Esspe Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 Det pratas ju mycket om folk som blivit av med sina bankkonton när dom blivit utskrivna. Ffa verkar det handla om Nordea och Swedbank som är mest aktiva. Är det mest rykten som går eller är det bara "döda konton" som dom fimpar? Har man ett aktivt konto så finns det ju ingen anledning att avsluta det. Typ pension in och ut, något Visa-kort m.m. Någon här som har utländsk adress men ändå har kvar sitt bankkonto på svensk bank? Isf vilken bank? Någon som blivit av med sitt konto trots att deet varit aktivt? Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 Mitt konto stängdes av Swedbank för nåt år sen. Mycket liten penga-aktivitet, men haft kontot sen 1980 nån gång. BankID var dock aktivt och behövdes, det var ganska irriterande att bli av med. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hakancnx Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 Har SEB-konto där pensionen går in. Betal- och kreditkort ingår. Kostar 50 kr per månad. Är utskriven. Inga problem. Banken t o m ringer upp om jag ber om det. 3 /hakancnx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 Ja, det har jag råkat utför. Normalt går det till så att du först får ett brev från din svenska bank om att de ämnar stänga ditt konto. De vill ha brevsvar på sina frågor inom några veckor och svarar du rätt så har du goda möjligheter att få behålla ditt konto. Vad jag erfar så är det 3 olika orsaker till att de kan vilja stänga ditt konto: 1. Du har utfört en suspekt transaktion som är stor nog att det ringer i bankens klockor (mitt fall). 2. Banken vill bli av med dig som kund om du inte använder ditt konto för investeringar i bankens fonder, pension, betalningar, kort, lån osv. (olönsam kund). 3. Du är bosatt i Thailand och är således skattskyldig där men har inte fyllt i något Thai TIN (Tax Identification Number) i din bank profil. Utan Thai TIN så kan du inte öppna ett nytt bankkonto i en svensk bank men får oftast behålla de konton du redan har men sannolikt kommer de att kräva ett Thai TIN så snart Thailand har tagit ett officiellt beslut om när och hur de ska beskatta farangernas inkomst framledes. Nu till det kusliga: - Vi svenskar som är bosatta utanför EU har ingen juridisk rätt till varken svenskt bankkonto eller BankID, det är upp till de svenska bankerna. - En annan svensk bank än den som utfärdat ditt BankID kan annullera det om de finner en orsak. - Din svenska bank skickar alla uppgifter om dina innehav, ränteinkomster etc. till svenska skatteverket som skickar vidare till Thai skatteverket. - Ett litet tillägg: Svenskar som bor utomlands kan inte längre förnya sina svenska körkort (jag kör numera på mitt Thaikort när jag besöker Sverige). 6 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd September 9 Trådstartare Dela Inlagd September 9 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev Captain Morgan: Ja, det har jag råkat utför. Normalt går det till så att du först får ett brev från din svenska bank om att de ämnar stänga ditt konto. De vill ha brevsvar på sina frågor inom några veckor och svarar du rätt så har du goda möjligheter att få behålla ditt konto. Vad jag erfar så är det 3 olika orsaker till att de kan vilja stänga ditt konto: 1. Du har utfört en suspekt transaktion som är stor nog att det ringer i bankens klockor (mitt fall). 2. Banken vill bli av med dig som kund om du inte använder ditt konto för investeringar i bankens fonder, pension, betalningar, kort, lån osv. (olönsam kund). 3. Du är bosatt i Thailand och är således skattskyldig där men har inte fyllt i något Thai TIN (Tax Identification Number) i din bank profil. Utan Thai TIN så kan du inte öppna ett nytt bankkonto i en svensk bank men får oftast behålla de konton du redan har men sannolikt kommer de att kräva ett Thai TIN så snart Thailand har tagit ett officiellt beslut om när och hur de ska beskatta farangernas inkomst framledes. Nu till det kusliga: - Vi svenskar som är bosatta utanför EU har ingen juridisk rätt till varken svenskt bankkonto eller BankID, det är upp till de svenska bankerna. - En annan svensk bank än den som utfärdat ditt BankID kan annullera det om de finner en orsak. - Din svenska bank skickar alla uppgifter om dina innehav, ränteinkomster etc. till svenska skatteverket som skickar vidare till Thai skatteverket. - Ett litet tillägg: Svenskar som bor utomlands kan inte längre förnya sina svenska körkort (jag kör numera på mitt Thaikort när jag besöker Sverige). Ja man får ju se till att svara ordentligt på deras "kundkännedoms" frågor annars åker man väl även som skriven i Sverige. Vilken bank? Var det ett aktivt konto? Ändrades September 9 av Esspe 1 Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Marlon Inlagd September 9 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd September 9 Off topic, detta är helt jävla sjukt. Om du får en överföring på några tiotusen som banken tycker är märkligt så kan du få ditt konto spärrat och bli av med bankID och därmed bli mer eller mindre utestängd från samhället. Samtidigt tvättar bankerna miljarder åt förmögna. Fy fan 6 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 3 timmar sedan, skrev Esspe: Vilken bank? Var det ett aktivt konto? Det var ett aktivt konto i Handelsbanken men de agerar lika allihop. Jag fick behålla mitt konto och BankID efter att jag bevisat att pengarna var lagligt intjänade, varifrån de kom, min relation till de jag skickade pengarna till och vad de var avsedda att användas till. Det är över ett år sedan och de har varken hört av sig eller stängt ner kontot så jag antar att de blev nöjda. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Esspe Inlagd September 10 Trådstartare Dela Inlagd September 10 (ändrad) 16 timmar sedan, skrev Captain Morgan: Det var ett aktivt konto i Handelsbanken men de agerar lika allihop. Jag fick behålla mitt konto och BankID efter att jag bevisat att pengarna var lagligt intjänade, varifrån de kom, min relation till de jag skickade pengarna till och vad de var avsedda att användas till. Det är över ett år sedan och de har varken hört av sig eller stängt ner kontot så jag antar att de blev nöjda. Då var det alltså inte för att du är skriven utomlands. Det kan ju hända med skrivning i Sverige med. Antar att det var en utländsk överföring och då är dom nog mer på hugget. Ändrades September 10 av Esspe Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 Precis nyss, skrev Esspe: Då var det alltså inte för att du är skriven utomlands. Jag vet inte säkert eftersom banken aldrig hörde av sig igen, förmodligen en kombination av att jag bor i Thailand utan Thai TIN och att jag skickade en större summa från ett annat utländskt konto till Sverige, det var då cirkusen började. Jag har ofta fått brev ifrån banken att skriva in mitt Thai TIN i min bankprofil men jag har ju inget och vill heller inget ha. Just nu är det tyst men jag har försökt öppna nytt bankkonto i andra svenska banker men får nej eftersom jag inte har ett Thai TIN. Mina Thai banker har dock inte frågat om något Thai TIN. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 Svara på deras frågor. Behåll kontot. Så enkelt är det. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Morgan Inlagd November 11 Dela Inlagd November 11 On 2024-09-09 at 09:26, skrev Esspe: Det pratas ju mycket om folk som blivit av med sina bankkonton när dom blivit utskrivna. Så här skriver Nordea: Om du bor i eller flyttar till ett land utanför EU/EES Vår möjlighet att tillhandahålla tjänster och produkter till kunder bosatta i ett land utanför det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) är mycket begränsad. Om du bor eller flyttar till ett land utanför EU/EES kan du därför få besked om att vi avslutar konton och tillhörande tjänster. Vi rekommenderar att du istället använder dig av bank och banktjänster i landet du bor i. Har du återkommande insättningar på kontot från till exempel Pensionsmyndigheten? Kontakta dem, och be de istället sätta in pengarna direkt på ett konto i landet där du bor. Det blir smidigare för dig i slutändan. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu