Jump to content

IGNORERAD

Köpa elektrisk häcksax

soi covboy

Recommended Posts

32 minuter sedan, skrev soi covboy:

Är batteri bättre en vanlig 220v häcksax??? 

Det enda som är märkbart bättre är att man slipper sladden. 

Om det inte spelar nån roll, så skulle jag köpa med sladd.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev soi covboy:

Är batteri bättre en vanlig 220v häcksax??? 

Nu har jag ingen häcksax. Men har en del övriga batterigrejor i Sverige. Bra med flera grejor med samma batteri så att man alltid har ett fullladdat batteri att stoppa in när det ena tagit slut. Har en grästrimmer med batteri är super att slippa sladden kan tänka mig att det är lika händigt med batteridriven häcksax. Fast det beror lite på vad man har för tomt och krav. Använder man batteriet för sällan blir risken att det får stå och ladda ur sig. Förut hade jag urladdade batterier som dog. Numera med samma batterier till alla grejor, används alltid någon grej. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Det enda som är märkbart bättre är att man slipper sladden. 

Om det inte spelar nån roll, så skulle jag köpa med sladd.

Är underbart att slippa sladden på en häcksax, hela hanteringen blir mycket smidigare även om batteriet väger en del.

• Ge karma 1

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Är underbart att slippa sladden på en häcksax, hela hanteringen blir mycket smidigare även om batteriet väger en del.

Jag håller med, men om sladden inte spelar någon roll, så har man förmodligen bara ett par tre meter med häck.

Vi har (eller snarare hade) 240 meter häck och sladd är ohanterligt.

Jag har nog inga sladdmaskiner alls kvar. Allt är batteridrivet.

Från små skruvdragare till betongmixer (handversion) och motorsåg. Kanske ca 20 maskiner. 😄 

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Wangthong:

Nu har jag ingen häcksax. Men har en del övriga batterigrejor i Sverige. Bra med flera grejor med samma batteri så att man alltid har ett fullladdat batteri att stoppa in när det ena tagit slut. Har en grästrimmer med batteri är super att slippa sladden kan tänka mig att det är lika händigt med batteridriven häcksax. Fast det beror lite på vad man har för tomt och krav. Använder man batteriet för sällan blir risken att det får stå och ladda ur sig. Förut hade jag urladdade batterier som dog. Numera med samma batterier till alla grejor, används alltid någon grej. 

Lithium Jon batterier lider inte av samma problem som nickel cadmium. 

Nickel cadmium är förbjudet numera, iallafall i Sverige. 

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Lithium Jon batterier lider inte av samma problem som nickel cadmium. 

Nickel cadmium är förbjudet numera, iallafall i Sverige. 

Jag har inte bara stöt på detta med NiCd. Är ganska säker på att jag haft lithium batterier som stått länge oladdade som jag sen inte fått fart på igen. Är dock inte säker på vilken typ av lithium batterier det var. Har två labbtop som stått länge som jag inte får liv i. En tog jag till Thailand och det var bara att köpa ett nytt batteri.

Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wangthong:

Jag har inte bara stöt på detta med NiCd. Är ganska säker på att jag haft lithium batterier som stått länge oladdade som jag sen inte fått fart på igen. Är dock inte säker på vilken typ av lithium batterier det var. Har två labbtop som stått länge som jag inte får liv i. En tog jag till Thailand och det var bara att köpa ett nytt batteri.

🤣😎😉

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev soi covboy:

Blev en elektriks H-sax. Inköpt hos thai va sa du i Surin 

Vaa?

• Haha 2

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Wangthong:

Ja det är inget ovanligt att Li-ion batterier inte går att ladda efter att ha legat för länge.

Detta beror på att medföljande, eller inbyggda laddaren inte känner igen batteriet när spänningen sjunkit för lågt.

Jag har flera gånger tvingat igång dessa batterier genom att koppla ihop ett icke fungerande med ett fulladdat och på så vis få upp spänningen tillräckligt för att laddaren ska känna igen batteriet.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mickey1969:

Ja det är inget ovanligt att Li-ion batterier inte går att ladda efter att ha legat för länge.

Detta beror på att medföljande, eller inbyggda laddaren inte känner igen batteriet när spänningen sjunkit för lågt.

Jag har flera gånger tvingat igång dessa batterier genom att koppla ihop ett icke fungerande med ett fulladdat och på så vis få upp spänningen tillräckligt för att laddaren ska känna igen batteriet.

En annan orsak hörs vara att någon eller några celler inte längre tar laddning som dom ska. Det blir då som du säger i bästa fall, att du kan tvinga upp spänningen. Fast det kan också bli att du måste byta ut de celler som är dåliga, vilket tydligen inte heller är att rekommendera om jag förstår rätt.. 

Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Wangthong:

En annan orsak hörs vara att någon eller några celler inte längre tar laddning som dom ska. Det blir då som du säger i bästa fall, att du kan tvinga upp spänningen. Fast det kan också bli att du måste byta ut de celler som är dåliga, vilket tydligen inte heller är att rekommendera om jag förstår rätt.. 

eller så kan det brinna upp och ta huset med sig.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...