Jump to content
IGNORERAD

Vad krävs för att skaffa Thaikörkort för bil och mc?

Swippe

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Nej det är inte synd.

Du förstår inte, det blir inte billigare i vårt fall måste vi byta bil och vi lägger inte flera

hundra tusen för en bil varken i thai eller Sverige i dom prisklasser vi köper bil finns

det inte stort urval av bilar med automatlåda. Sen är du låst till bara automat dumt.

Vet inte riktigt hur det äri Thai men på ikk står det bara automat om du har ett sånt körkort.

Sen bor man på landet som vi är bilen ett måste funkar inte våran en dag kan jag inte låna grannens, manuel låda

• Minus 1
Dela på andra sajter

Kenneth4618
30 minuter sedan, skrev Boa52:

Du förstår inte, det blir inte billigare i vårt fall måste vi byta bil och vi lägger inte flera

hundra tusen för en bil varken i thai eller Sverige i dom prisklasser vi köper bil finns

det inte stort urval av bilar med automatlåda. Sen är du låst till bara automat dumt.

Vet inte riktigt hur det äri Thai men på ikk står det bara automat om du har ett sånt körkort.

Sen bor man på landet som vi är bilen ett måste funkar inte våran en dag kan jag inte låna grannens, manuel låda

"bilar automat" - Bilar säljes i hela Sverige | Blocket

https://www.blocket.se/bilar/sok?filter={"key"%3A"price"%2C"range"%3A{"start"%3A""%2C"end"%3A"20000"}}&filter={"key"%3A"gearbox"%2C"values"%3A["Automat"]}&filter={"key"%3A"sellerType"%2C"values"%3A["Privat"]}&q=bilar+automat

😉

• Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Du skrev ju tidigare att du har en Fååård med automat står hemma,så vad är problemet?

Om den inte växlar som den ska så är det nog bara att byta oljan och göra rent silen i lådan.

Eller klarar du inte det som jobbat med Ford?

Sen finns det mängder med beg bilar med automat om man bara orkar söka.

Och dom kostar inte flera hundratusen som du tjafsar om.

• Ge karma 1

Veteran

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr Ning Ning:

Du skrev ju tidigare att du har en Fååård med automat står hemma,så vad är problemet?

Om den inte växlar som den ska så är det nog bara att byta oljan och göra rent silen i lådan.

Eller klarar du inte det som jobbat med Ford?

Sen finns det mängder med beg bilar med automat om man bara orkar söka.

Och dom kostar inte flera hundratusen som du tjafsar om.

Ja men varför låsa sej för en bilmodell när man kan  variera och köra båda modellerna

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Ja men varför låsa sej för en bilmodell när man kan  variera och köra båda modellerna

Vad är det du inte har förstått av alla förklaringar du fått tidigare i tråden? Till exempel att det kostar pengar.

Förövrigt så är det ju valfritt att göra som man vill så vad är problemet?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Vad är det du inte har förstått av alla förklaringar du fått tidigare i tråden? Till exempel att det kostar pengar.

Förövrigt så är det ju valfritt att göra som man vill så vad är problemet?

Allt eller det mesta år valfritt, vad jag menar varför ta körkort enbart för automat, man är låst

Dela på andra sajter

Wangthong
10 minuter sedan, skrev Boa52:

Allt eller det mesta år valfritt, vad jag menar varför ta körkort enbart för automat, man är låst

Så är det!

Fast här på forumet får man tydligen inte ha olika åsikter. Blir inte klok på om det är automat eller manuell som gäller. 

Själv är jag glad för att jag har ett körkort för manuell växellåda, det låser mig inte på samma viss som om jag hade ett körkort för automat. Min dotter tog körkort för drygt tio år sedan, hon tyckte det var lättare att ta för automat. Jag sa att tar du ett körkort för manuellt kan du köra vilken bil som helst sedan, det måste vara värt en del! Huvuddelen av de bilar hon kört har nog varit manuella sedan hon tog körkortet.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Wangthong:

Så är det!

Fast här på forumet får man tydligen inte ha olika åsikter. Blir inte klok på om det är automat eller manuell som gäller. 

Själv är jag glad för att jag har ett körkort för manuell växellåda, det låser mig inte på samma viss som om jag hade ett körkort för automat. Min dotter tog körkort för drygt tio år sedan, hon tyckte det var lättare att ta för automat. Jag sa att tar du ett körkort för manuellt kan du köra vilken bil som helst sedan, det måste vara värt en del! Huvuddelen av de bilar hon kört har nog varit manuella sedan hon tog körkortet.

Det du skriver är riktigt men det finns altid ett gäng som ska bara säga emot, som barnen

gjprde när dom var små

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Det du skriver är riktigt men det finns altid ett gäng som ska bara säga emot, som barnen

gjprde när dom var små

Så att om man inte håller med dig så är man trotsig mao?

• Ge karma 1
  • Haha 3
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Boa52:

gjprde när dom var små

Och de som inte tar körkort för tung lastbil med en gång är ju de största idioterna. Vad ska man göra om man kommer över en tung lastbil, och så sitter man bara med körkort för manuellväxlad personbil? Katastrof...... Och otroligt begränsande....

• Bullseye 1
  • Haha 7
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Fast är man är man verkligen låst om man har en automat och inte har någon intention att köpa eller köra något annat än en automat? Varför ska man lägga ner 20-30 tusen till eller mer för ett körkort bara för att ha möjlighet att köra manuellt som man ä då inte har någon intention att göra?

• Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Boa52:

gjprde när dom var små

Det är samma med språk, Boa. När du blir klar med svenskakursen bör du ge dig på engelskakursen. Annars kommer du vara alldeles för begränsad......😁

• Bullseye 5
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
4 minuter sedan, skrev frogfish:

Och de som inte tar körkort för tung lastbil med en gång är ju de största idioterna. Vad ska man göra om man kommer över en tung lastbil, och så sitter man bara med körkort för manuellväxlad personbil? Katastrof...... Och otroligt begränsande....

När jag tog körkort 1970 så fick man köra tung lastbil på personbilskortet.
Men bara om man körde saker åt företaget som ägde lastbilen.

Alltså inte i beställningstrafik.

• Ge karma 6

Veteran

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Varför låter du inte din fru bestämma vad hon vill ha för körkort?

Allt svammel är ju ett ickeproblem som du förstorar upp.

Manuella lådor kommer troligen försvinna framöver eller bli extra tillval på bilar.

Släpp taget och låt henne bestämma själv.

Veteran

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Exakt, varför ska man låsa sig?

PXL_20241024_153628221.MP~3.jpg

Ändrades av uptoyou
  • Ge karma 7

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

Kenneth4618
14 minuter sedan, skrev uptoyou:

Men du har inget för automat 😮  Då får du inte köra ett fordon med det 🤔

😉😉😉😉

• Bullseye 2
  • Haha 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Men du har inget för automat 😮  Då får du inte köra ett fordon med det 🤔

😉😉😉😉

Typiskt svar från ormen. Skillnaden är att detta var rätt stavat 😄

• Haha 2

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

UglyFarang
20 timmar sedan, skrev rolba:

Rally lär du inte få köra utan körkort.

Dragracing krävde körkort tidigare men jag tror det kravet är borta nu.

Ett tag i Norge fick man visa upp körkortet innan start varje morgon. Man kunde ju ha blivit av med det under natten. 

Visst får man köra rally utan körkort åtminstone i juniorklassen, men bara specialsträckorna, transportsträckorna får den äldre kartläsaren med körkort köra.

• Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev uptoyou:

He he .. Glömmer aldrig när jag o kompisen blev stoppade i Phuket Rawai .. Själv har jag vanligt simpelt körkort med bil o motorcykel, Kompisen hade allt på körkortet man kunde ha , kompisen pratade med Polisen o skojade lite  att han har allt på körkortet , Bryskt sa polisen nej nej har inte allt .. Kompisen blev lite avvaktande vad är det nu då , Du har inte flyglicens ,, Ja ja går bra o skoja med konstaplarna där nere . Har många roliga berättelser när jag blivit stoppad av Polisen med omnejd Korat o ännu så länge inte betalt en enda bath i böter men men nu så blir det väl bara för att.

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Mankan:

Fast är man är man verkligen låst om man har en automat och inte har någon intention att köpa eller köra något annat än en automat? Varför ska man lägga ner 20-30 tusen till eller mer för ett körkort bara för att ha möjlighet att köra manuellt som man ä då inte har någon intention att göra?

20 - 30 tusen mera, hennes körkort kkommer inte kosta dom pengarna. handlar väl inte om

intention på hennes jobb är det mera manuella bilar än automat så där skulle det bli problem

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Varför låter du inte din fru bestämma vad hon vill ha för körkort?

Allt svammel är ju ett ickeproblem som du förstorar upp.

Manuella lådor kommer troligen försvinna framöver eller bli extra tillval på bilar.

Släpp taget och låt henne bestämma själv.

Tog körkortet ett år före dej så jag sökte för tung lastbil för jobbet, var det inte ett 

tillägg på bilkortet. Min fru bestämmer själv vad hon vill göra sen kan hon tänka

själv också. Hur är det i Thaii med auto eller manuell. Nu kommer hon att kunna köra

båda modellerna för pickuppen vi har i Thai är manuell likaså den svenska bilen

Dela på andra sajter

kolla min fot
30 minuter sedan, skrev Boa52:

20 - 30 tusen mera, hennes körkort kkommer inte kosta dom pengarna. handlar väl inte om

intention på hennes jobb är det mera manuella bilar än automat så där skulle det bli problem

Med Dig som Handledare så kommer väl priset på hennes körkort hamna i närheten av några kilon mandel potatis, Eller?

Du Boa kommer kommer förmodligen aldrig att inse sanningen i det mesta är väldigt annorlunda ( än vad du tror och tycker) innan den örfilar Dig hänsynslöst i ansiktet. 

Då är det Försent att försöka förstå,  Det kallas Verkligheten på Svenska, Sörländska och även NORRLÄNDSKA.

img_1_1729411197579.jpg

• Bullseye 1
Dela på andra sajter

lasseiudon
On 2024-10-24 at 10:06, skrev Captain Morgan:

Om inget ändrats nyligen så slipper du "köra upp" om du har ett svenskt körkort. Hos trafikmyndigheten kollar de endast din syn, hörsel och reaktionsförmåga samt visar en film om hur man ska uppföra sig i trafiken, enkelt. Du behöver inget foto (de tar foto på plats) men ta med ditt pass och körkort samt ta med ett läkarintyg från en Thailäkare samt "proof of address", vilket den svenska ambassaden utfärdade tidigare men inte längre. Det kan man dock få hos immigrationsmyndigheten som utfärdar detta för just körkort. Observera att det kan vara lite olika regler på olika orter i Thailand och att ta med några kopior på relevanta sidor i passet skadar aldrig.

Om du vill ha två körkort skall du ha dubbel uppsättning av alla papper.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Captain Morgan
7 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Om du vill ha två körkort skall du ha dubbel uppsättning av alla papper.

Varför två körkort?

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Varför två körkort?

Thailand special. 

1 för moppe.

1 för bil.

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...