Nicholas Inlagd Onsdag kl 11:56 Dela Inlagd Onsdag kl 11:56 Skulle det kunna gå att få thailändarna att gjuta en platta på mark och mura upp väggarna utan dessa stolpar? Tekniskt borde det funka tycker jag. Kan man få en thailändare att lägga avloppsrör i marken? @Surin P3 vad säger du? Ditt sista hus du byggde på din tomt var det platta på mark? Dubbla lager block i ytterväggar med luft imellan? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Onsdag kl 13:37 Dela Inlagd Onsdag kl 13:37 1 timme sedan, skrev Nicholas: Skulle det kunna gå att få thailändarna att gjuta en platta på mark och mura upp väggarna utan dessa stolpar? Tekniskt borde det funka tycker jag. Kan man få en thailändare att lägga avloppsrör i marken? @Surin P3 vad säger du? Ditt sista hus du byggde på din tomt var det platta på mark? Dubbla lager block i ytterväggar med luft imellan? Vi har gjutit en platta på mark, det beror på hur långt spann du har på takstolarna, ok ingen snö men ett tak klarar inte hur mycket som helst själv. Du måste du ha riktiga järn balkar i taket, sen dubbla lager block då måste du täta ordentligt annars får du in ohyra, te.x råttor mellan blockena. Det som alla skriver du måste ha dubbla block för värmens skull, nja lite att överdriva. tt riktigt taköver häng så inte solen lyser in och plasera sovrummet så inte det värms upp på dagen. Sen för våran del är vi ute 90 procent av dagen då under typ tak, min hammok är helt underbar hela dagen, ligger skuggan. kolla var solen går upp bygg därefter 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Onsdag kl 17:36 Dela Inlagd Onsdag kl 17:36 5 timmar sedan, skrev Nicholas: Skulle det kunna gå att få thailändarna att gjuta en platta på mark och mura upp väggarna utan dessa stolpar? Tekniskt borde det funka tycker jag. Kan man få en thailändare att lägga avloppsrör i marken? @Surin P3 vad säger du? Ditt sista hus du byggde på din tomt var det platta på mark? Dubbla lager block i ytterväggar med luft imellan? Efter att ha byggt ca 10 byggnader i Surin skulle jag idag bygga med platta, galvat regelverk, ordentlig isolering (3-4 tum), 16-25mm "viva board" invändigt och 8mm smart board utvändigt. Eller platta och 20cm tjocka lättbetongblock. Två våningar är inga problem enligt specifikation. Det tidigare alternativet är billigare och snabbare och kräver mindre kunskap från arbetarna. Det andra alternativet godkänns i högre grad av våra respektive. 😆 Ett tredje alternativ jag tittar på nu är färdiggjutna väggar från fabrik. Återkommer om detta i framtiden. Om du vill ha specifika instruktioner av en amatöringentinggör, meddela, så ska jag se om jag kan hjälpa till. 😊 8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Onsdag kl 18:11 Dela Inlagd Onsdag kl 18:11 (ändrad) 4 timmar sedan, skrev Boa52: Vi har gjutit en platta på mark, det beror på hur långt spann du har på takstolarna, ok ingen snö men ett tak klarar inte hur mycket som helst själv. Du måste du ha riktiga järn balkar i taket, sen dubbla lager block då måste du täta ordentligt annars får du in ohyra, te.x råttor mellan blockena. Det som alla skriver du måste ha dubbla block för värmens skull, nja lite att överdriva. tt riktigt taköver häng så inte solen lyser in och plasera sovrummet så inte det värms upp på dagen. Sen för våran del är vi ute 90 procent av dagen då under typ tak, min hammok är helt underbar hela dagen, ligger skuggan. kolla var solen går upp bygg därefter Ja många har väl gjutit platta på mark men har ni gjort det utan stolpar? Det vill säga istället för de klassiska gjutna stolparna enbart bärande väggar som helt bärs upp av plattan? Oavsett om man har bärande väggar eller stolpar så måste ju självklart takstolarna var konstruerade efter den spännvidd de ska klara. Ändrades Onsdag kl 18:20 av Mankan 5 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Onsdag kl 18:25 Trådstartare Dela Inlagd Onsdag kl 18:25 Plattor i Sverige har ju kantbalk samt ifall det behövs även förstärkning mitt i plattan för att kunna ta emot en bärande innervägg tex. Så plattan är ju inte helt platt. Dock om jord och makadam under plattan är ordentligt vibbrat och hårt ska ju inte det behövas om lasten kan läggas typ rakt ner i backen. I Sverige har vi ju ibland berg i dagen, eller väldigt nära ytan, tom så det sprängs för att få hus och avlopp på plats. Då kan man ju vara ganska säker på att berget inte tänker svikta störande mycket. Dock ska det ju i Sverige in lite xps (extruderad poly-styren) och den kan ju möjligtvis bli lite klämd, men den säljs med olika bärighet (pascal) så kantbalk torde vara övetkurs. Det kan vara en relik från 70talet när folk la mineralulls mattor under plattan. Det var ju inte mycket att hänga i julgranen. Mjukt och blött. Ja, ibland hade dom otur när dom tänkte förr i tiden. I Thailand sker ingen isolering mot mark så då är det en icke fråga vad gäller det. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Onsdag kl 18:50 Trådstartare Dela Inlagd Onsdag kl 18:50 1 timme sedan, skrev Surin P3: Efter att ha byggt ca 10 byggnader i Surin skulle jag idag bygga med platta, galvat regelverk, ordentlig isolering (3-4 tum), 16-25mm "viva board" invändigt och 8mm smart board utvändigt. Eller platta och 20cm tjocka lättbetongblock. Två våningar är inga problem enligt specifikation. Det tidigare alternativet är billigare och snabbare och kräver mindre kunskap från arbetarna. Det andra alternativet godkänns i högre grad av våra respektive. 😆 Ett tredje alternativ jag tittar på nu är färdiggjutna väggar från fabrik. Återkommer om detta i framtiden. Om du vill ha specifika instruktioner av en amatöringentinggör, meddela, så ska jag se om jag kan hjälpa till. 😊 Men isoleringen i väggarna vad används där? Man vill ju inte ha en massa smådjur inuti väggarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd 23 timmar sedan Dela Inlagd 23 timmar sedan 6 timmar sedan, skrev Nicholas: Men isoleringen i väggarna vad används där? Man vill ju inte ha en massa smådjur inuti väggarna. Nej, det vill man ju inte ha. Vi har ingen isolering i husen med dubbla väggar. Inga döda smådjur heller som jag märkt av. Men visst känns det som ett potentiellt problem. Jag föredrar vita lättbetongen mot dubbla väggar om väggtjocklek blir samma i slutändan och pengar inte är ett problem. De tunna 7.5 cm lättbetongblocken är i min mening inte märkbart bättre på isoleringen än gamla hederliga gråblock. En fördel med lättbetong är dock upphängning av saker. Håligheten i gråblocken är sämre. En kompis till mig byggde ett riktigt fint hus och har dubbla väggar med gråblock, men vände upp och ner på dem och fyllde med betong. Blev märkbart billigare än 20 cm lättbetongblock. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd 22 timmar sedan Dela Inlagd 22 timmar sedan En tråd för @Stefan att dela med sig av sin kunskap kanske. enis 1 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu