Boa52 Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 Arvsrått thai -Sverige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 (ändrad) 2 minuter sedan, skrev Boa52: Arvsrått thai -Sverige Ojoj, redan nallat av dunken..... Ändrades September 14 av uptoyou 1 1 1 5 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 14 Trådstartare Dela Inlagd September 14 Precis nyss, skrev Boa52: Arvsrått thai -Sverige Hamnade i en i mitt tycke dumt snack på morgonen, min fru läser som andra Facebook Frågan, Vi är gifta i Sverige sen 17 år inte registrerat i Thai, ingen bok eler nåt sånt jag finns inte i Thai Nu skriver dom att mina barn kan ha arvsrätt i Thai när jag dör. Kan väl inte vara möjligt. Hon vet att mina tidigare barn inte tänker så men Svenska lagar kommer att ge mina barn arvsrätt i Thai 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 1 timme sedan, skrev Boa52: Hamnade i en i mitt tycke dumt snack på morgonen, min fru läser som andra Facebook Frågan, Vi är gifta i Sverige sen 17 år inte registrerat i Thai, ingen bok eler nåt sånt jag finns inte i Thai Nu skriver dom att mina barn kan ha arvsrätt i Thai när jag dör. Kan väl inte vara möjligt. Hon vet att mina tidigare barn inte tänker så men Svenska lagar kommer att ge mina barn arvsrätt i Thai Rent tekniskt så är det så eftersom ni är gifta i Sverige. Men praktiskt så gissar jag att du inte äger så väldigt mycket i Thailand. En ickefråga alltså om så är fallet. Om du däremot äger till exempel en condo eller hus, så har dina barn rätt till det i Thailand. Nu senast när en kompis gick och dog, så säljer arvtagaren (i England i och för sig) hans fastigheter via advokat. Killgissar att samma gäller för Sverige. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 Är du svensk medborgare och är mantalsskriven i Sverige gäller svensk arvslag. Jag är svensk medborgare men är mantalsskriven i Thailand, därför skulle Thailändsk arvslag gälla när jag dör om jag inte hade skrivit ett testamente på svenska språket där jag uttryckt min önskan att svensk arvslag ska gälla när jag dör. Jag gjorde precis detta hos en svensk jurist i somras och på så vis gäller svensk arvslag i mitt fall. Lite trist att jag fick tipset när en god vän boendes i Pattaya dog och hans Thaifru bad mig att läsa igenom hans testamente som var skrivet på svenska av en svensk advokat. Han hade gjort så för att hans svenska sommarstuga skulle hamna hos en av honom utvald svensk person så den gick Thaifrun miste om. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 27 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Är du svensk medborgare och är mantalsskriven i Sverige gäller svensk arvslag. Jag är svensk medborgare men är mantalsskriven i Thailand, därför skulle Thailändsk arvslag gälla när jag dör om jag inte hade skrivit ett testamente på svenska språket där jag uttryckt min önskan att svensk arvslag ska gälla när jag dör. Jag gjorde precis detta hos en svensk jurist i somras och på så vis gäller svensk arvslag i mitt fall. Lite trist att jag fick tipset när en god vän boendes i Pattaya dog och hans Thaifru bad mig att läsa igenom hans testamente som var skrivet på svenska av en svensk advokat. Han hade gjort så för att hans svenska sommarstuga skulle hamna hos en av honom utvald svensk person så den gick Thaifrun miste om. Fast svensk arvsrätt gäller väl inte för tillgångar Thailand? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 14 Trådstartare Dela Inlagd September 14 36 minuter sedan, skrev Mankan: Fast svensk arvsrätt gäller väl inte för tillgångar Thailand? Det var det jag tänkte på, sen äger jag inget i Tahi allt är min frus. mina barn är inte intressad av min frus saker i Thai men min fru nu genom facebook tror hon att mina barn blir arvtagare i Thai, <jag finns inte i Thai ingen bok inte mer än jag vistas där ibland 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 3 minuter sedan, skrev Boa52: Det var det jag tänkte på, sen äger jag inget i Tahi allt är min frus. mina barn är inte intressad av min frus saker i Thai men min fru nu genom facebook tror hon att mina barn blir arvtagare i Thai, <jag finns inte i Thai ingen bok inte mer än jag vistas där ibland Om hon nu har rätt, missunnar hon dina barn att ärva något? Du har ju säkert varit med och betalat en del. 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 53 minuter sedan, skrev Boa52: Det var det jag tänkte på, sen äger jag inget i Tahi allt är min frus. mina barn är inte intressad av min frus saker i Thai men min fru nu genom facebook tror hon att mina barn blir arvtagare i Thai, <jag finns inte i Thai ingen bok inte mer än jag vistas där ibland Klart att din fru ska ha allt i Thailand, hon är ju redan miljonär så det blir bra med ännu mer. 1 4 3 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 2 timmar sedan, skrev Mankan: Fast svensk arvsrätt gäller väl inte för tillgångar Thailand? Svensk arvsrätt gäller alla dina tillgångar om testamentet är rätt utformat och min svenska advokat sa att det viktigaste är att det är skrivet på svenska och är bevittnat av två personer. Äger du en Thai condo i ditt namn så är den inkluderad och även ett 30-årigt leasingkontrakt av Thai ägd fastighet i Thailand är inkluderad om inte leasingkontraktet uttryckligen säger att kontraktet annulleras om farangen som hyr dör (på land office brukar de ge rådet till fastighetsägaren, normalt farangens hustru, att lägga till detta). Själv äger jag ingenting i Thailand förutom pengar på två thailändska bankkonton och de är inkluderade i svensk arvsrätt. 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Captain Morgan Inlagd September 14 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 14 När man skriver sitt testamente ska man inte glömma att även goda människor kan uppvisa en dold egoistisk sida när ett arv ska fördelas. Vem har inte hört om kärringar som tvistar om en gammal byrå eller silverskål från mammans dödsbo för att sedan aldrig mer bli vänner. Det löste jag i mitt testamente med att alla mina tillgångar ska säljas när jag dör och pengarna ska sedan fördelas lika mellan fyra personer, kan inte bli enklare. När morsan dog för några år sedan avsade jag mig arvsrätten och lät brorsan få hennes tillgångar av den enkla anledningen att han har skött om henne under många år medan jag kuskat runt i världen på jobb. 20 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Swippe Inlagd September 14 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 14 10 minuter sedan, skrev Captain Morgan: När man skriver sitt testamente ska man inte glömma att även goda människor kan uppvisa en dold egoistisk sida när ett arv ska fördelas. Vem har inte hört om kärringar som tvistar om en gammal byrå eller silverskål från mammans dödsbo för att sedan aldrig mer bli vänner. Det löste jag i mitt testamente med att alla mina tillgångar ska säljas när jag dör och pengarna ska sedan fördelas lika mellan fyra personer, kan inte bli enklare. När morsan dog för några år sedan avsade jag mig arvsrätten och lät brorsan få hennes tillgångar av den enkla anledningen att han har skött om henne under många år medan jag kuskat runt i världen på jobb. Så är det tyvärr, när folk vädrar pengar så kan sidor man aldrig kunnat ana tidigare dyka upp. Fick själv tre halvsystrar emot mig som bakom min rygg försökte få det till att gåvor jag fått medans min far levde nu skulle räknas som förskott av arv och eftersom det var aktier jag fått då så menade dom på att värdet skulle inte baseras på vad dom var värda när jag fick dessa aktier, utan vad värdet skulle ha varit många år senare när min far dog. De sa inte ett smack om detta när vi var samlade och skulle dela upp bohaget, men de hade kontaktat boupptecknaren efteråt och sagt detta. De kom ingenstans med detta eftersom jag råkade ha vittnen som hört min far säga uttryckligen att dessa gåvor inte var förskott av arv och då räknas det inte som förskott av arv. Men sen dess så har jag NOLL behov av att ha kontakt med mina halvsystrar. Det var fint gjort av dig att låta din bror få alla tillgångar, synd att inte alla har lika mycket sunt förnuft (vett) som dig :-) 12 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 52 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Svensk arvsrätt gäller alla dina tillgångar om testamentet är rätt utformat och min svenska advokat sa att det viktigaste är att det är skrivet på svenska och är bevittnat av två personer. Äger du en Thai condo i ditt namn så är den inkluderad och även ett 30-årigt leasingkontrakt av Thai ägd fastighet i Thailand är inkluderad om inte leasingkontraktet uttryckligen säger att kontraktet annulleras om farangen som hyr dör (på land office brukar de ge rådet till fastighetsägaren, normalt farangens hustru, att lägga till detta). Själv äger jag ingenting i Thailand förutom pengar på två thailändska bankkonton och de är inkluderade i svensk arvsrätt. Jag skulle inte lita på att ett testamente i sverige skrivet enligt svenska lagar är giltigt i Thailand. Persons including foreigners who have assets in Thailand will require a will that conforms to Thai law. Even if one has a will in his/her home country that lists their foreign assets, the will may not be valid in Thailand. http://www.Thailand-lawyer.com/foreigner-inheritance.html Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 14 minuter sedan, skrev Mankan: Jag skulle inte lita på att ett testamente i sverige skrivet enligt svenska lagar är giltigt i Thailand. Tja, vem vet vad och vem man kan lita på, bäst kanske att inte lita på någon. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kycklingen Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 3 timmar sedan, skrev rolba: Om hon nu har rätt, missunnar hon dina barn att ärva något? Du har ju säkert varit med och betalat en del. Min tanke också Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 (ändrad) 7 timmar sedan, skrev Boa52: Hamnade i en i mitt tycke dumt snack på morgonen, min fru läser som andra Facebook Frågan, Vi är gifta i Sverige sen 17 år inte registrerat i Thai, ingen bok eler nåt sånt jag finns inte i Thai Nu skriver dom att mina barn kan ha arvsrätt i Thai när jag dör. Kan väl inte vara möjligt. Hon vet att mina tidigare barn inte tänker så men Svenska lagar kommer att ge mina barn arvsrätt i Thai Jag förstår inte din fråga... OM din fru äger allt i Thailand och myndigheterna där inte har fått nån information om att ni är "Gifta", så är det väl upp till henne om hon vill skänka sin avlidne pojkväns barn en enda Baht? Att registrera äktenskap i Thailand är enkelt, tar nån timme om man har koll på vad som behövs, i form av handlingar. OM man är registrerat "Gift" där nere, så kan man ärva sin make/maka, men (som jag har fattat det) är land/mark, som står på din man eller fru, inte nåt du kan behålla som utlänning, men du har rätt att sälja landet/marken och behålla pengarna... Om ni inte orkar registrera äktenskapet, kan din partners familj låtsas som att du inte existerar, och ärva allt från sin släkting. Vi registrerade vårt äktenskap i Thailand när vi gifte oss, och direkt efter det i Sverige också. Det har gjort det enklare på en hel del olika sätt, främst mitt faderskap, barnens dubbla medborgarskap, och annat , som att vara skriven i vårt hem i Bangkok, . Jag ser inget negativt med att registrera att man är gift inför thailändska och svenska myndigheter, enbart fördelar. MVH Ändrades September 14 av Tommy 3 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 14 Trådstartare Dela Inlagd September 14 3 timmar sedan, skrev Captain Morgan: Svensk arvsrätt gäller alla dina tillgångar om testamentet är rätt utformat och min svenska advokat sa att det viktigaste är att det är skrivet på svenska och är bevittnat av två personer. Äger du en Thai condo i ditt namn så är den inkluderad och även ett 30-årigt leasingkontrakt av Thai ägd fastighet i Thailand är inkluderad om inte leasingkontraktet uttryckligen säger att kontraktet annulleras om farangen som hyr dör (på land office brukar de ge rådet till fastighetsägaren, normalt farangens hustru, att lägga till detta). Själv äger jag ingenting i Thailand förutom pengar på två thailändska bankkonton och de är inkluderade i svensk arvsrätt. Ok men jag har inte skrivit nåt testamente och finns inte i Thai så hur kan svenska lagen påstå att mina barn ska ha halva hennes egendom i Thai, Jag finns inte i nån bok eller nåt i Thai och jag tycker det är bara hennes 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 4 minuter sedan, skrev Boa52: Ok men jag har inte skrivit nåt testamente och finns inte i Thai så hur kan svenska lagen påstå att mina barn ska ha halva hennes egendom i Thai, Jag finns inte i nån bok eller nåt i Thai och jag tycker det är bara hennes Om hon går bort före dig, hur tänker du då? 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 14 Trådstartare Dela Inlagd September 14 Precis nyss, skrev rolba: Om hon går bort före dig, hur tänker du då? Vill inte tänka så men vad som händer är väl att hennes syskon ärver hennes tillgångar i Thai. Jag vill inte ha nåt av det tror inte jag vill fara dit och bo i huset,träffa släktingar till henne nä och skiter i pengarna jag hjälpt henne med. Jag har fått 22 underbara år 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 14 Trådstartare Dela Inlagd September 14 17 minuter sedan, skrev Boa52: Vill inte tänka så men vad som händer är väl att hennes syskon ärver hennes tillgångar i Thai. Jag vill inte ha nåt av det tror inte jag vill fara dit och bo i huset,träffa släktingar till henne nä och skiter i pengarna jag hjälpt henne med. Jag har fått 22 underbara år Det är synd när mam ställer en sån här fråga ingen av er har nån anknytning till Thai 1 2 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 55 minuter sedan, skrev Boa52: Det är synd när mam ställer en sån här fråga ingen av er har nån anknytning till Thai Gammpöjka, är ogifta som du säkert vet. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 1 timme sedan, skrev Boa52: Ok men jag har inte skrivit nåt testamente och finns inte i Thai så hur kan svenska lagen påstå att mina barn ska ha halva hennes egendom i Thai Nu blev det lite snurrigt. Om jag har förstått dig rätt så bör det bli så här: Din hustru ärver dig om du dör före henne och då ärver dina barn ingenting, varken i Sverige eller Thailand. Du ärver din hustru om hon dör före dig och då är frågan om du även ärver hennes tillgångar i Thailand, sannolikt inte eftersom ni inte är gifta där. Dina barn ärver dig om du överlever din hustru. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 52 minuter sedan, skrev Captain Morgan: Nu blev det lite snurrigt. Om jag har förstått dig rätt så bör det bli så här: Din hustru ärver dig om du dör före henne och då ärver dina barn ingenting, varken i Sverige eller Thailand. Du ärver din hustru om hon dör före dig och då är frågan om du även ärver hennes tillgångar i Thailand, sannolikt inte eftersom ni inte är gifta där. Dina barn ärver dig om du överlever din hustru. Nja hans barn ärver hälften av hans tillgångar i Sverige om han dör före henne. 1 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 14 Dela Inlagd September 14 (ändrad) 3 timmar sedan, skrev Boa52: Det är synd när mam ställer en sån här fråga ingen av er har nån anknytning till Thai Det är tydligt att du knappt kan läsa... men be någon du litar på läsa vad jag skrev tidigare och förklara för dej, din stolle... Detta: 5 timmar sedan, skrev Tommy: Jag förstår inte din fråga... OM din fru äger allt i Thailand och myndigheterna där inte har fått nån information om att ni är "Gifta", så är det väl upp till henne om hon vill skänka sin avlidne pojkväns barn en enda Baht? Att registrera äktenskap i Thailand är enkelt, tar nån timme om man har koll på vad som behövs, i form av handlingar. OM man är registrerat "Gift" där nere, så kan man ärva sin make/maka, men (som jag har fattat det) är land/mark, som står på din man eller fru, inte nåt du kan behålla som utlänning, men du har rätt att sälja landet/marken och behålla pengarna... Om ni inte orkar registrera äktenskapet, kan din partners familj låtsas som att du inte existerar, och ärva allt från sin släkting. Vi registrerade vårt äktenskap i Thailand när vi gifte oss, och direkt efter det i Sverige också. Det har gjort det enklare på en hel del olika sätt, främst mitt faderskap, barnens dubbla medborgarskap, och annat , som att vara skriven i vårt hem i Bangkok, . Jag ser inget negativt med att registrera att man är gift inför thailändska och svenska myndigheter, enbart fördelar. MVH Ändrades September 14 av Tommy 1 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hakancnx Inlagd September 15 Dela Inlagd September 15 Om du inte äger nåt i Thailand så finns det ju inget att ärva. Och det är mycket komplicerat att få tillgång till arv i Thailand. Först måste arvet/ testamentet fastställas i domstol. Sedan kan man gå till banken och få medel där överförda till thailändskt bankkonto i arvtagarens namn. Min svenske kompis dog i Oktober 2022. Han var inte gift och hade inga barn. Bara en bror boende i sverige. Den bortgångne lämnade ca 1 miljon baht i Bangkok Bank. Brodern har varit här 2 ggr redan; för domstolen och banken. Senaste gången fick jag fullmakt att mottaga hans check från banken, då domstolsdokumentet skulle till Bangkok för att godkännas.... Då brodern inte har ett thailändskt konto så måste han komma en gång till för att öppna ett konto så han kan lösa in checken. Att öppna ett konto som turist är ju inte enkelt, så det blir nästa problem. Han ska komma tillbaka i höst för detta. Så mycket tid och kostnader för sånt här. En advokat kostar ca 15 - 30.000 baht för såna här tjänster. 5 /hakancnx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu