Boa52 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 2 timmar sedan, skrev Swippe: Nej hon övningskörde allt med manuella bilar och har körkort för manuell och automat. Men sen hon tog körkortet för många år sen så har hon enbart kört aut så hon skulle inte känna sig bekväm med att sätta sig och köra en manuell bil nu 😛 ok men hon kan eller hur dom som bara tagit på autom. är begränsade för bil körning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 22 timmar sedan, skrev Mankan: Jag vet inte om körskolorna vurmar för detta men fru tog körkort med begräsning automatlåda. Eftersom vi inte hade någon manuell bil att övningsköra med så var det rent praktiskt svårt att övningsköra privat med manuell. Dessutom är det högst osannolikt att vi någonsin kommer att skaffa en manuell bil så behovet finns helt enkelt inte. Så kan hon ju slippa fyllkörning åt någon som mig som har en gammal härk med manuell låda. Har alltid haft manuellt men köper jag en ny bil någon gång så spelar det ingen roll om det blir en automat. Nu är automatlådorna hur bra som helst. Kör jag i tjänsten blir det alltid automat, väldigt skönt i städerna att slippa hålla på att röra om i lådan. I Thailand skulle jag aldrig drömma om något annat än en automatlåda. Tycker inte om att köra i Thailand sista åren har jag inte kört alls där nere. Nu ska jag ta med ikk så får vi se vad som händer. Ska jag någon stans brukar jag "låna" släktens bil, de får köra mc en stund. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 19 minuter sedan, skrev Wangthong: Så kan hon ju slippa fyllkörning åt någon som mig som har en gammal härk med manuell låda. Har alltid haft manuellt men köper jag en ny bil någon gång så spelar det ingen roll om det blir en automat. Nu är automatlådorna hur bra som helst. Kör jag i tjänsten blir det alltid automat, väldigt skönt i städerna att slippa hålla på att röra om i lådan. I Thailand skulle jag aldrig drömma om något annat än en automatlåda. Tycker inte om att köra i Thailand sista åren har jag inte kört alls där nere. Nu ska jag ta med ikk så får vi se vad som händer. Ska jag någon stans brukar jag "låna" släktens bil, de får köra mc en stund. Släktens bilar har väl inte altid automat inte i vår by i alla fall. man ska körkort och kunskap för båda tycker jag Annars är man låst både i Sverige och Thai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 4 minuter sedan, skrev Boa52: Släktens bilar har väl inte altid automat inte i vår by i alla fall. man ska körkort och kunskap för båda tycker jag Annars är man låst både i Sverige och Thai De fina är att man i Sverige kan var och en välja hur man vill ha det. Och har man bil med automatlåda både i Sverige och Thailand så är man inte låst. Vilket körkort har din fru? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 10 Trådstartare Dela Inlagd September 10 1 timme sedan, skrev Boa52: ok men hon kan eller hur dom som bara tagit på autom. är begränsade för bil körning Ja hennes (Thai)vänninna tog bara för aut, blev problem sen när hon började på hemtjänsten och deras bilar var manuella, då fick hon göra om allt så hon fick för manuell :-P 1 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 1 timme sedan, skrev Swippe: Ja hennes (Thai)vänninna tog bara för aut, blev problem sen när hon började på hemtjänsten och deras bilar var manuella, då fick hon göra om allt så hon fick för manuell 😛 Du förstår vad jag menar synd att bilskolorna bara säger.ta körkort på auotomlåda Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet older version Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 (ändrad) 16 minuter sedan, skrev Boa52: Du förstår vad jag menar synd att bilskolorna bara säger.ta körkort på auotomlåda Nu säger inte bilskolorna det, men de upplyser om fakta, t.e.x. nedanstående. Samt att körkort med spak, oftast kostar mer. Så ska man inte bli yrkeschaffis eller racerförare har jag svårt att se varför en spak från typ, 1800 talet 😁måste finnas kvar. Källa Google... Hur många procent av alla bilar är automat? (sverige) Moderna bilar med automatväxel är generellt ofta bränslesnålare än manuella och således mer miljövänliga. Lite fakta är som följer: Över 85% av alla nya bilar som såldes i Sverige år 2023 var automatväxlade. Ändrades September 10 av Vaxet older version 6 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 15 minuter sedan, skrev Boa52: Du förstår vad jag menar synd att bilskolorna bara säger.ta körkort på auotomlåda Herregud vad du tjatar... På din tid fanns väl bara manuell, men numera är ju 9 av 10 bilar automat (även småbilar). Så de flest kommer klara sig utmärkt med sitt "begränsade" körkort. Och om nån behöver manuellt kort är det väl bara att övningsköra och fixa det. Men det måste ju vara 1 av 100. Lägg in en bild på en snygg gammal mc istället, det brukar du göra bra👍 Och vad hände med lambrettan? 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 10 Trådstartare Dela Inlagd September 10 45 minuter sedan, skrev Boa52: Du förstår vad jag menar synd att bilskolorna bara säger.ta körkort på auotomlåda Nu har jag förvisso aldrig hört att bilskolorna säger det, vore ju rätt korkat eftersom det oftast kräver fler körlektioner för att ta manuell= de tjänar mer pengar. Men kanske om de märker att nån har extremt svårt att köra manuell, starta i backe osv, då kanske de upplyser om att det blir enklare om de väljer att fortsätta med automat istället. 1 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 18 timmar sedan, skrev Mankan: Kunskap är alltid bra men i bland kommer det till ett pris som inte är värt det. Speciellt om du inte har för avsikt att använda kunskapen. När min fru tog körkort för några år sedan så kombinerade vi körskola med privat övningskörning. Att köpa eller hyra en bil för att övningsköra med och betala ytterligare tiotusentalskronor i körlektioner kändes inte så lockade bara för att få kunna ha möjlighet att köra manuell (som hon troligtvis aldrig kommer att nyttja) känns inte rimligt. Min fru hade aldrig suttit bakom en ratt i sitt 40 åriga liv och hade svårt nog med att hantera en automat. Hon fixade teorin på första och uppkörningen på andra försöket. Har hör den del thaitjejer som har givit upp efter att ha lagt ner åtskilliga tusen på trafikskolan. Så bättre med ett körkort för automat än helt utan. Hur var det med din fru har hon körkort? Har man aldrig kört bil är det för mig obegripligt att en Automat skulle vara svår att hantera! Han man däremot kört Manuellt i många år kan jag tänka mig att det där med att bara använda en fot kan kännas mycket ovant. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 18 timmar sedan, skrev Boa52: ok men hon kan eller hur dom som bara tagit på autom. är begränsade för bil körning . 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 3 timmar sedan, skrev lasseiudon: Har man aldrig kört bil är det för mig obegripligt att en Automat skulle vara svår att hantera! Han man däremot kört Manuellt i många år kan jag tänka mig att det där med att bara använda en fot kan kännas mycket ovant. Så du menar att en 40 åring som aldrig har kört bil bara borde kunna sätta sig och köra en automat utan större problem? För min fru var det svårt nog att korrdinera rattutslag, gas , broms, blinkers, kolla backspeglar, läsa skyltar, placera sig rätt, kolla döda vinkel med mera. Hon var förmodligen inte den duktigaste 40 åringen på att ta körkort men säkerligen inte heller den sämsta. 3 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 3 timmar sedan, skrev lasseiudon: Har man aldrig kört bil är det för mig obegripligt att en Automat skulle vara svår att hantera! Han man däremot kört Manuellt i många år kan jag tänka mig att det där med att bara använda en fot kan kännas mycket ovant. Tog körkortet 71. Då hade kompisens farsa en Barracuda som vi lånade så oft det gick. Kompisen hade inget körkort så det var jag som körde. Första gången jag bromsade använde jag vänster fot. Smack, tvärstopp, bula i huvudet. Sedan har jag aldrig mer använt den lediga foten när jag kört automat. 1 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 11 Trådstartare Dela Inlagd September 11 2 timmar sedan, skrev Mankan: Så du menar att en 40 åring som aldrig har kört bil bara borde kunna sätta sig och köra en automat utan större problem? För min fru var det svårt nog att korrdinera rattutslag, gas , broms, blinkers, kolla backspeglar, läsa skyltar, placera sig rätt, kolla döda vinkel med mera. Hon var förmodligen inte den duktigaste 40 åringen på att ta körkort men säkerligen inte heller den sämsta. Fast det är ju extremt mycket lättare att lära sig köra bil om man kör aut jämfört med manuell. Du krypkör lätt, startar i backe lätt, bara gasa och bromsa. Att koppla och lära sig dragläge osv kan ta många körlektioner att få ordning på. När du bara behöver hantera gas och broms så är det ju mycket lättare att fokusera på allt det andra du nämner, blinkers, hålla koll på backspeglar, läsa skyltar, placera sig rätt osv. 5 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 23 minuter sedan, skrev Swippe: Fast det är ju extremt mycket lättare att lära sig köra bil om man kör aut jämfört med manuell. Du krypkör lätt, startar i backe lätt, bara gasa och bromsa. Att koppla och lära sig dragläge osv kan ta många körlektioner att få ordning på. När du bara behöver hantera gas och broms så är det ju mycket lättare att fokusera på allt det andra du nämner, blinkers, hålla koll på backspeglar, läsa skyltar, placera sig rätt osv. Kan man inte lära sej starta i backe, krypköra med en manuellåda vad ska man med ett körkort till då har man ingen aning hur en bil fungerar att möta en sån i trafkiken Huva Sen förstår jag det att det är lindrigare att köra i större städer med autom. men låst vid autom. bilar 3 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 6 minuter sedan, skrev Boa52: Kan man inte lära sej starta i backe, krypköra med en manuellåda vad ska man med ett körkort till då har man ingen aning hur en bil fungerar att möta en sån i trafkiken Huva Sen förstår jag det att det är lindrigare att köra i större städer med autom. men låst vid autom. bilar Men förfan, sluta älta när du ändå inte begriper att det är 2024 och inte 1964, du gör bara bort dig.....lägg ned ditt jävla trams nu! 2 2 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 18 timmar sedan, skrev frogfish: Herregud vad du tjatar... På din tid fanns väl bara manuell, men numera är ju 9 av 10 bilar automat (även småbilar). Så de flest kommer klara sig utmärkt med sitt "begränsade" körkort. Och om nån behöver manuellt kort är det väl bara att övningsköra och fixa det. Men det måste ju vara 1 av 100. Lägg in en bild på en snygg gammal mc istället, det brukar du göra bra👍 Och vad hände med lambrettan? 45 procent är automat och det är nya bilar tänk en 18 åring som tagit körkort på autm. hur många bilar finns det beg som dom kan köpa hundratusen och över tror jag inte dom har dom pengarna När det gäller Lamberttan så är det bara att besikta den men ligger i en liten konflikt med min älskade son. Jag vill han kommer hit och är med och lär sej lite om MC,n men nä. Jag byggde en liten moppe till han från en puch alabama när han var 5 år sen har jag tyvärr ståt för service av alla hans mc Min dotter fixa jag en Vespa 125 cc var tror du den står jo i vardagsrummet Båda är dj duktiga på köra Mc,cross och annat men gubben börja bli gammal 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 3 minuter sedan, skrev Soengsang: Men förfan, sluta älta när du ändå inte begriper att det är 2024 och inte 1964, du gör bara bort dig.....lägg ned ditt jävla trams nu! Undra det är för att både Boa och Papegojan härstammar från Älta som de är avstängda på ett annat forum 🤔 3 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 2 minuter sedan, skrev Boa52: 45 procent är automat Enligt svenska bilförsäljare är ungefär 90% av bilarna som säljs automat. Med andra ord är manuella bilar på väg bort 2 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 5 minuter sedan, skrev Soengsang: Men förfan, sluta älta när du ändå inte begriper att det är 2024 och inte 1964, du gör bara bort dig.....lägg ned ditt jävla trams nu! Du och andra tar åt er som fjortisar Min Ford är autom. kör man som jag i mycke snö ibland vill jag bestämma över bilen inte bilen mestämmer varvtalet 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 Precis nyss, skrev Kenneth4618: Enligt svenska bilförsäljare är ungefär 90% av bilarna som säljs automat. Med andra ord är manuella bilar på väg bort Vet flera på jobbet som letar/letat bil med manuell låda för deras ungdomar ska ta körkort. Är jäklar inte lätt numera att hitta någon sådan bil. 2 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 1 minut sedan, skrev Kenneth4618: Enligt svenska bilförsäljare är ungefär 90% av bilarna som säljs automat. Med andra ord är manuella bilar på väg bort Ja nya bilar ja men det finns beg kvar som 18 åring har du inte råd att köpa en ny bil förstår du det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 I min bil med automatlåda är det gaspedalen som avgör varvtalet, inte växellådan. Dessutom går det att växla manuellt om man vill 😉 1 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 11 Trådstartare Dela Inlagd September 11 16 minuter sedan, skrev Boa52: Kan man inte lära sej starta i backe, krypköra med en manuellåda vad ska man med ett körkort till då har man ingen aning hur en bil fungerar att möta en sån i trafkiken Huva Sen förstår jag det att det är lindrigare att köra i större städer med autom. men låst vid autom. bilar Du verkar väldigt envis? :-P Om nån bara lärt sig köra aut och tagit körkort för enbart aut och sen kör en bil som är aut, på vilket sätt utgör det då en fara för dig eller någon annan att den personen aldrig lärt sig att starta i backe eller krypköra med en manuellt växlad bil? Jag tycker också det är dumt att bli låst till enbart aut, man tar förhoppningsvis körkort bara en gång i livet så då tycker jag att man kan lägga till den tiden det krävs för att sen få köra både manuell och aut, just för att inte bli låst. Men sen om folk väljer att ta körkort för enbart aut så är det väl helt upp till dom. :-) 3 4 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 (ändrad) Gör man inte som Boa gör är man dum 🤣 Ändrades September 11 av Kenneth4618 1 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu