Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

John Khonken

Wille

det sämsta du kan göra är att sitta still i båten och inte teckna. Tror du på din placering till 110 så teckna och njut. Är du minst tveksam sälj och ta hem vinsten.

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag har ett litet dilemma kring hur jag skall göra med med mitt innehav i Hansa Medical. Om ett par dagar är det sista dag för innehav för att få företrädesrätt i en planerad nyemission. Teckningsrätten ger rätt till 0,75% ny aktie per innehavd den 16 Maj. Teckningskursen är satt till 5 kr och nuvarande kurs ligger på ca. 9,50 kr just nu. Aktien har varit relativt volatil senaste veckorna och senast igår klättrade den ca 18%. Jag gick in på ca 7,00 kr och funderar nu på hur man skall göra. Jag har inte varit delaktig i en nyemission förut men inser att riskerna är överhängande när det handlar om ett förhoppningsbolag av Hansa-karaktär. Nuvarande resonemang är att försöka avgöra hur mkt kursen kommer droppa efter nyemissionen och om det faller under snittpriset jag gett för nuvarande innehav och nytecknade aktier. Problemet är att jag har inte en susning om hur marknaden kan tänkas reagera på detta. Allt annat lika men utan nyemission hade jag nog suttit på innehavet ett tag till eftersom jag anser det vara tillräckligt god potentiell avkastning på tagen risk. Men, när nyemissionen läggs till i ekvationen blir det lurigare.

I princip är jag öppen för att antingen sälja av och inkassera en helt ok vinst på ca 35% och kanske köpa på mig nytt efter nyemissionen (och därmed riskera en högre kurs) eller att behålla och köpa på mig den fulla företrädesrätten dvs. öka innehavet med 75%. Känns som sämsta alternativet är att sitta still i båten och varken sälja eller teckna upp sig för nyemission. Som sagt har jag dålig koll och undrar hur andra resonerar kring nyemissioner.

Som gamal syniker brukar jag vid ny-emissioner fråga mig själv följande:

Hur och varför har behovet av denna emission av nya bolagsaktier uppkommit?

(Vad har gått snett?)

Vid en riktad emission till en extern partner är oftast önskemålet att

knyta såväl nytt kapital som önskat know-how till företaget.

Detta brukar jag tolka som något positivt eftersom det antingen finns brister i

produktsortimentet, alternativt svårtäpta luckor i humankapitalet samt avsaknad

av rena drifts & utvecklingsslantar i firman.

När det gäller en ny-emission där befintliga aktieägare istället har företrädesrätt,

och då till kraftigt rabatterade ”lock priser”, bör man krasst fråga sig:

* varför företaget ser sig tvingade att sälja sina andelsbevis billigt, och till just mig?

* varför saknas en långsiktig stark finansiär?

* varför saknas tillräckligt kapital i bolaget?

* varför vill ingen stark partner gå in som delägare i dagsläget?

Det brukar oftast finnas en orsak till varför en aktie är billig . . .

(There ain't no such thing as a free lunch . . . )

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

ja go vänner,vad tror ni.Kommer PIGS-länderna att kasta oss in i armod.Grekland verkar ju vilja göra oss alla luspanka.Sen kommer väl resten av Europas U-länder att slå in sista spiken i kistan.Funderar på att gå över i Baht

Link to comment
Dela på andra sajter

ja go vänner,vad tror ni.Kommer PIGS-länderna att kasta oss in i armod.Grekland verkar ju vilja göra oss alla luspanka.Sen kommer väl resten av Europas U-länder att slå in sista spiken i kistan.Funderar på att gå över i Baht

Sverige har bland de bästa finanserna i Europa.. tack Borg!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo,men det hjälper ju inte när Grekland går i kk,det kommer att få Lehmann konkursen att verka som småpotatis.Vi som gillar aktier kommer att få se stora nergångar oavsett bolag

Link to comment
Dela på andra sajter

jo,men det hjälper ju inte när Grekland går i kk,det kommer att få Lehmann konkursen att verka som småpotatis.Vi som gillar aktier kommer att få se stora nergångar oavsett bolag

Personligen så hoppas jag på kraftiga nedgångar på börserna så man kan handla lite igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo,men det hjälper ju inte när Grekland går i kk,det kommer att få Lehmann konkursen att verka som småpotatis.Vi som gillar aktier kommer att få se stora nergångar oavsett bolag

Grekland kommer inte påverka börserna i någon större utsträckning om ens alls. Grekland har redan påbörjat "konkursen" men eftersom stater inte kan gå i konkurs så kommer det gå lite annorlunda än Lehman. Grekland kommer antagligen säga till långivarna att de inte kan betala räntor eller amortera på lånen. De kommer då inte kunna låna mer pengar och får då anpassa statsfinanserna efter detta.

USA är visserligen inte konkursmässigt ännu men när Treasurys sekreterare och det privata banksammanslutningen FED säger att USA måste låna mer pengar för att kunna betala räntor och förfallna lån så är man inte långt ifrån konkurs.

Det som jag tro kommer att hända nu när QE2 slutar i juni är att dollarn initialt stiger samtidigt som USA-börsen och råvaror sjunker. Efter ett tag kommer dock dollar att börja sjunka igen och råvaror stiger till högre priser än tidigare. Den globala ekonomin baserat på skuld håller på att nå vägs ände.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ang aktieköp i sk "Förhoppningsbolag"

Idag går teckningstiden ut för nyemissionen i luktsensorbolaget Biosensor. Nummer 43 inom loppet av tolv år. Men bolaget saknar nästan helt omsättning - fortfarande. Trots det betalar bolaget ut stora belopp i ersättningar och räntor till närstående och garanter.

http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3179765.ece

Link to comment
Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Fick in en order på 24.4 på C-Rad hoppas den går upp till minst 27 då säljer jag snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven

Lycka till !!

Jag köpte AU Holding för 13 öre styck.. Kommer en rapport i slutet på maj så då lär sticka ner eller upp ?

Svänger rätt häftigt med ören hit eller dit på sådana där öresaktier. 1 öre upp like med 7% upp !

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag har ett litet dilemma kring hur jag skall göra med med mitt innehav i Hansa Medical. Om ett par dagar är det sista dag för innehav för att få företrädesrätt i en planerad nyemission. Teckningsrätten ger rätt till 0,75% ny aktie per innehavd den 16 Maj. Teckningskursen är satt till 5 kr och nuvarande kurs ligger på ca. 9,50 kr just nu. Aktien har varit relativt volatil senaste veckorna och senast igår klättrade den ca 18%. Jag gick in på ca 7,00 kr och funderar nu på hur man skall göra. Jag har inte varit delaktig i en nyemission förut men inser att riskerna är överhängande när det handlar om ett förhoppningsbolag av Hansa-karaktär. Nuvarande resonemang är att försöka avgöra hur mkt kursen kommer droppa efter nyemissionen och om det faller under snittpriset jag gett för nuvarande innehav och nytecknade aktier. Problemet är att jag har inte en susning om hur marknaden kan tänkas reagera på detta. Allt annat lika men utan nyemission hade jag nog suttit på innehavet ett tag till eftersom jag anser det vara tillräckligt god potentiell avkastning på tagen risk. Men, när nyemissionen läggs till i ekvationen blir det lurigare.

I princip är jag öppen för att antingen sälja av och inkassera en helt ok vinst på ca 35% och kanske köpa på mig nytt efter nyemissionen (och därmed riskera en högre kurs) eller att behålla och köpa på mig den fulla företrädesrätten dvs. öka innehavet med 75%. Känns som sämsta alternativet är att sitta still i båten och varken sälja eller teckna upp sig för nyemission. Som sagt har jag dålig koll och undrar hur andra resonerar kring nyemissioner.

Jag kan inget just om Hansa Medical, men en enligt en snabbtitt verkar det vara samma, som det brukar vara vid nyemisioner:

1. Kursen trycks ner så fort beskedet om nyemision kommer. Hansa har rasat från 9 på några dagar.

2. Sedan kommer ofta en "transportsträcka", som inte brukar vara så viktg OM teckningen blir full. (Vilket den lär bli eftersom teckningskursen är på 5 = klart lägre än dagens kurs.

3. Sedan brukar det bli säljtryck efter teckningen då många tecknare vill bli av med de de köpt extra (antingen som BTA (="tillfälliga aktier") eller då de fått aktierna).

4. Vartefter det säljtrycket upphör, återhämtar sig kursen mer och mer om inget negativt hänt sedan p1. Återhämtning till nya värdet alltså. (=Gamla totalvärdet : gamla antalet aktier blir nu istället (Gamla totalvärdet + tillfört genom emissionen) : nya antalet aktier = Nya värdet*

*Månbörsbolag verkar vilja jävlas och krångla till det i onödan för att göra det svårare att beräkna nya värdet :) genom att det inte blir en TR per aktie o d... :( (Mycket slött räknat blir nya värdet runt 7 kronor.)

Att göra ingenting är KLART SÄMST. Antingen:

A. man säljer TR man fick

B. eller så tecknar man

(utom om det händer något negativt just före teckningen, så det inte finns någon vits kvar att teckna.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Skall bli intressant hur långt ned C-rad skall denna veckan och hur långt tid det tar innan det vänder, om det vänder dvs. Klokt av Lenno m.fl att hämta hem vinst innan mässan.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det är aldrig fel att hämta hem en vinst.Däremot tycker jag att man överdriver. men det är ju jag. Jag fortsätter att ha mina c-rad aktier såväl i framgång som motgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

C-Rad rasade lika mycket på förra rapporten och repade sig snabbt igen, kommer den med all säkerhet att göra även denna gång. :whistle:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Swippe.

Det är härligt med c-rad.Ruskigt spännande bolag som har en trevlig framtid till mötes. Nog om detta

Det är kanske någon som vill ha en tryggare placering. Här kommer ett grymt förslag. Formpipe. Det är ett klockrent case enligt mig. Ni som vill veta lite mer så ska ni titta på presentationen här www.financialhearings.com och leta efter formpipe. Kan vara den mest lönsamma 30 minuterna i erat liv. Ha en bra kväll och helg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är aldrig fel att hämta hem en vinst.Däremot tycker jag att man överdriver. men det är ju jag. Jag fortsätter att ha mina c-rad aktier såväl i framgång som motgång.

--

Vad hände med "raketen" ? Smällde den av innan den lyfte? Du/ni som verkar insatta i det här. Tips på ngr billiga (-10sek) aktier ni tror på.? På lång sikt +5år. Tänkte lägga ett par tusen istället för det vanliga v-75/stryktips mm? MVH HNjap.gif

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

--

Vad hände med "raketen" ? Smällde den av innan den lyfte? Du/ni som verkar insatta i det här. Tips på ngr billiga (-10sek) aktier ni tror på.? På lång sikt +5år. Tänkte lägga ett par tusen istället för det vanliga v-75/stryktips mm? MVH HNjap.gif

Eller så spelar du poker. Där vinner också alla :giggle:

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Hamnoi

Tyvär . Det kan jag inte hjälpa dig med. Det bästa caset med dagens kunskap på fem år är garanterat C-rad. Formpipe som jag sa är skuldfritt och går med vinst varje år. VD är helt övertygad att bolaget får ett bra 2011. Formpipe blir bättre och bättre. Trygg med bra vinst och aktieutdelning

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så spelar du poker. Där vinner också alla :giggle:

Har provat det medwhoco5.gif. MVH HNjap.gif

Hamnoi

Tyvär . Det kan jag inte hjälpa dig med. Det bästa caset med dagens kunskap på fem år är garanterat C-rad. Formpipe som jag sa är skuldfritt och går med vinst varje år. VD är helt övertygad att bolaget får ett bra 2011. Formpipe blir bättre och bättre. Trygg med bra vinst och aktieutdelning

Ok. Tack för svaretgreat.gif. MVH HNjap.gif

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips, DNO på Oslo börsen, de prospekterar olja, och har funnit mycket olja i norra Irak, just nu är aktien kraftigt nedpressad, så det är köpläge om man vill satsa på olja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips, DNO på Oslo börsen, de prospekterar olja, och har funnit mycket olja i norra Irak, just nu är aktien kraftigt nedpressad, så det är köpläge om man vill satsa på olja.

Tyvärr så är DNO ett mycket bra exempel på att ett bolag som ser bra ut på pappret inte alltid ser lika bra ut i verkligheten. Kursmässigt så har den ju gått riktigt kasst jämfört med många andra oljebolag de senaste åren. Oljan finns där men det verkar ju strula konstant med tillstånd och avtal med olika klaner osv. Frågan är om det någonsin kommer att bli bra?

Olja är nog en bra investering på några års sikt men personligen så föredrar jag Black Pearl Resources som gått från klarhet till klarhet de senaste åren och det kommer de säkert fortsätta med.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hej. Jag gjorde rent i den kortsiktiga depå då jag drog te phill.

de va tur det. så en undran hur långt ned skall vi denna gång??

Har en känsla det skall fortsätta 1-2 veckor innan jag går in med köpisar igen

vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

själv har jag gått ur och ligger 100% likvid,sålde mina Swedbank med 7000 förlust.Djävligt tacksam för den lilla förlusten,nu tror jag på den store nergången men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag sålde hälften av mitt äldsta innehav. Psi med hemskt stor förlust. Tur att man har aktier som man ligger bra plus på. Så man kan kvitta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...