Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...

mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

58 minutes ago, John Khonken said:

Det finns här om du backar bandet. Jag har fått höra mycket skit. Men som tålmodig och bra kunskap vinner alltid I längden. Min filosofi är inte snabba pengar utan sakta framåt för att till slut bli kanon. Gäller bara att hålla ut. I år är dags

Får gratulera. Om det nu är "bra kunskap" när aktien till slut går upp, har det då varit "dålig kunskap" när den gick ned? Eller är det så enkelt att behåller man bara en aktie tillräckligt länge så kommer den både gå upp och ned och det oavsett om ägaren har någon kunskap överhuvudtaget?

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

John Khonken
1 minut sedan, skrev Atom:

Får gratulera. Om det nu är "bra kunskap" när aktien till slut går upp, har det då varit "dålig kunskap" när den gick ned? Eller är det så enkelt att behåller man bara en aktie tillräckligt länge så kommer den både gå upp och ned och det oavsett om ägaren har någon kunskap överhuvudtaget?

I mitt fall som du skriver om. Har jag påtalat här från första början att långsiktighet är det som gäller. Nu verkar det lossna. Inga snabba klipp

Dela på andra sajter

3 minutes ago, John Khonken said:

I mitt fall som du skriver om. Har jag påtalat här från första början att långsiktighet är det som gäller. Nu verkar det lossna. Inga snabba klipp

Det förstår jag men eftersom du i två inlägg påpekar vilken god kunskap du har så borde du ju gjort minst 500% vinst sedan du köpte.

Personligen har jag inte tid eller kunskap nog att sätta mig in i individuella aktier men jag är intresserad av makroekonomiska rörelser så jag slänger in pengarna i fonder baserat på vilka industrier och geografiska områden jag tror på och sedan låter jag proffsen handla. Visst, det försvinner en del pengar i avgifter men den extra tiden det skulle ta att ha riktigt bra detaljkunskap kan jag istället lägga på att jobba mer, tjäna mer och i längden få en bättre avkastning. Den dagen jag slutar jobba ska jag dock ta tag i det. 

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kenneth073:

Har haft Saab något år nu och den aktien har verkligen levererat så jag funderar på att sälja . Men det är nya ordrar på g hela tiden så den borde kanske öka ännu mer men har samtidigt lite svårt att se en såpass stor aktie gå som ett  spjut under så lång tid .

Man får passa sig för klyschan att bli kär i en aktie dvs behålla dom för länge .

Har ni tips på bra aktier som ni tror på ?

Mitt tips blir Sweco och railcare som ger bra utdelning .

Sweco verkar att ha god framtid och jag gillar att Gustaf Douglas är huvudägare, det är kvalitets stämpel. Jag har haft Railcare aktien en längre tid och det har varit en god investering. De Svenska järnvägarna är i behov av upprustning och jag hoppas att man fortsätter att bygga ut nätet. Vilket man måste göra om man ska nå de miljömål som regeringen har satt. Sedan så går maskinförsäljningen rätt bra och verkar att ha god utveckling. Den Brittiska verksamhet har utvecklas bra, men jag har inte kunskaper att avgöra hur man kommer att drabbas av Brexit. Något annat som är negativt är att grundarfamiljen säljer av aktier.  Jag kommer att behålla min aktier, men hålla ett öga på utveckligen och om det kommer att bli någon effekt av Brexit. 

Jag köper på mig Nobina aktier då och då. Bolaget minskar skulderna och har bara vinstgivande kontrakt. De vinner nya kontrakt och får gamla förnyade, det bästa är att kontrakten är på 7-10 år.  Så de kommer att vara ganska oberörda av hur omvärlden utvecklas. Man har bränsleindex, så skulle oljepriset stiga så skulle får man en ökad ersättning. 75% av fordonsflottan går nu på förnyelsebara bränslen. Jag köper även ICA och Axfood som kommer att stå sig starka och stabila i en orolig tid och marknad. 

Dela på andra sajter

John Khonken
34 minuter sedan, skrev Atom:

Det förstår jag men eftersom du i två inlägg påpekar vilken god kunskap du har så borde du ju gjort minst 500% vinst sedan du köpte.

Personligen har jag inte tid eller kunskap nog att sätta mig in i individuella aktier men jag är intresserad av makroekonomiska rörelser så jag slänger in pengarna i fonder baserat på vilka industrier och geografiska områden jag tror på och sedan låter jag proffsen handla. Visst, det försvinner en del pengar i avgifter men den extra tiden det skulle ta att ha riktigt bra detaljkunskap kan jag istället lägga på att jobba mer, tjäna mer och i längden få en bättre avkastning. Den dagen jag slutar jobba ska jag dock ta tag i det. 

Tack för ditt svar. Läs din sista rad. När jag insåg hur lurade vi är bestämde jag mig att sätta mig in I aktiemarknaden. Kostade stora pengar från början. Nu har jag förhpppningsvis lärt mig något. Mitt mål är att förbättra min pension inget annat.  

Dela på andra sajter

Mitt mål är också att förbättra min pension, vilket iofs inte är så svårt då min pension är noll, och framförallt att kunna gå i pension tidigare.

Jag är inget stort fan av banker och andra finansiella institutioner men luras de verkligen? Jag köper en fond och det står klart och tydligt att de tar ut 1.5% i årlig avgift och det är upp till mig att avgöra om det är värt det. Jag känner som sagt var inte att jag har den tiden och intresset som krävs för att sätta mig in i all världens börsnoterade företag och jag tycker samtidigt att det känns märkligt att begränsa sig till lilla Sverige. Jag tror på att förnyelsebar energi är en framtidsbransch så för ett par år sedan köpte jag lite andelar i en fond som investerar i dessa företag runt om i världen. De investerar i ett 50-tal företag i ett 20-tal länder och hur skulle jag kunna gjort det själv? Jag kunde givetvis slängt in alla pengar på ett företag men den typen av magont klarar jag mig utan.

Tycker man det är kul att följa Stockholmsbörsen och läsa på och om man dessutom inte pratar om några jättestora investeringar så ska man givetvis investera själv, då blir det ju lite som att hålla på med stryktips eller V75 och försöka vara så insatt som möjligt. Det jag invände mot var att du sade att du tjänat ihop en Thailandssemester nu pga din goda kunskap så jag ville bara veta hur många 100% dina aktier gått upp. Om de gått upp 100% på 4-5 år så når du ju inte ens upp till Index och då går det ju inte att åberopa någon stor kunskap.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Atom:

Mitt mål är också att förbättra min pension, vilket iofs inte är så svårt då min pension är noll, och framförallt att kunna gå i pension tidigare.

Jag är inget stort fan av banker och andra finansiella institutioner men luras de verkligen? Jag köper en fond och det står klart och tydligt att de tar ut 1.5% i årlig avgift och det är upp till mig att avgöra om det är värt det. Jag känner som sagt var inte att jag har den tiden och intresset som krävs för att sätta mig in i all världens börsnoterade företag och jag tycker samtidigt att det känns märkligt att begränsa sig till lilla Sverige. Jag tror på att förnyelsebar energi är en framtidsbransch så för ett par år sedan köpte jag lite andelar i en fond som investerar i dessa företag runt om i världen. De investerar i ett 50-tal företag i ett 20-tal länder och hur skulle jag kunna gjort det själv? Jag kunde givetvis slängt in alla pengar på ett företag men den typen av magont klarar jag mig utan.

Tycker man det är kul att följa Stockholmsbörsen och läsa på och om man dessutom inte pratar om några jättestora investeringar så ska man givetvis investera själv, då blir det ju lite som att hålla på med stryktips eller V75 och försöka vara så insatt som möjligt. Det jag invände mot var att du sade att du tjänat ihop en Thailandssemester nu pga din goda kunskap så jag ville bara veta hur många 100% dina aktier gått upp. Om de gått upp 100% på 4-5 år så når du ju inte ens upp till Index och då går det ju inte att åberopa någon stor kunskap.

Antingen har han jävligt bra med pengar placerade, eller så är hans semester billig.

Frågan är vad han ska göra nu när han säljer aktierna. Vad blir nästa klipp?

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Antingen har han jävligt bra med pengar placerade, eller så är hans semester billig.

Frågan är vad han ska göra nu när han säljer aktierna. Vad blir nästa klipp?

Jag antar att han pratar om C-rad och den har gått 6,5 % upp de senaste 3 åren...

så jag antar att han köpte dom för länge sen

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

kenneth073

C-rad eller och cls, speciellt det sista är  ju ett sorgebarn ,har haft dom där I ca 5år ,ingen utdelning och mina sämsta investeringar.Varit på vippen att sälja skiten men vågar inte för då händer det väl nåt ,c-rad har ju börjat röra sig lite uppåt iallafall.

Små okända aktiebolag kommer jag inte att handla med mer ,har får mig en käftsmäll genom att lyssna på andra.

Har aktier som gått bra men fonder är ju inte så dumt heller.

Towe ,railcare  har ju hyfsat utdelning också  köpte dom första gången under 40 tror jag det  var.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Det finns ett antal fondförvaltare som är svåra att slå på egen hand , tex Didner & Gerge . De finns alltid med i mitt pensionsval och har nog givit mig runt 10 % i avkastning per år under 15 år. Aktier är ett stort fritidsintresse för min del och även en del av mitt yrke. Många går nog och drömmer om det snabba klippet som ska göra dem snuskigt rika. För mig har utmaningen legat i att bygga en fast portfölj som ska ge mig en sådan avkastning per år så att jag inte skulle behöva att jobba om jag inte vill. Eller målet var att jag skulle ha en obelånat bostad och bil, sedan en portfölj som ger en avkastning på en årslön. Så att om jag får barn så ska jag inte behöva att oroa mig om jag behöver att vara hemma när de är sjuka eller om något går sönder. Samt en semesterresa om året och kanske någon weekendresa. 80 % av kapitalet ligger i den fasta portföljen och 20 % försöker jag att göra korta affärer.

Helst vill jag hitta ett företag som kommer att utvecklas och växa, det finner jag otroligt intressant. Att det blir något av företaget och inte bara upp som en raket och sedan en krasch där många förlorar sina pengar. Tex spelföretaget Starbreeze , när ingen trodde på det och konkursen var nära. Jag hade alltid gillat deras spel och jag tyckte de hade så mycket talang inom väggarna. Så jag och några till tecknade oss stort i nyemissionen och två år senare var företag ett succé och det fortsätter att leverera och har idag ett börsvärde på 5 miljarder. Det blev nästan 1000 % avkastning på min investering och den bästa som jag har gjort. Vinsten gjorde så att jag kunde nå mitt mål. Nu har jag som mål att inte behöva att ta av kastningen och få kapitalet att växa mera än 15 % per år. Och kanske även köpa en sommarbostad kontant framöver och kunna gå i pension när jag 60 år. Men jag har också haft turen att få varit med och gjort bostadskarriär, där jag har bytt bostad 4 gånger och värdet har stigit nästan 100 % per bostad. Köpte första bostaden kontant , så jag har haft väldigt låg belåning på övriga. Började att jobba extra tidigt och har alltid varit sparsam, så jag kunde betala av mina studieskulder på 3 år. Och jag har sedan dess även haft en bra inkomst och jag placerar 20 % av min inkomst varje månad i aktier. Det är många runt mig som retar sig på mig , men jag är inte född med pengar och jag har arbetat ihop varje krona och tagit kloka beslut. Mest retar sig de på att jag inte lever ett lyxliv för pengarna och bränner dem. Att jag är så försiktig och verkligen funderar på om jag behöver saker eller om pengarna kan göra nytta längre fram. Jag äter ofta ute och reser en del, det är en lyx för mig. 

Dela på andra sajter

kenneth073

Fantastiskt fint skrivet Towe,det märks att du är en Karlstadstös .:haha:

Har en resev på några hundratusen  i ett sparkonto som inte ger värst mycket ränta ,är nu inne på att investera dom i något annat .Lång siktigt upp till 10 år kanske ,tips på det ?

Ändrades av kenneth073
Dela på andra sajter

John Khonken
31 minuter sedan, skrev AnTove:

Det finns ett antal fondförvaltare som är svåra att slå på egen hand , tex Didner & Gerge . De finns alltid med i mitt pensionsval och har nog givit mig runt 10 % i avkastning per år under 15 år. Aktier är ett stort fritidsintresse för min del och även en del av mitt yrke. Många går nog och drömmer om det snabba klippet som ska göra dem snuskigt rika. För mig har utmaningen legat i att bygga en fast portfölj som ska ge mig en sådan avkastning per år så att jag inte skulle behöva att jobba om jag inte vill. Eller målet var att jag skulle ha en obelånat bostad och bil, sedan en portfölj som ger en avkastning på en årslön. Så att om jag får barn så ska jag inte behöva att oroa mig om jag behöver att vara hemma när de är sjuka eller om något går sönder. Samt en semesterresa om året och kanske någon weekendresa. 80 % av kapitalet ligger i den fasta portföljen och 20 % försöker jag att göra korta affärer.

Helst vill jag hitta ett företag som kommer att utvecklas och växa, det finner jag otroligt intressant. Att det blir något av företaget och inte bara upp som en raket och sedan en krasch där många förlorar sina pengar. Tex spelföretaget Starbreeze , när ingen trodde på det och konkursen var nära. Jag hade alltid gillat deras spel och jag tyckte de hade så mycket talang inom väggarna. Så jag och några till tecknade oss stort i nyemissionen och två år senare var företag ett succé och det fortsätter att leverera och har idag ett börsvärde på 5 miljarder. Det blev nästan 1000 % avkastning på min investering och den bästa som jag har gjort. Vinsten gjorde så att jag kunde nå mitt mål. Nu har jag som mål att inte behöva att ta av kastningen och få kapitalet att växa mera än 15 % per år. Och kanske även köpa en sommarbostad kontant framöver och kunna gå i pension när jag 60 år. Men jag har också haft turen att få varit med och gjort bostadskarriär, där jag har bytt bostad 4 gånger och värdet har stigit nästan 100 % per bostad. Köpte första bostaden kontant , så jag har haft väldigt låg belåning på övriga. Började att jobba extra tidigt och har alltid varit sparsam, så jag kunde betala av mina studieskulder på 3 år. Och jag har sedan dess även haft en bra inkomst och jag placerar 20 % av min inkomst varje månad i aktier. Det är många runt mig som retar sig på mig , men jag är inte född med pengar och jag har arbetat ihop varje krona och tagit kloka beslut. Mest retar sig de på att jag inte lever ett lyxliv för pengarna och bränner dem. Att jag är så försiktig och verkligen funderar på om jag behöver saker eller om pengarna kan göra nytta längre fram. Jag äter ofta ute och reser en del, det är en lyx för mig. 

Stort gratis. Att få 15% varje år är riktigt bra. Så jävla snyggt. Allt rätt

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev kenneth073:

Fantastiskt fint skrivet Towe,det märks att du är en Karlstadstös .:haha:

Har en resev på några hundratusen  i ett sparkonto som inte ger värst mycket ränta ,är nu inne på att investera dom i något annat .Lång siktigt upp till 10 år kanske ,tips på det ?

Menar du mig när du skriver Towe eller någon annan? I sådant fall så är jag ingen tös , men jag är ifrån Karlstad:) Skulle nog placera pengar i trygga utdelningsaktier som ICA , Axfood, Handelsbanken, Nobina, Latour, Lundbergs, Huvudstaden, Castellum, Fabege , Duni , Billerudkorsnäs .

Dela på andra sajter

kenneth073

Hehe jag vet ju inte din ålder,men skitsamma du verkar veta vad du skriver om till  skillnad från många andra..

Ska ta fasta på några av dina tips .:clapping:

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev kenneth073:

Hehe jag vet ju inte din ålder,men skitsamma du verkar veta vad du skriver om till  skillnad från många andra..

Ska ta fasta på några av dina tips .:clapping:

Tack! Jag är en 38 år gammal man.

Dela på andra sajter

UglyFarang
8 timmar sedan, skrev John Khonken:

Och plötsligt så hände det jag väntat på. Som jag väntat.  Full kontroll och bra research är nyckeln. Gratisresa I år .

Vunnit på Triss?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

John Khonken
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Vunnit på Triss?

Inte ens på travet. Resan I år betalar mina placeringar. Och mer därtill

Dela på andra sajter

Varför inte göra det enkelt och inte krångla till det. Lägg allt i Spiltans två fonder investmentsbolag Sverige och globalt och sov gott. Globalfonden upp ca 15% sen start förra hösten och sverigefonden upp ca 16% sen årsskiftet. Då finns tid till annat t.ex MPR.

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev John Khonken:

Inte ens på travet. Resan I år betalar mina placeringar. Och mer därtill

Vilken kurs sålde du på?

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev AnTove:

Alttid roligt att läsa när någon lyckas...  Respekt!

Sitter själv och hoppas på några bolag ska få det stora genombrottet... Mycket magsår i mellanåt.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

Oregistrerad

1 Bitcoin 6 maj 2016  = 3.650 kr

6 maj 2017  = 13.324 kr  Men det kommer mera. Det är fortfarande löjligt billigt.

År 2010 kostade en Bitcoin 0,50 kr 

Nu accepterades Bitcoin som lagligt betalningsmedel i Japan, och därmed så tillkom det 260.000 ställen att handla med Bitcoin.

Ändrades av Oregistrerad
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jaha... om nu detta ska vara någon slaga k*kmätartävling kan jag väl meddela att jag 1997 köpte Appleaktier för 57 cent styck. De står nu på $148.96, en ökning 26133%, eller en genomsnittlig ökning på 32% om året i 20 år. Bortsett från inflation.

Lite intressant är också att utdelning per kvartal nu ligger på 63 cent. Jag får tillbaka inköpskostnaden och mer varje kvartal...

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Oregistrerad
15 timmar sedan, skrev AnTove:

Menar du mig när du skriver Towe eller någon annan? I sådant fall så är jag ingen tös , men jag är ifrån Karlstad:) Skulle nog placera pengar i trygga utdelningsaktier som ICA , Axfood, Handelsbanken, Nobina, Latour, Lundbergs, Huvudstaden, Castellum, Fabege , Duni , Billerudkorsnäs .

Avanza Zero kanske.

Även om jag inte gillar fonder så hade jag också Didner i kanske 15 år.

Men dom senaste åren har jag legat riktigt tung i Bitcoin såklart ;-)

Dela på andra sajter

Oregistrerad
9 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Jaha... om nu detta ska vara någon slaga k*kmätartävling kan jag väl meddela att jag 1997 köpte Appleaktier för 57 cent styck. De står nu på $148.96, en ökning 26133%, eller en genomsnittlig ökning på 32% om året i 20 år. Bortsett från inflation.

Lite intressant är också att utdelning per kvartal nu ligger på 63 cent. Jag får tillbaka inköpskostnaden och mer varje kvartal...

Herr Chang har talat.

Grattis till den ökningen!

Synd att du tog det som en kuktävling. det var aldrig meningen. Tänkte bara påminna om att det finns annat än aktier också.

Sen kanske den stora ökningen på Apple är över, så är den mycket möjlig i Bitcoin fortsättningsvis.

Vi är väl här för att bla. ge varandra goda tips och det har jag försökt att göra i några år. Även om det inte har uppskattats av så många.

Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Herr Chang:

Herr Chang har talat.

Var tyvärr för feg för att köpa Apple runt 2000 - 2001. Funderade mycket på det, men det blev inte förrän 2005 jag köpte och ägde dem fram tills 2016. Varit lite för feg även när det gäller Amazon och Walt Disney, har missat en hel del av uppgången i dessa bolag. Jag är nyfiken på vad Apple kommer att göra med sin stora kassa, det spekuleras mycket kring detta.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...