Jump to content
IGNORERAD

Fråga om husboken


Dixon

Recommended Posts

Är på väg att försöka fixa UT för tjejen efter en 6mån. vistels och

har lite frågor om husboken.

1. Var finns den? Tjejen säger att de har den hemma, jag trodde den fanns hos "amphur"

2. Tjejen ringde ambassaden, en tjej där sa att endast hennes uppgifter behövdes översättas

och bifogas. Ambasadens hemsida säger att hela (närmaste) familjen skall vara med.

Vad gäller?

3. Översättning. Rekomenderat ställe i BKK (gärna i ambassadbyggnaden) och vad kostar det?

Ha det gött!

// Dixon

Link to comment
Dela på andra sajter

Husboken brukar finnas hemma i Thailand hos familjen.

Det som står på ambassadens hemsida gäller och inget annat. Det brukar vara sökanden, dennes barn, föräldrar och ev. syskon som finns upptagna i husboken. Alla som bor på sökandens adress. Det är de uppgifter som Migrationsverket vill ha när de ska fatta ett beslut om UT. Viseringsassistenterna hos ambassaden kan vara lite vimsiga ibland när det gäller informationen.

Husboken är ungefär som vårt svenska personbevis (familjebevis).

Det finns två översättningsbyråer i ambassadhuset - en på 17:e och en på 19:e våningen. Sedan kan du anlita Lasse på Thai Scan i Bangkok så fixar han både översättning och ev. legalisering av översättningarna åt er och hjälper tjejen rätt i pappersdjungeln.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för hjälpen!

För en vecka sedan var hon här och vi var helt på det klara vad som skulle göras.

När hon kom hem fick hon för sig att ringa ambassaden och då fick hon griller i huvudet, jag påminde om vad både ambassaden

och migrationsverkets hemsida skrev men jag hade fel ändå (enligt henne).

Nu har det gått en dag så jag har fått henne att ta med alla i huset, sade att det är bättre med för mycket info än för lite...

Tack igen :)

// Dixon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...