Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Siam-Nilsson! Jag såg allt tidigare i tråden att du planerat att sälja av det mesta för att köpa en bostad, jag får säga grattis till en mycket bra timing då. :nyam:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam-Nilsson! Jag såg allt tidigare i tråden att du planerat att sälja av det mesta för att köpa en bostad, jag får säga grattis till en mycket bra timing då. :nyam:

Mvh Swippe

Tack tack,

ja det blir en luftig och fin bostad till mig och sambon.

Grabben min har köpt en sådan här tvåa i våningsplanet ovanför mig.

Vi flyttar in med två dagars mellanrum.

Det är ju bra att han bor där, för då kan ju jag hålla koll på om han drar dit några snyggingar . . . ;)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack,

ja det blir en luftig och fin bostad till mig och sambon.

Grabben min har köpt en sådan här tvåa i våningsplanet ovanför mig.

Vi flyttar in med två dagars mellanrum.

Det är ju bra att han bor där, för då kan ju jag hålla koll på om han drar dit några snyggingar . . . :wink:

SN

Ahhh, såg fint ut. Får hoppas att din son inte har för mycket fest nu då bara så du slipper klaga hos styrelsen. ha ha ha :thumbsup:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ahhh, såg fint ut. Får hoppas att din son inte har för mycket fest nu då bara så du slipper klaga hos styrelsen. ha ha ha :thumbsup:

Mvh Swippe

É de fest så vill ju jag också vara med, om nu en gubbe blir insläppt förstås, hmmm :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot har jag ställt mig tveksam till att man ska köpa på sig aktien under tiden som

aktien fortfarande faller ner mot en hittills okänd bottennivå.

SN

Jag hoppas bli lika "klok" och möjligen synsk som SN att kunna förutse när botten / toppen är nådd i en aktie och hur kursen skall gå. Den dagen kommer jag nog kunna leva ganska gott på mina aktieaffärer som är helt riskfria.

Ändrades av nitramj77
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag hoppas bli lika "klok" och möjligen synsk som SN att kunna förutse när botten / toppen är nådd i en aktie och hur kursen skall gå. Den dagen kommer jag nog kunna leva ganska gott på mina aktieaffärer som är helt riskfria.

Jag önskar detsamma när det kommer till mina egna affärer ;)

Tills vidare undviker jag att handla på mig aktier under en pågående ekonomisk kris som ännu så länge inte har presenterats någon fungetande lösning.

När väl den kommer och ser ut att fungera,

ja då går jag in och börjar handla igen.

För att räkna ut detta behöver man inte vara

speciellt klok eller synsk av sig. :)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Började så smått att handla upp aktier ungefär i mitten av nittiotalet, hade haft små poster redan några år tidigare men gick in på mer allvar då. Gick ganska hyfsat fram till IT-kraschen som startade mars-2000 då jag med 3 års rak nedgång i princip förlorade hela min livsbesparing, och lite till. Tog ända fram till 2008 innan jag var på fötter igen och då kom naturligtvis bankkraschen och sänkte värdet på min aktiedepå till tragiska nivåer igen. Dock vände det snabbare den här gången och jag var väldigt nära att nå "break-even" (dvs fått tillbaka mitt insatta kapital) när den senaste och pågående greklandskuldkrisen kom. Nu ligger jag åter igen rejält back, dvs mätt från insatt kapital.

Börjar efter 15-20 års aktiehandel, utan vinst, mer och mer tro att börsen bara är ett instrument för storsparare att lura av småsparare pengar. Tur att jag har en bra lön, hur fan skulle man annars ha överlevt.

Ps Har dock kompisar som gjort rejält mycket pengar under samma tidsperiod, de hävdar förstås sin skicklighet men själv undrar jag om det helt enkelt inte bara är så att de är turgubbar. Ungefär som den där apan som kastar pil på börslistorna och alltid lyckas vinna över börsmäklarna. Själv är jag en kronisk otursgubbe när det gäller dylikt så egentligen borde jag bita ihop, ta förlusten, och hoppa av racet för gott.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lätt nu utan facit i hand, SN. Men för egen del hade nog nyproducerad bostadsrätt kommit längst ned i prioriteringen med tanke på att recessioner i allmänhet drabbar bostadsmarknaden efter börsrasen. När det gäller timingen alltså. Livskvalitet är ju naturligtvis en viktig faktor som man inte alltid har lust att invänta bättre tider för att åtnjuta.

Men mycket ledigt är det har jag sett när jag är där och handlar emellanåt. Men det kan ju vara skönt att slippa grannar ibland.

http://bostad.skanska.se/bostader-och-projekt/Nya-Frolunda-Torg-Cityhusen/brf-norra-cityhuset/

Nu till flyget f.v.b till The Big Apple för att se hur sonen sköter sig med sitt doktorerande på olika motstånd i luft och vatten på Princeton. Skall även se om det går att få en uppfattning hur krismedvetandet ser ut på Wall Street;-)

Ha det bra och håll i slantarna.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Inte lätt nu utan facit i hand, SN.

Men för egen del hade nog nyproducerad bostadsrätt kommit längst ned i prioriteringen med

tanke på att recessioner i allmänhet drabbar bostadsmarknaden efter börsrasen.

När det gäller timingen alltså.

Livskvalitet är ju naturligtvis en viktig faktor som man inte alltid har lust att invänta bättre tider för att åtnjuta.

Men mycket ledigt är det har jag sett när jag är där och handlar emellanåt.

Men det kan ju vara skönt att slippa grannar ibland.

http://bostad.skansk...orra-cityhuset/

Nu till flyget f.v.b till The Big Apple för att se hur sonen sköter sig med sitt doktorerande på olika motstånd i luft och vatten på Princeton.

Skall även se om det går att få en uppfattning hur krismedvetandet ser ut på Wall Street;-)

Ha det bra och håll i slantarna.

Hade nog själv avvaktat med köpet av bostadsrätten med facit i hand,

men vi skrev på beställningsavtalet redan den 21 september 2010 under tiden som bygget just startade.

Det utgår nämligen en saftig straffavgift om man bryter detta avtal, som jag ogärna vill åka på.

Då hösten 2010 var det dock idel glada miner från både börs och finasminister Anders Borg.

Förhoppningsvis, så hållar sig priset på nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden lite bättre

än gamla bostadsrätter med upptrissade priser och ofta med sämre standard. Vi får la se . . .

Alla de bostadsrätter som eventuellt inte hittar en köpare i vårt hus under bygg-, och färdigställandetiden

har Skanska enligt kontraktet ålagt sig att köpa upp för gällande listpris.

De behåller sedan dessa och säljer dem efter hand som kunderna efterfrågar dem.

På så vis får ju bostadsrättsföreningen in de pengar som ska täcka upp för krediter mm.

Ps. jag håller tummarna för att du får en bra flight,

och att sonen din inte röner alltför stort motstånd med studierna.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

DAGENS BÄSTA SPARTIPS :D

Jag får föreslå att alla oroliga sparare hör av sej till SLU.

Han har redan förutspått både börskrascher och hockey resultat.

När det kommer till en så simpel sak som att "när är botten nådd" eller C-rad i 5 eller 500sek, då är det mannen att höra med om framtiden kommer bli ljus eller mörk. :nyam:

Varsågoda Mvh Hn :jester:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

DAGENS BÄSTA SPARTIPS :D

Jag får föreslå att alla oroliga sparare hör av sej till SLU.

Han har redan förutspått både börskrascher och hockey resultat.

När det kommer till en så simpel sak som att "när är botten nådd" eller C-rad i 5 eller 500sek, då är det mannen att höra med om framtiden kommer bli ljus eller mörk. :nyam:

Varsågoda Mvh Hn :jester:

Sådana här spartips kommer det +karma på var så säker..

Du har nått max positiv karma som kan ges per rullande 24 timmars period. För tillfället 20 + kan ges av medlemmar. Eller så är du en ny medlem och måste skriva minst 3 inlägg för att kunna ge karma...... :(

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

DAGENS BÄSTA SPARTIPS :D

Jag får föreslå att alla oroliga sparare hör av sej till SLU.

Han har redan förutspått både börskrascher och hockey resultat.

När det kommer till en så simpel sak som att "när är botten nådd" eller C-rad i 5 eller 500sek, då är det mannen att höra med om framtiden kommer bli ljus eller mörk. :nyam:

Varsågoda Mvh Hn :jester:

Fortsatt menat som skitsnack. Vilken otur för er att det stämmer :D

Som sagt så la jag av att träna att förutspå framtiden då jag kom på att det inte är något spännande om man vet sportresultat i förväg. (T ex då hade jag rätt vinnare på hästar nästan varannan gång.)

Då jag har förutspått kraftiga börsnedgångar har det varit ungefär ett halvår INNAN det börjat gå ner. Nu är det ju redan igång sedan flera månader, så nu behövs det ju INTE något sådant, nu behövs det ju "bara" analys...

Som "beställts" :)

Jag har inte brytt mig om att kolla kursutvecklingen sedan jag sålde allt, så jag vet inte hur långt det gått ner, men jag antar att marknaden lär fortsätta att vara orolig, eftersom flera landsekonomier ju inte är ordnade än.

Sådana här spartips kommer det +karma på var så säker..

Du har nått max positiv karma som kan ges per rullande 24 timmars period. För tillfället 20 + kan ges av medlemmar. Eller så är du en ny medlem och måste skriva minst 3 inlägg för att kunna ge karma...... :(

Ja, det är ju det jag sagt = Ni har höga karisma för att ni ger varandra en massa pluskarma för skitposter... :D

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsatt menat som skitsnack. Vilken otur för er att det stämmer :D

Som sagt så la jag av att träna att förutspå framtiden då jag kom på att det inte är något spännande om man vet sportresultat i förväg. (T ex då hade jag rätt vinnare på hästar nästan varannan gång.)

Då jag har förutspått kraftiga börsnedgångar har det varit ungefär ett halvår INNAN det börjat gå ner. Nu är det ju redan igång sedan flera månader, så nu behövs det ju INTE något sådant, nu behövs det ju "bara" analys...

Som "beställts" :)

Jag har inte brytt mig om att kolla kursutvecklingen sedan jag sålde allt, så jag vet inte hur långt det gått ner, men jag antar att marknaden lär fortsätta att vara orolig, eftersom flera landsekonomier ju inte är ordnade än.

Ja, det är ju det jag sagt = Ni har höga karisma för att ni ger varandra en massa pluskarma för skitposter... :D

Skitposter?

Här kan vi med din hjälp bli multimiljonärer hela bunten och ALLA på hela forumet kan flytta till Thailand om 3-4månader och leva loppan utan att bry sig om pengar, och det kallar du skitpost ???

Ge oss lite tips av din enorma kunskap i att se i framtiden så gör du ALLA på forumet lyckliga, vill du inte att vi skall bli lyckliga?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Adresserat till SLU, du har många bra synpunker och inlägg, mycket stämmer med min uppfattning, och det är ett beröm.

Det är du värd, för du förstår och kan mycket.

Men sen blir allt fel, väldigt fel, för att du utrycker dig på ett sätt som gör att du alltid hamnar i ett läge där du måste försvara dig eller i " konflikten", och alltid måste ha rätt.

Sluta försvara dig, och dina motståndare slutar angripa, så kommer detta att bli mycket bättre.

Jag vill att det ska gå bra för dig trots allt strul och bekymmer, och jag är säker på att alla på MPR, vill dig det bästa, men då måste ord som försoning, empati, förståelse och respekt få fokus i trådarna från dig och dina "belackare"

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Började så smått att handla upp aktier ungefär i mitten av nittiotalet, hade haft små poster redan några år tidigare men gick in på mer allvar då. Gick ganska hyfsat fram till IT-kraschen som startade mars-2000 då jag med 3 års rak nedgång i princip förlorade hela min livsbesparing, och lite till. Tog ända fram till 2008 innan jag var på fötter igen och då kom naturligtvis bankkraschen och sänkte värdet på min aktiedepå till tragiska nivåer igen. Dock vände det snabbare den här gången och jag var väldigt nära att nå "break-even" (dvs fått tillbaka mitt insatta kapital) när den senaste och pågående greklandskuldkrisen kom. Nu ligger jag åter igen rejält back, dvs mätt från insatt kapital.

Börjar efter 15-20 års aktiehandel, utan vinst, mer och mer tro att börsen bara är ett instrument för storsparare att lura av småsparare pengar. Tur att jag har en bra lön, hur fan skulle man annars ha överlevt.

Ps Har dock kompisar som gjort rejält mycket pengar under samma tidsperiod, de hävdar förstås sin skicklighet men själv undrar jag om det helt enkelt inte bara är så att de är turgubbar. Ungefär som den där apan som kastar pil på börslistorna och alltid lyckas vinna över börsmäklarna. Själv är jag en kronisk otursgubbe när det gäller dylikt så egentligen borde jag bita ihop, ta förlusten, och hoppa av racet för gott.

Tja, du gick in på högrisk, polarn gick in på utdelningsaktier. Klart han/hon gjort sig en hacka...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, du gick in på högrisk, polarn gick in på utdelningsaktier.    Klart han/hon gjort sig en hacka...

framförallt om man återinvesterar aktieutdelningen då växer det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

framförallt om man återinvesterar aktieutdelningen då växer det bra

Så länge det blir utdelning ja, det är värre när siffrorna blir rödmarkerade..då är utdelningarna få ;)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej.

Adresserat till SLU, du har många bra synpunker och inlägg, mycket stämmer med min uppfattning, och det är ett beröm.

Det är du värd, för du förstår och kan mycket.

Men sen blir allt fel, väldigt fel, för att du utrycker dig på ett sätt som gör att du alltid hamnar i ett läge där du måste försvara dig eller i " konflikten", och alltid måste ha rätt.

Sluta försvara dig, och dina motståndare slutar angripa, så kommer detta att bli mycket bättre.

Jag vill att det ska gå bra för dig trots allt strul och bekymmer, och jag är säker på att alla på MPR, vill dig det bästa, men då måste ord som försoning, empati, förståelse och respekt få fokus i trådarna från dig och dina "belackare"

Leif

Jag uttrycker mig bara som jag fått betalt för att göra i media :)

(Det är INLÄRT för att fixa "gratisreklam" till en förening, som jag ledde. Innan dess lät jag bara resultaten tala :)

Det första rödmarkerade gäller kanske NÅGRA av angriparna, MEN då det gäller skitstövlar/mobbare, så hjälper det INTE att inte svara, sådant gör dem bara starkare - i deras småttighet... :)

De gick i taket och började hitta på lögner om mig då jag skrev skämtsamt - men sant :) - att jag varken vill betala för supa eller sex. Det visar hur lågt stående de är...

Gällande det andra rödmarkerade - Sedan när blev det troligt att skitstövlar/mobbare någonsin kommer att göra det?... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Skitposter?

Här kan vi med din hjälp bli multimiljonärer hela bunten och ALLA på hela forumet kan flytta till Thailand om 3-4månader och leva loppan utan att bry sig om pengar, och det kallar du skitpost ???

Ge oss lite tips av din enorma kunskap i att se i framtiden så gör du ALLA på forumet lyckliga, vill du inte att vi skall bli lyckliga?

Ja, skitpost på skitpost - de har gett er många pluskarma av varandra :D Och skitsnack på skitsnack inkluderande rena lögner...

Jag HAR talat om hur man kan göra det, men då ville ni ju inte lyssna...

Och hur kan du tro att jag skulle ge ER tips om jag letade fram något? :D

(Det FINNS historik på ekonomiforum där jag berättat om både stora kommande uppgångar och nedgångar t ex Tanganyika Oil började jag tipsa om då de kostade lite drygt 40. De blev uppköpta på drygt 200... Och då Ericsson kostade runt 80 och jag sa att de var värda under 20, då blev jag attackerad liknande hur det är här. Sedan gick de ner till 4... :)

(Till erik-sson om guldprisutvecklingen)

Ja det borde ju SLU kunna svara på :)

Varför det?

/Det är erik-sson, som är TA-experten (jag har bara "översatt" hans texter till "svenska" ibland då jag trott det även intresserat personer, som inte är vana med TA-uttryck)

/guld intresserar mig inte,

/och jag har redan skrivit både att och varför jag inte kollat på senare tid.

/Man behöver INTE kunna se in i framtiden för att bedöma sådana utvecklingar, utan - som jag sagt - då händelserna redan PÅGÅR så kan man se sådant genom ANALYS... (Men jag brukar mest använda fundamental analys istället för TA.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uttrycker mig bara som jag fått betalt för att göra i media :)

(Det är INLÄRT för att fixa "gratisreklam" till en förening, som jag ledde. Innan dess lät jag bara resultaten tala :)

Det första rödmarkerade gäller kanske NÅGRA av angriparna, MEN då det gäller skitstövlar/mobbare, så hjälper det INTE att inte svara, sådant gör dem bara starkare - i deras småttighet... :)

De gick i taket och började hitta på lögner om mig då jag skrev skämtsamt - men sant :) - att jag varken vill betala för supa eller sex. Det visar hur lågt stående de är...

Gällande det andra rödmarkerade - Sedan när blev det troligt att skitstövlar/mobbare någonsin kommer att göra det?... :)

Jag försökte i alla fall......

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Så länge det blir utdelning ja, det är värre när siffrorna blir rödmarkerade..då är utdelningarna få :wink:

Om de slutar med utdelning, så är de ju inte "utdelningsaktier" längre... :)

Vissa företag brukar vara tillräckligt stabila för att kunna ge utdelning även i lågkonjunktur. Ofta är de sunda placeringar, men oftast är de för tråkiga för att intressera mig :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag försökte i alla fall......

Leif

Det var snällt,

men det brukar inte fungera mot sådana typer...

Gällande det förra:

alltid måste ha rätt.

Njae. Det beror VEM det gäller.

T ex då jag - någon enstaka gång :) - missade en långpassning i fotboll, så sa jag "Mitt fel" t o m innan någon sa något.

Då skitstövlarna PÅSTÅR att jag har fel, då det är DE, som har fel, så brukar jag visa det utförligt :) t ex med ett "Mini-CV" mot deras skitsnack/lögner...

Och så brukar jag ha rätt, de få gånger, som jag inte har det, brukar det inte bli några långa diskusioner, och då blir det svårare att komma ihåg dem för läsare :)

Då någon klagade på ena syrran att hon alltid måste ha rätt, så svarade hon:

-Menar du att jag ska behöva göra mig, så att du får rätt någon gång? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...