Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...

mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

21 minuter sedan, skrev Esspe:

Stör mig inte alls men iom att du använder ordet vi så tycker jag att det tyder på att du är alltför känslomässigt engagerad i aktien.  Vis av erfarenhet vet jag att det sällan är bra. Man måste hela tiden vara beredd på att omvärdera sitt ställningstagande och det blir mycket svårare om man engagerar sig alltför mycket känslomässigt. Kritiska tankar slår man bara undan då. Bara ett stilla påpekande i all välmening. Tycker du jag pratar goja så bara bortse från mitt inlägg.

Investerar i nått som jag ser potential i,inte pga att jag känner ngt. Däremot så är svårt att inte vara glad vissa dagar när det går bra onekligen. Att jag skriver vi faller sig kanske ut av sig att jag investerat i bolagets utveckling under flera år  och du tyder helt fel isf :) Fast det är inte så ovanligt när argumenten brister så drar man till med gifta,känslor and so on.

Ändrades av Moipenyang
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Du säger hela tiden vi, är du anställd på Anoto. Annars låter det lite som att heja på ett fotbollslag och det är aldrig nyttigt att binda sig så känslomässigt vid sina aktier.

Att Moipenyang jobbar för Anoto var min första tanke också, varför skulle man skriva "vi" om ett företag man köpt några aktier i?

Jag har aldrig hört talats om Anoto men givetvis hoppas jag det går bra; alltid kul med små svenska företag som lyckas. Att omsätta 49 miljoner och göra en vinst på 600K på ett kvartal för ett företag som varit listat i 17 år låter dock lite tunt. Vi omsätter drygt 150 miljoner per år med en vinst på 30 miljoner och våra ägare (Private Equity) tycker att vi är alldeles för små för att börsintroduceras och då är vi också ett teknikföretag.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Investerar i nått som jag ser potential i,inte pga att jag känner ngt. Däremot så är svårt att inte vara glad vissa dagar när det går bra onekligen. Att jag skriver vi faller sig kanske ut av sig att jag investerat i bolagets utveckling under flera år  och du tyder helt fel isf :) Fast det är inte så ovanligt när argumenten brister så drar man till med gifta,känslor and so on.

Jo det är väldigt lätt att ryckas med när det går snabbt uppåt och allehanda forumdeltagare, typ placeras, fortsätter haussa och andra mer nyktra inlägg mer eller mindre skräms bort. Har varit med om det i bl.a. Neurovive och Sensys. I Neruovive fallet fick jag en massa skit för att jag försökte påtala vissa risker. Sen försvann haussarna mycket lämpligt när det började gå utför. Det fanns bl,a, ett s.k. investerarkollektiv som plockade fram massor med siffror och påståenden som nästan ingen brydde sig om att ifrågasätta. Nu menar jag inte att du skulle tillhöra den gruppen, bara att  man ska hålla båda fötterna på jorden.  Bara roligt om det går bra med Anoto.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

Att Moipenyang jobbar för Anoto var min första tanke också, varför skulle man skriva "vi" om ett företag man köpt några aktier i?

Jag har aldrig hört talats om Anoto men givetvis hoppas jag det går bra; alltid kul med små svenska företag som lyckas. Att omsätta 49 miljoner och göra en vinst på 600K på ett kvartal för ett företag som varit listat i 17 år låter dock lite tunt. Vi omsätter drygt 150 miljoner per år med en vinst på 30 miljoner och våra ägare (Private Equity) tycker att vi är alldeles för små för att börsintroduceras och då är vi också ett teknikföretag.

Anoto kom nog in på börsen i den allmänna IT-hysterin och dom har haft en lång tråkig resa än så länge.

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Atom:

Nä det var lite otippat att "Anoto" gick på vinst redan,var inte förräns i Q3 man hade väntat sig full effekt av den ändrade strategin. Kan bli nått av den då man satsar på låga marginaler i försäljningen men får istället årliga återkommande inkomster,razors and blades liknande affärer.  Pennorna ser ut att börja bära sig själva men den stora potentialen ser jag i ADNA med närmare 95% marginaler. Upfront betalning för licensen plus betalt efter mängden använda koder vilka finns att använda unikt i varje vara. 

Det visar sig hur de lyckas bryta in i den marknaden men chansen finns då "Anotos" Dot pattern har några fördelar jämte konkurrenterna.

Dela på andra sajter

Vad kul,Thailand SWA kommer bli en av de första länderna att använda "Anotos" Dot pattern med att validiera produkter och värdefull marknadsinfo för tillverkarna bla via SMark/DIgiwork. inom kommande 4 månaderna. 

Priset för licensen är 10miljoner USD varav Anoto cashar in 20% rätt ner i fickan med närmare 100%  marginaler plus återkommande intäkter från använd antal koder.

Kan bli en hel del då SWA kommer att använda sig av licensen i 7 olika länder i Asien :) Även offshore med oljebranschen,PAE till att börja med möjligtvis.

Ändrades av Moipenyang
Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Raset i FPC fortsätter. Man kan ju undra hur det öht är möjligt med en sån här utveckling av ett företag/aktie. Var med lite runt 50 i uppgången men klev av rätt snabbt så någon större vinst blev det inte men jag slapp iaf vara med i fritt fall.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

I morgon blir det spännande när Q3 presenteras. Borde bli väldigt bra.

Vilket bolag?

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev lillamannen:

Kanske Fingerprint Cards - Delårsrapport

Den kom idag. Kurs just nu 17,50 -11,5%

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Esspe:

Vilket bolag?

C-rad. Dom kommer att visa sin bästa Q I morgon. Sedan är frågan om aktiekursen går upp eller ner. Det är ett kanonbolag

Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Esspe:

Vilket bolag?

C-rad.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
6 timmar sedan, skrev bambam:

Någon som har CLS kvar ? 20,90 idag.

Sålde av 2000 st för 22,5 inköp 9,80, blir några extra bira i pattis.

Dela på andra sajter

Håller fast vid mina nu ,har haft dom flera år och legat mååånga tusen back och tänkt sälja dom fortare än blixten om jag skulle komma i närheten av mitt gav.Nu gick det undan och jag har läst på och tror att det går att krama ur myyyyycket mer,fantastiskt roligt .

Ligger många sköna thairesor pluss och det kliar att sälja av men jag behåller dom ett tag till .Rätt eller fel vad tror ni ?

Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev kenneth073:

Håller fast vid mina nu ,har haft dom flera år och legat mååånga tusen back och tänkt sälja dom fortare än blixten om jag skulle komma i närheten av mitt gav.Nu gick det undan och jag har läst på och tror att det går att krama ur myyyyycket mer,fantastiskt roligt .

Ligger många sköna thairesor pluss och det kliar att sälja av men jag behåller dom ett tag till .Rätt eller fel vad tror ni ?

Inte påläst men den gamla regeln att säkra upp insatsen kan aldrig vara fel, skönt för nattsömnen om inte annat.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev kenneth073:

Är du tveksam, sälj hälften. Eller sätt en släpande stop/loss.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hamnoi:

Inte påläst men den gamla regeln att säkra upp insatsen kan aldrig vara fel, skönt för nattsömnen om inte annat.

Exakt vad jag gjorde, nästan i alla fall och nu kan man luta sig tillbaka och hoppas att dom jag har kvar ökar.

Har ändå 80% kvar det kan bli jävligt bra eller så faller dom tillbaka då har jag inte förlorat allt, win win.

Dela på andra sajter

Exakt vad jag gjorde, nästan i alla fall och nu kan man luta sig tillbaka och hoppas att dom jag har kvar ökar.
Har ändå 80% kvar det kan bli jävligt bra eller så faller dom tillbaka då har jag inte förlorat allt, win win.
Inte riktigt med på det där tänket, precis som att de pengar man ligger vinst med inte är värda nåt så dom kan man förlora utan att det gör nåt.
Om en aktie är för dyr för att köpa så är den också för dyr att äga, skulle du köpt idag? Sitter man och surar över att man sålde för tidigt och missade toppen slutar man som pankis.
Dela på andra sajter

Vad har ni era I aktier I. Isk eller aktiekonto eller något annat. Och varför har ni det där ni har det. Blandar ni fonder och aktier.  Hur resonerar ni när ni köper fonder/aktier. Hedgar ni något?

Jag tror vi kan lära av varandra 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...