Jump to content
IGNORERAD

Regeringen Abhisit har beslutat stänga De rödas Satelit TV-kanal

Isaan Butterfly

Recommended Posts

Welder Det verkar som du inte vet varför Peoples ChannalTV startades.

m.m. m.m. m.m.

Nej det är ännu en sak som jag inte kände till.

Samtidigt anser jag att det är bättre att läsa sig till den informationen av en oberoende källa innan jag tar det för att vara sant p.g.a. ett inlägg på ett forum. Därmed inte sagt att det inte förhåller sig på det viset du nyss presenterade. Jag vet som sagt inte hur det ligger till eller de olika turerna sedan dess.

Men vad jag tidigare sagt står jag för även om det inte låter sig göras över en natt.

Och om det verkligen förhåller sig så att den statliga televisionen vinklar sina nyheter på ett sätt, är det ingen ursäkt till att andra kanaler ska göra samma sak fast de går andras ärenden.

De skulle kunna vara objektiva och kritiskt granskande om rätta viljan fanns.

Men kanske är det så att de har en censur vad gäller uppgifter från något annat håll än deras egna?

Kanske är det finansiärernas åsikter som ska förmedlas?

Jag vet inte om det skulle vara så mycket bättre.

Och eftersom jag inte vet tillräckligt mycket så avstår jag från ytterligare spekulationer gällande den saken tills vidare.

Dela på andra sajter

• Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• noBuzz

46

• Isaan Butterfly

30

• MaiChai

25

• andersbangkok

13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Isaan Butterfly

Welder Du kan väl ändå inte mena vad du skrev i ditt förra inlägg.

Om Abhisits regeringsparti har kontroll över alla de sex almänna TV kanalerna,

och de röda därför startar en egen kanal

så skall de rödas TV kanal. dvs Peoples Channal,

`skulle kunna vara objektiva och kritiskt granskande om rätta viljan fanns..`

Demokrati kan väl också innebära att motsatta subjektiva politiska åsikter respekteras?

Dela på andra sajter

Demokrati kan väl också innebära att motsatta subjektiva politiska åsikter respekteras?

Intressant tanke där Bossej!

Du anser alltså att styrd propagandapress är ok, bara det är propaganda för det du tror på, mycket intressant. :huh:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Intressant tanke där Bossej!

Du anser alltså att styrd propagandapress är ok, bara det är propaganda för det du tror på, mycket intressant. :huh:

Hej Vaxxet Det handlar inte om vad jag tror på.

Håller du inte med om att det ur demokratisk synpunkt är bättre om det finns propaganda från mer än ett håll?

Eller du tycker att all propaganda i TV och på Intenet i Thailand skall kontrolleras av regeringen Abhisit?

Styrd propaganda finns väl i alla demokratier men där från olika politiska grupper som framför olika politiska åsikter.

Dela på andra sajter

Skillnad på Yttrandefrihet och uppvigling. Tror inte jag skrev nånstans att uppvigling är ok?

Då förstår jag inte varför du klagar, det har ett flertal gånger från de rödas scen riktats dödshot med löfte om belöningar till den som tar livet av både Newin och Abbhisit-är det yttrandefrihet eller uppvigling?

Hade de röda kunnat hålla sina agitatorer i schack hade förmodligen inte TV kanalerna stängts ner. Men Arisamun med en arresteringsorder hängande över sig skyddas istället av de röda.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Då förstår jag inte varför du klagar, det har ett flertal gånger från de rödas scen riktats dödshot med löfte om belöningar till den som tar livet av både Newin och Abbhisit-är det yttrandefrihet eller uppvigling?

Hade de röda kunnat hålla sina agitatorer i schack hade förmodligen inte TV kanalerna stängts ner. Men Arisamun med en arresteringsorder hängande över sig skyddas istället av de röda.

Instämmer med Serath.

Om någon riktat dödshot med löfte om belöningar till dem som tar livet av någon skall dessa personer naturligtvis gripas av polis och dömmas av domstol för detta. Känner inte till att detta förekommit i PeopleChannelTV.

Men även om det förekommit tycker jag det är fel att detta skall ligga till grund för att stänga ner de rödas enda TV-kanal och ca 40 röda hemsidor.

Oförenligt med yttrandefriheten som även i Thailand är grundlagsskyddad.

Kunde Abhisit inte ha nöjt sig med en varning till ledningen för Peoples TV, samt att förbjuda dem att direktsända från

scenen i fortsättningen?

Då hade han visat att han sätter högt värde på yttrandefrihet.

Med censuren visar han i mitt tycke motsatsen.

Dela på andra sajter

Instämmer med Serath.

Om någon riktat dödshot med löfte om belöningar till dem som tar livet av någon skall dessa personer naturligtvis gripas av polis och dömmas av domstol för detta. Känner inte till att detta förekommit i PeopleChannelTV.

Men även om det förekommit tycker jag det är fel att detta skall ligga till grund för att stänga ner de rödas enda TV-kanal och ca 40 röda hemsidor.

Kunde Abhisit inte ha nöjt sig med en varning till ledningen för Peoples TV, samt att förbjuda dem att direktsända från

scenen i fortsättningen?

En fråga..

Om jag visar dig 10 fillmklipp från dina kanaler där det:

1. Framförs dödshot mot regeringsmedlemmar eller oppositionella

2: Manas till anarki och störande av allmän ordning

3: Medvetet ljugs för att sprida ilska och hat.

Både från scener i Bangkok och annorstädes, inte bara nu utan sedan lång tid tillbaka,

kommer du då hålla med om att det inte är så lämpligt att låta dem behålla sina sändningsrättigheter?

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Welder Du kan väl ändå inte mena vad du skrev i ditt förra inlägg.

m.m. m.m. m.m.

Varför kan jag inte mena det?

Vad är det för fel med att vilja ha en fri objektiv och kritiskt granskande tv-kanal?

Är det bättre med ytterligare kanaler som ignorerar det som är riktigt för att istället ägna sig åt smutskastning av andra och glorifiering av sig själva?

Som jag ser det så är det en rättighet att få ta del av nyheter och händelser på ett objektivt sätt. Först då kan man bilda sig en egen uppfattning och då kan man också ta ställning.

Om det sedan skulle ske på bekostnad av mindre sympatier för ena eller andra sidan så är det ändå värt det eftersom det skett av en personlig övertygelse och inte p.g.a. falska förhoppningar och anklagelser.

För övrigt är det inte en man som tagit beslutet till nedstängningarna vilket några vill ge sken av.

Det har enligt vad jag förstått efter att ha läst omkring, skett efter samtal med olika instanser som kom fram till att det var en lämplig åtgärd under rådande omständigheter.

Och under rådande omständigheter tycker jag att det var rätt beslut.

Dela på andra sajter

Instämmer med Serath.

scenen i fortsättningen?

De har jag sett dem göra både nu och under songkrahnupploppen förra året.

Vad jag vill minnas så har regeringen varnat dem upprepade gånger att inte sända förvanskat material, till exempel Abhisits ihopklippta ljudband, och annan propaganda som uppviglar. Utan resultat. Vad återstår då?

Tror du att de röda gått med på en 15 minuters fördröjning där censuren använder en "beeep" signal och en svart ruta över olämpligt material?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Båda lägren (de röda och Abhisit) bedriver nog den där typen av "skrämselpropaganda"

där man öppet eller via pressens kontakter läcker uppgifter om att motståndaren

går en säker död till mötes.

"Psychological warfare" kallas det vill jag minnas.

http://www.examiner.com/x-26647-Asia-Travel-Examiner~y2009m12d19-Thai-government-accused-of-planning-Thaksin-Shinawatra-assassination-PM-Abhisit-denies-plot

Dela på andra sajter

Båda lägren (de röda och Abhisit) bedriver nog den där typen av "skrämselpropaganda"

där man öppet eller via pressens kontakter läcker uppgifter om att motståndaren

går en säker död till mötes.

"Psychological warfare" kallas det vill jag minnas.

http://www.examiner.sit-denies-plot

"nog" är ett bra ord. "bekräftat" är ett ännu bättre ord.

