Jump to content

IGNORERAD

Teakolja

soi covboy

Recommended Posts

Har letat efter teakolja eller någon annan olja man kan använda till teak dörrar. Framför allt våran köks dörr som får mest sol är torr som faan. Skulle gärna få tips om olja 😀😀

Dela på andra sajter

lin-olja, bäst till allt i alla lägen.

till och med kanske kan våga sig på rå linolja om den ligger direkt i solen.

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Nicholas:

lin-olja, bäst till allt i alla lägen.

till och med kanske kan våga sig på rå linolja om den ligger direkt i solen.

Rå, kokt, varm eller kallpressad linolja?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev uptoyou:

Rå, kokt, varm eller kallpressad linolja?

Kan man få tag på kallpressad linolja i Thailand?

Ändrades av Wangthong
stavfel
Dela på andra sajter

Ska man använda linolja på trämöbler och dörrar ska den vara kokt, rå linolja torkar aldrig. Plåtslagare använde rå linolja på baksidan vid plåttäckning av tak. River man ett sådant tak idag så är oljan fortfarande klibbig efter 40-50 år.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev biran:

Ska man använda linolja på trämöbler och dörrar ska den vara kokt, rå linolja torkar aldrig. Plåtslagare använde rå linolja på baksidan vid plåttäckning av tak. River man ett sådant tak idag så är oljan fortfarande klibbig efter 40-50 år.

Jag höll på att bli tokig ett år jag skulle ha tag på kallpressad linolja. Massor av affärer visste inte vad de sålde. Väldigt många kalla de den kallpressade för kokt, eller så kallade den andra saker eller visste inte överhuvudtaget vad den var. Dyrt var det också att köpa en liter eller halvliter på flaska. Det slutade med att jag köpte en 10l dunk från de som odlade linet i småland. För en bråkdel av vad en flaska kostade i affären. Jag har den för lite olika saker. Bl.a för knivskaft till knivar jag gör. Oftast blandar jag den med terpentin eller lacknafta. Vad man ska använda den till bestämmer lite hur/vad man ska använda och blanda. Terpentin/lacknafta ökar dess inträngning i trä och bättrar på torkning/oxidering. 

Ett tjockt lager på plåt tränger inte in och oxiderar inte heller. Hur luktar en sådan plåt efter 40-50 år?

Citat från 

https://claessons.com/traolja-linolja-byggnadsvard/

Impregnering av trä med linolja

Frågar du om råd i tio olika affärer får du säkert tio olika svar. Få av dem kan det rätta svaret. Beviset är de enorma mängder billig ”träolja ”innehållande normalt 70 % lacknafta (som flyktar till 100 %) samt 30 % olja. Vad tror du det är för kvalité på träoljan som dessa tillverkare blandar med lacknaftan? Mängder av dagens ”Äkta linolja” har absolut inte de egenskaperna som krävs för att vara bra som träbehandling. Stora mängder extraherad linolja importeras innehållande starka föroreningar som inte lämpar sig för träskydd. Äkta svensk kallpressad rå linolja är heller ingen garanti. Läs mer under linoljor såser du att problemet inte är så enkelt som många tycks tro. Klart är att många faktorer påverkar kvalitén på den kallpressade linoljan.

Först och främst skall du använda rå linolja vars molekylstorlek är ca 100 gånger mindre jämfört med kokt linolja. Kvalitén på denna råa linolja har du svårt att bedöma så det säkraste är att du köper den av någon du litar på. Den skall lukta gott, vara svagt gyllengul (utan svag grön tendens i det gula), smaka gott, och vara lagrad om du skall vara säker på att få ett effektivt träskydd genom att mätta träet och därmed hindra vattenupptagning så att fukthalten hålls under 20 %.

Får bara hålla med P3 att teakolja är enklare!

• Ge karma 1
  • Bullseye 1
Dela på andra sajter

Jag värmer den kokta till 70C

Den råa har mycket mindre molekyler, men även den kokta har långt mindre molekyler än petroleum baserat. 

Den råa lär aldrig torka, jag har hört rykten att om man lägger på väldigt tunt med den råa ska man sen kunna lägga på den kokta för att det ska torka. 

Inget jag orkat undersöka, kokt linolja som man värmer, mycket enklare blir det inte och knappast lika bra med teakolj.

attans att jag inte hade linolja till ett gammalt bönehus vi hade, då hade vi säkert sluppit slänga det. 

Rostskydda bilen etc , inget slår kokt linolja. 

Prima på stuprör, övrig takplåt. 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...