Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...

mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Atom:

Kan ju med lätthet konstatera att jag är skyldig dig en massa öl. Jag är dock fortfarande lika optimistisk i min pessimism; det kommer en rejäl smäll väldigt snart och börserna kommer vara lägre på nyårsafton 2020 än vad de är idag. Med det sagt kan man givetvis göra stålar på enskilda picks men den kunskapen har inte jag så jag kör huvudsakligen på lite guld och tråkiga bonds tills småspararna gråtit blod 😉

Varför skulle det komma en rejäl smäll väldigt snart?

Företagen har, med corona som täckmantel, passat på att städa upp på kostnadssidan och ökat sin effektivitet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

2 minutes ago, Jive said:

Varför skulle det komma en rejäl smäll väldigt snart?

Företagen har, med corona som täckmantel, passat på att städa upp på kostnadssidan och ökat sin effektivitet.

Jag har ju varit fel ute på sistonde så egentligen borde jag väl hålla käft men angående aktier har man aldrig riktigt fel, det är bara tajmingen som inte stämmer 😉

Nästan alla företag utanför IT-sektorn går med förlust; borde inte det i sig resultera i att värderingen av företagen går ned? Redan för ett år sedan sades det att marknaderna var överskattade men idag står börserna bra mycket högre, i en tid då världens BNP har upplevt ett större fall än under andra världskriget; känns inte det lite skevt?

En rejäl smäll vore det mest hälsosamma då alternativet är många år av segande. Vi lever i en tid då företag mäts per kvartal men helt plötsligt är marknaden beredd att bortse från ett halvår av gigantiska förluster; var ligger rimligheten i det? Världens Centralbanker pumpar in pengar och oerfarna spekulanter slänger sig in men världens allra rikaste sägs ligga nästan 100% i cash. Jag kan ha fel, igen, men jag tror att de som blivit riktigt rika blivit det av en anledning.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har ju varit fel ute på sistonde så egentligen borde jag väl hålla käft men angående aktier har man aldrig riktigt fel, det är bara tajmingen som inte stämmer 😉

Nästan alla företag utanför IT-sektorn går med förlust; borde inte det i sig resultera i att värderingen av företagen går ned? Redan för ett år sedan sades det att marknaderna var överskattade men idag står börserna bra mycket högre, i en tid då världens BNP har upplevt ett större fall än under andra världskriget; känns inte det lite skevt?

En rejäl smäll vore det mest hälsosamma då alternativet är många år av segande. Vi lever i en tid då företag mäts per kvartal men helt plötsligt är marknaden beredd att bortse från ett halvår av gigantiska förluster; var ligger rimligheten i det? Världens Centralbanker pumpar in pengar och oerfarna spekulanter slänger sig in men världens allra rikaste sägs ligga nästan 100% i cash. Jag kan ha fel, igen, men jag tror att de som blivit riktigt rika blivit det av en anledning.

Håller med, mycket lurigt läge nu och själv har jag tagit hem mycket av corona vinsten, dock inte allt. Men jag tror att kommande rapportsäsonger blir riktigt dåliga och vi har inte sett slutet på corona än, faktum är ju att pandemin ökar i många länder och sommarens turistande i ex Europa kan ge en ny våg av nedstängningar. Tror att man ropat hej lite för tidigt. 

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

En rejäl smäll vore det mest hälsosamma då alternativet är många år av segande. Vi lever i en tid då företag mäts per kvartal men helt plötsligt är marknaden beredd att bortse från ett halvår av gigantiska förluster; var ligger rimligheten i det? Världens Centralbanker pumpar in pengar och oerfarna spekulanter slänger sig in men världens allra rikaste sägs ligga nästan 100% i cash. Jag kan ha fel, igen, men jag tror att de som blivit riktigt rika blivit det av en 

Jag har missat dessa rapporter om företagens gigantiska förluster, så jag chansar på magkänslan och en fortsatt börsuppgång på minst 10% fram till årsskiftet.

Dela på andra sajter

1 minute ago, Jive said:

Jag har missat dessa rapporter om företagens gigantiska förluster, så jag chansar på magkänslan och en fortsatt börsuppgång på minst 10% fram till årsskiftet.

Min tajming har som sagt var varit lite fel på sistonde så kör på du, jag har säkert fel igen. 

Jag tror på en stor nedgång väldigt snart och sedan en uppgång, så från nu fram till nyår så blir det nog ingen större förlust men allt under 10% skulle göra mig väldigt överraskad.

Dela på andra sajter

1 hour ago, Atom said:

Kan ju med lätthet konstatera att jag är skyldig dig en massa öl. Jag är dock fortfarande lika optimistisk i min pessimism; det kommer en rejäl smäll väldigt snart och börserna kommer vara lägre på nyårsafton 2020 än vad de är idag. Med det sagt kan man givetvis göra stålar på enskilda picks men den kunskapen har inte jag så jag kör huvudsakligen på lite guld och tråkiga bonds tills småspararna gråtit blod 😉

Har svårt tro kan bli en större smäll då många aktier inom energi, flygbolag, hotell, resor osv. fortfarande är ner -50%

Har även företags obligationer som är ner 50% så måste vara optimist och tro fortfarande finns uppsida.

Men du gör helt rätt man ska investera som man känner sig bekväm med speciellt om tänkt leva på besparingarna inom nära framtid.

Jag förstår du har liten del guld känns ju inte bra när skitländer som Kina och Ryssland sitter på så stora guldreserver, känns spontant kan gå åt skogen vilken dag som helst där och guldpriset kommer rasa om tvingas sälja stora innehav

.

//K

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Dela på andra sajter

Det piggar iaf upp den tråkiga pensionärsvardagen att spekulera lite.😁

Dela på andra sajter

14 minutes ago, Jive said:

Det piggar iaf upp den tråkiga pensionärsvardagen att spekulera lite.😁

Har man pension kommer varje månad kan leva på ser jag inga problem med det.

Skillnad man hoppar av ekorrhjulet och ska leva på sina besparingar då bör man vara mer försiktig.

Bara du inte försöker gå kort på Tesla för kan bli hur dyrt som helst aktier kan bara sjunka till 0 😉

//K

Ändrades av Kentan

I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kentan:

Har man en pension som kommer varje månad kan leva på ser jag inga problem med det.

Skillnad man hoppar av ekorrhjulet och ska leva på sina besparingar då bör man vara mer försiktig.

Bara du inte försöker gå kort på Tesla för det kan bli hur dyrt som helst aktier kan bara sjunka till 0 😉

//K

Jag är faktiskt en "försiktig general", som värdesätter god nattsömn och håller min lilla hobby inom hanterliga gränser.

Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev John Khonken:

Beror nog på valresultatet den 3 nov. 

Det valet är väl idag rätt förutsägbart, trodde på Trump sist och han började bra, men den senaste tiden har han ju visat sig mer och mera vara helt galen, större clown lär nog aldrig skådas som president, folket har nog lärt sig en läxa nu!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Jive:

Jag är faktiskt en "försiktig general", som värdesätter god nattsömn och håller min lilla hobby inom hanterliga gränser.

Samma här och därav som jag tagit hem mycket av corona vinsten 😉

Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Atom:

Min tajming har som sagt var varit lite fel på sistonde så kör på du, jag har säkert fel igen. 

Jag tror på en stor nedgång väldigt snart och sedan en uppgång, så från nu fram till nyår så blir det nog ingen större förlust men allt under 10% skulle göra mig väldigt överraskad.

Nån gång skall du väl ha rätt, så på måndag går jag ur med 90% och avvaktar den stora smällen, för att sedan gå in igen och få en uppgång på 20% istf 10%.😁

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det valet är väl idag rätt förutsägbart, trodde på Trump sist och han började bra, men den senaste tiden har han ju visat sig mer och mera vara helt galen, större clown lär nog aldrig skådas som president, folket har nog lärt sig en läxa nu!

Trump har ju sagt en del ”lustiga” saker genom tiden som president (och även innan). Han har dock inte varit så dålig egentligen. 
Hans nackdel är väl att han öppnar munnen. Hade han förstått att hålla käft så hade han inte varit så värdelös. 

Någon politiker är han inte och absolut ingen diplomat. 

Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Trump har ju sagt en del ”lustiga” saker genom tiden som president (och även innan). Han har dock inte varit så dålig egentligen. 
Hans nackdel är väl att han öppnar munnen. Hade han förstått att hålla käft så hade han inte varit så värdelös. 

Någon politiker är han inte och absolut ingen diplomat. 

Så har jag också tänkt, men på senare tid har han helt tappat tråden, han svamlar ju som att han har någon demenssjukdom numera.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

3 hours ago, Kentan said:

Har svårt tro kan bli en större smäll då många aktier inom energi, flygbolag, hotell, resor osv. fortfarande är ner -50%

Har även företags obligationer som är ner 50% så måste vara optimist och tro fortfarande finns uppsida.

Men du gör helt rätt man ska investera som man känner sig bekväm med speciellt om tänkt leva på besparingarna inom nära framtid.

Jag förstår du har liten del guld känns ju inte bra när skitländer som Kina och Ryssland sitter på så stora guldreserver, känns spontant kan gå åt skogen vilken dag som helst där och guldpriset kommer rasa om tvingas sälja stora innehav

.

//K

Kanske kommer min pessimism från att jag, och de flesta jag umgås med, jobbar inom industrin; tillverkande eller engineering. I vår värld så finns det alltid en slutkund som måste ha råd att köpa en produkt och när världens BNP sjunker i rekordfart så brukar det betyda minskad köpkraft vilket i längden betyder att våra företag/kunder inte har någon att producera för; vilket i sig givetvis blir en negativ spiral.

Det som håller marknaderna uppe är FAANG men även de är i slutändan beroende av en slutkund; det är dock inte hen som använder deras produkt utan oftast de som betalar för denna produkt, dvs annonsörer. En ytterst komplicerad web som jag tror väldigt få investerare på allvar förstår, och jag försöker inte ens, men kan bara tänka mig att om/när det börjar falla så kan det gå illa.

Håller dock helt med att ens outlook måste baseras i var man står. Är man 35 och har en månadslön man gamblar med eller 55 och har 10 årslöner man investerar för att leva av resten av livet; eller kanske 75 och bara söker en guldkant? Utan att veta denna utgångspunkt blir eventuella ”råd” ganska irrelevanta.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
Abercrombie

Har idag lagt in en hygglig summa på Lysa för att se hur det funkar. Tanken är att jag ska ha pengarna om 15 år, så just nu är det 100 procent aktier som gäller. Med tiden ska risken justeras ned givetvis. 

Min första observation är att Lysa är väldigt enkelt att förstå och använda.

När jag knappat in mina uppgifter så föreslog Lysas "robot" 70 procent aktier och 30 procent räntor, men det var bara att flytta skjutreglaget lite åt höger för att få 100 procent aktier...

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Har idag lagt in en hygglig summa på Lysa för att se hur det funkar. Tanken är att jag ska ha pengarna om 15 år, så just nu är det 100 procent aktier som gäller. Med tiden ska risken justeras ned givetvis. 

Min första observation är att Lysa är väldigt enkelt att förstå och använda.

När jag knappat in mina uppgifter så föreslog Lysas "robot" 70 procent aktier och 30 procent räntor, men det var bara att flytta skjutreglaget lite åt höger för att få 100 procent aktier...

Aldrig hört talas, var tvungen att googla lite. Om jag fattade rätt så investerar dom i indexfonder till ca 0,34% i avgift. Avanza och Nordnet har indexfonder helt utan avgift så finns det något annat som gör att det blev Lysa? Det är ju en låg avgift så det kan kanske kvitta, mest nyfiken.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

Abercrombie
2 minuter sedan, skrev Esspe:

Aldrig hört talas, var tvungen att googla lite. Om jag fattade rätt så investerar dom i indexfonder till ca 0,34% i avgift. Avanza och Nordnet har indexfonder helt utan avgift så finns det något annat som gör att det blev Lysa? Det är ju en låg avgift så det kan kanske kvitta, mest nyfiken.

De sköter ju all balansering av fonder och har tillgång till ett större nätverk av fonder som inte finns här, tex Vanguards. Även om du köper för ett litet belopp så får du ett stort antal fonder fast i små portioner förstås.

Den största fördelen med Lysa är just annars att det är enkelt att justera risken aktier vs. räntor, men den poängen missar jag just nu då jag valt att ligga på 100 procent aktier ett tag framöver.

Dela på andra sajter

Redwood Pharma åkte i sopkorgen idag! Alfa Laval och Copco blir det mera av! Finska Kone åxå! Pärkele!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Evolution gamling har rasat senaste veckan. 

Dock fortfarande 111% upp i år. Verkar ha stabiliserat sig nu. 

Hela min depå 99% upp i år men där var jag redan i midsomras. 

Upp å ner, hit å dit. Blir nog ok till slut. 

Dela på andra sajter

Apple briljerar ,upp över 10% ifredags 

Undrar hur många millioner Herr Chang tjänade på uppgången för Apple ifredags ..

Grattis säger jag 

Ändrades av kenneth073
Dela på andra sajter

On 7/31/2020 at 2:01 PM, rolba said:

Evolution gamling har rasat senaste veckan. 

Dock fortfarande 111% upp i år. Verkar ha stabiliserat sig nu. 

Hela min depå 99% upp i år men där var jag redan i midsomras. 

Upp å ner, hit å dit. Blir nog ok till slut. 

Köpte förra veckan på 600 så blir spännande att framöver följa den resan

3 hours ago, kenneth073 said:

Apple briljerar ,upp över 10% ifredags 

Undrar hur många millioner Herr Chang tjänade på uppgången för Apple ifredags ..

Grattis säger jag 

Man ska ha tålamod “Time in the market beats timing the market”

//K

Ändrades av Kentan

Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Kentan:

Köpte förra veckan på 600 så blir spännande att framöver följa den resan

Man ska ha tålamod “Time in the market beats timing the market”

//K

Grattis. De gick upp 6,75% idag. 

G 5 slog till med 13.28%. Rapport 13 /8. Risk för rekyl men kan lika gärna fortsätt upp. 

Embracer skötte sig åxå. 4,15% upp idag. 

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
On 8/3/2020 at 7:47 PM, rolba said:

Grattis. De gick upp 6,75% idag. 

G 5 slog till med 13.28%. Rapport 13 /8. Risk för rekyl men kan lika gärna fortsätt upp. 

Embracer skötte sig åxå. 4,15% upp idag. 

Grattis men du är väl upptagen räkna pengar resten av året efter dagens spelorgie

G5  +30,11 %

Embracer +11,04 %

Själv fick man nöja sig med Evo´s +2,49 %

//K

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Kentan:

Grattis men du är väl upptagen räkna pengar resten av året efter dagens spelorgie

G5  +30,11 %

Embracer +11,04 %

Själv fick man nöja sig med Evo´s +2,49 %

//K

Det är ju bara siffror på ett papper eller skärm.

Pengar får man räkna den dag man säljer.

Men visst var det en trevlig dag.

Rekyl att vänta.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...