Så här står det i texten du länkade till.

If, as reported, the government document called Thaksin a 'destabilizing factor' in the present government's problems, yes, that's almost certainly true.

But, does saying that the 'threat needed to be tackled' mean the government's solution is to assassinate Thaksin?

Nowhere in the document is that blatantly stated so it's hard to tell.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Den utpekade ` terroristen` Manop Chharnchangthong försvarar sig på de rödas scen.

http://www.nationmul...n-30127201.html

Det finns massor att kommentera i artikeln. Det andas desperation från PA

1. He added that he did odd jobs for a living and had never been trained in the military. He also said that since there were no other guards at the Satri Wittaya School, he singlehandedly unarmed the soldiers marching past. Endera är det väldigt dåligt utbildade soldater eller så är han ganska duktig för att aldrig haft miltär träning.

2. He also warned TV executives not to be complacent with the belief that this government would stay to protect them, and instead they should report "nothing but the truth" to the public. Hoppsan!! Kan man ana förtäckt hot och censur här??? Kan det vara så illa??

Det finns mer att kommentera...kolla gärna de fem videos som militären kommenterat och som nu PA vill stämma alla Thai tv-kanaler för att dom visat!!? Hur dum får man bli? Kanske till nivån PA?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Dela på andra sajter

andersbangkok

Censur vapnet används bara i militärdiktaturer, Fascistländer, Kommunistländer samt i religiöst fanatiska länder.

Men du tycker det är helt ok att censurera oliktänkande. Bara för nån inte håller med dig skall han inte ha rätt att säga sin åsikt.

Om nu mord hot mot personer framförs i TV är det ju bara att arrestera den skyldige.

Förvrida fakta eller rent av ljuga sker ju nästan dagligen i svensk politik.

Jag kan meddela er det förfärande att även i landet Sverige kan regeringen införa censur vid kris och katastrofer..detta för att säkerställa att korrekt information tillhandahålls till medborgarna..vilken typ av land gör det Sverige till då?

Jag är själv mycket kluven till censur. Ser man på t.ex. Iran så är det trots censur vi fått se hur medborgarna demonstrerat mot regimen och vi fick bilderna på kvinnan som sköts och läkaren som hjälpte henne...(han har sedan dess blivit trakasserad av regimen)

PA (Piss Ants) har tyvärr använt media för att agitera för att;

"dra ut regeringsledamöterna och skjuta dem"

sprida felaktig och direkt farlig propaganda (regeringen avsåg döda så många PA som möjligt) mm.mm.

Pressfrihet är oerhört viktig och måste hanteras med varsamhet...annars kan det gå som det gjorde för PA.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."

Dela på andra sajter

andersbangkok

Är det därför UDDs demonstranter idag blev skitsura och krävde att motdemonstranter, med banderoller, tog ner sina banderoller och drog?

Några vänner var vid Victory Monument idag. Efter ett tag kom det PA på motorcyklar och körde runt, runt. Dom krävde att samlingen skulle ta ner sina banderoller och försvinna eller så skulle det bli strid. Nu var jag inte där själv så jag kan inte vidimera detta men jag har ingen anledning att misstro dessa mina vänner.

Hmmm... påminner ganska lite om demokrati. Kanske Bossej och IL har synpunkter?

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är ju möjligt att tuffingen "Manop Chharnchangthong" är

Thailands svar på Wyatt Earp och Zorro.

"he singlehandedly unarmed the soldiers marching past"

Men han skulle nog inte vara så där avslappnad och cool inför pressens representanter

om han inte hade "extraordinär" backning i ryggen.

Man bör nog fråga sig varför "Manop" inte gömmer sig och varför han inte blir gripen av polisen?

Vem var det som förra året satte stopp för Abhisits utnämning av ny polischef?

Jo, den som satte stopp för Abhisits val av polischef var den person som ofta benämns

som den "osynliga handen" i Thailand.

Denne mäktige person ordnade även ett födelsedagskalas till hans pudel och frugan

travade då runt näck på festen till allas belåtenhet eller möjligen "förfäran".

Hurvida han även skyddar "Manop", ja det återstår att se,

men jag skulle inte bli förvånad om så är fallet.

Ändrades av Siam-Nilsson
Dela på andra sajter

Den där "Manop" är som sagt en skicklig daglönare, fast det var väl ingen som frågade vad han livnärde sig på? Avrätta människor kanske?

Den "Osynliga handens" hustru är väl rätt snygg om jag inte missminner mig?

Däremot skulle det vara intressant att veta vad den "tredje handen" pysslat med på senaste tiden?

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

andersbangkok

..

När Abhisit sedan kom till makten ökade censuren ytterligare.

De röda har i stort sett inte haft

någon möjlighet att

få ut sina åsikter i någon av de 6 allmänna TV kanalerna, och nästan allt som inträffat har vinklats mot dem.

..

För du menar väl ändå inte att Abhisits regering förmedlar politiska nyheter

`'.. oberoende och objektivt..´?

Jag kan inte låta detta gå obemärkt förbi...

1. På vilket sätt ökade censuren när Abhisit kom till makten? Det där är inte sant.

2 Jag kan inte säga att jag direkt noterat att Abhisits regering vinklat politiska nyheter. Där får du nog visa något exempel annars tar i alla fall jag det som svammel.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Den där "Manop" är som sagt en skicklig daglönare, fast det var väl ingen som frågade vad han livnärde sig på? Avrätta människor kanske?

Den "Osynliga handens" hustru är väl rätt snygg om jag inte missminner mig?

Däremot skulle det vara intressant att veta vad den "tredje handen" pysslat med på senaste tiden?

Videon finns på en holländsk web site.jag har sett den och jag undrar om den inte är redigerad..det ser ut som man lagt på "nakenheten" på frun. Däremot så finns hunden med och det kan man fundera en del över.

Dela på andra sajter

Jag kan meddela er det förfärande att även i landet Sverige kan regeringen införa censur vid kris och katastrofer..detta för att säkerställa att korrekt information tillhandahålls till medborgarna..vilken typ av land gör det Sverige till då?

Jag är själv mycket kluven till censur. Ser man på t.ex. Iran så är det trots censur vi fått se hur medborgarna demonstrerat mot regimen och vi fick bilderna på kvinnan som sköts och läkaren som hjälpte henne...(han har sedan dess blivit trakasserad av regimen)

PA (Piss Ants) har tyvärr använt media för att agitera för att;

"dra ut regeringsledamöterna och skjuta dem"

sprida felaktig och direkt farlig propaganda (regeringen avsåg döda så många PA som möjligt) mm.mm.

Pressfrihet är oerhört viktig och måste hanteras med varsamhet...annars kan det gå som det gjorde för PA.

Att sprida "propaganda" är det inget fel på. Det är inte brottsligt att ljuga eller böja på sanningen ens i sverige. Fan varenda politiker skulle ju sitta inne annars.

Regeringen gör det, Dom röda gör det.

Sen att Hota, eller uppmana till brott är fel. Dock att uppmana till civil olydnad eller fredliga demonstrationer är ju helt ok för mig i alla fall.

Om dom röda sprider felaktig information, Istället för censur. Överbevisa och förlöjliga den specifika information istället.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Dela på andra sajter

andersbangkok

Att sprida "propaganda" är det inget fel på. Det är inte brottsligt att ljuga eller böja på sanningen ens i sverige. Fan varenda politiker skulle ju sitta inne annars.

Det där var riktigt kul! Blev ett flatgarv! Där har du nog i alla fall till del rätt :-)

Regeringen gör det, Dom röda gör det.

Sen att Hota, eller uppmana till brott är fel. Dock att uppmana till civil olydnad eller fredliga demonstrationer är ju helt ok för mig i alla fall.

Civil olydnad som sträcker sig utanför lagens regelverk är inte civil olydnad; det är brottsligt. Ordet "civil olydnad" används ofta t.ex vid Göteborgskravallerna som täckmantel för våldsamheter. Fråga våra minkfarmare vad dom anser om "civil olydnad" OBS!! Jag har ingen avsikt att nu starta en diskussion om det är rätt eller fel att släppa ut minkar!!

Om dom röda sprider felaktig information, Istället för censur. Överbevisa och förlöjliga den specifika information istället.

Där håller jag med dig fullt! Har idag argumenterat med Thailändska vänner för att regeringen borde skaffa sig bra marknadsförare istället för att bara defensivt låta de röda styra debatten med sin agitation.

Åhh! Kom just på att jag INTE skulle kommentera i texten...det får bli såhär denna gång. Ska bättra mig :wai:

Dela på andra sajter

Åhh! Kom just på att jag INTE skulle kommentera i texten...det får bli såhär denna gång. Ska bättra mig :wai:

Hej Anders,

Skrev just om hur man kan göra, inspirerat av dina problem ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Guest wille

Jag kan inte låta detta gå obemärkt förbi...

1. På vilket sätt ökade censuren när Abhisit kom till makten? Det där är inte sant.

2 Jag kan inte säga att jag direkt noterat att Abhisits regering vinklat politiska nyheter. Där får du nog visa något exempel annars tar i alla fall jag det som svammel.

1. Enligt oberoende bedommare. Mkt tydligt att censuren okat. Dock oklart gallande vad. Framst ar det sakerligen okade censur angaende Lese Majeste lagarna som "sankt" Thailands ranking sedan Abhisit kom till makten. Det ar sant enligt Reporters without Borders (googla Press Freedom Index)- men du vet formodligen battre.

2. Med tanke pa att regeringen gatt ut och sagt att det inte ar tillatet att visa vissa typer av klipp/bilder fran Black Saturday sa ar det val per definition ett forsok till vinklig eller?

Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej Anders,

Skrev just om hur man kan göra, inspirerat av dina problem ;)

Herr Chang har talat.

jag såg just det och har redan anammat i ett inlägg. Nu skall det bli skärpning

Dela på andra sajter

andersbangkok

1. Enligt oberoende bedommare. Mkt tydligt att censuren okat. Dock oklart gallande vad. Framst ar det sakerligen okade censur angaende Lese Majeste lagarna som "sankt" Thailands ranking sedan Abhisit kom till makten. Det ar sant enligt Reporters without Borders (googla Press Freedom Index)- men du vet formodligen battre.

Jag följer PFI fortlöpande. Det är korrekt att Thailand åkt ner 4 placeringar eller så efter att nuvarande regering tillträtt. Vi diskuterade det i ett annat forum. Anledningen antas vara att en form av självtolkning av.

Tyvärr åker Thailand upp och ner i PFI. Jag tror inte man kan dra några särskilt stora växlar på 4 placeringar.

2. Med tanke pa att regeringen gatt ut och sagt att det inte ar tillatet att visa vissa typer av klipp/bilder fran Black Saturday sa ar det val per definition ett forsok till vinklig eller?

Håller med dig om man väljer att avgränsa argumentet till situationen de senaste dagarna. Man kan också välja att se det över hela regeringsperioden vilket jag gjorde. Då kan jag inte säga att det blivit sämre än förut.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag följer PFI fortlöpande. Det är korrekt att Thailand åkt ner 4 placeringar eller så efter att nuvarande regering tillträtt. Vi diskuterade det i ett annat forum. Anledningen antas vara att en form av självtolkning av.

Tyvärr åker Thailand upp och ner i PFI. Jag tror inte man kan dra några särskilt stora växlar på 4 placeringar.

Håller med dig om man väljer att avgränsa argumentet till situationen de senaste dagarna. Man kan också välja att se det över hela regeringsperioden vilket jag gjorde. Då kan jag inte säga att det blivit sämre än förut.

Hej

Du ligger lite lågt med dina 4 placeringar i ökad censur av Apishit.

Redan innan den senaste demonstrationen i Bangkok hade regeringen Apishit åkt ner 6 placeringar World press freedom index till plats 130, Thaksin hade plats 124.

Och vilken plats regeringen ligger på nu skulle vara roligt att veta, efter alla grova censureringar av den senaste konflikten, inte har det blivit bättre precis.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...