Jump to content
IGNORERAD

Odla avokado

Wangthong

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

JAG BESTÄLLDE OCKSÅ DÄRIFRÅN , MEN DEM VAR ÄTLIGA EFTER EN VECKA MEN MYCKET BRA

Vllket av ställena bestälde från, var dom omogna tycker du ,eller

Dela på andra sajter

UglyFarang
9 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Avacado tar 7 år innan den ger ätlig frukt

Det där är nog lite fel, avocado blir aldrig ätliga...

• Hmm? 2
  • Haha 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
10 timmar sedan, skrev Boa52:

Vllket av ställena bestälde från, var dom omogna tycker du ,eller

J de var stenhårda, gick att äta efter en vecka

Dela på andra sajter

lasseiudon
On 2024-11-03 at 11:30, skrev Wangthong:

Bo på rätt ställe och jobba hårt? Vet inte om den frågan går att svara på. Ungefär som att svara på vilken bil är bäst. 

Det viktigaste är nog vad du får tag på för träd. Och att det ska vara ympat. Inte växt upp från en kärna. Sedan är nog det viktigaste att du planterar rätt och sköter det rätt. Och har A och B träd.

Vad är det för fel på dom som växt upp ifrån en kärna. Jag har själv dragit upp en Jack Fruit träd ifrån em kärna och det växte jättebra och bar massor med frukt.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Wangthong
1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Vad är det för fel på dom som växt upp ifrån en kärna. Jag har själv dragit upp en Jack Fruit träd ifrån em kärna och det växte jättebra och bar massor med frukt.

Jag har ingen aning om Jack Fruit's sexliv och plantering, men äter gärna, fast inte för ofta. När det gäller avocado är odling från kärna det mest osäkra sättet att få bra frukt på. Har du tur kan du tydligen få bra frukter från kärna. Det var så man fick sorten Haas. Men det är väldigt osäkert vilken kvalitet du får på frukterna från ett träd som är vuxet på kärna. Det tar tydligen också runt 13 år att få frukt från en sådan plantering. 

Ympar du istället från ett välkänt träd tar det runt 7 år (en del lyckas visst på 4 år). Lyckas du med ympning får du en kopia av trädet du tar ympmaterialet från.

Det finns hur mycket som helst på internet om detta. Det finns massor av andra fel man kan göra för att misslyckas med avocado. Det är tydligen en av de svårare frukterna att lyckas med.

• Ge karma 6
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...