Jump to content
IGNORERAD

Tiffy till Sverige

OlleP

Recommended Posts

Kenneth4618

Ja för personligt ändamål.  Det är Paracetamol 500 mg och Paracetamol  finns ju att köpa i Sverige 😉

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Får konsultera frugan och återkommer med resultatet.

Dela på andra sajter

Wangthong
2 timmar sedan, skrev uptoyou:

Då borde det väl vara bättre/enklare att köpa t.ex. dessa här hemma:

https://www.apotea.se/paracetamol-orifarm-filmdragerad-tablett-500-mg-20-st

Är väl knappast billigare i Thailand?

Förut har vi tagit i stort sett alla mediciner från Sverige till Thailand. Nu i år så har apoteket räknat fel på antalet vi behöver för 6 månader här nere. Dessutom glömde jag en påse när vi åkte. Jag är nu förvånad hur billig de flesta medicinerna är här nere. Då har jag visserligen inte räknat med högkostnadsskyddet. 

Det är dock ett rappel när man ska hålla på och klyva tabletter för att de inte har rätt storlek.

För 30-år sedan köpte frugan med sig Tiffy och hade utläggning om hur mycket bättre de var än Alvedon. Tror att det var nog mest för att det var lättare att läsa texten på thailändska än på svenska. Nu tar hon med Alvedon 1gr från Sverige mest för att de använder hon hemma i Sverige. Vi brukar försöka att lägga upp ett litet lager när det är billigt med högkostnadsskyddet.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Tiffy innehåller lite mer än paracetamol, men vet inte riktigt vad det är.

IMG20250129103515.jpg.65691ada5910ecf7816e2f07ef8853c6.jpg

• Ge karma 6
  • Hjärta 1
Dela på andra sajter

UglyFarang
21 minuter sedan, skrev gst:

Tiffy innehåller lite mer än paracetamol, men vet inte riktigt vad det är.

IMG20250129103515.jpg.65691ada5910ecf7816e2f07ef8853c6.jpg

Klorfenamin är lite allergidämpande och Phenylephrine löser upp lite i näsan och används även i ögondroppar.

• Ge karma 7

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Förut har vi tagit i stort sett alla mediciner från Sverige till Thailand. Nu i år så har apoteket räknat fel på antalet vi behöver för 6 månader här nere. Dessutom glömde jag en påse när vi åkte. Jag är nu förvånad hur billig de flesta medicinerna är här nere. Då har jag visserligen inte räknat med högkostnadsskyddet. 

Det är dock ett rappel när man ska hålla på och klyva tabletter för att de inte har rätt storlek.

För 30-år sedan köpte frugan med sig Tiffy och hade utläggning om hur mycket bättre de var än Alvedon. Tror att det var nog mest för att det var lättare att läsa texten på thailändska än på svenska. Nu tar hon med Alvedon 1gr från Sverige mest för att de använder hon hemma i Sverige. Vi brukar försöka att lägga upp ett litet lager när det är billigt med högkostnadsskyddet.

En god vän fick lära sej "den hårda vägen" att man inte får dela alla tabletter,bara de som har ett tydligt delingsspår på sig... Han fick magsår efter att ha delat nåt starkare smärtstillande, som absolut inte fick delas enligt läkaren!

Så var försiktig!

Kompisen ville trappa ner dosen på sitt smärtstillande, det gick väl "sådär"...

MVH

• Ge karma 3

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Wangthong
11 timmar sedan, skrev Tommy:

En god vän fick lära sej "den hårda vägen" att man inte får dela alla tabletter,bara de som har ett tydligt delingsspår på sig... Han fick magsår efter att ha delat nåt starkare smärtstillande, som absolut inte fick delas enligt läkaren!

Så var försiktig!

Kompisen ville trappa ner dosen på sitt smärtstillande, det gick väl "sådär"...

MVH

Bra påminnelse! Har faktiskt koll på detta. Fast man kan fråga sig hur många som verkligen har det. Samt om alla som jobbar på ett apotek i Thailand har det? 

I det här fallet var det apoteket som rekommenderade mig att dela 20mg tablett för att få 30mg som orginalet var. 20mg tabletterna har delningsspår. Eftersom tabletterna var så billiga räknade jag ut priset per tablet vilket blev 0,82 baht.

Jag är faktiskt lite tveksam när jag köper medicin på thaiapotek. Hur bra är medicinen? Eftersom dessa har delningsspår är det helt säket att den aktiva substansen är jämt fördelad i tabletten? I det här fallet med en så billig medicin skulle jag inte ge mig tusan på det. De kanske inte ens har fördelat den aktiva substansen jämt mellan tabletterna! 

Så det är nog säkrast att köpa i Sverige. Ändå har jag ganska stort förtroende för det apotek jag handlar från. Det känns trots allt som apoteken i Thailand har steppat upp under de drygt trettio år jag kan jämföra med. Känner en tjej som är utbildad apotekare och har diskuterat en del med henne, och på de apotek hon jobbat på har de krav på utbildning till apotekare. Har en känsla att det är relativt nyligen de infört detta. 

Fast naturligtvis har t.ex. Bangkok Hospital bättre koll på vad de säljer i sina apotek. Dock är det omöjligt att gå dit och köpa en medicin om inte deras egna doktorer skrivit en remiss. Det blir både dyrt och tidsödande att göra en undersökning varje gång man ska ha medicin. Dessutom verkar doktorerna där ha som standard att inte skriva ut medicin för längre perioder.

• Hmm? 1
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Wangthong:

Bra påminnelse! Har faktiskt koll på detta. Fast man kan fråga sig hur många som verkligen har det. Samt om alla som jobbar på ett apotek i Thailand har det? 

I det här fallet var det apoteket som rekommenderade mig att dela 20mg tablett för att få 30mg som orginalet var. 20mg tabletterna har delningsspår. Eftersom tabletterna var så billiga räknade jag ut priset per tablet vilket blev 0,82 baht.

Jag är faktiskt lite tveksam när jag köper medicin på thaiapotek. Hur bra är medicinen? Eftersom dessa har delningsspår är det helt säket att den aktiva substansen är jämt fördelad i tabletten? I det här fallet med en så billig medicin skulle jag inte ge mig tusan på det. De kanske inte ens har fördelat den aktiva substansen jämt mellan tabletterna! 

Så det är nog säkrast att köpa i Sverige. Ändå har jag ganska stort förtroende för det apotek jag handlar från. Det känns trots allt som apoteken i Thailand har steppat upp under de drygt trettio år jag kan jämföra med. Känner en tjej som är utbildad apotekare och har diskuterat en del med henne, och på de apotek hon jobbat på har de krav på utbildning till apotekare. Har en känsla att det är relativt nyligen de infört detta. 

Fast naturligtvis har t.ex. Bangkok Hospital bättre koll på vad de säljer i sina apotek. Dock är det omöjligt att gå dit och köpa en medicin om inte deras egna doktorer skrivit en remiss. Det blir både dyrt och tidsödande att göra en undersökning varje gång man ska ha medicin. Dessutom verkar doktorerna där ha som standard att inte skriva ut medicin för längre perioder.

Jag håller inte riktigt med där. De på sjukhusapoteken langar ju bara ut det som läkarna föreskriver. På de andra apoteken, de bätte, får man ju nästan en riktig undersökning om man har några relevanta frågor. Sen om de vet vad de pratar om är ju naturligtvis en annan fråga. Men så är det här i Thailand. 

• Ge karma 7
Dela på andra sajter

Wangthong
41 minuter sedan, skrev rolba:

Jag håller inte riktigt med där. De på sjukhusapoteken langar ju bara ut det som läkarna föreskriver. På de andra apoteken, de bätte, får man ju nästan en riktig undersökning om man har några relevanta frågor. Sen om de vet vad de pratar om är ju naturligtvis en annan fråga. Men så är det här i Thailand. 

På sjukhusapoteken har de förmodligen samma eller högre krav på utbildning. Visst langar de ut det läkarna förskriver, men de gånger jag eller frugan haft frågor är de duktiga att svara på dessa. Fast naturligtvis får de inte börja på att ifrågasätta läkarens recept.

Här uppe har inte jag stöt på några apotek som har "nästan undersökningar". Fast jag har inte varit på så många olika apotek här uppe. Byapoteket ska vi inte prata om. Hon har varit pensionsfärdig rätt länge så förmodligen blir det snart nerlagt. De jag varit på inne i stan verkar bra i varje fall.

Dela på andra sajter

Min uppfattning är att apotekare i Thailand är välutbildade.

De verkar veta vad de gör och alla jag pratat med talar hyfsad/bra engelska.

De ger ofta, som andra har skrivit i tråden, "ordinationer" om vilken "recept belagd" medicin man bör köpa mot den sjukdom man beskriver (nåt som tydligen inte är helt tillåtet i Sverige).

Det har hänt att jag gått in på ett apotek i tex Pattaya, bara för att få hjälp med en språkfråga...

MVH

• Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

UglyFarang
17 timmar sedan, skrev kungchristian:

Finns det ozempic i Thailand?

Christian 

Det har varit något i media senaste tiden om att Ozempic misstänks kunna orsaka synskador så om du inte har läkarkoll så kanske du ska undvika att egenmedicimera med detta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2025-01-31 at 01:11, skrev kungchristian:

Finns det ozempic i Thailand?

Christian 

Ja jag vet åtminstone en som använt ozempic i Thailand. Men de kostar typ 10 000 THB sprutan. Billigare i Sverige.

• Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...