Skibi Inlagd Mars 29, 2010 Dela Inlagd Mars 29, 2010 Hej! Jag tar upp ett gammalt ämne! Jag här varit hos MIG idag med frugan och lämnat in ansökan för Uppehållskort! Vi gör detta igen. Nu alltså som gift par! Mvh Kimmo You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Mars 29, 2010 Dela Inlagd Mars 29, 2010 (ändrad) Jag har tidigare varit i kontakt med MIG-verket ang. uppehållskortet men fick tyvärr ganska negativa besked om denna alternativa möjlighet för oss EU-invandrare. Det känndes tydligen som något som MIG-verket inte kunde acceptera vid sidan av det ”vanliga” förfarandet och handläggaren som jag talade med raddade upp det ena villkoret efter det andra som måste vara uppfyllt för att få uppehållskortet. Jag tyckte då att der var enklare att få permanent uppehållstillstånd via den ”vanliga” vägen och gav nästan upp det spåret. Efter att ha läst bestämmelserna om och om igen, kan jag bara komma till slutsatsen att handläggaren inte riktigt visste vad hon pratade om och att det SKA kunna gå att få uppehållskort för fru Singha, bara vi kan påvisa en seriös och flerårig relation med varandra. Jag tror inte att man behöver vara gift för att få uppehållskort, men givetvis är det ingen nackdel i detta sammanhang. Eftersom det finns en del EU-invandrare bland oss medlemmar, så är frågan om uppehållskort alltid aktuell. Hör gärna av dig om det finns nyheter i ärendets fortgång. Jag väntar i alla fall med nyfikenhet på hur det går för dig. Lycka till! //Singha711 Ändrades Mars 29, 2010 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Hej Kimmo Nu ska det säkert inte vara några problem att få ett uppehållskort som gift par. Då slipper ni styrka ett samboförhållande som kan vara svårt. Uppehållsrätter och uppehållskort är mer eller mindre rutin hos Migrationsverket idag. Mvh Roffe på Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalas Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Lägger in samma här då Thaikonsult, om man får nej på en UTansökan av anledningen att de anser att det inte är "seriöst" att man inte kan som du säger bevisa att man är sambos, trots att vi är förlovade och har visat kort och allt annat är grönt, ändras det om jag bränner ner och vi gifter oss och har alla papper om det klara och registrerade både i Thailand och Sverige innan vi överklagar? Räcker den "lilla" tekniska formaliteten? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Lägger in samma här då Thaikonsult, om man får nej på en UTansökan av anledningen att de anser att det inte är "seriöst" att man inte kan som du säger bevisa att man är sambos, trots att vi är förlovade och har visat kort och allt annat är grönt, ändras det om jag bränner ner och vi gifter oss och har alla papper om det klara och registrerade både i Thailand och Sverige innan vi överklagar? Räcker den "lilla" tekniska formaliteten? Svar ja. Och du behöver inte registrera något i Thailand (av den anledningen). Uppehållskort och -rätt handlar egentligen om "familjesammanföring" Inom EU. Svenska MIG ingen rätt att tycka att ditt äktenskap är varken det ena eller andra då du är "icke-svensk" EU-medborgare. Därför behöver det inte att ta mer än de 1,5 timmar det tog oss att få det beviljat. En ren formssak. TK skriver att det är rutin för MIG, och det är säkert rätt. Därmed inte sagt att andra svenska myndigheter har kunskap om fenomenet. När din fru/sambo väl fått sitt svenska personnummer är det dock oftast det som räknas. mvh GD Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Vi ska hålla isär uppehållsrätter och uppehållstillstånd. Regelverken är olika och även bedömningsgrunderna. Vad jag förstår frågade "Kalas" om sedvanligt UT och inte uppehållsrätt. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalas Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Ja det kanske rörde till sig med "kort" då jag avsåg fotografier, från förlovning osv som man kan bifoga till UTansökan. GD, ditt svar var kanske baserat på "uppehållskort"? Eller hinner jag ner till Thailand, gifta mig och få alla papper klara på tre veckor, som är överklaganstiden? Om vi får nej alltså... Under förutsättning att jag hittar resor... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Du hinner gifta dig under överklagandetiden (om ni nu får avslag). En handläggning av ett överklagande tar i regel 5 - 6 månader med alla yttranden. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalas Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Usch jag är bara så förvirrad nu... Ponera, om vi får nej på vår UTansökan efter min intervju på grund av vi uppfattas som oseriösa, tidsmässigt eller vad de nu har för skäl till att neka UT, istället för att överklaga, kan jag bjuda hit henne på besöksvisa direkt istället? Och på så sätt skaffa oss de "nödvändiga" månaderna av sammanboende/äktenskap för att det ska anses vara seriöst för en ny UTansökan? Vi har ju liksom bara bott ihop i två månader lite drygt som det är nu. Jag känner att vår korta tid tillsammans kan vara en avgörande orsak till att jag blir kallad till intervju med. Eller så har vi svarat helt uppåt väggarna tokigt. Jag vet inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Om vi nu ska spekulera i något som inte hänt. Får din flickvän avslag så kommer det att ta ett tag före hon beviljas visum av den ankla anledningen att myndigheterna tror att hon har för avsikt att stanna kvar i Sverige och inte återvända till Thailand. I det läget får ni samla ihop sammanboendetiden i Thailand och söka ett nytt UT. Det är bättre att vara förberedd inför den här UT ansökan så det inte blir något avslag än att befara det värsta. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Här kan du läsa domen från Migrationsöverdomstolen som är den praxis som Migrationsverket följer när det gäller seriositetsprövningen: https://lagen.nu/dom/mig/2007:45 Domen innehåller två delar, dels vad som ska prövas i en seriositetsprövning och längre ner i domen vad domstolen anser om korta förhållanden. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Ja det kanske rörde till sig med "kort" då jag avsåg fotografier, från förlovning osv som man kan bifoga till UTansökan. GD, ditt svar var kanske baserat på "uppehållskort"? Eller hinner jag ner till Thailand, gifta mig och få alla papper klara på tre veckor, som är överklaganstiden? Om vi får nej alltså... Under förutsättning att jag hittar resor... Tråden handlar ju om uppehållskort, så ja, jag fattade din fråga att handla om att få uppehållskort trots man fått nej på uppehållstillstånd. Som Singha t.ex. som trots rätt till kortet, tar sig den vanliga vägen från UT till PUT. Om han och hans fru (förutsatt att dom är gifta skulle ångra det beslutet, är det bara att knalla ner till MIG och hämta ut uppehållskortet mvh GD Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Ett uppehållskort förutsätter att anknytningspersonen i Sverige är EU/EES medborgare men inte svensk medborgare. Så har vi rett ut detta också så det slipper uppstå missförstånd. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Mars 30, 2010 Dela Inlagd Mars 30, 2010 Ett uppehållskort förutsätter att anknytningspersonen i Sverige är EU/EES medborgare men inte svensk medborgare. Så har vi rett ut detta också så det slipper uppstå missförstånd. Mvh Thaikonsult ... typ finne eller danskjävel mvh Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Skibi Inlagd April 27, 2010 Trådstartare Dela Inlagd April 27, 2010 ... typ finne eller danskjävel Jajamen! Nu har vi det, uppehållskortet, asså! Stor tack till alla inblandade, - Lasse och Athima på Thai-Scan - Roffe på Thaikonsult - Barbro på MIG - Lillemor på MIG - Magnus på MIG Mvh Kimmo You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd April 27, 2010 Dela Inlagd April 27, 2010 Jajamen! Nu har vi det, uppehållskortet, asså! Stor tack till alla inblandade, - Lasse och Athima på Thai-Scan - Roffe på Thaikonsult - Barbro på MIG - Lillemor på MIG - Magnus på MIG Mvh Kimmo Och vi som bara gick å hämta ut det utan att fråga nån Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd April 27, 2010 Dela Inlagd April 27, 2010 Bra jobbat Kimo hälsa Nong från clirre å Chalermwan När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Augusti 31, 2010 Dela Inlagd Augusti 31, 2010 Nu har fru Singha lämnat in en ansökan om uppehållskort på migrationsverket. Eftersom vi inte är gifta med varandra åberopar vi sambostatus som dock tycks vara aningen knepigt att styrka med dokument. Migrationsverket vill helst se mantalskriving på gemensam adress för att på så sätt bevisa att man är ett sambopar. Man frågar sig hur detta ska gå till med en person utan personnummer, dvs de sista 4 siffrorna. Ett klassiskt moment 22 alltså! För att komma runt hänvisar vi till samtliga (3) Schengenvisa som fru Singha har fått under de senaste åren med mig som referensperson, samt alla mina besök i Thailand sedan vi träffades 2006. Ett antal vänner och bekanta (svenska medborgare) är också beredda att intyga på heder och samvete att vi sammanbor under "äktenskapsliknande" former (,hehe). På så sätt kan vi dokumentera en tid på över 18 månader som vi har bott tillsammans. Jag hoppas verkligen att MIG's byråkrater och paragrafryttare kan svälja uppenbara fakta. Vi fick höra att i och med inlämnandet av fru Singha's ansökan om uppehållskort blir hennes Schengenvisum automatiskt förlängt tills ett slutgiltigt beslut i frågan föreligger. Det betyder att hon inte behöver resa hem när tiden för hennes Schengenvisum har löpt ut utan att hon kan stanna tills ärendet är definitivt avgjort (inkl. evtl.överklaganden). Detta ger upphov till ett antal frågor som någon kanske kan besvara: 1) Gäller det på så sätt "förlängda" Schengenvisum enbart i Sverige eller kan vi med MIG's inlämningskvittot som bevis även vistas i andra Schengenländer? 2) Om fru Singha beviljas uppehållskortet, kommer hon att kunna resa inom Schengenområdet eller EU på samma sätt som en EU-medborgare? 3) Om fru Singha bestämmer sig för att resa hem innan beslut i frågan har fattats (för att utnyttja ett redan betalt biljett etc), kommer jag att kunna skicka henne uppehållskort efter ett evtl. beviljande med rekommenderat brev? Ja, det är några av frågorna vi funderar över just nu. Kanske någon med erfarenhet av uppehållskort kan svara på dessa eller komma med synpunkter omkring problemområdet. M.v.h. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Augusti 31, 2010 Dela Inlagd Augusti 31, 2010 (ändrad) ... cut ... Vi fick höra att i och med inlämnandet av fru Singha's ansökan om uppehållskort blir hennes Schengenvisum automatiskt förlängt tills ett slutgiltigt beslut i frågan föreligger. Det betyder att hon inte behöver resa hem när tiden för hennes Schengenvisum har löpt ut utan att hon kan stanna tills ärendet är definitivt avgjort (inkl. evtl.överklaganden). Detta ger upphov till ett antal frågor som någon kanske kan besvara: 1) Gäller det på så sätt "förlängda" Schengenvisum enbart i Sverige eller kan vi med MIG's inlämningskvittot som bevis även vistas i andra Schengenländer? 2) Om fru Singha beviljas uppehållskortet, kommer hon att kunna resa inom Schengenområdet eller EU på samma sätt som en EU-medborgare? 3) Om fru Singha bestämmer sig för att resa hem innan beslut i frågan har fattats (för att utnyttja ett redan betalt biljett etc), kommer jag att kunna skicka henne uppehållskort efter ett evtl. beviljande med rekommenderat brev? Ja, det är några av frågorna vi funderar över just nu. Kanske någon med erfarenhet av uppehållskort kan svara på dessa eller komma med synpunkter omkring problemområdet. M.v.h. //Singha711 Vad angår frågorna 1 och 2 är mitt bud på ett svar enkelt: Utan fysiskt bevis på förlängningen - helst inskrivit i passet i form av ett nytt tillfälligt uppehållstillstånd / visum, är besök i andra länder inte att rekommendera. Har inte kunskap om ert tillfälliga MIG-beslut men är övertygad om att det är avsedd att användas inom Sverige. Till att lugna ev nitiska svenska myndighetspersoner som dessutom enkelt kan kontrollera äktheten. Det må så vara att ni de facto har rätten på er sida, men det hjälper föga om det inte går att övertyga den enskilde funktionär i passkontrollen utomlands. Fru GD har ett giltigt uppehållskort som granskas minutiöst vid varenda gränsövergång. Ibland efterfrågas ett "vanligt" visum / UT / PUT med bedjande ögon för att just den kontrollanten aldrig sett ett uppehållskort förr. Ibland tillkallas expertis som med hårda ögon och medhavd lupp granskar det kreditkortsstora plastkortet Hittills har det alltid gått bra, för att beviset på rätten att ta sig tillbaka Sverige trots allt är enkelt och tydligt uttryckt i den engelska texten på kortet men vi tror inte en sekund att det skulle gått att prata sig genom kontrollen med ett för gammalt tillfälligt visum. Erfarenhet med kortet skördat i passkontroller i Bosnien, Serbien, Ungern, Turkiet, Tyskland, Finland och Thailand. Tro inte att din fördel med språket hjälper i Tyskland. Där var de värst och vi prisade oss lyckliga att det var såpass många timmars väntan på anslutningsplanet, att fördröjningen i passkontrollen inte gjorde riktigt ont Det är endast vid svenska gränser som kortet accepteras helt utan diskussion. Vad angår fråga 3 så skickas kortet till den hemadress ni angav i ansökan till MIG så det är förstås inget som hindrar att du skicker vidare kortet. Ett stort aber är dock att det anges på kortet att det gäller om innehavaren kan visa godkänt identifikation. Fru GD har efter många om och men (och ett byte av bank) erhållit en sådan och det ID-kortet lägger vi fram tillsammans med uppehållskortet i passkontrollerna. Det Thailändska passet accepteras inte alltid som godkänt identifikation, i alla fall inte i Sverige. Vi har inte testat att använda kortet utan ID, men det bör funka perfekt med ett Thaipass om resan går från Thailand till Sverige. Utan mellanlandning vill säga. Thai eller SAS m.a.o. Långt som fan ser jag nu; det är Singha-klass på detta förhoppningsvis heltäckande svar mvh Ändrades Augusti 31, 2010 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LungAlahato Inlagd Augusti 31, 2010 Dela Inlagd Augusti 31, 2010 Nu har fru Singha lämnat in en ansökan om uppehållskort på migrationsverket. Eftersom vi inte är gifta med varandra åberopar vi sambostatus som dock tycks vara aningen knepigt att styrka med dokument. Migrationsverket vill helst se mantalskriving på gemensam adress för att på så sätt bevisa att man är ett sambopar. Man frågar sig hur detta ska gå till med en person utan personnummer, dvs de sista 4 siffrorna. Ett klassiskt moment 22 alltså! För att komma runt hänvisar vi till samtliga (3) Schengenvisa som fru Singha har fått under de senaste åren med mig som referensperson, samt alla mina besök i Thailand sedan vi träffades 2006. Ett antal vänner och bekanta (svenska medborgare) är också beredda att intyga på heder och samvete att vi sammanbor under "äktenskapsliknande" former (,hehe). På så sätt kan vi dokumentera en tid på över 18 månader som vi har bott tillsammans. Jag hoppas verkligen att MIG's byråkrater och paragrafryttare kan svälja uppenbara fakta. Vi fick höra att i och med inlämnandet av fru Singha's ansökan om uppehållskort blir hennes Schengenvisum automatiskt förlängt tills ett slutgiltigt beslut i frågan föreligger. Det betyder att hon inte behöver resa hem när tiden för hennes Schengenvisum har löpt ut utan att hon kan stanna tills ärendet är definitivt avgjort (inkl. evtl.överklaganden). Detta ger upphov till ett antal frågor som någon kanske kan besvara: 1) Gäller det på så sätt "förlängda" Schengenvisum enbart i Sverige eller kan vi med MIG's inlämningskvittot som bevis även vistas i andra Schengenländer? 2) Om fru Singha beviljas uppehållskortet, kommer hon att kunna resa inom Schengenområdet eller EU på samma sätt som en EU-medborgare? 3) Om fru Singha bestämmer sig för att resa hem innan beslut i frågan har fattats (för att utnyttja ett redan betalt biljett etc), kommer jag att kunna skicka henne uppehållskort efter ett evtl. beviljande med rekommenderat brev? Ja, det är några av frågorna vi funderar över just nu. Kanske någon med erfarenhet av uppehållskort kan svara på dessa eller komma med synpunkter omkring problemområdet. M.v.h. //Singha711 Singha711, Varför inte gifta er då? Då slipper du allt krångel med att bevisa att ni är sambo. Arto Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd September 1, 2010 Dela Inlagd September 1, 2010 (ändrad) Singha711, Varför inte gifta er då? Då slipper du allt krångel med att bevisa att ni är sambo. Att lämna flickan är en annan lösning som Singha antagligen inte heller kan använda till någotsomhelst. Ändrades September 1, 2010 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd September 1, 2010 Dela Inlagd September 1, 2010 När ett schenegenvisum löper ut och man har en ansökan om uppehållskort under handläggning, får man som bekant stanna i Sverige under handläggningstiden. Man får en s.k. nationell uppehållsrätt tills det riktiga beslutet är fattat. Denna rätt innebär att man ska stanna i Sverige och finnas tillgänglig under handläggningstiden. I övrigt tycker jag att "dansken" redogjort på ett bra sätt hur det fungerar rent praktiskt med resor och ett uppehållskort. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu