Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Bond

läs på . Bilda dig en egen uppfattning. och återkom ska du se. Om ni tror att jag gör detta för att tjäna egna pengar så får det stå för er. Då tror ni fel. Men misstror man människor förstår jag självklart erat resonnemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att denne Erik håller vad han lovar, vad nu det kan vara .. . . ???

Men det var ditt återkommande aktietips som inte riktigt höll vad du lovade.

Det har alltså hittills blivit en dålig affär för de som lyssnade till ditt investeringsråd.

Så kan det ju gå ibland när man har gjort investeringar som går i fel riktning,

men då vore det väl klädsamt att erkänna detta,

istället för att försöka övertala andra att göra om samma fadäs.

Skulle ändå C-rad få fram en produkt som marknaden vill ha och betala bra för

så kan man säkert gå in och köpa en post då,

och förmodligen även göra en god vinst utan "riskmomentet" att förlora allt.

Jag frågar mig - Var är alla villiga och solida riskkapitalister om det nu finns

fundamenta istället för drömmar som denne Erik torgför?

SN

SN

Tror de flesta som skriver om C-Rad är långsiktiga, om SN läser DI och andra medier kanske han noterat att det varit några månader av enorma börsnedgångar - det drabbar alla aktier, kanske aktier i mindre bolag mer. Nu gör C-rad nyemisson, denna "Erik" VD garanterar sin del med 1MKR, även riskkapitalisterna är med, ett riskkapitalbolag inom IKEA svären är en av de största ägarna, de står för sin del.

I övrigt vidhåller jag, C-Rad är ett enormt spännande svenskt teknikbolag, sprungen ur svensk forskning och svenskar som är i världsklass på utveckling av olika produkter inom avancerad strålbehandling. Nu skall produkterna ut på marknaden, det är avancerade produkter .- inte lika enkelt som att slå upp en glasskiosk en solig sommardag, givetvis kan allt hända - det vet vi alla som är verksamma i näringslivet, men jag har har valt att satsa en summa på "denna Erik.".

Med bolag som C-rad tycker jag börsen är som bäst, spännande bolag som verkligen behöver riskkapital och en småsparare kan vara med. Terminer, optioner etc är inget för mig. Givetvis får man försöka sålla, platser som erbjuer pengar lockar också lycksökare.

Ändrades av nitramj77
Link to comment
Dela på andra sajter

Merlin

jag har beställt lite rent guld. bara att hoppas det kommer. Betalat har jag också. Att det är dyrt javisst. men till årskiftet är man 25 % rikare. kolla var ni läste det först vid nyår

Hoppas du varit mer påläst och aktiv när det gäller guldet än med C-Rad

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej nitramj77:

Jag tycker också att det är spännande med ny teknik och då

gärna i nya svenska bolag som kan växa och skapa arbetstillfällen.

Men jag har ett större ansvar för mina egna projekt och jag vill därför

inte riskera mitt eget kapital på rena chansningar för att några tekniker ska få uppfylla sina drömmar.

Jag kan lova dig att jag tänker investera i c-rad den dagen orders trillar in i

sådan mängd att de kan försörja firman utan nyemissioner, utökade krediter och

andra ekonomiska kryckor som späder ut värdet på bolaget.

Jag har varit med förr och då förlorat stålar på flera teknik-, utvecklingsbolag som

försöker växla över till att bli ett produktionsbolag med marknadsföring och försäljning.

Det blir så gott som alltid slitningar mellan tekniksidan, tjänstesidan och finasiärerna,

vilket blir en soppa som får aktiekursen att påminna om hur c-rad har gått de senaste 5 månaderna.

Men jag önskar dig ändå lycka till.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

en annan kanske är fel ute. men jag ökade på aktieinnehaven med 10 procent idag i den långsiktiga portföljen.

omx med genomsnitt pe-tal på 10-11 lockade in mig

plus ändrade till kinafonder i PPM med en del (pe under 10 där)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glimten

jag är absolut inte msissnjöd med guldpriset. Trevligt att vi alla är glada över guldpriset

HA EN GOD GULDKVÄLL

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att denne Erik håller vad han lovar, vad nu det kan vara .. . . ???

Men det var ditt återkommande aktietips som inte riktigt höll vad du lovade.

Det har alltså hittills blivit en dålig affär för de som lyssnade till ditt investeringsråd.

Så kan det ju gå ibland när man har gjort investeringar som går i fel riktning,

men då vore det väl klädsamt att erkänna detta,

istället för att försöka övertala andra att göra om samma fadäs.

Skulle ändå C-rad få fram en produkt som marknaden vill ha och betala bra för

så kan man säkert gå in och köpa en post då,

och förmodligen även göra en god vinst utan "riskmomentet" att förlora allt.

Jag frågar mig - Var är alla villiga och solida riskkapitalister om det nu finns

fundamenta istället för drömmar som denne Erik torgför?

SN

SN

Jag vet inte om det helt undgått dig att börsen totalkolappsat i år? Det mesta har rasat, inte bara C-Rad. Om C-Rad står i typ 5 spänn om 2 år så unnar jag dig gärna att komma och säga "vad var det jag sa" men att komma nu och påpeka att C-Rad gått från drygt 30 spänn tills dagens ca 13 blir ju bara löjligt.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Swippe,

Löjligt påstående för dig kanske, men ändå förbannat sant.

Klart att jag vet att både c-rad och hela börsen pga den ena ekonomiska landskrisen

efter den andra har dalat och dalat under de senaste 5 - 6 månaderna.

Desto större anledning att inte gå in under rådande fall och

försöka fånga kniven - att göra så innan orsakerna till de ekonomiska

kriserna har rättats till, vore däremot både dumt och förmodligen

även "löjligt" i mångas ögon.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Swippe,

Löjligt påstående för dig kanske, men ändå förbannat sant.

Klart att jag vet att både c-rad och hela börsen pga den ena ekonomiska landskrisen

efter den andra har dalat och dalat under de senaste 5 - 6 månaderna.

Desto större anledning att inte gå in under rådande fall och

försöka fånga kniven - att göra så innan orsakerna till de ekonomiska

kriserna har rättats till, vore däremot både dumt och förmodligen

även "löjligt" i mångas ögon.

SN

Det beror väl på hur riskvillig man är? Jag har fångat många fallande knivar genom åren och det har lönat sig 8 av 10 gånger att gå in i aktier som rasat pga det allmänna negativa börsklimatet. Men jag reagerar inte på att du säger att det är farligt att sattsa pengar på börsen nu när det är så oroligt som det är utan det som jag reagerar på är att du ska upplysa oss andra om självklarheter som att det varit en dålig affär att följa vissas råd att köpa C-Rad när den stod i 30 spänn eftersom den bara står i 12 nu. Jag vet inte hur långsiktiga de andra C-Rad ägarna i tråden är men själv så kommer jag inte sälja C-Rad på länge så vad den står i nu bryr jag mig helt ärligt inte speciellt mycket om. Jag har varit med i så många upp och nedgångar genom åren så jag blvit tillräckligt härdad för att inte få panik när alla andra får det.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är mest förbryllande med C-rads emission är att de förutom företrädesemissionen med teckningsrätter har en option på 1 111 111 aktier som de säger ska täcka ev. överteckning. Jag ser denna option som en ursäkt för att försöka blåsa småspararna och uppmanar alla att se till att ni tecknar er för er beskärda del även i optionen. Det hade varit mycket bättre om även dessa 1 111 111 aktier hade tecknats genom teckningsrätter som delats ut till aktieägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Åhej åhå Swippe - Nu börjar visst sårade känslor ta vid när försvarsresonemangen ska kastas fram.

Swippe du skrev:

Jag har fångat många fallande knivar genom åren och det har lönat sig 8 av 10 gånger

att gå in i aktier som rasat pga det allmänna negativa börsklimatet.”

Svar 1:

Grattis till din framgång,

men jag har inte påstått att det är fel att köpa en aktie när den har rasat (färdigt),

dvs bottnat pga det ”allmänna negativa börsklimatet ”.

Däremot har jag ställt mig tveksam till att man ska köpa på sig aktien under tiden som

aktien fortfarande faller ner mot en hittills okänd bottennivå.

Speciellt när det gäller osolventa utvecklingsföretag

som är beroende av en högkonjunktur för att ekonomiskt kunna överleva.

I en lågkonjunktur flyr som du säkert vet riskkapitalet till säkrare hamnar.

Du skriver vidare:

”Jag vet inte hur långsiktiga de andra C-Rad ägarna i tråden är men själv så kommer jag inte

sälja C-Rad på länge så vad den står i nu bryr jag mig helt ärligt inte speciellt mycket om.”

Svar 2:

Det är naturligtvis din rättighet och ditt val att strunta i hur aktiekursen har utvecklat sig,

men jag tror nog att de flesta presumtiva köpare av C-rad-aktien är mycket intresserade

av aktiens historik, nuvarande utveckling och dess potential framöver.

Och det vore nog ganska märkligt och även ekonomiskt dumdristigt

om de inte vägde in dessa faktorer i deras investeringsbeslut.

Vad det gäller C-rads nyemission som bara tycks vara garanterad till 38% så räcker dessa pengar

vid en eventuell fullteckning bara till att kunna slutföra den teststudie av apparaturen som

dessa presumtiva kunder kräver.

Jasså? Det vore väl jäkligt konstigt om dessa kunder skulle

köpa en dyr utrustning som är vetenskapligt oprövad?

Så detta elementära kundkrav och denna utgiftspost kunde ju knappast ha kommit

som en överraskning för den gode Erik.

Men vad tror du händer när studien vid det utländska sjukhuset är klar och när

emissionspengarna är så gott som helt slut?

Vad ska firman då leva på under tiden som de hoppas på att div sjukhus mm ska ta del av testresultaten ?

Det är ju inte helt osannolikt att de därefter inkommer med önskemål om en ändrad kravspecifikation för att vilja

budgetera ett eventuellt framtida köp av utrustningen.

Hur ska vidareutvecklingen bekostas?

Jag ser det inte som helt otroligt att ”Stor Erik” då presenterar ett nytt och långt mer påkostat

emissionsprospekt till sin hårt prövade flock av entusiaster, och så kommer det att fortsätta, år ut och år in.

- Nä, in istället med C-rad i den korta snabba portföljen,

och handla och sälj med förtjänst under tiden aktien åker berg o dalbana.

Allt beroende på när testresultat sockras, utgiftsposter mörkas, rykten florerar,

samt när företagsnyheter läcker ut och nya emissioner presenteras.

Ärligt talat så har jag ingen tillförlitlig kristallkula att blicka in i,

så bäste ”Swippe” och alla ni andra som redan är frälsta av apostel Erik ska naturligtvis fortsätta

att fylla hans kollekthov med slantar och lovsjunga hans strålande och botgörande manick.

Det vore sannerligen förmätet av en så pass negativ gynnare och ofrälse figur som SN,

att han skulle ta sig brösttoner där han uppmanar er om att ifrågasätta ert fina församlingsbevis eller

rent av be er att resa er upp från rad c i kapellet och därefter tåga ut från evangeliet och den utlovade härligheten.

- Nej för Guds skull - vik er inte för SN´s irrläror,

hav istället tålamod och förtröstan i denna prövade stund, för allt sker nog av en orsak som

bara den högre makten förstår, och så länge Eder lovsång överröstar belackarens falska kraxande

så skall ni säkert prisas i det långa loppet.

Jag själv min Judas är dock för gammal och synisk för att attraheras av denna typ av evangeliska engagemang.

Inte ens det uppenbara risktagandet och den berusande ”spänning” som följer i dess kölvatten attraherar en gammal fegis som mig.

- Det stämmer att jag inte är någon gambler.

Jag är istället en sådan där kräsen tråkmåns som gillar fundamenta, och ett säkrare beräknat utfall.

Min egen erfarenhet av förhoppningsaktier är att det liksom går lite si och så utan någon större kontroll,

ungefär som vid den överoptimistiskt framförda kvällsbönens och dess magra utfall,

eller vid skrapningen av trisslotter eller när man singlar slant och väljer att spela på rött eller svart på roulettbordet.

- Nä du, jag är allt ganska kräsen och försiktig i mitt aktieinvesterande sedan några år tillbaka.

Denna nya strategi har också förräntat sig väl för mig, till skillnad mot förr då stora vinster och

även stora förluster avlöste varandra under ett ofta nervpåfrestande spänningsmoment.

Visst var det engagerande och många gånger även roligt med detta risktagande,

men likväl blev det ett nollsummespel i det långa loppet,

och det var ju inte det som var syftet med min aktiehandel.

Lycka till alla C-radare och köp mer om nu portmonän tilllåter dessa utsvävningar :crazy:

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kokos.

Dom försöker såklart även kränga dessa. Men vi gamla aktieägare är garanterade 50 % av dessa. Resten släpps till vilka dom vill. JAG tror att detta har med att man måste ha betydligt fler aktier och aktieägare när man ansöker om noteringen på small cap under 2012

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är C--Rad för bolag? Har ej följt tråden

Offe

Ps Bra Art I Svd eller Dn om avgiften att köpa aktier Courtage heter det väl Alla tar 99 sek Snaka om kartel

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

En nyemission hit eller dit är väl ändå inte hela världen !

Huvudsaken är väl att man inte ger upp hoppet,

och att man som småsparare är villig att kämpa vidare mot nya spännande mål :thumbsup:

post-5068-0-36463100-1317213577_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

En nyemission hit eller dit är väl ändå inte hela världen !

Huvudsaken är väl att man inte ger upp hoppet,

och att man som småsparare är villig att kämpa vidare mot nya spännande mål :thumbsup:

post-5068-0-36463100-1317213577_thumb.jp

Hahahaha komik på hög nivå (om man nu inte satsat på C-RAD vill säga) :-)

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Siam-Nilsson! Uppenbarligen så är du inte påläst om C-rad och dess produkter, man gör inte en NE för att kunna testa produkterna ytterligare utan för att man ska expandera och för att man ska bli noterade på Nasdaq OMX. Du envisas med att säga att man kan köpa aktien när den rasat färdigt men jag tycker C-Rad verkar ha rasat färdigt redan, den har stabiliserat sig runt 12-13 kr och idag backar den lite eftersom den handlas utan TR, fullt naturligt. När vet man om en aktie rasat färdigt, kanske bottnade C-Rad på drygt 11 spänn, kanske gjorde den det inte. Om aktien står i 20 kr om 1 månad så vet vi att 11,35 var en botten för denna gång men varken du eller jag har en kristallkula som sagt.

Och ännu en gång, jag bryr mig inte om att du varnar för att gå in i förhoppningsbolag och att man i synnerhet ska vara försiktigt när börsklimatet är som det är. Det jag reagerade på är att du ska försöka gotta dig i andras olycka genom att påpeka att det var dumt att handla C-Rad när den stod i 30 spänn eftersom den bara står i 12 spänn nu. Det är löljligt och inget annat. C-rad har varit uppe på 42 spänn i år så de som köpte på 30 spänn och lyckades sälja på toppen gjorde uppebarligen en bra affär. Jag kunde också sålt då men då hade jag garanterat köpt nån aktie som hade rasat precis som C-Rad rasat så det är ingen ide att gråta över att man inte sålde på toppen.

Sen jag började med aktier så har min portfölj varit nere i som lägst 18 000 och som högst uppe i över miljonen så tro mig, jag är van vid att värdet på mina aktier går upp och ner kraftigt. Och när det ser som mörkast ut och olyckskorparna kraxar som mest, det är då man ska köpa.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam-Nilsson!

Och när det ser som mörkast ut och olyckskorparna kraxar som mest, det är då man ska köpa.

Mvh Swippe

Förståndigt sagt herr Swippe !

"Det viktigaste är ju inte att vinna, utan att man kämpar väl i en god anda".

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Förståndigt sagt herr Swippe !

"Det viktigaste är ju inte att vinna, utan att man kämpar väl i en god anda".

Mvh

SN

Nu när du varit så vänlig och upplyst oss C-Rad ägare om att det hade varit bättre att köpa C-Rad idag på 12 kr i stället för att köpt den i våras när den stod i över 30 kr så vore det intressant att få höra hur det har gått för de aktier du tipsat om i tråden:

1: Firefly

2: Kinnevik

3. Volvo lastvagnar

Dom har kanske inte gått sådär jättelysande dom heller, trots att de är rekade av dig som är en försiktigt och förståndig placerare... :thumbsup:

Nej jag retas bara lite. :crazy:

Men faktum är ju att de som tog rygg på John khonken när han första gången rekade C-Rad här i tråden gjorde en riktigt bra affär om de sålde i våras när den var uppe i över 40 kr och kanske till och med en bättre affär än att ha köpt de aktier du rekat och sen sålt dom innan raset på börsen.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när du varit så vänlig och upplyst oss C-Rad ägare om att det hade varit bättre att köpa C-Rad idag på 12 kr i stället för att köpt den i våras när den stod i över 30 kr så vore det intressant att få höra hur det har gått för de aktier du tipsat om i tråden:

1: Firefly

2: Kinnevik

3. Volvo lastvagnar

Dom har kanske inte gått sådär jättelysande dom heller, trots att de är rekade av dig som är en försiktigt och förståndig placerare... :thumbsup:

Nej jag retas bara lite. :crazy:

Men faktum är ju att de som tog rygg på John khonken när han första gången rekade C-Rad här i tråden gjorde en riktigt bra affär om de sålde i våras när den var uppe i över 40 kr och kanske till och med en bättre affär än att ha köpt de aktier du rekat och sen sålt dom innan raset på börsen.

Mvh Swippe

Sekonderna lämnar ringen :13:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vad är C--Rad för bolag? Har ej följt tråden

Offe

Ps Bra Art I Svd eller Dn om avgiften att köpa aktier Courtage heter det väl Alla tar 99 sek Snaka om kartel

Ds

99 är ett vanligt minimicourtage, men det finns lägre.

T ex avanza mini, och nordnets Aktiedirekt har lägre. Vet inte vad den senare har, men avanza börjar på 9 SEK.

(De lönar sig vid mindre ordrar, men är sämre för större. De saknar en del intressanta finnesser.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nu när du varit så vänlig och upplyst oss C-Rad ägare om att det hade varit bättre att köpa C-Rad idag på 12 kr i stället för att köpt den i våras när den stod i över 30 kr så vore det intressant att få höra hur det har gått för de aktier du tipsat om i tråden:

1: Firefly

2: Kinnevik

3. Volvo lastvagnar

Dom har kanske inte gått sådär jättelysande dom heller, trots att de är rekade av dig som är en försiktigt och förståndig placerare... :thumbsup:

Nej jag retas bara lite. :crazy:

Men faktum är ju att de som tog rygg på John khonken när han första gången rekade C-Rad här i tråden gjorde en riktigt bra affär om de sålde i våras när den var uppe i över 40 kr och kanske till och med en bättre affär än att ha köpt de aktier du rekat och sen sålt dom innan raset på börsen.

Mvh Swippe

Du jag sålde av allt utom just "Firefly" i månadsskiftet maj-juni i år.

Innehavet som jag sparade är dock under 100K, men skam den som ger sig med den aktien. Ha ha

http://www.maipenrai.se/forum/t/8707-aktier-och-sant/page__view__findpost__p__333774

Förstod redan tidigt vart det barkade med börsen och tyckte nog att jag sålde av lite väl sent ändå.

Men gött att ha de slantarna på kontot nu.

Det mesta kommer dock att gå åt till en nybyggd bostadsrätt i dec.

Av samma typ som denna:

Några nya köp av aktier har det inte blivit hittills under sommaren,

men vem vet hur jag gör innan årskiftet?

Jag får väl hålla upp fingret och känna av varthän det blåser.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...