Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...

mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev Benjamas:

Jo det finns faktiskt dom som gör det hur dumt det än låter.

Ja det gör det, jag brukar reta frugan som betalar skatt. 

Avanza låter dig inte öppna en KF om du är skriven utomlands men t.ex. Nordnet gör det. Både jag har där och jag har även öppnat till min fyra-åring. Ska öppna en åt min yngsta också när jag kommer av jobbet och får lite tid över. Även SEB tillåter KF för utskrivna, har där som jobbet betalar till istället för svensk pension. Den är dock låst till 55-års ålder.

En KF har du redan betalat in skattade pengar till och den enda skatten på dom ligger någonstans runt 0,3% på innehavet.

Det finns även skatteavtal mellan Sverige och Thailand som, vad jag förstått, innebär att skattar du på något i Sverige ska du inte behöva göra det igen i Thailand om inte skatten på detta är högre i Thailand (där jag antar personen som frågar ska bo) Ev. blir man då skyldig att betala mellanskillnaden men det finns nog fan ingen som skulle komma på tanken eller ha möjlighet att ta en på det.

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Jag har redan kf på nordnet bara det att då jag är skattskriven i Thailand så får inte Sverige ta ut någon schablonskatt på den.

Läste att om man har kf i 3:e land så struntar Thailand i det så länge man inte tar ut pengar från den och för in i Thailand, men en kf i sverige ser dom ev annorlunda på och vill beskatta. Ingen verkar dock veta vad som eg gäller.

Dela på andra sajter

On 2016-05-13 at 16:53, skrev Benjamas:

Nån som vet hur det funkar med kapitalförsäkring om man är skriven i Thailand, dvs resident och skall betala skatt där?

Har läst att man bara behöver betala skatt på kapitalförsäkring om man för in pengarna i Thailand men verkar osäkert om det även gäller om kapitalförsäkringen är svensk.

Citat

Nån som är resident här och har erfarenhet av hur det funkar?

Jag har en kapitalförsäkring i Avanza och är utskriven ur Sverige. Avkastningsskatten erläggs av försäkringsgivaren så den är inte något problem jämfört med ISK.  Då den redan är beskattad i Sverige så ska uttag rätteligen inte dubbelbeskattas. 

När det gäller Thailändska myndigheter så gör jag som hustrun säger, dvs frågar ingenting utan svarar på eventuella frågor. Mina överföringar till Thailand sker via mitt svenska bankkonto oavsett var pengarna kommer i från, så Bangkok bank ser endast en utbetalare.

Ändrades av rowa
rättelse
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rowa:

Jag har en kapitalförsäkring i Avanza och är utskriven ur Sverige. Avkastningsskatten erläggs av försäkringsgivaren så den är inte något problem jämfört med ISK.  Då den redan är beskattad i Sverige så ska uttag rätteligen inte dubbelbeskattas. 

När det gäller Thailändska myndigheter så gör jag som hustrun säger, dvs frågar ingenting utan svarar på eventuella frågor. Mina överföringar till Thailand sker via mitt svenska bankkonto oavsett var pengarna kommer i från, så Bangkok bank ser endast en utbetalare.

Men till vem erläggs avkastningsskatten?

Sverige har ju ingen rätt till den i mitt fall.

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Benjamas:
Men till vem erläggs avkastningsskatten?

Sverige har ju ingen rätt till den i mitt fall.

Det svenska försäkringsbolaget är skattesubjekt i Sverige. Avkastningsskatten levereras till skatteverket men belastar förvisso försäkringen, samma sak gller pennsionsförsäkringar. 

Om du vill undvika svensk avkastningsskatt så gäller det placera i ett utländskt bolag eller bank.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Ändrades av rowa
förtydligande
Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Vad tror ni, får vi en dipp under 1300 inför Brexit valet? Nej sidan leder ju nu.

Dela på andra sajter

om man har sink och har haft aktier i 6 kalenderår är vinsten skattefri då ?

Dela på andra sajter

Sink är väl bara skatt på inkomst, inte kapital vinst.

Dela på andra sajter

Sååå har man smällt in rubbet i FING, över millen nu.

Vad händer nästa vecka, bära eller brista. :D

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Wwax:

Hehe, tufft spelat, blir nästan sugen att gå in. Skulle behöva en ny klocka...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Benriach:

Ingen minns en fegis. :)

Dela på andra sajter

On 2016-06-08 at 01:41, skrev thaiola:

On 2016-06-09 at 03:14, skrev Benjamas:

Sink är väl bara skatt på inkomst, inte kapital vinst.

Man betalar väl ingen kapitalskatt när man har sink? Men det beror väl på hur de bedömmer när man gjort vinsten kanske.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

hej tips till allihopa maila skattemyndigheten eller ert bolag där ni har ert kapital samlad och fråga.Där får ni dags-aktuell information. Då slipper ni undra. Här på forumet finns det så många olika erfarenheter om saker och ting. mvh

Dela på andra sajter

Man betalar väl ingen kapitalskatt när man har sink? Men det beror väl på hur de bedömmer när man gjort vinsten kanske.

Är inte alls säker men Sink betyder Särskild Inkomst Skatt och vinst på kapital skattas ju inte som Inkomst.

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev haan:

hej tips till allihopa maila skattemyndigheten eller ert bolag där ni har ert kapital samlad och fråga.Där får ni dags-aktuell information. Då slipper ni undra. Här på forumet finns det så många olika erfarenheter om saker och ting. mvh

det är redag fixat , väntar på svar

9 timmar sedan, skrev haan:

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev John Khonken:

Det var dom snabbaste tre minuterna jag sett. Du är kommunalare va

Kommunalare? haha ja du tror det va.  Jag är ingen foliehattsmarodör som tror på alla DR Dooms och idi*ter som finns. Marknaden är absolut. Lär er det, marknaden har aldrig fel. :boom:

Men då är foliehatten på igen och ... ja gör som du vill. Mår du bra av att negga och hålla på så GOOD FOR YOU som dom säger. Men själv har jag lärt mig att inte försöka gå emot marknaden. Hade du gjort detsamma hade du tjänat pengar på dina löjliga guld och silver-"investeringar" du gjort som visat sig vara jönseri.

Lycka till Konken

Dela på andra sajter

Usch ingen kul vecka detta, -17% över hela portföljen, nu får den där jävla brexitsörjan vara över snart.

Sitter inte med några särskilt Brittkänsliga papper dock mycket risk och marknaden agerar hysteriskt.

Körningarna i FING håller på att göra mig galen fast man borde vara van vid det här laget. :doubt:

Kina har gått hyffsat inatt och hoppas på lite rekyl idag... *gäääääsp*

Dela på andra sajter

On 2016-06-11 at 22:43, skrev Wwax:

On 2016-06-11 at 22:49, skrev Benriach:

Hade nog som bäst blivit en Timex från OK...

7 minuter sedan, skrev Wwax:

Usch ingen kul vecka detta, -17% över hela portföljen, nu får den där jävla brexitsörjan vara över snart.

Sitter inte med några särskilt Brittkänsliga papper dock mycket risk och marknaden agerar hysteriskt.

Körningarna i FING håller på att göra mig galen fast man borde vara van vid det här laget. :doubt:

Förstår att det känns surt om du gick all in på Fing, botten e nog inte nådd ännu....

Men de repar sig säkert efter Brexit.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Förstår att det känns surt om du gick all in på Fing, botten e nog inte nådd ännu....

Men de repar sig säkert efter Brexit.....

Fullt medveten om att denna cirkus kommer fortsätta nästa vecka men det som händer i FING är en upprepning från ifjol, dom stora hedge/blankar monstrerna gör precis som dom vill, inte speciellt etiskt och snyggt men förhoppningsvis lagligt, bara bita i kudden och vänta ut...

Britterna är inte mitt favvofolk just nu, måste dessutom jobba på Midsommar PGA dom.

Dela på andra sajter

skickade denna fråga till skatteverket

Meddelande: hej , jag har "sink-skatt" och tänkte sälja Aktier

jag har haft sink i 6 kalenderår

en del aktier kopte jag innan jag flyttade utomlans, hur skattas vinsten på dom

en del aktier har jag kopt under tiden jag har sinkskatt

, hur skattas vinsten på dom

och svaret är 

Hej!
Sverige har tecknat dubbelbeskattningsavtal med de flesta länder. I folkbokföringsregistret kan jag se att du utvandrat till Thailand. Om du fortfarande bor kvar där så måste man titta i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand för att se om Sverige får lov att beskatta dig för försäljning av aktier.

Sverige har rätt att beskatta försäljning av svenska aktier och utländska aktier, som du köpte innan du flyttade från Sverige, i 10 år efter din utflyttning. Där finns ingenting i dubbelbeskattningsavtalet som säger att Sverige inte skulle få beskatta dig under de här 10 åren så konsekvensen för dig om du säljer inom den här 10 års perioden blir att du kommer att beskattas för eventuellt kapitalvinst med 30 %.

Dela på andra sajter

Varför tar du inte rygg istället om du gillar FP och tjänar pengar på körningarna? Bara lära dig mönstret.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...