Jive Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 12 minuter sedan, skrev Esspe: Kanske var bra tajmat. Jag tror att risken är storre för en längre nedgång på 20-25% än en ytterligare uppgång och då på max 10%. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 (ändrad) 3 minutes ago, Jive said: Jag tror att risken är storre för en längre nedgång på 20-25% än en ytterligare uppgång och då på max 10%. Staten i USA har inget val. Deras mesta inkomster kommer från Börsen. Ser inte så bar ut för USA heller. Ser ut som vi har en kraftig inflation på G. Ändrades Januari 27, 2021 av Oregistrerad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 (ändrad) 51 minutes ago, Mr atm said: Kanske inte. Mera pengar ska in i marknaden. Jag spekulerar i att det som trycker neråt för tillfället är att 1.9-triljonerpaketet ser ut att bli fördröjt några veckor länge än vad som förväntades samt rykten som cirkulerar att börsen blivit en "bubbla". Det som talar emot det, i min tanke, är att Greed-indikatorn i US stiger. Borde vara ett tecken på att väldigt mycket pengar väntar på att komma in, tech-sektorn ses nog inte lika mycket som en safe haven som tidigare trots grymma siffror från t.ex. Microsoft. / SatanG Ändrades Januari 27, 2021 av SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 31 minutes ago, Mr atm said: Staten i USA har inget val. Deras mesta inkomster kommer från Börsen. Ser inte så bar ut för USA heller. Ser ut som vi har en kraftig inflation på G. Tyder du den inflationen från ränterörelser? Jag ser inga tecken på press uppåt på t.ex. guld eller krypto som isf borde öka men de har ju snarare gått åt andra hållet, än så länge. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 2 timmar sedan, skrev Mr atm: Kanske inte. Mera pengar ska in i marknaden. Möjligt men det är omöjligt att pricka toppen och det behövs inte mycket för att utlösa ett ras. Bättre att sälja lite för tidigt än att inte hinna ut alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 (ändrad) 5 timmar sedan, skrev Esspe: Brukar vara dags att sälja när sånt här dyker upp. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/R9mlrd/aftonbladets-borspanel-har-ar-arets-hetaste-aktier Ja när nyhetsmedia vrålar köp så brukar det vara bra läge att hoppa av. Ändrades Januari 27, 2021 av LTD Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 22 minutes ago, LTD said: Möjligt men det är omöjligt att pricka toppen och det behövs inte mycket för att utlösa ett ras. Bättre att sälja lite för tidigt än att inte hinna ut alls. Har sålt 85% klart för några dagar sedan. Tog en dryg vecka. Vilket visade sig vältajmat. Mitt sålda fd innehav har gått ner 10% sedan dess. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swift 4X4 Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 Bolag som satsar på förnybar energi går som raketer på börsen just nu. De sparare som haft sina pengar placerade i de här bolagen, eller i fonder med den inriktningen, har i många fall kunnat se värdet på sina besparingar fördubblas det senaste året. Sparekonomen Frida Bratt på Nordnet varnar nu småsparare för att såna investeringar kommer med en hög risk.https://sverigesradio.se/artikel/7656456 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 Gamestop. Folk stödköper för att fixa en squeeze. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swift 4X4 Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 3 minuter sedan, skrev Nicholas: Gamestop. Folk stödköper för att fixa en squeeze. Det pratade de om på Aktuellt idag. Kamp mot de stora. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 (ändrad) 3 hours ago, SatanG said: Tyder du den inflationen från ränterörelser? Jag ser inga tecken på press uppåt på t.ex. guld eller krypto som isf borde öka men de har ju snarare gått åt andra hållet, än så länge. / SatanG Bara kreditexpansionen säger väl något. Guldpriset sätts i världen, där priset på $ påverkar vårat pris på guld i skr. Guld tillsammans med krypto är inte särskilt stora i det hela. Jag förstår inte när du skriver att Bitcoinpriset och guldpriset sjunker. Du måste kolla på längre tid än 2 veckor som i Bitcoin. Bitcoin har stigit med 200% per år i snitt sedan start. För 1 år sedan kostade 1 Bitcoin 6800$ och nu kostar den över 31500$. Dessutom är Bitcoin just nu i en uppgångsfas, där den emellanåt ändå kan brukar droppa med 30-40%. Guldpriset 2002 var 250$ och nu 1850$. I USA och Europa (HIKP) räknar man väl inte med energi, mat, realtillgångar (guld,krypto), obligationer, service osv. Då är inflationen dom upplyser oss om irrelevant. Däremot räknar dom med teknisk utrustning som hela tiden sjunker i värde (TV,datorer,). En ärlig inflation är förmodligen över 10% t.o.m idag. Har du följ med priserna på lägenheter och hus. Jag kollar mina bekantas hus i Stockholm, som tickar på uppåt miljon efter miljon. Jag köpte en lägenhet 1996 och kollade att priset på den 2015 hade stigit med x20. Det är klart att löner också har stigit men inte lika snabbt. Nu är det inte ovanligt att folk har skulder på miljoner. Dessutom dom som har haft sina besparingar på banken har blivit helt blåsta. Ändrades Januari 27, 2021 av Oregistrerad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 12 minuter sedan, skrev Swift 4X4: Det pratade de om på Aktuellt idag. Kamp mot de stora. Ja rätt åt dom stora, borde vara förbjudet att blanka eftersom det medvetet eller omedvetet leder till stora risker för kursmanipulation. Samma med warranter som "nockas" om underliggande aktiekurs går under en viss nivå osv, då blir warranten värdelös. Inte en slump att banken som ställt ut dessa warranter passar på att göra allt i sin makt att pressa ner aktiekursen lite extra när de märker att de har chansen att "nocka" en warrant. It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 5 minutes ago, Mr atm said: Bara kreditexpansionen säger väl något. Guldpriset sätts i världen, där priset på $ påverkar vårat pris på guld i skr. Guld tillsammans med krypto är inte särskilt stora i det hela. Jag förstår inte när du skriver att Bitcoinpriset och guldpriset sjunker. Du måste kolla på längre tid än 2 veckor som i Bitcoin. Bitcoin har stigit med 200% per år i snitt sedan start. För 1 år sedan kostade 1 Bitcoin 6800$ och nu kostar den över 31500$. Dessutom är Bitcoin just nu i en uppgångsfas, där den emellanåt ändå kan brukar droppa med 30-40%. Guldpriset 2002 var 250$ och nu 1850$. I USA och Europa (HIKP) räknar man väl inte med energi, mat, realtillgångar (guld,krypto), obligationer, service osv. Då är inflationen dom upplyser oss om irrelevant. Däremot räknar dom med teknisk utrustning som hela tiden sjunker i värde (TV,datorer,). Har du följ med priserna på lägenheter och hus. Jag kollar mina bekantas hus i Stockholm, som tickar på uppåt miljon efter miljon. Jag köpte en lägenhet 1996 och kollade att priset på den 2015 hade stigit med x20. Det är klart att löner också har stigit men inte lika snabbt. Nu är det inte ovanligt att folk har skulder på miljoner. Dessutom dom som har haft sina besparingar på banken har blivit helt blåsta. Bostadspriser står i direkt omvänd proportion emot räntan. Där finns numera regler om amortering etc som bromsar. Men sedelpressar som går varma blir en utmaning. Funderar en hel del på hur jag ska hantera det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 Just now, Nicholas said: Bostadspriser står i direkt omvänd proportion emot räntan. Där finns numera regler om amortering etc som bromsar. Men sedelpressar som går varma blir en utmaning. Funderar en hel del på hur jag ska hantera det. Bitcoin, Ethereum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swift 4X4 Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 25 minuter sedan, skrev Swippe: Ja rätt åt dom stora, borde vara förbjudet att blanka eftersom det medvetet eller omedvetet leder till stora risker för kursmanipulation. Samma med warranter som "nockas" om underliggande aktiekurs går under en viss nivå osv, då blir warranten värdelös. Inte en slump att banken som ställt ut dessa warranter passar på att göra allt i sin makt att pressa ner aktiekursen lite extra när de märker att de har chansen att "nocka" en warrant. I det här fallet handlade det om medvetna kursmanipulationer av de stora. I det här fallet fick de stryk av de små. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swift 4X4 Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 (ändrad) 30 minuter sedan, skrev Nicholas: Bostadspriser står i direkt omvänd proportion emot räntan. Där finns numera regler om amortering etc som bromsar. Men sedelpressar som går varma blir en utmaning. Funderar en hel del på hur jag ska hantera det. Snarare så lånar man frisk https://statsskuld.se/ Dessutom är svenska näst mest belånade med ca 400000 i privata skulder per person https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/svenskar-har-nast-mest-skulder/ Ändrades Januari 27, 2021 av Swift 4X4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 42 minuter sedan, skrev Swift 4X4: I det här fallet handlade det om medvetna kursmanipulationer av de stora. I det här fallet fick de stryk av de små. Ja de hade ju blankat t ex Gamestop och när småsparare gick ihop och drev upp kursen kraftigt så fick ju en del av dessa blankare ge upp innan förlusten blev för stor. It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 27, 2021 Dela Inlagd Januari 27, 2021 3 hours ago, Nicholas said: Har sålt 85% klart för några dagar sedan. Tog en dryg vecka. Vilket visade sig vältajmat. Mitt sålda fd innehav har gått ner 10% sedan dess. Du kanske borde shorta också. Men jag tror inte att du törs 😉 . Jag borde köpa nu. Går det ner mer köpa ännu mer. Men jag sätter mina på annat som ger mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 28, 2021 Dela Inlagd Januari 28, 2021 7 hours ago, Mr atm said: Bara kreditexpansionen säger väl något. Guldpriset sätts i världen, där priset på $ påverkar vårat pris på guld i skr. Guld tillsammans med krypto är inte särskilt stora i det hela. Jag förstår inte när du skriver att Bitcoinpriset och guldpriset sjunker. Du måste kolla på längre tid än 2 veckor som i Bitcoin. Bitcoin har stigit med 200% per år i snitt sedan start. För 1 år sedan kostade 1 Bitcoin 6800$ och nu kostar den över 31500$. Dessutom är Bitcoin just nu i en uppgångsfas, där den emellanåt ändå kan brukar droppa med 30-40%. Guldpriset 2002 var 250$ och nu 1850$. I USA och Europa (HIKP) räknar man väl inte med energi, mat, realtillgångar (guld,krypto), obligationer, service osv. Då är inflationen dom upplyser oss om irrelevant. Däremot räknar dom med teknisk utrustning som hela tiden sjunker i värde (TV,datorer,). En ärlig inflation är förmodligen över 10% t.o.m idag. Har du följ med priserna på lägenheter och hus. Jag kollar mina bekantas hus i Stockholm, som tickar på uppåt miljon efter miljon. Jag köpte en lägenhet 1996 och kollade att priset på den 2015 hade stigit med x20. Det är klart att löner också har stigit men inte lika snabbt. Nu är det inte ovanligt att folk har skulder på miljoner. Dessutom dom som har haft sina besparingar på banken har blivit helt blåsta. Jag missuppfattade nog, trodde du menar en officiell inflation som dykit upp nu. Håller helt med om inflationen, den mäts inte ens i närheten av korrekt. Löner, här nere, har nog stigit hyffsat på de som utbildat sig men knappast på de andra. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 28, 2021 Dela Inlagd Januari 28, 2021 Att småspararna ger sig på maffian i Washington är helt underbart. Mera sånt. Ta bort naken blankning helt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 28, 2021 Dela Inlagd Januari 28, 2021 5 hours ago, John Khonken said: Att småspararna ger sig på maffian i Washington är helt underbart. Mera sånt. Ta bort naken blankning helt. Ja generellt hade det nog varit bäst. Samtidigt var det blankningar som fick t.ex. Valiant Pharma på knä. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Januari 28, 2021 Dela Inlagd Januari 28, 2021 Ang. inflationen i US och sannolikt på många andra platser. https://edition.cnn.com/2021/01/27/economy/federal-reserve-jerome-powell/index.html Som jag tolkar det kan vi nog hyffsat säkert säga att stimulanser kommer fortsätta läääänge. Kan väl i viss mån även driva upp den officiella inflationen men gissningsvis långt högre vad det gäller tillgångar. Eller tror någon annorlunda, kommer den lilla fattiga människan vinna kriget mot the rich and powerful? / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Januari 28, 2021 Dela Inlagd Januari 28, 2021 Ja blankning är ett ofog, jag förlorar pengar varje gång jag försöker. Ska bli intressant att se vad som händer med Gamestop. Finns ju absolut ingen substans i uppgången men det är ju kul att se storfräsarna få på moppe. Blir väl snart nåt åtal det är ju bara "eliten" som får bära sig åt på det viset. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Januari 28, 2021 Dela Inlagd Januari 28, 2021 4 timmar sedan, skrev Esspe: Ja blankning är ett ofog, jag förlorar pengar varje gång jag försöker. Ska bli intressant att se vad som händer med Gamestop. Finns ju absolut ingen substans i uppgången men det är ju kul att se storfräsarna få på moppe. Blir väl snart nåt åtal det är ju bara "eliten" som får bära sig åt på det viset. Undra vilka som fick på moppe idag i aktien Gamestop 555555 upp som en sol ner som en sten. Ett tips håll er borta från Bitcoin (jag har köpt) 55555 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 28, 2021 Dela Inlagd Januari 28, 2021 Tänka sig långsiktighet och kunskap om bolaget gav jackpott idag. Mycket trevlig dag må jag säga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu