Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...

mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

Oregistrerad
18 timmar sedan, skrev Esspe:

Serut som om vi har andra nergångsvågen i gång nu.

Perfekt då att gå över till Bitcoin som tankar raketen.

Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 1/10/2020 at 11:49 AM, SatanG said:

https://www.sandstormgold.com/

Synpunkter på detta vore intressant. Är inte intresserad av gruvdrift, även om jag tror Barrick Gold Corp kan vara intressant på medellång sikt, så ett royaltybolag som Sandstorm tar ju bort en hel del riskfaktorer men verkar plocka lite russin ur kakan.

Bara att skrika ut vad ni tror :-)

/ SatanG

Satan G,

Svarar dig igen angående guldstreamingbolag och hur jag själv agerar med guldinvesteringar just nu p g a den globala Coronakrisen. 

Jag kan naturligtvis ha fel men tycker att det är värt chansen att öka portföljen med några extra procent guld i Coronatider.

Började köpa både guldstreamingbolag och gruvbolag (RGLD, WPM, FNV, NEM och GOLD) i mitten av mars, en chansning som gått bra hittills.

Det är sällan jag köper gruvbolag p g a deras volatilitet, så vad är det som pekar åt rätt håll för guldgruvbolagen just nu?
- Gruvornas största kostnad är olja som nu är billig.
- Räntan på US gov bonds med kort löptid gick snabbt ner från 2% till nästan noll, vilket gör guld attraktivare som investering.

- Guldpriset borde fortsätta upp p g a alla nytryckta pengar, speciellt om Coronakrisen drar ut på tiden .
- Det pågår en ganska häftig debatt i finansvärlden som inte är ense om coronakrisen  + alla nytryckta pengar kommer att skapa en deflation eller en inflation men i båda fallen borde guldet bli vinnare.
- Gruvbolagsaktierna kan gå upp många gånger det fysiska guldet om allt faller på plats men man måste vara beredd på att sälja av efter en tids kraftig uppgång.

- Silverpriset är så lågt att det inte är lönt för en del silvergruvor att bryta silver längre vilket innebär att silverpriset lätt kan dra iväg 100-200% lite längre fram och silver är en biprodukt i guldgruvorna.

Observera att ökat pris på streaming och gruvaktier hänger på att guldpriset fortsätter upp eller förväntas gå upp och om allt går väl så får John Konken äntligen rätt.

Jag föredrar fysiskt guld men just nu tar jag en liten chansning på streaming och gruvaktier eftersom det är sällan alla pusselbitar ser ut att falla på plats..

Dela på andra sajter

John Khonken

Captain

Tack för dom värmande tankarna. När det gäller guldpriset kommer det att vara volantilt ett tag till. Men stadigt uppåt. Som jag ser det just nu. Det enda som håller värde(ökar)

Tråkigt med silver att det är moms på det. Annars hade jag köpt mycket mer av det

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev John Khonken:

Captain

Tack för dom värmande tankarna. När det gäller guldpriset kommer det att vara volantilt ett tag till. Men stadigt uppåt. Som jag ser det just nu. Det enda som håller värde(ökar)

Tråkigt med silver att det är moms på det. Annars hade jag köpt mycket mer av det

Har inte guldpriset stannat av i ett par veckor nu?

Dela på andra sajter

John Khonken

1700 är psykologi just nu. Ska den upp eller ner. Det är frågan. Spelar egentligen ingen roll. För upp kommer den att gå.

Dela på andra sajter

Captain Morgan
5 hours ago, berlitz said:

Har inte guldpriset stannat av i ett par veckor nu?

Guldet verkar fortsätta sin resa uppåt, över 1750 USD / ounce nu på morgonen och även silver har börjat få lite fart.

image.png.407776c0312bc159756791dda6711b49.png

Dela på andra sajter

Captain Morgan
5 hours ago, John Khonken said:

Captain

Olika länder har olika momssatser på både fysiskt guld och silver, från noll och uppåt.
Alltså beror det på i vilket land du köper och förvarar det.

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Satan G,

Svarar dig igen angående guldstreamingbolag och hur jag själv agerar med guldinvesteringar just nu p g a den globala Coronakrisen. 

Jag kan naturligtvis ha fel men tycker att det är värt chansen att öka portföljen med några extra procent guld i Coronatider.

Började köpa både guldstreamingbolag och gruvbolag (RGLD, WPM, FNV, NEM och GOLD) i mitten av mars, en chansning som gått bra hittills.

Det är sällan jag köper gruvbolag p g a deras volatilitet, så vad är det som pekar åt rätt håll för guldgruvbolagen just nu?
- Gruvornas största kostnad är olja som nu är billig.
- Räntan på US gov bonds med kort löptid gick snabbt ner från 2% till nästan noll, vilket gör guld attraktivare som investering.

- Guldpriset borde fortsätta upp p g a alla nytryckta pengar, speciellt om Coronakrisen drar ut på tiden .
- Det pågår en ganska häftig debatt i finansvärlden som inte är ense om coronakrisen  + alla nytryckta pengar kommer att skapa en deflation eller en inflation men i båda fallen borde guldet bli vinnare.
- Gruvbolagsaktierna kan gå upp många gånger det fysiska guldet om allt faller på plats men man måste vara beredd på att sälja av efter en tids kraftig uppgång.

- Silverpriset är så lågt att det inte är lönt för en del silvergruvor att bryta silver längre vilket innebär att silverpriset lätt kan dra iväg 100-200% lite längre fram och silver är en biprodukt i guldgruvorna.

Observera att ökat pris på streaming och gruvaktier hänger på att guldpriset fortsätter upp eller förväntas gå upp och om allt går väl så får John Konken äntligen rätt.

Jag föredrar fysiskt guld men just nu tar jag en liten chansning på streaming och gruvaktier eftersom det är sällan alla pusselbitar ser ut att falla på plats..

Bra agerat. Tyvärr köpte jag inte Barrick Gold när vi snackade om det, är väl upp minst 50-75% sedan dess.

Tror guld har framtiden för sig även om det verkar stå och stampa lite den senaste tiden, alla trillioners dollar som kastas ut på alla marknader bör ju till slut få ut sin rätt och förminska värdet på pengar. Å andra sidan är väl även aktier i sådana tider fördelaktiga men det gäller ju att sprida lite på innehaven som du vet. Vi får väl hoppas på inflation, deflation då blir det tungt på allvar för många människor.

Har lite Silver som jag tänkt ligga lång i också, tror det har bra potential snart då länder öppnas upp igen och tillverkningsindustrierna börjar produktionen igen.

Köpte även på mig norska Equinor och Storebrand på dippen som jag tänkt ligga lång i och hoppas även få lite extra skjuts när Nok (oljepriset?) börjar närma sig mer "normala" nivåer. Miljö i alla ära men oljan kommer vi behöva under mycket lång tid framöver.

Annars är jag klart pessimistisk till börsen, det är bara stödpengarna som håller den uppe och det går inte hur länge som helst utan tror nedförsbacken kommer snart och garderat upp med lite Bear för att stabilisera lite.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

John Khonken
5 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Olika länder har olika momssatser på både fysiskt guld och silver, från noll och uppåt.
Alltså beror det på i vilket land du köper och förvarar det.

Jag vet det. Jag köpte via Estland innan Sverige stoppade det. Har även köpt i Sverige. Men med moms. Och när jag ska sälja. Så vill köparen ha en stor del. Man får faktisk vara glad om man för tillbaka insatt kapital. Så jag säljer inte. Väntar på nästa års stora uppgång i Silver

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Jag vet det. Jag köpte via Estland innan Sverige stoppade det. Har även köpt i Sverige. Men med moms. Och när jag ska sälja. Så vill köparen ha en stor del. Man får faktisk vara glad om man för tillbaka insatt kapital. Så jag säljer inte. Väntar på nästa års stora uppgång i Silver

Vad säger du om brons? Kan det va nåt?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 5/18/2020 at 12:25 PM, John Khonken said:

Köpte några sådana här på Hang Seng Bank i Hong Kong för något år sedan. Otroligt vackra och värdebeständiga.

1050993432_1OzAmEagle.thumb.jpg.6a1cc1d5f48c6928ccbc52cb1eff4f5a.jpg

Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Köpte några sådana här på Hang Seng Bank i Hong Kong för något år sedan. Otroligt vackra och värdebeständiga.

1050993432_1OzAmEagle.thumb.jpg.6a1cc1d5f48c6928ccbc52cb1eff4f5a.jpg

Passa dig bara så du inte stoppar dom i tvättautomaten.

Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 minutes ago, Esspe said:

Passa dig bara så du inte stoppar dom i tvättautomaten.

Ingen risk. En räcker till 930 Stor-Singh.

Dela på andra sajter

John Khonken
On ‎2020‎-‎05‎-‎18 at 10:43, skrev Esspe:

Vad säger du om brons? Kan det va nåt?

Ledsen. Där är jag körd

Dela på andra sajter

John Khonken

Vilken fin peng. Så vacker. Själv har jag i silver. Pandor som jag tycker mycket om

Dela på andra sajter

soi covboy

vad tror ni att köpa Norwiegen aktier nu när china har gått in med stöd ?? Med vänlig hälsning super amatören🥺

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev soi covboy:

vad tror ni att köpa Norwiegen aktier nu när china har gått in med stöd ?? Med vänlig hälsning super amatören🥺

Köpa på sig lite under sommar har jag tänkt, tror Kineserna vill komma över Norskarna billigt där av tror jag kursen kommer åka jojjo på börsen.

Mvh. Amatören 2

Dela på andra sajter

John Khonken

Är det inte svårt att räkna på flygbolag just nu. Risken är väl att flygningarna minskar och passagerarna minskar sitt flygande. Tiderna ser inte så ljusa ut.

Dela på andra sajter

Det här inte riktigt gått som jag trodde. Börsen är snart på pre-corona nivåer. Det går upp nästan varje dag och katastrofsiffrorna som haglar skakar man av sig med en axelryckning. 

En del av den uppgång som vi ser nu beror nog på att folk tajmade fel och köper in sig igen fast på högre kurser.

Själv ligger jag kvar med ca 70% kontant. Inte fan köper jag in mig nu. Har ni andra försökt springa fått tåget?

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Det här inte riktigt gått som jag trodde. Börsen är snart på pre-corona nivåer. Det går upp nästan varje dag och katastrofsiffrorna som haglar skakar man av sig med en axelryckning. 

En del av den uppgång som vi ser nu beror nog på att folk tajmade fel och köper in sig igen fast på högre kurser.

Själv ligger jag kvar med ca 70% kontant. Inte fan köper jag in mig nu. Har ni andra försökt springa fått tåget?

Sålde av ca 50% för ett tag sedan. Har tänkt att ta mig tillbaka efter Q2 men får se hur det verkar då.

Dela på andra sajter

Säljer av mina fonder med en nätt 5,7% ökning, ser vad som händer  framöver inför Q2

Dela på andra sajter

Sålde av det mesta av mina fonder i början på raset, så jag klarade mig hyfsat.

Gick in igår igen med 50% och det börjar ju bra.😁

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

kenneth073
17 timmar sedan, skrev Jive:

Sålde av det mesta av mina fonder i början på raset, så jag klarade mig hyfsat.

Gick in igår igen med 50% och det börjar ju bra.😁

Kurserna i början av raset och kursern nu är väl ungefär samma ,är nog klokt att spara 50% ett tag till ,lycka till 

Dela på andra sajter

On 2020-05-01 at 01:56, skrev ReKa:

Har ägt aXichem till och från, och äger den nu igen. Jag hoppas de släpper ett positivt PM snart. De har lovat guld och gröna skogar ganska länge, hoppas att det släpper snart..

E det islossningen vi ser nu  ser mkt bra ut i studien pa kycklingarna  ingen salmonella pa skorna  

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...