Jump to content
IGNORERAD

Odla avokado

Wangthong

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev Wangthong:

Ifjol köpte vi två avocadoträd. Ett har dött, det andra har växt utav tusan. Funderar på att köpa två till nu. Dels för att det vi har ser rätt trevligt ut bara att titta på, träd ger också skugga och inte minst frukt. Avocado är dessutom nyttigt. Här uppe är det inget man går ut på fruktmarknaden och har tillgång till varje dag. Det får vi inte hellre av tre avocadoträd, men det känns rätt. När vi åker upp i bergen ser man rätt många som säljer avokado. Vi bor inte så högt upp så jag undrar hur det kommer att gå. Vi bor 40 mil in i landet från Bangkok, riktning mot Chaeng Mai. Sedan kommer det att bli intressant att se hur många år det kommer att ta, om vi får uppleva några frukter. 

Är det någon här på forat som odlar avokado eller vet någon som håller på med det? Skulle vara intressant att veta om det går att lyckas med odling i Thailand i stort eller om det är bergen som gäller. 20241027_163948.jpg.a97c3658bdb292d0c083578f798add51.jpg

Trädet står bakom den blå tunnan.

20241027_avocado.png.685def328198c58bc8bedbc8a820dc4e.png

Kul att höra om nån lyckats med Avocadoträd och betalas det nått i Thai för frukten

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Wangthong
On 2024-10-30 at 16:17, skrev Wangthong:

Jag har forskat lite mer och det odlas en del i Thailand som det verkar. 

Priset ligger tydligen runt 200 baht/kg i Bangkok där mesta försäljningen är. Priset är väldigt säsongsberoende. Vid säsong för lokalt odlat kan de kosta runt 50 baht/st. Vi tänker inte bli några leverantörer annat än väldigt lokalt. Det blir nog runt tre träd här hemma.

Var och köpte två träd idag. Två olika sorter. Som vanligt är jag dålig på att ta bilder. Ska bättra mig och ta någon bild när jag gräver ner dom.

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

En rekommendation...

Köp träd som gör avlånga avokados, inte tjockare.

Mycket godare. 🥑 🥑 🥑

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Surin P3:

En rekommendation...

Mycket godare. 🥑 🥑 🥑

Vad kostar en planta och finns de avkastning om man te.x planterar 500 st. Ger dom bara frukt en gäng per år eller blir det flera skördar, Skötsel, är det bara ogräs som måste bort eller ska planta 

behöva skötsl mer än vatten

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad kostar en planta och finns de avkastning om man te.x planterar 500 st. Ger dom bara frukt en gäng per år eller blir det flera skördar, Skötsel, är det bara ogräs som måste bort eller ska planta 

behöva skötsl mer än vatten

Jag vet egentligen inte mycket alls om dessa träd, mer än vad vi tog reda på för många år sen.

Välj rätt sort. Finns två vanliga här i Thailand. Smaka och välj.

Tar minst ca 7 år att få första ordentliga skörden.

De är törstiga. Ha tillgång till vatten året om.

Pris... Små träd kostar väldigt lite.

Pengar här borde inte vara nåt problem för någon överhuvudtaget.

---

Vi var lata och odlade inte. Riset vart prioriterat än en gång. 😔

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Jag vet egentligen inte mycket alls om dessa träd, mer än vad vi tog reda på för många år sen.

Välj rätt sort. Finns två vanliga här i Thailand. Smaka och välj.

Tar minst ca 7 år att få första ordentliga skörden.

De är törstiga. Ha tillgång till vatten året om.

Pris... Små träd kostar väldigt lite.

Pengar här borde inte vara nåt problem för någon överhuvudtaget.

---

Vi var lata och odlade inte. Riset vart prioriterat än en gång. 😔

Lite synd många skriver , nån plntering är bra, när man frågar har dom inte gjort det

Vi ok minfru har mycket mark men problemet är att hitta nåt som inte behöver så

mycket skötsel. Går inte tyvärr att läja thai folk för dom slutar efter första lön, synd

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Lite synd många skriver , nån plntering är bra, när man frågar har dom inte gjort det

mycket skötsel. Går inte tyvärr att läja thai folk för dom slutar efter första lön, synd

Du kanske betalar för lite i lön?

Tycker runt 6-700 om dagen borde räcka för bra personal.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Wangthong
7 timmar sedan, skrev Surin P3:

En rekommendation...

Mycket godare. 🥑 🥑 🥑

Köper träd som är avlånga i varje fall. det finns 900 typer att välja på. Som tur är finns inte alla dessa i Thailand. Som du säger är det i princip två sorter som finns här. De är inköpta, förmodligen planterar vi imorgon. Vi åkte runt lite men de vet väldigt lite om avocado de som säljer här. Till sist blev det stället som visste vilka två sorter dom hade. Vi har köpt träd där förut och de har visat sig ok. De kommer ifrån kungens projekt i Chiang Mai. Drog väl igång det på 60, 70 -talet. Där kommer väl det mesta av avacadon i Thailand ifrån. 

Det tar några år innan det blir att provsmaka, har jag tur blir det 4 år till de första frukterna kommer. Vi ska ju inte leva på det då blir det enklare att vänta och se att de växer åt rätt håll varje år.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Wangthong
5 timmar sedan, skrev Boa52:

Problemet är väl att ha något som inte behöver mycket skötsel. Det som inte behöver mycket skötsel har väl en tendens att inte vara så lätt att få till. Thailändare har ju en förmåga att ta efter dom som lyckas. Allt här runt i byn har blivit kopierat för tjänar en pengar ska andra också tjäna lättförtjänta pengar. Så slår de undan benen på varandra för marknaden räcker inte till. 

Gummi är väl ganska lätt, varför inte satsa på det. Avocado tror jag inte är något för thaifolk som inte har intresse för att få till det. Vad jag menar är att de måste ha förståelse för avocadons behov. Så att bara tro att det ska fungera är nog inte det som den grödan kräver.

Det har funnits avocado rätt länge i Thailand men behovet bland thailändare tror jag inte är så stort. Det är nog mest falanger som efterfrågar. 

Hur många tror du det är i din by som skulle köpa avocado året om?

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Vi äter (dricker?) avocado smoothies flera gånger i veckan till frukost...

Fantastiskt gott.

Frugan beställer på nätet och levereras sker inom en eller två dagar. Enkelt.

Hon har också precis planterat tre träd, men de är bara små stackare på ca 25cm än så länge. Inga frukter ännu alltså. 😆

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Boa52:

Vad har ni för konstigt folk i er by? Vill inte alla jobba och tjäna pengar?

• Haha 3
Dela på andra sajter

Wangthong
3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Vi äter (dricker?) avocado smoothies flera gånger i veckan till frukost...

Fantastiskt gott.

Frugan beställer på nätet och levereras sker inom en eller två dagar. Enkelt.

Hon har också precis planterat tre träd, men de är bara små stackare på ca 25cm än så länge. Inga frukter ännu alltså. 😆

Förmodligen har ni koll så att ni planterat både A och B typen av blommor. Är de riktigt ympade kan de bära frukt tidigare än man tror. Fördelen med att de är små är att du kan forma dom tidigt. Ofta ser man att de som är längre bara är en stam utan något direkt grenverk. De tar minst plats på handelsträdgården då. 

Den lite längre jag har är precis så. Nu har jag lärt mig mer om hur man ska beskära dom. Men det vore bättre att haft den kunskapen lite tidigare.

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Wangthong:

Förmodligen har ni koll så att ni planterat både A och B typen av blommor. Är de riktigt ympade kan de bära frukt tidigare än man tror. Fördelen med att de är små är att du kan forma dom tidigt. Ofta ser man att de som är längre bara är en stam utan något direkt grenverk. De tar minst plats på handelsträdgården då. 

Den lite längre jag har är precis så. Nu har jag lärt mig mer om hur man ska beskära dom. Men det vore bättre att haft den kunskapen lite tidigare.

Vi har ungefär noll koll på findetaljer.

Frugan odlar allt möjligt som bär frukt. Egentligen bara sånt som bär frukt - eller ger ordentligt med skugga.

Massa träd blir det... 😆

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

soi covboy

Ska dom ha mycket sol eller kan man ha dom skuggan??? 

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Wangthong
3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Vi har ungefär noll koll på findetaljer.

Frugan odlar allt möjligt som bär frukt. Egentligen bara sånt som bär frukt - eller ger ordentligt med skugga.

Massa träd blir det... 😆

Bra strategi! Både frukt och skugga är positivt. 

Avocado är som en del andra sällsynta frukter pologama. De flesta är ju bisexuella, dvs de har hon och hanblommor och är självbefruktande. Sedan har vi ett fåtal, havtorn t.ex. där vissa träd är honor och vissa hanar. Har du bara ena typen blir det inga frukter. 

Avocado är någon mittemellan typ. Någonslags transvestiter som är ena könet på morgonen och det andra könet på eftermiddagen. Ett bi som ska polinera måste alltså besöka en hanblomma på morgonen dag 1 och sedan ta ett break och besöka en honblomma på trädet dag 2 på eftermiddagen.

Svårt att få någon bra utdelning av frukt då. 

Lösningen tyckte avocadona är att ha två sorters transvestiter.

- En A-typ som är hane på dag 1 förmiddag och hona på dag 2 eftermiddag.  

- En B-typ som är hona på dag 1 förmiddag och hane på dag 2 eftermiddag.   (kan ha kastat om när de är hona respektive hane) Då kommer säker någon expert fram och rättar mig.

Haas är den vanligaste typen av typ A i Thailand om jag har fått det rätt. 

Den typ B jag har är Buch 7. (osäker på stavning).

Välkommen till avocadons lite avikande sexliv.

• Ge karma 5
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Wangthong
3 timmar sedan, skrev soi covboy:

Ska dom ha mycket sol eller kan man ha dom skuggan??? 

Mycket sol, men många platser i Thailand har för mycket sol. Norra Thailand är bra ur växtzon synpunkt, fast kanske lite torrt. Annars får man skydda dom. Inte helt lätt om trädet blir 10 -15 m. Ska också ha bra med vatten men får inte stå i blöta länge. Ska ha ganska mycket plats.

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

lasseiudon

Om man vill ha ett träd som snabbt blir stort och även bär frukt eller blommar, vad skall man välja då?

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Wangthong
1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Om man vill ha ett träd som snabbt blir stort och även bär frukt eller blommar, vad skall man välja då?

Bo på rätt ställe och jobba hårt? Vet inte om den frågan går att svara på. Ungefär som att svara på vilken bil är bäst. 

Det viktigaste är nog vad du får tag på för träd. Och att det ska vara ympat. Inte växt upp från en kärna. Sedan är nog det viktigaste att du planterar rätt och sköter det rätt. Och har A och B träd.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Avacado tar 7 år innan den ger ätlig frukt

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Pris idag i Lampang.

Avocado från chiangrai 6kg/260 B

Avocado på big C

45B per styck. 

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Pris idag i Lampang.

Avocado från chiangrai 6kg/260 B

Avocado på big C

45B per styck. 

JAG BESTÄLLDE OCKSÅ DÄRIFRÅN , MEN DEM VAR ÄTLIGA EFTER EN VECKA MEN MYCKET BRA

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...