jag tror att de har goda möjligheter att vinna och det är inte hållbart med det som Keolis,Veolia och Netbuss håller på med. Det har märkts de senast två åren, då de har valt att backa ur avtal och tagit böterna i stället. Dessa avtal har sedan gått till Nobina. Bergkvarna har tyvärr varit inblandad i flera olyckor, senast den som ett antal barn omkom i. De får kritik för att chaufförerna inte är utvilade, bussarna inte underhållande och allmän press att hålla ner kostnader.  

Ändrades av AnTove
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev omarama:

Kul tråd,massa intressanta tips som är bra motiverade utan att det öveergår i en massa tjafsande:good:

Ännu mer imponerande när man tänker på det är på MPR :-)

Inga dagisbarn här... :)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Vad tror ni om ÅAC?

Sägs att dom har mycket på gång, men det brukar ta tid allt som oftast ändå:)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wwax:

Nallade denna från Mats Qvibergs twitter. :haha:

DUJprG2W4AEI_LC.jpg.4b82aa7774bb9474934c62db33829d06.jpg

Ligger något i det. Den som sitter på information och förstår marknadens psykologi, spelreglerna. Är den som går hem med pengarna i dagens slut.

Dela på andra sajter

On 2018-01-18 at 10:20, skrev SatanG:

/ SatanG

Svarar vad jag tror. Vissa spelbolag gillar jag. Nämnde ett för länge sedan som gått bra. Finns flera. Ska vara nya och inte de gamla trötta. Undantag Cherry som har mycket att dela ut och en historia att göra så. 

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Khonis:

Svarar vad jag tror. Vissa spelbolag gillar jag. Nämnde ett för länge sedan som gått bra. Finns flera. Ska vara nya och inte de gamla trötta. Undantag Cherry som har mycket att dela ut och en historia att göra så. 

Vad säger experterna om det? Sen att övriga börsen gått i topp de senaste åren. Hur var det nu Konken och vad ni nu heter. Krigskassa på eller?

Dela på andra sajter

Khonis du verkar älska mig. Såklart ska jag svara. Skilj på två saker. Världsekonomin och börsen. Det borde du veta. Världsekonomin är inte bra. Börsen hålls upp med gratis pengar . Som banker och dyl får låna I princip gratis. Hur länge börsen stiger är det ingen som vet.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Khonis du verkar älska mig. Såklart ska jag svara. Skilj på två saker. Världsekonomin och börsen. Det borde du veta. Världsekonomin är inte bra. Börsen hålls upp med gratis pengar . Som banker och dyl får låna I princip gratis. Hur länge börsen stiger är det ingen som vet.

När börjar bankkrisen 2017?
Jag måste lägga upp den i kalendern
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...