Mr Ning Ning Inlagd Oktober 26 Dela Inlagd Oktober 26 (ändrad) 9 minuter sedan, skrev Nicholas: Vi är åter tillbaka till den ordningen. Trots mitt CE får jag mig veterligen inte köra lastbil annat än för nöjes skull. Tror det återigen krävs trafikkort för att köra professionellt. Och väldigt ofta ADR dessutom. NJA! Du måste ha ett "förarkort" idag för att sätta i färdskrivaren sen kan du låna en lastbil för eget bruk. ADR och YKB är utbildningar som ofta krävs för vissa transporter typ farligt gods mm. Ofta krävs att man har båda dessa för att få anställning och det är lite krångliga utbildningar. Jag vet inte om man behöver någon av dom för att köra grusbil t.ex. Jag avslutade min karriär 2013 så jag har inte hållit mig uppdaterad om regelverket Ändrades Oktober 26 av Mr Ning Ning 1 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 26 Dela Inlagd Oktober 26 2 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: NJA! Du måste ha ett "förarkort" idag för att sätta i färdskrivaren sen kan du låna en lastbil för eget bruk. ADR och YKB är utbildningar som ofta krävs för vissa transporter typ farligt gods mm. Ofta krävs att man har båda dessa för att få anställning och det är lite krångliga utbildningar. Ingen risk att man kan möta ormen i en lastbil då 😁 1 1 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 26 Dela Inlagd Oktober 26 14 minuter sedan, skrev Nicholas: Vi är åter tillbaka till den ordningen. Trots mitt CE får jag mig veterligen inte köra lastbil annat än för nöjes skull. Tror det återigen krävs trafikkort för att köra professionellt. Och väldigt ofta ADR dessutom. YKB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 26 Dela Inlagd Oktober 26 28 minuter sedan, skrev rolba: YKB Yrkeskompetensbevis får man när man har genomgått en grundutbildning. Utbildningen ska avslutas med ett godkänt skriftligt prov. Grundutbildningen är 280 timmar eller en förkortad grundutbildning 140 timmar beroende på förarens ålder. Grundutbildningen ska omfatta minst 20 timmars körträning. Den förkortade grundutbildningen ska omfatta minst 10 timmars körträning. 140/10 för undertecknad. 1 månad i skolbänken. Oklart om det gäller för entreprenad firmor som kör runt sina egna maskiner. Det är ju inte godstransport ADR behöver man för att ha dieseltank för att tanka grävarna etc. Svårt numera. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 26 Dela Inlagd Oktober 26 1 timme sedan, skrev rolba: Och du såg förståss inte smilyn på slutet? Jo han såg men fattar inte 😉 2 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd Oktober 26 Dela Inlagd Oktober 26 2 timmar sedan, skrev Nicholas: Yrkeskompetensbevis får man när man har genomgått en grundutbildning. Utbildningen ska avslutas med ett godkänt skriftligt prov. Grundutbildningen är 280 timmar eller en förkortad grundutbildning 140 timmar beroende på förarens ålder. Grundutbildningen ska omfatta minst 20 timmars körträning. Den förkortade grundutbildningen ska omfatta minst 10 timmars körträning. 140/10 för undertecknad. 1 månad i skolbänken. Oklart om det gäller för entreprenad firmor som kör runt sina egna maskiner. Det är ju inte godstransport ADR behöver man för att ha dieseltank för att tanka grävarna etc. Svårt numera. Jo tack, jag har kört tankbil i Stockholm sen -01. Det finns kurser så det räcker och blir över. Adr rep/5år YKB rep/5år . Förnyelse på KK/5år Årliga brandkurser som lite ekonomisk omvaldas till en HLR - kurs. Tya kurs/5år. Sen som lök på laxen har ju då oljebolagen olika rutiner för sina depåer. Som är årliga kurser... Skulle vilja påstå att Svenska Truckers är ett beställningsjobb från branschen då det saknas chaffisar rent generellt. Det ni ser på Tv överensstämmer inte med verkligheten överhuvudtaget. Det är stress,trafik,sura kunder, polisen - tunga gruppen som kan gälla/ böta på några 2-3 km/ tim i hastighet överträdelse etc etc... Den vaksamme har ju notera att dom bara spelar in sommartid...😅. Jag har varit chaffis sen -86 så jag inbillar mig att jag har lite koll... 8 BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Oktober 26 Dela Inlagd Oktober 26 4 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Nu är du löjligt dum. Dom reglerna fanns inte före 72-73 och det fanns inte C på dom gamla korten. Då fick man köra allt från MC till tung lastbil med släp på bilkortet men inte yrkesmässigt Du kan ju inte få C på kortet när det inte finns ännu. Det måste du fått efter 1973. Om jag har förstått rätt så fick alla födda ToM -59 ett A när de tog sitt B om de gjorde det när de fyllde 18år. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Oktober 26 Dela Inlagd Oktober 26 3 timmar sedan, skrev Nicholas: Yrkeskompetensbevis får man när man har genomgått en grundutbildning. Utbildningen ska avslutas med ett godkänt skriftligt prov. Grundutbildningen är 280 timmar eller en förkortad grundutbildning 140 timmar beroende på förarens ålder. Grundutbildningen ska omfatta minst 20 timmars körträning. Den förkortade grundutbildningen ska omfatta minst 10 timmars körträning. 140/10 för undertecknad. 1 månad i skolbänken. Oklart om det gäller för entreprenad firmor som kör runt sina egna maskiner. Det är ju inte godstransport ADR behöver man för att ha dieseltank för att tanka grävarna etc. Svårt numera. 35 timmar ska räcka för YKB i din ålder: "Lagen innehåller bland annat krav på grundutbildning, som efter godkänt prov leder till ett yrkeskompetensbevis. Yrkeskompetensbeviset gäller i fem år. Därefter krävs att föraren går en återkommande fortbildning vart femte år för att förnya beviset. En fortbildning omfattar 35 timmar och kan delas upp i delkurser som är på minst 7 timmar vardera. Högst en delkurs på 7 timmar kan ske som distansutbildning. Sammanlagt får en fortbildning innehålla högst 12 timmar distansutbildning." https://www.transportstyrelsen.se/yrkesforarkompetens 1 Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 Men hallå! Tråden skall handla om körkort i Thailand och inte hela den svenska körkortshistorien. 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 9 timmar sedan, skrev UglyFarang: Om jag har förstått rätt så fick alla födda ToM -59 ett A när de tog sitt B om de gjorde det när de fyllde 18år. Jag tror det var 57:orna som var de sista som fick det. Men jag har haft fel förr. 😇 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chevrolet-48 Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 1 timme sedan, skrev lasseiudon: Men hallå! Tråden skall handla om körkort i Thailand och inte hela den svenska körkortshistorien. Äntligen, tack. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 16 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning: Ja det fick man göra. Det fanns inte A-B-C mm på körkortet då. Det kom efter 1972-73. Jag tog mitt kort 1970 Du skrev att du fick körkort ett år före mig och då hade du kunnat köra tung lastbil utan tillägg i kortet. Men du fick inte köra yrkesmässigt utan tillägget "Trafikkort". Hade du läst mitt inlägg från Teknikens Värld så hade du kanske fattat det. Vad är det du har så svårt att fatta i detta.?? Skulle det inte finnas en dekal på vindrutan som det stod trafikkort på?? Har för mig att det var grönfärgad? Var visserligen knappt tonåring 😀😀 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 7 minuter sedan, skrev soi covboy: Skulle det inte finnas en dekal på vindrutan som det stod trafikkort på?? Har för mig att det var grönfärgad? Var visserligen knappt tonåring 😀😀 Det satt en aluminiumskylt på bilen där det stod "trafikbil" och något nummer,och den var grön. Det är vad jag minns. 1 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 Jag går på Ykb en gång per år. Det gäller för hela EU. För att köra C eller C/E ska man ha ykb kort plus digital förarkort. Och minst adr light är ett stort plus och truckkort. Gick min senaste ykb förra veckan 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 3 timmar sedan, skrev lasseiudon: Men hallå! Tråden skall handla om körkort i Thailand och inte hela den svenska körkortshistorien. Kan du se något som hindrar någon att skriva om det? Har du något att tillägga om Thai körkort så skriv på bara. 2 2 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 Det går med andra ord inte förstå innebörden av frågan angående Vad krävs för att skaffa Thaikörkort för bil och mc? Ska det k*k mätas in absurdum länge till? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 3 timmar sedan, skrev lasseiudon: Men hallå! Tråden skall handla om körkort i Thailand och inte hela den svenska körkortshistorien. Den frågan är redan avhandlad för många inlägg sedan 2 2 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 Ja, Gnälla går bra utan att själv tillföra något i ämnet. Skulle varje tråd bara få handla om vad TS skrivit i titeln så dog nog forumet. 1 3 Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 On 2024-09-12 at 21:45, skrev Boa52: Du skriver konflikter, jag tycker inte som du sökar jag konflikt då, Tror att många av er blir kränkta når ni får läsa att alla inte tycker så 2 1 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 5 timmar sedan, skrev soi covboy: Jag går på Ykb en gång per år. Det gäller för hela EU. För att köra C eller C/E ska man ha ykb kort plus digital förarkort. Och minst adr light är ett stort plus och truckkort. Gick min senaste ykb förra veckan Varför går du en gång per år? Är det du kallar ADR light samma som ADR 1.3? Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 5 timmar sedan, skrev soi covboy: Jag går på Ykb en gång per år. Det gäller för hela EU. För att köra C eller C/E ska man ha ykb kort plus digital förarkort. Och minst adr light är ett stort plus och truckkort. Gick min senaste ykb förra veckan En del firmor har sina egna interna truckkort. Så då kan man behöva flera truckkort. Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UglyFarang Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 2 timmar sedan, skrev uptoyou: En del firmor har sina egna interna truckkort. Så då kan man behöva flera truckkort. Får man verkligen ha det efter att vi gick med i EU? Svets fick inte ligga på företaget utan där var varje gubbe tvungen att ha eget cert/licens. Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 12 timmar sedan, skrev chevrolet-48: Äntligen, tack. Mina efterforskningar har gett: Kopia på: International Drivers License Svenskt körkort Pass med visa Certificate of residency Detta för att transferera ett svenskt till ett Thai kk. Men som det mesta i Thai så går det som det går... 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 36 minuter sedan, skrev p125: Mina efterforskningar har gett: Kopia på: International Drivers License Svenskt körkort Pass med visa Certificate of residency Detta för att transferera ett svenskt till ett Thai kk. Men som det mesta i Thai så går det som det går... + läkarintyg 3 1 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Oktober 27 Dela Inlagd Oktober 27 4 timmar sedan, skrev UglyFarang: Får man verkligen ha det efter att vi gick med i EU? Svets fick inte ligga på företaget utan där var varje gubbe tvungen att ha eget cert/licens. Jag har en granne som kör långtradare. Han visade mig 3 truckkort från olika företag som han var tvungen att ha för att få använda deras truckar. Truckkorten fick han ta på varje firma. 3 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu