Detta inlägg gillas... Wangthong Inlagd Tisdag kl 14:44 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Tisdag kl 14:44 Ifjol köpte vi två avocadoträd. Ett har dött, det andra har växt utav tusan. Funderar på att köpa två till nu. Dels för att det vi har ser rätt trevligt ut bara att titta på, träd ger också skugga och inte minst frukt. Avocado är dessutom nyttigt. Här uppe är det inget man går ut på fruktmarknaden och har tillgång till varje dag. Det får vi inte hellre av tre avocadoträd, men det känns rätt. När vi åker upp i bergen ser man rätt många som säljer avokado. Vi bor inte så högt upp så jag undrar hur det kommer att gå. Vi bor 40 mil in i landet från Bangkok, riktning mot Chaeng Mai. Sedan kommer det att bli intressant att se hur många år det kommer att ta, om vi får uppleva några frukter. Är det någon här på forat som odlar avokado eller vet någon som håller på med det? Skulle vara intressant att veta om det går att lyckas med odling i Thailand i stort eller om det är bergen som gäller. Trädet står bakom den blå tunnan. 11 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Tisdag kl 14:56 Dela Inlagd Tisdag kl 14:56 9 minuter sedan, skrev Wangthong: Ifjol köpte vi två avocadoträd. Ett har dött, det andra har växt utav tusan. Funderar på att köpa två till nu. Dels för att det vi har ser rätt trevligt ut bara att titta på, träd ger också skugga och inte minst frukt. Avocado är dessutom nyttigt. Här uppe är det inget man går ut på fruktmarknaden och har tillgång till varje dag. Det får vi inte hellre av tre avocadoträd, men det känns rätt. När vi åker upp i bergen ser man rätt många som säljer avokado. Vi bor inte så högt upp så jag undrar hur det kommer att gå. Vi bor 40 mil in i landet från Bangkok, riktning mot Chaeng Mai. Sedan kommer det att bli intressant att se hur många år det kommer att ta, om vi får uppleva några frukter. Är det någon här på forat som odlar avokado eller vet någon som håller på med det? Skulle vara intressant att veta om det går att lyckas med odling i Thailand i stort eller om det är bergen som gäller. Trädet står bakom den blå tunnan. Kul att höra om nån lyckats med Avocadoträd och betalas det nått i Thai för frukten 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Onsdag kl 15:17 Trådstartare Dela Inlagd Onsdag kl 15:17 Jag har forskat lite mer och det odlas en del i Thailand som det verkar. Priset ligger tydligen runt 200 baht/kg i Bangkok där mesta försäljningen är. Priset är väldigt säsongsberoende. Vid säsong för lokalt odlat kan de kosta runt 50 baht/st. Vi tänker inte bli några leverantörer annat än väldigt lokalt. Det blir nog runt tre träd här hemma. 9 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd 9 timmar sedan Trådstartare Dela Inlagd 9 timmar sedan On 2024-10-30 at 16:17, skrev Wangthong: Jag har forskat lite mer och det odlas en del i Thailand som det verkar. Priset ligger tydligen runt 200 baht/kg i Bangkok där mesta försäljningen är. Priset är väldigt säsongsberoende. Vid säsong för lokalt odlat kan de kosta runt 50 baht/st. Vi tänker inte bli några leverantörer annat än väldigt lokalt. Det blir nog runt tre träd här hemma. Var och köpte två träd idag. Två olika sorter. Som vanligt är jag dålig på att ta bilder. Ska bättra mig och ta någon bild när jag gräver ner dom. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd 6 timmar sedan Dela Inlagd 6 timmar sedan En rekommendation... Köp träd som gör avlånga avokados, inte tjockare. Mycket godare. 🥑 🥑 🥑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd 6 timmar sedan Dela Inlagd 6 timmar sedan 21 minuter sedan, skrev Surin P3: En rekommendation... Köp träd som gör avlånga avokados, inte tjockare. Mycket godare. 🥑 🥑 🥑 Vad kostar en planta och finns de avkastning om man te.x planterar 500 st. Ger dom bara frukt en gäng per år eller blir det flera skördar, Skötsel, är det bara ogräs som måste bort eller ska planta behöva skötsl mer än vatten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd 6 timmar sedan Dela Inlagd 6 timmar sedan 12 minuter sedan, skrev Boa52: Vad kostar en planta och finns de avkastning om man te.x planterar 500 st. Ger dom bara frukt en gäng per år eller blir det flera skördar, Skötsel, är det bara ogräs som måste bort eller ska planta behöva skötsl mer än vatten Jag vet egentligen inte mycket alls om dessa träd, mer än vad vi tog reda på för många år sen. Välj rätt sort. Finns två vanliga här i Thailand. Smaka och välj. Tar minst ca 7 år att få första ordentliga skörden. De är törstiga. Ha tillgång till vatten året om. Pris... Små träd kostar väldigt lite. Pengar här borde inte vara nåt problem för någon överhuvudtaget. --- Vi var lata och odlade inte. Riset vart prioriterat än en gång. 😔 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd 4 timmar sedan Dela Inlagd 4 timmar sedan 1 timme sedan, skrev Surin P3: Jag vet egentligen inte mycket alls om dessa träd, mer än vad vi tog reda på för många år sen. Välj rätt sort. Finns två vanliga här i Thailand. Smaka och välj. Tar minst ca 7 år att få första ordentliga skörden. De är törstiga. Ha tillgång till vatten året om. Pris... Små träd kostar väldigt lite. Pengar här borde inte vara nåt problem för någon överhuvudtaget. --- Vi var lata och odlade inte. Riset vart prioriterat än en gång. 😔 Lite synd många skriver , nån plntering är bra, när man frågar har dom inte gjort det Vi ok minfru har mycket mark men problemet är att hitta nåt som inte behöver så mycket skötsel. Går inte tyvärr att läja thai folk för dom slutar efter första lön, synd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd 4 timmar sedan Dela Inlagd 4 timmar sedan 3 minuter sedan, skrev Boa52: Lite synd många skriver , nån plntering är bra, när man frågar har dom inte gjort det Vi ok minfru har mycket mark men problemet är att hitta nåt som inte behöver så mycket skötsel. Går inte tyvärr att läja thai folk för dom slutar efter första lön, synd Du kanske betalar för lite i lön? Tycker runt 6-700 om dagen borde räcka för bra personal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu