Boa52 Inlagd November 3 Dela Inlagd November 3 2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner: JAG BESTÄLLDE OCKSÅ DÄRIFRÅN , MEN DEM VAR ÄTLIGA EFTER EN VECKA MEN MYCKET BRA Vllket av ställena bestälde från, var dom omogna tycker du ,eller Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd November 3 Dela Inlagd November 3 9 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner: Avacado tar 7 år innan den ger ätlig frukt Det där är nog lite fel, avocado blir aldrig ätliga... 2 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd November 4 Dela Inlagd November 4 10 timmar sedan, skrev Boa52: Vllket av ställena bestälde från, var dom omogna tycker du ,eller J de var stenhårda, gick att äta efter en vecka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd November 5 Dela Inlagd November 5 On 2024-11-03 at 11:30, skrev Wangthong: Bo på rätt ställe och jobba hårt? Vet inte om den frågan går att svara på. Ungefär som att svara på vilken bil är bäst. Det viktigaste är nog vad du får tag på för träd. Och att det ska vara ympat. Inte växt upp från en kärna. Sedan är nog det viktigaste att du planterar rätt och sköter det rätt. Och har A och B träd. Vad är det för fel på dom som växt upp ifrån en kärna. Jag har själv dragit upp en Jack Fruit träd ifrån em kärna och det växte jättebra och bar massor med frukt. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 5 Trådstartare Dela Inlagd November 5 1 timme sedan, skrev lasseiudon: Vad är det för fel på dom som växt upp ifrån en kärna. Jag har själv dragit upp en Jack Fruit träd ifrån em kärna och det växte jättebra och bar massor med frukt. Jag har ingen aning om Jack Fruit's sexliv och plantering, men äter gärna, fast inte för ofta. När det gäller avocado är odling från kärna det mest osäkra sättet att få bra frukt på. Har du tur kan du tydligen få bra frukter från kärna. Det var så man fick sorten Haas. Men det är väldigt osäkert vilken kvalitet du får på frukterna från ett träd som är vuxet på kärna. Det tar tydligen också runt 13 år att få frukt från en sådan plantering. Ympar du istället från ett välkänt träd tar det runt 7 år (en del lyckas visst på 4 år). Lyckas du med ympning får du en kopia av trädet du tar ympmaterialet från. Det finns hur mycket som helst på internet om detta. Det finns massor av andra fel man kan göra för att misslyckas med avocado. Det är tydligen en av de svårare frukterna att lyckas med. 6 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd November 11 Dela Inlagd November 11 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Wangthong Inlagd Lördag kl 08:18 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Lördag kl 08:18 Fortsätter med avocado. De träd jag planterat mår bra. En helg var vi ute och letade efter en avocadofarm som skulle finnas efter vägen mellan Pitsanulok och Petchabon. Det var en (tror american) som skrev på ett forum att han köpt plantor från en farm som var synlig från vägen och inte skulle gå att missa. Fanns inte ett spår efter någon avocadofarm efter den vägen. Ingen vi frågade visste något. Annat än var det gick att köpa avocado. Köpte några kilo på olika ställen, ingen av fruktförsäljarna hade någon aning heller. När vi kom tillbaka så fick vi höra att det fanns en som sålde plantor ett antal mil åt ett annat håll. Några dar senare åkte vi till det stället. Låg efter några småvägar en bit ut i trakten. Han som hade stället verkade absolut veta vad han höll på med. Han sålde ympade plantor över hela landet. Den sort han sålde var speciellt framtagen för att klara förhållandena i Thailand. Vi gick runt och tittade på de träd han hade odlat och tog material till för ympningarna. Dessa träd hade ståt där en hel del år. Han hade inte så många plantor kvar jag köpte två av de 6 han hade kvar. Första bilden visar en av dessa plantor. Andra bilden visar i förgrunden den andra, i bakgrunden syns de tidigare träden. 13 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu