Jump to content
IGNORERAD

Aktier och sånt ...


mamma bäng fan pappa käng

Recommended Posts

2 minutes ago, Esspe said:

Men den var ju redan 2017.

Nope den började 2016 men kommer enligt sakkunniga 2026....


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, Kentan said:

Japp en av Fed cheferna har sagt Q2 rapporterna är så dåliga och unika så är bara att ignorera. Och nu använder Fed alla sina verktyg att för att stödja marknaden och verkar inte finnas någon gräns för hur mycket stimulans som kommer erbjudas. Brukar aldrig vara bra ide gå emot marknaden då den alltid har rätt så om ska killgissas kommer börskraschen sammanfalla med bankrisen.

 

//K

Gå emot marknaden är sällan bra men marknaden har ju faktiskt redan tagit en rejäl smäll och det känns som att nästa -10% kan komma vilken dag som helst. Att den efter det återhämtar sig lite för att sedan gå in i en lång, glidande nedförsbacke är ju inte helt ovanligt. Både vid IT-bubblan och finanskraschen tog det många år för aktiemarknaden att ta sig tillbaka till gamla All Time Highs.

 

Jag tror dock du har en poäng i att så länge bankerna klarar sig relativt bra (dvs inte alltför många NPL) så kommer marknaden klara sig hyfsat. Det finns ännu så oerhört mycket likvida medel som ligger och skvalpar och någonstans måste de ju vara.
 

Aktiemarknaderna kan dock inte i längden existera i ett vacuum; det är ju ändå företag som ska sälja sina varor och tjänster. Om tillräckligt många förlorar hela, eller delar av, sin inkomst så måste det till slut ta ut sin rätt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Senaste månaden har det varit uppåt på börserna i värsta coronakrisen

665475656_Brsen2020.thumb.JPG.cc391aa4753c66e193d2c598a953a485.JPG

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Gå emot marknaden är sällan bra men marknaden har ju faktiskt redan tagit en rejäl smäll och det känns som att nästa -10% kan komma vilken dag som helst. Att den efter det återhämtar sig lite för att sedan gå in i en lång, glidande nedförsbacke är ju inte helt ovanligt. Både vid IT-bubblan och finanskraschen tog det många år för aktiemarknaden att ta sig tillbaka till gamla All Time Highs.

 

Jag tror dock du har en poäng i att så länge bankerna klarar sig relativt bra (dvs inte alltför många NPL) så kommer marknaden klara sig hyfsat. Det finns ännu så oerhört mycket likvida medel som ligger och skvalpar och någonstans måste de ju vara.
 

Aktiemarknaderna kan dock inte i längden existera i ett vacuum; det är ju ändå företag som ska sälja sina varor och tjänster. Om tillräckligt många förlorar hela, eller delar av, sin inkomst så måste det till slut ta ut sin rätt.

Är inne på samma linje långt kvar till botten.

Under perioden juli 2007 till oktober 2008 tappade börsen 57,6%

Toppade i juni 2007 kring 1 320 punkter, och i oktober 2008 noterades 557 på OMX

Toppen iår till den är på botten är långt kvar när man tittar på historiska krasher, är själv inna på en lång nergång på börsen med små uppstusar.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Atom said:

Gå emot marknaden är sällan bra men marknaden har ju faktiskt redan tagit en rejäl smäll och det känns som att nästa -10% kan komma vilken dag som helst. Att den efter det återhämtar sig lite för att sedan gå in i en lång, glidande nedförsbacke är ju inte helt ovanligt. Både vid IT-bubblan och finanskraschen tog det många år för aktiemarknaden att ta sig tillbaka till gamla All Time Highs.

 

Jag tror dock du har en poäng i att så länge bankerna klarar sig relativt bra (dvs inte alltför många NPL) så kommer marknaden klara sig hyfsat. Det finns ännu så oerhört mycket likvida medel som ligger och skvalpar och någonstans måste de ju vara.
 

Aktiemarknaderna kan dock inte i längden existera i ett vacuum; det är ju ändå företag som ska sälja sina varor och tjänster. Om tillräckligt många förlorar hela, eller delar av, sin inkomst så måste det till slut ta ut sin rätt.

Får känslor styra ska man släppa allt och springa mot utgången men detta är varken en IT-bubbla eller finanskrasch. Denna pandemin är något helt nytt så är nog inte bara vi amatörer som är osäker utan även dom som har det som sitt jobb famlar nog i mörkret hur ska agera i denna nya situation. Lägger man därtill FED med sin sedelpress som i princip kan köpa upp hela börsen och ett presidentval där Trump kommer göra allt för att börsen kommer stå högre än tillträdde 2016 kommer jag vara försiktig med mina domedags gissningar.

 

Bankerna kommer nog klara sig då alla världens centralbanker verkar göra allt för att inte lehman brothers kraschen ska upprepa sig. Men då företag måste få debet och kredit att balansera kan det inte underlätta med nästan en hel värld som står still.

Lägg därtill Kina som redan före pandemin var på väg utför med sjunkande tillväxt och stigande arbetslöshet är det en tid av utmaningar som väntar.

Man kan bara hoppas marknaden har bättre information för har svårt tro småsparare är anledningen till den dryga 20% uppgången sista veckorna.

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Kentan said:

Får känslor styra ska man släppa allt och springa mot utgången men detta är varken en IT-bubbla eller finanskrasch. Denna pandemin är något helt nytt så är nog inte bara vi amatörer som är osäker utan även dom som har det som sitt jobb famlar nog i mörkret hur ska agera i denna nya situation. Lägger man därtill FED med sin sedelpress som i princip kan köpa upp hela börsen och ett presidentval där Trump kommer göra allt för att börsen kommer stå högre än tillträdde 2016 kommer jag vara försiktig med mina domedags gissningar.

 

Bankerna kommer nog klara sig då alla världens centralbanker verkar göra allt för att inte lehman brothers kraschen ska upprepa sig. Men då företag måste få debet och kredit att balansera kan det inte underlätta med nästan en hel värld som står still.

Lägg därtill Kina som redan före pandemin var på väg utför med sjunkande tillväxt och stigande arbetslöshet är det en tid av utmaningar som väntar.

Man kan bara hoppas marknaden har bättre information för har svårt tro småsparare är anledningen till den dryga 20% uppgången sista veckorna.

 

//K

Ja, vi får se om förnuftet eller sedelpressarna vinner. Jag säger att indexen i Europa och USA är minst 20% lägre än idag på Midsommarafton om drygt två månader; sätter du emot? 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Atom said:

Ja, vi får se om förnuftet eller sedelpressarna vinner. Jag säger att indexen i Europa och USA är minst 20% lägre än idag på Midsommarafton om drygt två månader; sätter du emot? 

hahah javisst och sticker även ut hakan och säger botten är lagd den 23 mars för detta år 😉

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Atom:

Ja, vi får se om förnuftet eller sedelpressarna vinner. Jag säger att indexen i Europa och USA är minst 20% lägre än idag på Midsommarafton om drygt två månader; sätter du emot? 

Efter sommaren ändå lägre är min tro.

Sedelpressen är till större företag, den lille enskilde firma,mäniska kommer det bli värre för slå igen eller KK .

Själv anställd av ett företag som har råd att permitera en jobba 60% , men hur länge ett företag kan gå på sparlåga få framtiden visa.

 

Värst är det hur pengarna ska tillbaka till staten igen höjd pensions ålder, höjd skatt ?

Blir nog en spiral ner en bra stund framöver

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Kentan said:

hahah javisst och sticker även ut hakan och säger botten är lagd den 23 mars för detta år 😉

 

//K

Jag sätter en låda Heineken. Jag köpte 3 lådor precis innan alkoholförbudet trädde i kraft och det faktumet att de minskat flaskorna från 63 till 60 cl tyder på att svåra tider väntar 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Atom:

Jag sätter en låda Heineken. Jag köpte 3 lådor precis innan alkoholförbudet trädde i kraft och det faktumet att de minskat flaskorna från 63 till 60 cl tyder på att svåra tider väntar 😉

Jag kan kasta in ett gäng Tesla Bear. Inte värda mycket nu men till midsommar ett par lådor Östgöta Sädes kanske. 15% ner innan midsommar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Esspe said:

Jag kan kasta in ett gäng Tesla Bear. Inte värda mycket nu men till midsommar ett par lådor Östgöta Sädes kanske. 15% ner innan midsommar.

OK, ner mer än 17.5% så vinner jag och mindre än 17.5% så vinner du. Jag tycker vi får ta ett snitt av OMX (eller vad det nu heter) i Stockholm samt DAX och S&P 500. Låter det fair?

 

Östgöta Sädes låter dock väldigt suspekt, du får nog steppa upp till något från Oppigårds. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Esspe said:

Jag kan kasta in ett gäng Tesla Bear. Inte värda mycket nu men till midsommar ett par lådor Östgöta Sädes kanske. 15% ner innan midsommar.

Med Tesla har även jag lärt mig den hårda vägen att man ej ska ställa sig framför ett framrusande tåg. Köpte istället nu på $400 får man se men föga troligt om går bättre.

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Atom:

Jag sätter en låda Heineken. Jag köpte 3 lådor precis innan alkoholförbudet trädde i kraft och det faktumet att de minskat flaskorna från 63 till 60 cl tyder på att svåra tider väntar 😉

Då har det pågott länge då,Singa Ölen minskade dom för flera år sen

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Atom:

OK, ner mer än 17.5% så vinner jag och mindre än 17.5% så vinner du. Jag tycker vi får ta ett snitt av OMX (eller vad det nu heter) i Stockholm samt DAX och S&P 500. Låter det fair?

 

Östgöta Sädes låter dock väldigt suspekt, du får nog steppa upp till något från Oppigårds. 

Oppigårds? Låter som efterföljaren till Bullibompa.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kentan:

Med Tesla har även jag lärt mig den hårda vägen att man ej ska ställa sig framför ett framrusande tåg. Köpte istället nu på $400 får man se men föga troligt om går bättre.

 

//K

Hade jag inte varit så girig hade det blivit in bra affär. Svårt att hantera när öppettiderna är olika också.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Esspe said:

Oppigårds? Låter som efterföljaren till Bullibompa.

Förmodligen från samma familj, i alla fall från Dalarna.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Esspe said:

Hade jag inte varit så girig hade det blivit in bra affär. Svårt att hantera när öppettiderna är olika också.

Japp har man lite hävstång lämnar jag inte datorn och nu efter läropengar försiktig med cert på us handeln

 

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har kopt in mig i denna lite udda spannande aktie    en studie pa hons pagar i Thailand   etc

 

aXichem

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra industrikemikalier. Bolaget arbetar framförallt med Fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom marin påväxthämmande färg, skadedjursbekämpning i skogs-och jordbruk samt enskilda farmaceutiska områden. Idag innehas verksamhet på global nivå, med huvudkontor i Bergen
 
 
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kenke:

Har kopt in mig i denna lite udda spannande aktie    en studie pa hons pagar i Thailand   etc

 

aXichem

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra industrikemikalier. Bolaget arbetar framförallt med Fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom marin påväxthämmande färg, skadedjursbekämpning i skogs-och jordbruk samt enskilda farmaceutiska områden. Idag innehas verksamhet på global nivå, med huvudkontor i Bergen
 
 

Har ägt aXichem till och från, och äger den nu igen. Jag hoppas de släpper ett positivt PM snart. De har lovat guld och gröna skogar ganska länge, hoppas att det släpper snart..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga/ärende:

 

beskattning av aktieforsaljning och 10 Ars regeln
om jag lamnade sverig 10/10-2008
men skrev ut mig ur Sverige 9/9-2011
och saljer Aktier 4/4-2020 hur beskattas dom

 

 

Skatteverket <svar@skatteverket.se>
Fre 2020-04-10 13:51
  • Du
 

Hej,

 

En begränsat skattskyldig person kan bara beskattas för avyttring av delägarrätter och andelar om den skattskyldiga vid något tillfälle under det kalenderår då avyttringen sker eller under de föregående tio kalenderåren har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här, den s.k. tioårsregeln (3 kap. 19 § IL).

Om du kan visa att du hade flyttat från Sverige under 2008 så ska du inte beskattas för försäljningen om du är begränsat skattskyldig vid försäljningstillfället. Det är du som har bevisbördan i detta fall. Klicka på länkarna nedan för att läsa mer om Tioårsregeln och Bosatt i Sverige.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.4/2672.html

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.4/2636.html

Skatteavtal som Sverige har ingått med andra länder kan begränsa Sveriges rätt att beskatta värdepapper enligt Tioårsregeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2020-04-18 at 11:57, skrev Esspe:

Jag kan kasta in ett gäng Tesla Bear. Inte värda mycket nu men till midsommar ett par lådor Östgöta Sädes kanske. 15% ner innan midsommar.

 

Elon Musk sa att aktien är värd för mycket och Bitcoin för lite.

Aktien rasade på några timmar.

Vad säger du Esspe om detta?

 

 

Hann du tjäna något på dina Bear som jag också tipsade?

P.S Jag håller givetvis med Musk att bitcoin alltid är värd mer 555

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en chansning för några veckor sedan på ByggMax. Har nån amatörmässig tanke att många blir hemma över sommaren och fixar med sina bostäder pga Corona.

Det som talar emot att många permitteras och därmed håller i sina slantar.

Facit kommer till hösten,

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Mr atm:

 

Elon Musk sa att aktien är värd för mycket och Bitcoin för lite.

Aktien rasade på några timmar.

Vad säger du Esspe om detta?

 

 

Hann du tjäna något på dina Bear som jag också tipsade?

P.S Jag håller givetvis med Musk att bitcoin alltid är värd mer 555

Rätt tanke, fel tajming. Blev torsk, den gick upp rätt bra efter mitt köp precis som allt annat. Sålde för någon vecka sedan när Nordea slutade ställa kurser.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Serut som om vi har andra nergångsvågen i gång nu.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...