UglyFarang Inlagd Söndag kl 11:42 Dela Inlagd Söndag kl 11:42 9 minuter sedan, skrev Wangthong: Jag uttryckte mig nog väldigt oklart. De som slarvar bort passen flera gånger ska behöva en verklig anledning till att få ett nytt. Det är en åtgärd. Det ska inte vara så enkelt att bli svensk medborgare. Det ska inte vara så enkelt att byta namn. Nu verkar det som en anledning som kvalificerar dig för namnbyte är att du sitter eller har suttit inne. Fast naturligtvis är det 10 år som ska vara livslängden på ett pass. För några år sedan så ändrade man så att den som "förlorat" sitt pass flera gånger bara skulle få ut ett tillfälligt pass för en resa, om det efterföljs vet jag inte. 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Söndag kl 11:43 Dela Inlagd Söndag kl 11:43 11 minuter sedan, skrev Wangthong: Jag uttryckte mig nog väldigt oklart. De som slarvar bort passen flera gånger ska behöva en verklig anledning till att få ett nytt. Det är en åtgärd. Det ska inte vara så enkelt att bli svensk medborgare. Det ska inte vara så enkelt att byta namn. Nu verkar det som en anledning som kvalificerar dig för namnbyte är att du sitter eller har suttit inne. Fast naturligtvis är det 10 år som ska vara livslängden på ett pass. Svensk lag och flathet gör att du inte kan neka en person att plocka ut nya pass hela tiden. Ännu inte åtgärdat. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Söndag kl 11:44 Dela Inlagd Söndag kl 11:44 1 minut sedan, skrev UglyFarang: För några år sedan så ändrade man så att den som "förlorat" sitt pass flera gånger bara skulle få ut ett tillfälligt pass för en resa, om det efterföljs vet jag inte. Ahhh, nåt jag minns nu Tämligen säker på att det inte tillämpas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Söndag kl 12:47 Dela Inlagd Söndag kl 12:47 1 timme sedan, skrev Nicholas: Ahhh, nåt jag minns nu Tämligen säker på att det inte tillämpas. "Svenska medborgare kan beviljas högst tre vanliga pass under en femårsperiod.Vid behov kan provisoriskt pass utfärdas även fortsättningsvis." https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/spanien/hjälp-till-svenskar-utomlands/pass-utomlands/allmän-information-om-pass/ Nog tror jag regeln om max tre vanliga pass på 5 år tillämpas. Här är en som drabbats. https://lawline.se/answers/vad-ar-syftet-med-max-antal-pass-man-for-ansoka-om-enligt-passlagen 1 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Söndag kl 13:06 Dela Inlagd Söndag kl 13:06 1 timme sedan, skrev UglyFarang: Det har funnits fingeravtryck i våra pass i ganska många år nu men jag har bara fått mina fingeravtryck kollade i Thailand hittills, det kanske blir annorlunda när jag ska hälsa på en kompis i Kalifornien. Ja, biometriska pass har funnits rätt länge, konstigt att inte kontrolleras då man kommer in i Sverige? Ska man flytta in i Sverige som svensk medborgare så kontrolleras det, och tar sen 4-5 veckor att bli inskriven, helt horribelt att ska ta så lång tid. 1 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Söndag kl 13:51 Dela Inlagd Söndag kl 13:51 43 minuter sedan, skrev Soengsang: Ja, biometriska pass har funnits rätt länge, konstigt att inte kontrolleras då man kommer in i Sverige? Ska man flytta in i Sverige som svensk medborgare så kontrolleras det, och tar sen 4-5 veckor att bli inskriven, helt horribelt att ska ta så lång tid. Jag kommer in via Kastrup och där har de aldrig kollat något mer än tittat i passet vid inresa till EU/Schengen. 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd Söndag kl 14:54 Dela Inlagd Söndag kl 14:54 On 2025-02-01 at 17:37, skrev p125: Jag surnade på hur bökigt det blivit så jag fixade ett bankkonto. 5000 THB one stop visa service soi 6. Värt det? Up to you. Personligen tycker jag inte det är värt 5000 när det kostar garanterat under 1000 baht att göra det själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Söndag kl 15:43 Dela Inlagd Söndag kl 15:43 1 timme sedan, skrev UglyFarang: Jag kommer in via Kastrup och där har de aldrig kollat något mer än tittat i passet vid inresa till EU/Schengen. Jäkligt underligt att de inte tar fingeravtryck på alla, tar ju inte lång tid..... 2 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Söndag kl 15:46 Dela Inlagd Söndag kl 15:46 1 timme sedan, skrev UglyFarang: Jag kommer in via Kastrup och där har de aldrig kollat något mer än tittat i passet vid inresa till EU/Schengen. Dom scannar också , alltså inte bara tittar. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Söndag kl 15:52 Dela Inlagd Söndag kl 15:52 7 minuter sedan, skrev Soengsang: Jäkligt underligt att de inte tar fingeravtryck på alla, tar ju inte lång tid..... Väldigt ofta bara korta köer när man kommer till passkontrollen. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Söndag kl 15:53 Dela Inlagd Söndag kl 15:53 5 minuter sedan, skrev Stoneys: Dom scannar också , alltså inte bara tittar. Det har jag aldrig lagt märke till men hur vet de att det verkligen är du som är rätt innehavare av passet utan att kolla fingeravtrycken? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Söndag kl 17:58 Dela Inlagd Söndag kl 17:58 2 timmar sedan, skrev Stoneys: Dom scannar också , alltså inte bara tittar. Absolut, men de tar inte fingeravtrycken som finns i passet. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Måndag kl 01:23 Dela Inlagd Måndag kl 01:23 19 timmar sedan, skrev Soengsang: Det är väl ganska normalt man har numret registrerat på sitt namn? Något mer att tänka på är att man uppdaterar passnumret på sina banker då man får nytt pass, så jäkla drygt med våra korta giltighetstider på pass, samt att man alltid får nytt nummer vid förnyelse. Åfaaan. Det visste jag inte om. Är det bara att åka dit med nya passet och B-boken?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Måndag kl 01:33 Dela Inlagd Måndag kl 01:33 Råkar man tappa passet ofta så är risken stor att man blir kallad till polisförhör. Kan även bli nekad till nytt och det kan bli dyrare att skaffa nytt pass 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Måndag kl 01:35 Dela Inlagd Måndag kl 01:35 10 timmar sedan, skrev Mickey1969: Personligen tycker jag inte det är värt 5000 när det kostar garanterat under 1000 baht att göra det själv. Har för mig att det kostade 100 bath när jag fixade bank - konto. Och det var bankomat kortet. Hos Bangkok bank Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Måndag kl 01:38 Dela Inlagd Måndag kl 01:38 11 minuter sedan, skrev soi covboy: Åfaaan. Det visste jag inte om. Är det bara att åka dit med nya passet och B-boken?? Har för mig att de vill se gamla passet åxå. Jag hade mitt gamla med mig men kontot var öppnat med passet som var före det gamla jag hade med så det blev lite huvudbry men funkade efter en stund. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Måndag kl 02:20 Dela Inlagd Måndag kl 02:20 39 minuter sedan, skrev rolba: Har för mig att de vill se gamla passet åxå. Jag hade mitt gamla med mig men kontot var öppnat med passet som var före det gamla jag hade med så det blev lite huvudbry men funkade efter en stund. Jag har en ritual. Lägger upp sista passet. Duger inte. Lägger då upp alla pass jag någonsin haft (typ 10st) utan att röra en min, stoneface. Då upphör gnället. 3 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Måndag kl 03:06 Dela Inlagd Måndag kl 03:06 44 minuter sedan, skrev Nicholas: Jag har en ritual. Lägger upp sista passet. Duger inte. Lägger då upp alla pass jag någonsin haft (typ 10st) utan att röra en min, stoneface. Då upphör gnället. Numera har jag alltid de tre senaste tillgängliga. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Måndag kl 12:08 Dela Inlagd Måndag kl 12:08 Jag har haft Bangkokbank konto sedan 2017 och mitt passnummer verkar vara uppdaterat med mitt senaste pass utfärdat 2021 ser jag i appen. Jag kan dock inte påminna mig att jag någonsin haft med mig mitt gamla pass när jag rest utan bara mitt giltiga. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Måndag kl 13:52 Dela Inlagd Måndag kl 13:52 On 2025-02-02 at 11:41, skrev Kenneth4618: Nääääe, för då börjar de kriminella att hugga fingrarna av folk 😉 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Måndag kl 14:18 Dela Inlagd Måndag kl 14:18 1 timme sedan, skrev Mankan: Jag har haft Bangkokbank konto sedan 2017 och mitt passnummer verkar vara uppdaterat med mitt senaste pass utfärdat 2021 ser jag i appen. Jag kan dock inte påminna mig att jag någonsin haft med mig mitt gamla pass när jag rest utan bara mitt giltiga. I somras när jag var hemma i sverige totalhavererade min mobil. Blev reparerad men dock fabriksåterställd. Det var då inte möjligt att installera och logga in på Bualuang appen igen. Detta eftersom det passnummer som banken hade registrerat inte tillhörde ett giltigt pass längre. Då provade jag med mitt nya pass, men det var naturligtvis okänt passnummer hos banken. Pratade med Bangkok bank om detta, men de hade ingen annan lösning än personligt besök och ta med båda passen. Jag menar alltså nyinloggning av appen, inte bara pincode, utan hela köret. Så länge man håller sig inloggad, så funkar det att byta pass. Men när det blir nyinstallation av appen är det kört. Det funkar ju även att byta mobil så länge det pass man har är det som finns registrerat hos Bangkok bank. Samma sak när giltighetstiden gick ut på mitt bankkort under tiden jag var i sverige. Krävde besök hos Bangkokbank med båda passen. Även en liten avgift, eftersom sista giltighetsdatum passerats. Känns som att det är klokt att alltid behålla föregående pass, även om det är makulerat. Kan tillägga att jag kunde använd iBanking på Bangkok bank även när min app var ur drift. Men då gäller det att ha sparat inlogg för iBanking, inget som jag avänder normalt sett. Som parentes har ju även körkorten i Thailand passnumret på pränt. Så det stämmer ju inte överens när man byter pass. Men har aldrig hört att nån haft problem med den biten. mvh biker 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Måndag kl 15:03 Dela Inlagd Måndag kl 15:03 43 minuter sedan, skrev biker: Som parentes har ju även körkorten i Thailand passnumret på pränt. Så det stämmer ju inte överens när man byter pass. Men har aldrig hört att nån haft problem med den biten. Stämmer, jag har mitt gamla passnummer på körkortet och var inblandad i en mindre trafik olycka/incident sist jag var hemma, var inga problem med hos polisen och med mitt försäkringsbolag då passnumret inte stämde i körkortet. 2 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Måndag kl 15:06 Dela Inlagd Måndag kl 15:06 1 minut sedan, skrev Soengsang: Stämmer, jag har mitt gamla passnummer på körkortet och var inblandad i en mindre trafik olycka/incident sist jag var hemma, var inga problem med hos polisen och med mitt försäkringsbolag då passnumret inte stämde i körkortet. Precis, det verkar inte ställa till något bekymmer. 👍 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Måndag kl 15:11 Dela Inlagd Måndag kl 15:11 (ändrad) Jag har i princip aldrig haft ett körkort de senaste 20 åren med rätt passnummer... Började i otakt kan man säga. 😂 Nytt körkort i juli, i augusti hade kortet fel passnummer. Hehe... Ändrades Måndag kl 15:13 av Surin P3 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd Måndag kl 15:16 Dela Inlagd Måndag kl 15:16 3 minuter sedan, skrev Surin P3: Jag har i princip aldrig haft ett körkort de senaste 20 åren med rätt passnummer... Började i otakt kan man säga. 😂 Nytt körkort i juli, i augusti hade kortet fel passnummer. Hehe... De som har thai-id kort kan väl använda det istället på körkortet. Men vet inte om det skulle va nån fördel. mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu