Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Man kan ju undra hur länge uppgången på den svenska aktiemarknaden håller i sig under 2011?

Jag gissar på ca 4 månader till, sedan kommer en rejäl dipp under sommaren.

Denna "gissning" beror mycket på hur USA under vintern/våren kommer att försöka

lösa sitt fantastiskt katastrofala budgetunderskott och stora arbetslöshet.

Själv tror jag att det har gott alldeles för långt för att de ska kunna vända skutan.

Förmodligen tvingas de väl ännu en gång trycka upp ännu mer dollar,

och förr eller senare får de väl gå samma väg som Grekland.

Frågan är då vem som ska eller vill pumpa in pengar i USA - inte blir det EU i alla fall,

för de har ju fullt upp med sina egna pig-länder och deras kassa ekonomi.

Kanske det blir Kina som köper upp det mesta som finns av värde i form av åkermark, fastigheter och industri, eller vem kan tänkas komma till USAs räddning?

Denna fråga om vem som ska pumpa in pengar till USAs statsskuld är redan öppet deklarerad... FED kommer att låna ut dessa pengar mot en mycket låg ränta. På detta sätt slår de två flugor i en smäll. Dels får de mer pengar och dels så får de lägre ränta på statsskulden. Alla med dollar kommer dock att få betala högre "skatt" iform av av ökad inflation. Fler "positiva" effekter som detta har är att det blir lättare att betala tillbaka de lån som löper ut och samtidigt lär ju USAs börser stiga (mätt i dollar alltså...).

Den officiella inflationen kommer man dock fortsätta att hålla låg så att utländska investerare inte drar sig för att investera i USA och löner, pensioner och andra ersättningar inte stiger i samma raska takt. Detta gör man med hjälp av att inte ta med mat och energipriser i inflationen, hedonics, substitut och vägning.

Så visst kommer börserna stiga så länge USA "lånar" mer pengar (trycker nya pengar är mer korrekt). Deras statsskuldtak som de återigen slår i snart kommer att höjas och FED kommer att hitta på nya pengar för att "finansiera" USAs underskott och för att kunna betala tillbaka lån som löper ut. Höjer de taket med 1500 miljarder så klarar de sig knappt ett år och måste höja precis innan valet... Tror att de måste höja med 4000-5000 miljarder för att klara sig över valet. Frågan är dock om börserna kommer att stiga snabbare än den verkliga inflationen? Vissa aktier, särskilt inom branscher som är livsnödvändiga för människor och företag (mat och råvaruproduktion t.ex.). De flesta stora råvarorna slog de stora börserna runt om i världen förra året. I år misstänker jag att det kommer att vara ännu tydligare.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Merlin, mycket insiktsfullt inlägg! Uttryckte liknande tankar, men endast i en mening i mitt förra inlägg i denna tråd som svar till erik-sson.

John Khonken; som jag uttryckte i mitt PM till dig är jag tacksam för tipset med C- rad. Brukar aldrig hoppa på sådana här tips på nätet annars men gjorde ett undantag som alternativ till den där V-65- tråden som nu rullar på. Undrar om det var Markins rek på Redeye som var orsaken till gårdagens spik på när 14 %? Eurocine har jag ännu inte hoppat på då jag ännu inte läst in mig på caset.

Black Pearl; Säljer jag nog inte innan det blir uppköpt. Inte risken värd att trada. http://www.google.com/finance?q=TSE:PXX Ni får klicka på 1y eller längre tidshorisont.

erik-sson; Bra fråga! Har du fler bra frågor? Men jag kan visa dig den här koppar/kol- godsaken som jag innehaft i snart 2 år och är frestad att göra exit i när som helst; http://www.google.com/finance?q=NYSE:TCK Klicka på 5 year.

Brukar aldrig reka aktier till andra men är benägen att göra ett par undantag och nämna ett par outsider jag fortfarande vågar mig på att reka även om omsättningen ännu är lite väl låg vilket kan innebära svårigheter att lämna skeppet vid ett ev. ras; Fjällräven https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=5315 Klicka på 1 och 3 år.

Proact skall man köpa till sina barn eller barnbarn. Datalagring. Klicka på 3 år så ni kan se hur den står emot börsfall; https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=5453

Ha fortsatt gott flyt!

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja de e svårt o veta när det dags o göra exit.

man kan ju ev. sälja hälften på en som tex, TCK om man är nöjd med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv sålt av tror på rekyl ner 4-5 % blir dax köp&sälj i warrents

Mvh.Plätt

Hoppas och tror att nedgången kan bli några % till

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag skrev ett långt inlägg om varför ni skulle investera i C-rad och eurocine. Men raderade det för att jag var klumpig. Läs på och bilda er en egen uppfattning. Men två grymma case kan jag lova. Stickan bra avkastning hittills

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev ett långt inlägg om varför ni skulle investera i C-rad och eurocine. Men raderade det för att jag var klumpig. Läs på och bilda er en egen uppfattning. Men två grymma case kan jag lova. Stickan bra avkastning hittills

Alltid roligt att läsa hur andra tänker men visst, du har så rätt. Var och en måste bilda sig sin egen uppfattning. C-rad ser intressant ut men jag kan inte avgöra om det är ett till av alla så kallade löparn-aktier.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Där hoppas jag du har helt fel.Jag gillar inte löparns taktik. Han försökte trycka ner eurocine. Med diverse taskspel. Men om han gått in där vet jag ej. När det gäller c-rad så är det klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då, ingen fara på taket. Det hörs och syns över nejderna när löpar´n går in i en aktie. Just nu är han all- in i NeuroVive som går sådär. Medicinteknik handlar det dock om även där.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Lenno

Löparns fru har god kompetens inom området. Så där har han en stor fördel. Han var inne och rotade i eurocine. Han förstod säkert vad som är i görningen men använde tricks som vanligt. Karln är inte dum i alla fall. Tjäna pluring på andra kan han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan ni ta del av c-rad. Läs vad signaturen markin skriver på DI eller VCW. Då kanske ni förstår vad jag försökt säga till eder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tyvär redan försent ute c-rad har fått första ordern på GEmini. Nu rockar aktien

Ja, å inte så lite heller:

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=88447

19% idag

37% på en vecka

65% på 1 mån.

120% på 3 mån.

Det är bara att hoppas du har laddat på bra för egen del, Khonken

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för vänligheten

Efter mina mått mätt har jag bra med aktier i c-rad. Jag är endast en småsparare som håller på med aktier endast för att trygga pensionen i Thailand. Därav tipset. Jag vägrar spara i pensionsfonder och dylikt. Du ska veta att jag haft c-rad längre än 3 månader. Då förstår du

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara klargöra att detta är bara början. Nu är Gemini lanserad via Elekta Inte fan risker dom sitt namn utan beviset är nu här. Företagen står i kö för att skriva avtal om Gemini. Alltså världens största. Frågan man bör ställa sig vill ledningen sälja eller inte. För bud lär komma

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kolla hur Eurocine går ska ni se. Nu har ni fått två aktier som går som tåget. Och KAMRATER. Det är bara början. Lycka till alla

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tjena!

Bomull är det går bäst ! Så köp några tops och vips får du ett lam... skämt åsido men jag hörde att värdmarknadspriset har aldrig någosin förutom under Amerikanska inbördeskriget, Varit så högt

Jag tror att mat ex ris kommer att gå upp mycket på 10 år, inga snabba klipp men tid är det enda den fattige har...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bomullspriset gör att dollarsedlarna som till drygt 75% består av bomull blir dyrare att tillverka. Och visst kommer ris gå upp mätt i fiat-valutor som SEK, THB eller USD men det beror mer på att fiat-valutorn sjunker. Visserligen stiger produktionskostnaden även på ris så även detta kommer leda till ett högre pris.

Guld och silver är numera lättare att bära (t.ex. vad gäller vikten) än motsvarande värde i 20-dollars eller 1-dollarssedlar. 20-dollarssedlar väger ca. dubbelt så mycket som guld om man skall ha samma värde. Snart dags för 200-dollarssedlar kanske? Både för att minska vikten i plånboken och för att minska tillverkningskostnad per dollar...

fake_200_bill.jpg

Visst skulle man kunna anse att det är lättare att bära på ett kreditkort eller kontantkort men dessa kan bli värdelösa på ett ögonblick medan fiat-valutor i alla fall kräver hyperinflation innan de blir värdelösa. Mynt har dock ett hyfsat inneboende värde i själva metallen. Silvermynt har troligtvis ett högre metallvärde än det nominella värdet om de har några år på nacken men även koppar- och nickelmynt börjar få ett högre metallvärde än det nominella värdet. En gammal 5-öring från 1970 har ett kopparvärde på drygt 50 öre idag. Detta ger en snittinflation på 6,5% per år om man antar att kopparvärdet för myntet var 5 öre 1970 vilket det inte var...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
John Khonken

Man vill ju inte vara messersmith . Men kamrater nu har Eurocine också rockat loss. Och det är bara början. Fortfarande två grymma case.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vill ju inte vara messersmith . Men kamrater nu har Eurocine också rockat loss. Och det är bara början. Fortfarande två grymma case.

Eurocine har ju stigit bra sista tiden, vad har du för målkurs? Tidshorisont?

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Helt omöjligt att svara på när det gäller båda bolagen. Eurocine. Då gäller att det skrivs kontrakt mellan Eurocine och Novartis angående fas 3 studier. Och tester. H1 ska detta skrivas på . När det kommer får vi se. Kan bli vad som helst. Vad man kan säga att minst dubbelt upp i första fasen är rimligt. Eurocine har något helt unikt och har spetskompetensen i bolaget. framför allt har dom kontakter med fyra av dom fem största.

C-rad Talar allt för att aktien snart åker upp. Se på hemsidan. Testet med siemens . Där är det nära nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt omöjligt att svara på när det gäller båda bolagen. Eurocine. Då gäller att det skrivs kontrakt mellan Eurocine och Novartis angående fas 3 studier. Och tester. H1 ska detta skrivas på . När det kommer får vi se. Kan bli vad som helst. Vad man kan säga att minst dubbelt upp i första fasen är rimligt. Eurocine har något helt unikt och har spetskompetensen i bolaget. framför allt har dom kontakter med fyra av dom fem största.

C-rad Talar allt för att aktien snart åker upp. Se på hemsidan. Testet med siemens . Där är det nära nu.

C-Rad känner jag mig trygg i o har köpt på mig under flera omgångar, har väl betydligt större andel där än vad som är klokt med bra riskspridning. Skall läsa på om Eurocine, köpte en lite chanspost i morsse som utveklats väl under dagen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Du har rätt. Man ska inte ha alla ägg i samma korg. Det har man lärt sig den hårda vägen. C-rad är klart tryggare än Eurocine. Men båda casen är helt grymma. Som jag ofta säger lyckas båda då är man mer än glad och har en del pluring. Skulle en av två lyckas så är det fortfarande grymt bra. Men att sprida på för många händer är inte så bra tycker jag. Jag har fyra st olika. Det är lagom för mig. En trygg en som gått dåligt men är grymt på gång. Som det just nu svänger om. Som jag verkar få utdelning på. Sedan c-rad och Eurocine som ska tjänas grymma pengar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...