Swippe Inlagd September 8 Trådstartare Dela Inlagd September 8 6 minuter sedan, skrev rolba: Finns samma service på Phuket och använder man den slipper man köa. Ligger en körskola mellan Phuket town och Patong. Alternativet är att ta en sväng till Pangna. Ahh, du har ingen aning om vad den kan tänkas heta? Jag Googlade för nån vecka sen och fick då mest upp info från typ "Transport and registration" som fanns på Phuket, mailade dom samma frågor jag ställt här men inget svar :-P 1 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 1 minut sedan, skrev Swippe: Ahh, du har ingen aning om vad den kan tänkas heta? Jag Googlade för nån vecka sen och fick då mest upp info från typ "Transport and registration" som fanns på Phuket, mailade dom samma frågor jag ställt här men inget svar 😛 Ska försöka kolla med en kompis vars fru nyttjade den. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 56 minuter sedan, skrev Swippe: Ahh, du har ingen aning om vad den kan tänkas heta? Jag Googlade för nån vecka sen och fick då mest upp info från typ "Transport and registration" som fanns på Phuket, mailade dom samma frågor jag ställt här men inget svar 😛 Finns tydligen ett flertal. Chotima drivingschool var den de nyttjade om jag förstod rätt. Finns ju flera som ligger närmare DLT. Men på Phuket är ju allt nära. 😇 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 8 Trådstartare Dela Inlagd September 8 14 minuter sedan, skrev rolba: Finns tydligen ett flertal. Chotima drivingschool var den de nyttjade om jag förstod rätt. Finns ju flera som ligger närmare DLT. Men på Phuket är ju allt nära. 😇 Tack, japp på Phuket så är allt nära :-) Tänkte att tjejen skulle passa på att ta Thaikörkort i samma veva, hon har bara Svenskt bilkörkort nu. På många ställen vi besöker typ Koh Chang, Koh Lanta osv så är ju "moppe" väldigt smidigt jämfört med bil. 1 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 Jag förnyade körkort nyss. Ett tips är att kolla "videon" innan man går dit och sparar QR koden man får efter videon, så slipper man sitta där och slösa en timme på det. Registrering krävs och ses på webben. QR koden är giltig i 6 månader. Tidsbokning kan vara bra. Det är en app. Och både filmen och tidsbokning hittas ganska enkelt med nätsökning efter DLT Thailand. Adressintyg rekommenderar jag immigrationskontor. Gula boken och rosa id kan orsaka problem. Finns vissa DLT som begränsar körkort för dessa. 8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 4 timmar sedan, skrev Surin P3: Jag förnyade körkort nyss. Ett tips är att kolla "videon" innan man går dit och sparar QR koden man får efter videon, så slipper man sitta där och slösa en timme på det. Registrering krävs och ses på webben. QR koden är giltig i 6 månader. Tidsbokning kan vara bra. Det är en app. Och både filmen och tidsbokning hittas ganska enkelt med nätsökning efter DLT Thailand. Adressintyg rekommenderar jag immigrationskontor. Gula boken och rosa id kan orsaka problem. Finns vissa DLT som begränsar körkort för dessa. För några år sedan var man tvungen att se videon i en DLT app (eller på plats). DLT appen fanns bara på play med thai konto. Efter att ordnat det krävdes identifiering med thai id kort. Uppenbarligen har det ändrats. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 1 timme sedan, skrev Nicholas: För några år sedan var man tvungen att se videon i en DLT app (eller på plats). DLT appen fanns bara på play med thai konto. Efter att ordnat det krävdes identifiering med thai id kort. Uppenbarligen har det ändrats. Länken nedan. Jag använda samma när jag förnyade för ett och ett och ett halvt år sedan. https://www.dlt-elearning.com/forignerhome 2 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 Hej Jag hoppar in med en körkortsfråga, kanske någon som vet hur det ligger till. Jag har 5-åriga körkort, bil + mc. Giltiga till 8 juni 2025. Jag har muntligen hört att man har 1 år på sig efter detta att förnya korten till nya 5-åriga. Optimalt att förnya dagen efter födelsedagen, då blir det i praktiken 6 år på de nya. mvh biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 1 timme sedan, skrev biker: Hej Jag hoppar in med en körkortsfråga, kanske någon som vet hur det ligger till. Jag har 5-åriga körkort, bil + mc. Giltiga till 8 juni 2025. Jag har muntligen hört att man har 1 år på sig efter detta att förnya korten till nya 5-åriga. Optimalt att förnya dagen efter födelsedagen, då blir det i praktiken 6 år på de nya. mvh biker Exakt så är det. Mitt körkort gäller nu till 2030 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 20 timmar sedan, skrev Swippe: Tack, japp på Phuket så är allt nära :-) Tänkte att tjejen skulle passa på att ta Thaikörkort i samma veva, hon har bara Svenskt bilkörkort nu. På många ställen vi besöker typ Koh Chang, Koh Lanta osv så är ju "moppe" väldigt smidigt jämfört med bil. Har hon det svenska körkortet enbart för atomtlåda som bilskolorna i Sverige vurmar för Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 47 minuter sedan, skrev Boa52: Har hon det svenska körkortet enbart för atomtlåda som bilskolorna i Sverige vurmar för Jag vet inte om körskolorna vurmar för detta men fru tog körkort med begräsning automatlåda. Eftersom vi inte hade någon manuell bil att övningsköra med så var det rent praktiskt svårt att övningsköra privat med manuell. Dessutom är det högst osannolikt att vi någonsin kommer att skaffa en manuell bil så behovet finns helt enkelt inte. 5 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 11 minuter sedan, skrev Mankan: Jag vet inte om körskolorna vurmar för detta men fru tog körkort med begräsning automatlåda. Eftersom vi inte hade någon manuell bil att övningsköra med så var det rent praktiskt svårt att övningsköra privat med manuell. Dessutom är det högst osannolikt att vi någonsin kommer att skaffa en manuell bil så behovet finns helt enkelt inte. Men hon är begränsad även i Thai enbart autom, låda. Dom flesta pickuppar i Thai har manuel låda även våran. Min fru tänker efter alla år i Svrige ta körkort, bilskolan det är billigare att ta på automat, min fråga billigare vi måste byta bil då. Det blir på manuell låda så hon kan köra alla bilar både i Sverige och Thai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 (ändrad) I Thailand kan man köra med eller utan automat, för körkortet gäller båda. Ändrades September 9 av Kenneth4618 3 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 20 minuter sedan, skrev Boa52: Men hon är begränsad även i Thai enbart autom, låda. Dom flesta pickuppar i Thai har manuel låda även våran. Min fru tänker efter alla år i Svrige ta körkort, bilskolan det är billigare att ta på automat, min fråga billigare vi måste byta bil då. Det blir på manuell låda så hon kan köra alla bilar både i Sverige och Thai De flesta puckuper från 2010 och tidigare kanske har manuell låda, men idag så är jag ganska säker på att automater är i majoritet. Förutom för några hedeliga engelsmän och bönder som gillar kopplingen. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 30 minuter sedan, skrev Boa52: Men hon är begränsad även i Thai enbart autom, låda. Dom flesta pickuppar i Thai har manuel låda även våran. Min fru tänker efter alla år i Svrige ta körkort, bilskolan det är billigare att ta på automat, min fråga billigare vi måste byta bil då. Det blir på manuell låda så hon kan köra alla bilar både i Sverige och Thai I Thailand har vi har ingen pickup utan en Honda CR-V. Dessutom tror jag inte det är någon begräsning till automat på hennes thailändska körkort. Finns ens den begränsningen i Thailand? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 9 timmar sedan, skrev Mankan: Finns ens den begränsningen i Thailand? Inte på körkortet, men på personlig nivå finns den. Jag har en engelsk kompis som inte kan köra automat. 😂 1 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 11 timmar sedan, skrev Boa52: Dom flesta pickuppar i Thai har manuel. Nä, det tror jag inte, de flesta som sålt de senaste 10 åren garanterat auto, folk går framåt i utvecklingen. Gammalt junk kan man räkna bort. 3 3 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 1 timme sedan, skrev Soengsang: Nä, det tror jag inte, de flesta som sålt de senaste 10 åren garanterat auto, folk går framåt i utvecklingen. Gammalt junk kan man räkna bort. om du beställer ett ikk från M så står det bara automat på det 3 åriga, sen om man är där en mån om året varför lägga ut flera 100 tusen bath på en bil samma i Sverige söker du en beg bil för ca 50 tusen finns det inte så stort urval av autom. Sen är jag inte så lat att jag inte kan växla manuelt 😶 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 1 timme sedan, skrev Boa52: om du beställer ett ikk från M så står det bara automat på det 3 åriga, sen om man är där en mån om året varför lägga ut flera 100 tusen bath på en bil samma i Sverige söker du en beg bil för ca 50 tusen finns det inte så stort urval av autom. Sen är jag inte så lat att jag inte kan växla manuelt 😶 Trådtiteln lyder "Vad krävs för att skaffa Thaikörkort för bil och mc?" Dessutom kör man inte automat för att man är lat 2 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 5 timmar sedan, skrev Surin P3: Inte på körkortet, men på personlig nivå finns den. Jag har en engelsk kompis som inte kan köra automat. 😂 Ja så är det. I praktiken skulle hon inte sätta sig bakom ratten på en bil med manuell låda. Hon hade nog med att lära sig köra automat som 40 åring. Körkortet blev dyrt nog ändå med automat. 3 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 2 timmar sedan, skrev Boa52: om du beställer ett ikk från M så står det bara automat på det 3 åriga, sen om man är där en mån om året varför lägga ut flera 100 tusen bath på en bil samma i Sverige söker du en beg bil för ca 50 tusen finns det inte så stort urval av autom. Sen är jag inte så lat att jag inte kan växla manuelt 😶 Min fru omvandlade sitt IKK till Thailändskt vi första tillfälle efter att hon tagit det svenska så vill hon köra manuell så kan hon det lagligen i Thailand, Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 1 timme sedan, skrev Mankan: Min fru omvandlade sitt IKK till Thailändskt vi första tillfälle efter att hon tagit det svenska så vill hon köra manuell så kan hon det lagligen i Thailand, Ok hört lite olika saker om det men bra för din fru, sen tycker jag att det är bra att lära sej saker dom är inte tunga att bära och ibland använbara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 9 minuter sedan, skrev Boa52: Ok hört lite olika saker om det men bra för din fru, sen tycker jag att det är bra att lära sej saker dom är inte tunga att bära och ibland använbara. Kunskap är alltid bra men i bland kommer det till ett pris som inte är värt det. Speciellt om du inte har för avsikt att använda kunskapen. När min fru tog körkort för några år sedan så kombinerade vi körskola med privat övningskörning. Att köpa eller hyra en bil för att övningsköra med och betala ytterligare tiotusentalskronor i körlektioner kändes inte så lockade bara för att få kunna ha möjlighet att köra manuell (som hon troligtvis aldrig kommer att nyttja) känns inte rimligt. Min fru hade aldrig suttit bakom en ratt i sitt 40 åriga liv och hade svårt nog med att hantera en automat. Hon fixade teorin på första och uppkörningen på andra försöket. Har hör den del thaitjejer som har givit upp efter att ha lagt ner åtskilliga tusen på trafikskolan. Så bättre med ett körkort för automat än helt utan. Hur var det med din fru har hon körkort? 5 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 10 Trådstartare Dela Inlagd September 10 20 timmar sedan, skrev Boa52: Har hon det svenska körkortet enbart för atomtlåda som bilskolorna i Sverige vurmar för Nej hon övningskörde allt med manuella bilar och har körkort för manuell och automat. Men sen hon tog körkortet för många år sen så har hon enbart kört aut så hon skulle inte känna sig bekväm med att sätta sig och köra en manuell bil nu :-P It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 (ändrad) Man får köra personbil, pickup och minibuss på vanligt körkort oavsett vilken växellåda det är 🙂 Körde upp med en hyrbil med automat och det var ingen som frågade vad det var för växellåda 🫠 Ändrades September 10 av Kenneth4618 2 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu