Kenneth4618 Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Mina ISK fonder har gått riktigt bra hittills i år 🖕 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Inte säljer jag av pga en influensa epidemi. Vad är alternativet? Guld kanske? Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Kör som vanligt ,lite affärer men sitter still i båten ,börsen ska ju upp dom närmaste 3 åren. Trejdat lite på powercell o det har gått relativt bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 3 timmar sedan, skrev Herr Chang: Det påverkar inte mina aktieaffärer på minsta sätt. Ej heller resplaner till Melbourne, Singapore och Pattaya. Herr Chang har talat. Skulle vara kul om skrev här om den resan,försökte läsa om din Argentina resa inne på rajdiraj men kom inte åt den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 6 timmar sedan, skrev Jive: Hur gör ni i dessa coronatider? Säljer ni av det mesta och går in igen när coronadebaklet har klingat av? Jag har tagit lite fallhöjd på det och krängt av en del fonder men de aktierna jag har får stå kvar. Jag ser en risk inte bara i Corona som virus utan även att det kan, med lite otur, trigga en nedgång. Håller den i sig ett tag, eller blir brant, så kommer många rusa mot utgången. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 14 minuter sedan, skrev SatanG: Jag har tagit lite fallhöjd på det och krängt av en del fonder men de aktierna jag har får stå kvar. Jag ser en risk inte bara i Corona som virus utan även att det kan, med lite otur, trigga en nedgång. Håller den i sig ett tag, eller blir brant, så kommer många rusa mot utgången. / SatanG Utan corona så tror jag 2020 kunde bli ett rekordår, typ 1999. Jag avvaktar någon vecka. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Här kan ni satsa pengar i Corona 😉 https://www.di.se/bors/aktier/gpmcf/ “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 19 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Här kan ni satsa pengar i Corona 😉 https://www.di.se/bors/aktier/gpmcf/ Kommer inte in i finavdelningen, kommer du in så gör gärna en Marjasin https://www.di.se/analys/citi-varnar-for-coronabomb-pa-borsen-okunnighet-ar-salighet/ / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 3 minuter sedan, skrev SatanG: Kommer inte in i finavdelningen, kommer du in så gör gärna en Marjasin https://www.di.se/analys/citi-varnar-for-coronabomb-pa-borsen-okunnighet-ar-salighet/ / SatanG Nej jag kommer inte heller in på den sidan “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 17 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Nej jag kommer inte heller in på den sidan Synd, någon annan kanske? / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 (ändrad) 7 timmar sedan, skrev Jive: Hur gör ni i dessa coronatider? Säljer ni av det mesta och går in igen när coronadebaklet har klingat av? Växlade om till guld före nyår, så jag är nöjd med virusproblemet som en bonus. Trodde på nya oroligheter i världen (Trumpen mot övriga delar av världen)där av växla från aktier till guld Ändrades Februari 21, 2020 av Dolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 1 timme sedan, skrev Dolle: Växlade om till guld före nyår, så jag är nöjd med virusproblemet som en bonus. Trodde på nya oroligheter i världen (Trumpen mot övriga delar av världen)där av växla från aktier till guld Har du fysiskt guld eller i aktier? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 2 minuter sedan, skrev kenneth073: Har du fysiskt guld eller i aktier? BGF World Gold A2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kenneth073 Inlagd Februari 21, 2020 Dela Inlagd Februari 21, 2020 Själv har jag Barrick gold och Lundin gold kör även en del på Lundin mining Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 9 timmar sedan, skrev kenneth073: Själv har jag Barrick gold och Lundin gold kör även en del på Lundin mining Lundin mining sålde jag nyligen. Väntar på en drop och köper igen när den hamnar närmare 50kr Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 On 2020-02-06 at 17:15, skrev Esspe: Gick inget vidare med den. Kom inte ur med mer än hälften innan rapporten. Skulle varit en kort position (förutom dom jag har i långa portföljen) men det sket sig. Får ligga kvar ett tag nu. Nya friska tag, kortade Tesla idag. Inget stort belopp men med hävstång kan det ju bli det ändå PS Berätta det inte för Greta. Ingen bra affär med Tesla än så länge. Den verkar leva sitt eget liv. Kvittar vad som händer, ner går den inte speciellt ändå. Dubblade Bearx3 idag och hoppas verkligheten hinner ifatt. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 On 2/21/2020 at 1:00 PM, Jive said: Hur gör ni i dessa coronatider? Säljer ni av det mesta och går in igen när coronadebaklet har klingat av? Jag har skrivit på MPR att jag inte är särskilt orolig över Coronaviruset när det gäller egen hälsa eller den allmänna förlusten i människoliv; ungefär som en vanlig influensa förmodligen. Jag har dock också skrivit att det helt lamslår Kinas industri och därmed ekonomi. Nu är det inte bara Kinas industri längre. Vi skulle ha Koreas största stålproducent på besök i Sverige nästa vecka för "Inspection before Shipment" samt lite träning; det besöket är inställt. Jag skulle till Japan veckan därpå; alla möten är inställda. Det spelar ingen roll att förmodligen färre människor kommer dö av Coronaviruset än de som dör av den årliga influensan; en epidemi som är så pass smittsam och det vare sig finns vaccin eller mediciner mot skrämmer slag på människor och regeringar. Att världens näst största ekonomi och överlägset största industri närmast håller stängd i 2-3 månader är givetvis illa; när deras invånare utgör världens näst största konsumentmarknad och dess företag är innästlade i nästan varenda supply chain så behöver man inte vara överdrivet välinsatt eller pessimistisk för att inse att det här kommer radera en hel årsvinst för i stort sett hela världens verkstadsföretag, reseföretag mfl samt att den minskade ekonomiska aktiviteten blir en dominoeffekt också för handel, banker mfl. Det går säkert att hitta några diamanter bland läkemedelsbolag, spelbolag och IT-företag men när börsen rasar 30% i Asien och 20% i Amerika och Europa så är det nog en risk att även de faller, om än mindre. Jag växlade med till knappa 50% equities redan i slutet av 2019, och nu i veckan gick jag ned till runt 25%. Jag tror inte indexen på de stora marknaderna hade gått upp 2020 utan Coronaviruset och med det anser jag det vara helt uteslutet. Och då är jag ändå en närmast obotlig optimist. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 26 minutes ago, Atom said: Jag har skrivit på MPR att jag inte är särskilt orolig över Coronaviruset när det gäller egen hälsa eller den allmänna förlusten i människoliv; ungefär som en vanlig influensa förmodligen. Jag har dock också skrivit att det helt lamslår Kinas industri och därmed ekonomi. Nu är det inte bara Kinas industri längre. Vi skulle ha Koreas största stålproducent på besök i Sverige nästa vecka för "Inspection before Shipment" samt lite träning; det besöket är inställt. Jag skulle till Japan veckan därpå; alla möten är inställda. Det spelar ingen roll att förmodligen färre människor kommer dö av Coronaviruset än de som dör av den årliga influensan; en epidemi som är så pass smittsam och det vare sig finns vaccin eller mediciner mot skrämmer slag på människor och regeringar. Att världens näst största ekonomi och överlägset största industri närmast håller stängd i 2-3 månader är givetvis illa; när deras invånare utgör världens näst största konsumentmarknad och dess företag är innästlade i nästan varenda supply chain så behöver man inte vara överdrivet välinsatt eller pessimistisk för att inse att det här kommer radera en hel årsvinst för i stort sett hela världens verkstadsföretag, reseföretag mfl samt att den minskade ekonomiska aktiviteten blir en dominoeffekt också för handel, banker mfl. Det går säkert att hitta några diamanter bland läkemedelsbolag, spelbolag och IT-företag men när börsen rasar 30% i Asien och 20% i Amerika och Europa så är det nog en risk att även de faller, om än mindre. Jag växlade med till knappa 50% equities redan i slutet av 2019, och nu i veckan gick jag ned till runt 25%. Jag tror inte indexen på de stora marknaderna hade gått upp 2020 utan Coronaviruset och med det anser jag det vara helt uteslutet. Och då är jag ändå en närmast obotlig optimist. Gokväll Atomen, Senaste året har amerikanska aktier, guld och amerikanska statsobligationer med lång löptid gått upp ungefär lika mycket. Vem köper vad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Atom Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 8 minutes ago, Captain Morgan said: Gokväll Atomen, Senaste året har amerikanska aktier, guld och amerikanska statsobligationer med lång löptid gått upp ungefär lika mycket. Vem köper vad? Tjena El Capitän, När både Olle, Pekka och Berra blir "rika" på sina investeringar, då vet man att det är dags att dra öronen åt sig. Det finns så ofantligt mycket likviditet i systemen att precis allting går upp; tror fan att Facit skulle kunna göra en IPO och dra in ett dussin miljarder på en retro skrivmaskin. Rika människor har miljarders miljarder de inte vet var de ska stoppa, Yngve; truckföraren i Malung, har 10,000 han inte får någon ränta för på banken och istället stoppar in i en Sparbankenfond och världens Centralbanker fortsätter att printa pengar som måste gå någonstans. Jag tror, med ganska stor sannolikhet, att börserna i Kina skulle varit 20% ned i veckan om inte Kommunistpartiet köpte upp allt som kinesiska privatpersoner sålde. Vår lokale Kinachef är medlem i en ganska stor "småspararklubb" och han säger att absolut alla har sålt 100% av sina aktier senaste veckan men ändå så har kurserna gått upp. Jag börjar kanske låta som John Khonkaen men jag är helt övertygad om att det ligger en gravad hund här. Jag tror det kommer ta minst 1 år innan vi ser några större index vara högre än idag. Död åt Putin och hans croonies Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 1 timme sedan, skrev Atom: Tjena El Capitän, När både Olle, Pekka och Berra blir "rika" på sina investeringar, då vet man att det är dags att dra öronen åt sig. Det finns så ofantligt mycket likviditet i systemen att precis allting går upp; tror fan att Facit skulle kunna göra en IPO och dra in ett dussin miljarder på en retro skrivmaskin. Rika människor har miljarders miljarder de inte vet var de ska stoppa, Yngve; truckföraren i Malung, har 10,000 han inte får någon ränta för på banken och istället stoppar in i en Sparbankenfond och världens Centralbanker fortsätter att printa pengar som måste gå någonstans. Jag tror, med ganska stor sannolikhet, att börserna i Kina skulle varit 20% ned i veckan om inte Kommunistpartiet köpte upp allt som kinesiska privatpersoner sålde. Vår lokale Kinachef är medlem i en ganska stor "småspararklubb" och han säger att absolut alla har sålt 100% av sina aktier senaste veckan men ändå så har kurserna gått upp. Jag börjar kanske låta som John Khonkaen men jag är helt övertygad om att det ligger en gravad hund här. Jag tror det kommer ta minst 1 år innan vi ser några större index vara högre än idag. Då har vi samma tänke sätt, där av växlade jag över till 60% Guldfond 40% räntefond Mvh. Fösiktige Dollemon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 Själva Corona i sig verkar ju vara ungefär farlig som en vanlig influensa. Då kan man ju fråga sig varför denna hysteri uppstår? Samma sak med tidigare influensor från Kina, svin-, fågel och allt vad dom heter. Det skapas en rädsla hos folk så man undrar om folk vill bli rädda? Är deras liv så tråkiga att det behövs lite mer än Big Brother eller Solsidan för att folk ska känna sig levande? Hur media agerar vet vi ju, där finns inga gränser för idi*tin, bara jakten på klick och lösnummer. Samhällsansvar - hah. Hela den här cirkusen med alla dess följder är ju självskapad, inte för att att Corona är speciellt farlig. Har länge haft en försiktig inställning till börsen och nära till dörren men på nåt sätt lyckas jag ändå hamna med 70-90 % i aktier. Det har ju gått bra länge och dom trevliga siffrorna i depån tittar man ju gärna på. Börjar svänga lite pga Corona, inte pga sjukdomen utan för dom oerhörda och onödiga följder det verkar få. När första kvartalssiffrorna kommer så lär det inte se så vackert ut jämfört med förra årets siffror. Möjligen anser man att det bara är ett hack i kurvan och man vet ju orsaken till det men hade det inte varit Corona hade det kanske varit en ny Lehman Bros eller nåt annat. Talas ju mycket nu om likheterna med IT-bubblan och det kanske ska till en sättning ungefär vart 10:e år, IT-Lehman-Corona? Vi fick ju en liten nergång i slutet av veckan, var det början till en större? Det har ju också myntats ett nytt uttryck - TINA (there is no alternativ) och det stämmer ju bra. Var ska pengarna placeras om inte i aktier. Som jag ser det är det enda alternativet guld men det ligger ju också högt nu, uppe på sjuårs högsta. Dom här minusräntorna och stimulanserna verkar ha slagit ut alla vedertagna ekonomiska teorier. Det stämmer helt enkelt inte längre. Lägga pengarna i madrassen är ju inte heller ett alternativ, när man sen vill använda dom så är dom väl ogiltiga och har ersatts helt med olika digitala betalformer och Riksbanken vägrar växla in dom. Ett alternativ kan ju möjligen vara att använda högutdelare som ett alternativ till att ligga helt likvid. Finns en hel del som delar ut 5-7 % årligen. Kan det va nåt? Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 22 minutes ago, Esspe said: Själva Corona i sig verkar ju vara ungefär farlig som en vanlig influensa. Då kan man ju fråga sig varför denna hysteri uppstår? Samma sak med tidigare influensor från Kina, svin-, fågel och allt vad dom heter. Det skapas en rädsla hos folk så man undrar om folk vill bli rädda? Är deras liv så tråkiga att det behövs lite mer än Big Brother eller Solsidan för att folk ska känna sig levande? Hur media agerar vet vi ju, där finns inga gränser för idi*tin, bara jakten på klick och lösnummer. Samhällsansvar - hah. Hela den här cirkusen med alla dess följder är ju självskapad, inte för att att Corona är speciellt farlig. Har länge haft en försiktig inställning till börsen och nära till dörren men på nåt sätt lyckas jag ändå hamna med 70-90 % i aktier. Det har ju gått bra länge och dom trevliga siffrorna i depån tittar man ju gärna på. Börjar svänga lite pga Corona, inte pga sjukdomen utan för dom oerhörda och onödiga följder det verkar få. När första kvartalssiffrorna kommer så lär det inte se så vackert ut jämfört med förra årets siffror. Möjligen anser man att det bara är ett hack i kurvan och man vet ju orsaken till det men hade det inte varit Corona hade det kanske varit en ny Lehman Bros eller nåt annat. Talas ju mycket nu om likheterna med IT-bubblan och det kanske ska till en sättning ungefär vart 10:e år, IT-Lehman-Corona? Vi fick ju en liten nergång i slutet av veckan, var det början till en större? Det har ju också myntats ett nytt uttryck - TINA (there is no alternativ) och det stämmer ju bra. Var ska pengarna placeras om inte i aktier. Som jag ser det är det enda alternativet guld men det ligger ju också högt nu, uppe på sjuårs högsta. Dom här minusräntorna och stimulanserna verkar ha slagit ut alla vedertagna ekonomiska teorier. Det stämmer helt enkelt inte längre. Lägga pengarna i madrassen är ju inte heller ett alternativ, när man sen vill använda dom så är dom väl ogiltiga och har ersatts helt med olika digitala betalformer och Riksbanken vägrar växla in dom. Ett alternativ kan ju möjligen vara att använda högutdelare som ett alternativ till att ligga helt likvid. Finns en hel del som delar ut 5-7 % årligen. Kan det va nåt? Orsaken till att börserna har gått upp så mycket som de gjort är brist på avkastningsalternativ. Högutdelare är livsfarliga då de oftast har låg kreditvärdighet och ibland till och med lånar till utdelningen. Fysiskt guld ger ingen direktavkastning och ses nog mer som en försäkring mot en kollaps av det monetära systemet. Huvudproblemet är att centralbankerna har målat in sig i ett hörn med ruskigt låga räntor som de inte kommer ur. Noll och minusräntor har visat sig vara en återvändsgränd men de måste på något vis försöka hålla ekonomin i rullning. Nästa steg är gratispengar till låginkomsttagare, de behöver alltid köpa något och spenderar sina pengar på hemmaplan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 1 timme sedan, skrev Captain Morgan: Högutdelare är livsfarliga då de oftast har låg kreditvärdighet och ibland till och med lånar till utdelningen. Det där håller jag inte alls med om. Finns många stabila företag som har hög DA. Ett bra exempel är HiQ men det finns flera. Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Februari 22, 2020 Dela Inlagd Februari 22, 2020 5 timmar sedan, skrev Atom: Tjena El Capitän, När både Olle, Pekka och Berra blir "rika" på sina investeringar, då vet man att det är dags att dra öronen åt sig. Det finns så ofantligt mycket likviditet i systemen att precis allting går upp; tror fan att Facit skulle kunna göra en IPO och dra in ett dussin miljarder på en retro skrivmaskin. Rika människor har miljarders miljarder de inte vet var de ska stoppa, Yngve; truckföraren i Malung, har 10,000 han inte får någon ränta för på banken och istället stoppar in i en Sparbankenfond och världens Centralbanker fortsätter att printa pengar som måste gå någonstans. Jag tror, med ganska stor sannolikhet, att börserna i Kina skulle varit 20% ned i veckan om inte Kommunistpartiet köpte upp allt som kinesiska privatpersoner sålde. Vår lokale Kinachef är medlem i en ganska stor "småspararklubb" och han säger att absolut alla har sålt 100% av sina aktier senaste veckan men ändå så har kurserna gått upp. Jag börjar kanske låta som John Khonkaen men jag är helt övertygad om att det ligger en gravad hund här. Jag tror det kommer ta minst 1 år innan vi ser några större index vara högre än idag. Atom jag visste att du var god. Du ville bara inte erkänna det. Det ligger en hel kennel. Men vi som förstod det tjänar goa pengar just nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu