Benriach Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 On 2016-11-01 at 21:01, skrev AnTove: Håller med dig helt ! Det måste vara någon form av preferensaktier och det är stor risk med dem. Företaget kan bestämma sig att dra in utdelningen på kort varsel och om företaget får problem och så är dessa aktieägare de sista som får betalt vid problem . Det är stor risk och osäkerhet att äga dessa .Man blir sittandet med risken . Tänker också att amerikanska företag brukar inte dela ut varje månad utan en gång i kvartalet eller årsvis . Nja, det är väl en sanning med modifikation. Visst kan företaget dra in utdelningen för preffar, men gör de det så kan de inte dela ut ett rött öre till stamaktierna förrän de betalt tillbaka innehållen utdelning med ränta till preffägarna... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnTove Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 5 timmar sedan, skrev Benriach: Nja, det är väl en sanning med modifikation. Visst kan företaget dra in utdelningen för preffar, men gör de det så kan de inte dela ut ett rött öre till stamaktierna förrän de betalt tillbaka innehållen utdelning med ränta till preffägarna... Hej ! Jag har ingen egen erfarenhet av preferens aktier . Vi kommer att ha en möjlighet att följa detta genom att följa Eniros preffar . Det talades denna vecka om att de inte kommer att kunna ge någon utdelning på preferens aktierna under en tid och flera analytiker menar att det kommer att vara omöjligt för dem att få lönsamhet igen i sin verksamhet . Och att ingen kommer att vilja ställa upp på nyemission . Men det innebär att övriga aktieägare i det lägget sitter illa till också . Jag vet inte vilket aktieslag som är enklast att bli av med . Det som jag tänkte mest på är att man ska vara försiktigt , om man utlovas väldigt hög avkastning så är det nog ett tecken på att något inte står rätt till . Inget företag betalar hög ränta om det finns andra alternativ . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 12 minuter sedan, skrev AnTove: Hej ! Jag har ingen egen erfarenhet av preferens aktier . Vi kommer att ha en möjlighet att följa detta genom att följa Eniros preffar . Det talades denna vecka om att de inte kommer att kunna ge någon utdelning på preferens aktierna under en tid och flera analytiker menar att det kommer att vara omöjligt för dem att få lönsamhet igen i sin verksamhet . Och att ingen kommer att vilja ställa upp på nyemission . Men det innebär att övriga aktieägare i det lägget sitter illa till också . Jag vet inte vilket aktieslag som är enklast att bli av med . Det som jag tänkte mest på är att man ska vara försiktigt , om man utlovas väldigt hög avkastning så är det nog ett tecken på att något inte står rätt till . Inget företag betalar hög ränta om det finns andra alternativ . Ja, vad gäller Eniro så hoppas jag att det skitbolaget går i konkurs. Om de inte gör det så kommer deras skuld till pref-ägarna att öka varje kvartal och de måste betala tillbaka varenda sekin innan de ger nåt till stamaktieägarna. Och ja, det är ett väldigt dåligt tecken även för de vanliga aktieägarna om bolaget inte kan betala preffarna. Vad gäller din sista mening" Inget företag betalar hög ränta om det finns andra alternativ", så håller jag inte riktigt med dig. Många fastighetsbolag ger ut preffar till hög ränta, men de tror att de kan tjäna in mer på den kosingen än vad som de måste betala i ränta, dvs utdelning... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Januari 25, 2017 Dela Inlagd Januari 25, 2017 Hur mår en aktieägare i fingerprint dessa dagar? Gäller nog att ligga jävligt lång här.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 25, 2017 Dela Inlagd Januari 25, 2017 On 2016-11-05 at 17:18, skrev Naam kaeng: Tack för förnuftig respons och feedback! Skall definitivt framföra dessa synpunkter till min vän. Jag tror dock inget kan förändra hans syn på det hela, han gör inte annat än pratar sig varm om detta när vi ses. Men det är väl så det är - olika människor ser på risk/säkerhet med lite olika ögon. On 2016-11-05 at 17:18, skrev Naam kaeng: Glömde att skriva vad det handlar om: http://www.nasdaq.com/symbol/good Jo, han har som sagt dragit in stålar vid varje utdelning. Nu såg han att de gått upp 3 dollar stycket, sedan han för inte så länge sedan köpte dem - så han sålde allt med en vinst på en kvarts miljon kronor. (Och nu har han satsat allt i ett bolag som tydligen ger ännu mer i utdelning, var tredje månad.....) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd Januari 25, 2017 Dela Inlagd Januari 25, 2017 11 timmar sedan, skrev Sangwal: Hur mår en aktieägare i fingerprint dessa dagar? Gäller nog att ligga jävligt lång här.. Rock on! Mår fint! Fortfarande en bra bit över 100% värde ökning... Men kan tänka mig att de som köpte i höstas i tron om fortsatt uppgång är lite ledsen... Men så är livet på börsen, ibland vinner man och ibland förlorar man... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Januari 25, 2017 Dela Inlagd Januari 25, 2017 22 minuter sedan, skrev samet: Mår fint! Fortfarande en bra bit över 100% värde ökning... Men kan tänka mig att de som köpte i höstas i tron om fortsatt uppgång är lite ledsen... Men så är livet på börsen, ibland vinner man och ibland förlorar man... Det sjuka är att den har ett extremt lågt P/E tal... Tyvärr är den hårt blankad och lider av rykten av insideraffärer.. Den är köpvärd, men jag håller mig ifrån den ändå... Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Januari 25, 2017 Dela Inlagd Januari 25, 2017 12 timmar sedan, skrev Sangwal: Hur mår en aktieägare i fingerprint dessa dagar? Gäller nog att ligga jävligt lång här.. Rock on! Jag sålde grabbens innehav innan vi åkte till Thailand(8 dec.) röta igen Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hamnoi Inlagd Januari 29, 2017 Dela Inlagd Januari 29, 2017 On 2017-01-25 at 21:00, skrev samet: Mår fint! Fortfarande en bra bit över 100% värde ökning... Men kan tänka mig att de som köpte i höstas i tron om fortsatt uppgång är lite ledsen... Men så är livet på börsen, ibland vinner man och ibland förlorar man... Är ju fint, själv hade jag grämt mig enormt över att se en nedgång på 400kr sedan toppen, tur att vi alla är olika barn Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard."Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd Februari 2, 2017 Dela Inlagd Februari 2, 2017 On 2017-01-25 at 09:24, skrev Sangwal: Hur mår en aktieägare i fingerprint dessa dagar? Gäller nog att ligga jävligt lång här.. Rock on! Tungt fall idag! Läste att av Fingerprints ca 60.000 ägare har 49.000 av dessa gjort förlust... ca 82% av alla ägare har förlorat. Ja då är det inte så roligt. Tur man tillhör de 18% ytterligare ett tag. Börjar blir riktigt låg värdering nu... köpläge kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 3, 2017 Dela Inlagd Februari 3, 2017 On 2017-01-29 at 19:57, skrev hamnoi: Är ju fint, själv hade jag grämt mig enormt över att se en nedgång på 400kr sedan toppen, tur att vi alla är olika barn Det gjordes ju en split i fjor så riktigt så våldsam är inte nergången. Kursrekordet enl Nordnets sida ligger på 136 kr. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Februari 3, 2017 Dela Inlagd Februari 3, 2017 17 timmar sedan, skrev samet: Tungt fall idag! Läste att av Fingerprints ca 60.000 ägare har 49.000 av dessa gjort förlust... ca 82% av alla ägare har förlorat. Ja då är det inte så roligt. Tur man tillhör de 18% ytterligare ett tag. Börjar blir riktigt låg värdering nu... köpläge kanske? Visst kan det kännas som köpläge, men själv avvaktar jag. det är för mycket negativa vibbar runt bolaget för tillfället.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 21, 2017 Dela Inlagd Mars 21, 2017 Börjar det bli dags att köpa Fingerprint nu? http://www.di.se/nyheter/fingerprint-rasar-pa-borsen-efter-vinstvarning/ “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Mars 21, 2017 Dela Inlagd Mars 21, 2017 4 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Börjar det bli dags att köpa Fingerprint nu? http://www.di.se/nyheter/fingerprint-rasar-pa-borsen-efter-vinstvarning/ Inte en chans att jag stoppar in några pengar där iaf. Fallande knivar osv. Det där företaget verkar ju vara ett skämt. Absolut noll koll på vad dom håller på med, vinstvarningarna duggar tätt. Insiderförsäljning och husrannsakningar. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Mars 21, 2017 Dela Inlagd Mars 21, 2017 Förhoppningsvis är botten nådd, men efter erfarenheter från Ericsson tror jag inte det. Lite av att upp som en sol ned som en pannkaka. En aktiekurs mellan 15 till 20 är nog mest realistisk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Mars 21, 2017 Dela Inlagd Mars 21, 2017 6 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Börjar det bli dags att köpa Fingerprint nu? http://www.di.se/nyheter/fingerprint-rasar-pa-borsen-efter-vinstvarning/ Ja, det borde väl vara köpläge, men den känns en aning besudlad.. För mycket negativt runt den för tillfället, men på längre sikt är det nog en bra affär.. Var väl någon här på Mpr, som gick all in i Fingerprint.... Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd Mars 21, 2017 Dela Inlagd Mars 21, 2017 Fingerprints konkurrenter har kommit ikapp och bolagets storhetstid är över. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krille Inlagd Mars 21, 2017 Dela Inlagd Mars 21, 2017 Är det någon som kan förklara värderingen av Hybricon? De har ett börsvärde på 73 mkr vilket känns helt absurt högt med tanke på bolagets ägare, historik och utvecklingsmöjligheter. Finns det något som tyder på att de någonsin kommer att få den orderingång som behövs för att få ordning på verksamheten? Själv är jag extremt tveksam och tar gärna emot tips på om det finns sätt att tjäna pengar på en fortsatt nedgång för bolaget? /Krille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnTove Inlagd Mars 23, 2017 Dela Inlagd Mars 23, 2017 101- åriga Lennart " Aktiestinsen " Israelsson gick bort igår. Kom ifrån ett fattigt hem , ingen utbildning och jobbade i hela livet som stins på SJ. 1947 hade han sparat ihop 600 kr som han köpte aktier för. Dessa växte till 150 miljoner kr. Dessa pengar skänkte han sedan bort till forskning och utbildning. Han fick inga egna barn, men ville att framtidens barn skulle kunna få de möjligheter han inte själv fick . Han höll varje vecka utbildningar gratis och har lärt tusentals människor hur de ska sköta sin ekonomi och spara. http://urskola.se/Produkter/158625-UR-Samtiden-Ekonomi-och-sparande-2010-Aktiestinsen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Maj 6, 2017 Dela Inlagd Maj 6, 2017 Och plötsligt så hände det jag väntat på. Som jag väntat. Full kontroll och bra research är nyckeln. Gratisresa I år . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd Maj 6, 2017 Dela Inlagd Maj 6, 2017 Vad var det då ? Låt höra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd Maj 6, 2017 Dela Inlagd Maj 6, 2017 Har haft Saab något år nu och den aktien har verkligen levererat så jag funderar på att sälja . Men det är nya ordrar på g hela tiden så den borde kanske öka ännu mer men har samtidigt lite svårt att se en såpass stor aktie gå som ett spjut under så lång tid . Man får passa sig för klyschan att bli kär i en aktie dvs behålla dom för länge . Har ni tips på bra aktier som ni tror på ? Mitt tips blir Sweco och railcare som ger bra utdelning . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Maj 6, 2017 Dela Inlagd Maj 6, 2017 38 minuter sedan, skrev kenneth073: Har haft Saab något år nu och den aktien har verkligen levererat så jag funderar på att sälja . Men det är nya ordrar på g hela tiden så den borde kanske öka ännu mer men har samtidigt lite svårt att se en såpass stor aktie gå som ett spjut under så lång tid . Man får passa sig för klyschan att bli kär i en aktie dvs behålla dom för länge . Har ni tips på bra aktier som ni tror på ? Mitt tips blir Sweco och railcare som ger bra utdelning . H&M bör vara köpvärd, med tanke hur lågt värderad den är.. Tipsade många kompisar att köpa Dedicare, när den låg på 50kr. Men köpte inte själv.. Nu ligger väl den på 150kr..... Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Maj 6, 2017 Dela Inlagd Maj 6, 2017 5 minuter sedan, skrev Sangwal: H&M bör vara köpvärd, med tanke hur lågt värderad den är.. Tipsade många kompisar att köpa Dedicare, när den låg på 50kr. Men köpte inte själv.. Nu ligger väl den på 150kr..... Rock on! Bör eventuellt vänta till efter beslut om utdelning med H&M som är 10 maj. Lägg in ett köp på 209kr den 11:e så blir det bra biz. Om någon är tveksam till mina rekommendationer så kan ni alltid höra med lilleputten Det här är jag på aktiemarknaden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Maj 6, 2017 Dela Inlagd Maj 6, 2017 1 timme sedan, skrev kenneth073: Vad var det då ? Låt höra Det finns här om du backar bandet. Jag har fått höra mycket skit. Men som tålmodig och bra kunskap vinner alltid I längden. Min filosofi är inte snabba pengar utan sakta framåt för att till slut bli kanon. Gäller bara att hålla ut. I år är dags Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu