Swippe Inlagd September 7 Dela Inlagd September 7 Det är väl ett antal här på forumet som gjort denna procedur så kanske nån/några kan berätta hur man gör, vilka papper behöver jag osv? Vad jag förstått det som så ska man om möjligt visa upp sitt internationella körkort så slipper man uppkörningen, det kan jag fixa för bil så klart, har inte tagit mc-kort i Sverige ännu och lär inte hunnit göra det tills nästa resa heller. Så för MC så blir det både teoriprovet + uppkörning förstår jag. Ett läkarintyg, bör ju gå att fixa snabbt och enkelt på plats. Sen börjar mina funderingar, man ska ha en fast adress i Thailand, är det ett krav? Antingen att man äger en bostad så man finns med i "boken" eller att man står skriven hos t ex sin tjej eller hennes familj. Man ska ha ett "långt" visum, måste man ha det? Eller räcker det med nåt av det, t ex att man står skriven på en adress, finns med i "Gula boken" eller vad det kallas? Problemet är ju att jag aldrig skaffar visum, är inte borta så länge och de gånger jag är det så besöker jag ändå nåt grannland så mina dagar förnyas och nu när de höjt till 60 dagar så har jag ännu mindre behov att skaffa visum. Det är ju främst MC-kortet jag vill ha, känns mer och mer korkat för varje år att köra runt olagligt på "moppe" (hyrscooter a´la 125 cc)med risk att det blir rejält strul med försäkringsbolagen om det sker en olycka även om det inte ens är mitt fel, ja alltså att min försäkring i värsta fall inte täcker min vård :-O Är helt inne på att betala för att få hjälp i t ex Pattaya av nån firma där eller motsvarande på Phuket, men måste ju veta vilka papper jag behöver ha med mig dit i så fall. Fattar inte riktigt varför man måste ha en fast adress och ännu mindre varför man måste ha ett långt visum om man vill vara laglydig när man turistar i landet nån månad per år. Med tanke på alla olyckor och ofta uppmärksammat strul med försäkringar så borde ju Thaimyndigheterna göra det så enkelt som möjligt för turister att skaffa körkort, ja inte enklare jämfört med vad Thailändare behöver göra så klart, men slippa en massa dokument som är totalt oviktiga för ens körförmåga :-P 4 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 7 Dela Inlagd September 7 https://tiktokservicesthailand.com/ Kontakta de här om du vill ha hjälp “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 7 Dela Inlagd September 7 58 minuter sedan, skrev Swippe: Det är väl ett antal här på forumet som gjort denna procedur så kanske nån/några kan berätta hur man gör, vilka papper behöver jag osv? Vad jag förstått det som så ska man om möjligt visa upp sitt internationella körkort så slipper man uppkörningen, det kan jag fixa för bil så klart, har inte tagit mc-kort i Sverige ännu och lär inte hunnit göra det tills nästa resa heller. Så för MC så blir det både teoriprovet + uppkörning förstår jag. Ett läkarintyg, bör ju gå att fixa snabbt och enkelt på plats. Sen börjar mina funderingar, man ska ha en fast adress i Thailand, är det ett krav? Antingen att man äger en bostad så man finns med i "boken" eller att man står skriven hos t ex sin tjej eller hennes familj. Man ska ha ett "långt" visum, måste man ha det? Eller räcker det med nåt av det, t ex att man står skriven på en adress, finns med i "Gula boken" eller vad det kallas? Problemet är ju att jag aldrig skaffar visum, är inte borta så länge och de gånger jag är det så besöker jag ändå nåt grannland så mina dagar förnyas och nu när de höjt till 60 dagar så har jag ännu mindre behov att skaffa visum. Det är ju främst MC-kortet jag vill ha, känns mer och mer korkat för varje år att köra runt olagligt på "moppe" (hyrscooter a´la 125 cc)med risk att det blir rejält strul med försäkringsbolagen om det sker en olycka även om det inte ens är mitt fel, ja alltså att min försäkring i värsta fall inte täcker min vård 😮 Är helt inne på att betala för att få hjälp i t ex Pattaya av nån firma där eller motsvarande på Phuket, men måste ju veta vilka papper jag behöver ha med mig dit i så fall. Fattar inte riktigt varför man måste ha en fast adress och ännu mindre varför man måste ha ett långt visum om man vill vara laglydig när man turistar i landet nån månad per år. Med tanke på alla olyckor och ofta uppmärksammat strul med försäkringar så borde ju Thaimyndigheterna göra det så enkelt som möjligt för turister att skaffa körkort, ja inte enklare jämfört med vad Thailändare behöver göra så klart, men slippa en massa dokument som är totalt oviktiga för ens körförmåga 😛 Du behöver ett adressintyg från immigrations adressen skrivs sedan på körkortet. Jag har förut använt hotelladress. Har bett hotellet skriva ett intyg på att jag bor där som jag sedan har tagit till immigration. Ett friskintyg kan du fixa på någon hål i väggen klinik. I övrigt behövs inget annat än kopior på pass och inresestämpel. För bilkörkortet kan du ta med IKK så slipper du teori och uppkörning för bilen. Åk till DLT tidig morgon så hinner du förmodligen teori och uppkörning samma dag. På vissa DLT behöver man boka tid numera. 6 1 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 7 Dela Inlagd September 7 Frågor finns på nätet att träna på. https://www.google.com/search?q=questions+for+thai+drivers+license&rlz=1C9BKJA_enSE700SE701&oq=questions+for+thai+dri&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgDECEYChigATIGCAAQRRg5MgkIARAhGAoYoAEyCQgCECEYChigATIJCAMQIRgKGKABMgkIBBAhGAoYoAEyBwgFECEYnwXSAQkyOTU5N2oxajeoAgqwAgHiAwQYASBf&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&dlnr=1&sei=1LXcZq3ABa-pwPAP1N2iwAs 6 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hakancnx Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 Det går bra som turist eller exempt. Du får då ett körkort för 2 år. - Innan du kan få ett adressintyg måste du ha gjort en TM 30. Vilket hotellet är skyldigt att göra. - "Certificate of residence" från immigrationskontoret. Kostar nåt om du vill ha det snabbt. - Läkarintyg. Vilken klinik eller sjukhus som helst. B 100. 4 /hakancnx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 4 timmar sedan, skrev hakancnx: Det går bra som turist eller exempt. Du får då ett körkort för 2 år. - Innan du kan få ett adressintyg måste du ha gjort en TM 30. Vilket hotellet är skyldigt att göra. - "Certificate of residence" från immigrationskontoret. Kostar nåt om du vill ha det snabbt. - Läkarintyg. Vilken klinik eller sjukhus som helst. B 100. Och ska man ha 2 körkort behöver man 2 intyg av varje. Men senast för mig så sa de på immigration att det gick bra att kopiera adressintyget vilket jag gjorde. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 Förlängde mc/bil kortet för knappt 2 år sedan i Buriram. Första gången för körkort gäller i 2 år efter det gäller 5 år i taget. Underlättar lite med visum går bra utan. Dubbla kopior på läkarintyg pass gula boken. Eller från nåt boende (har själv gula boken) det nya är man kollade på en information film på en app i telefon och svarade på 2 frågor har jag för mig. Och så fick man visa upp att man hade kikat på filmen. Åker alltid dit vid 13-14:00 tiden är som minst folk. Ja Ja vet att det är vid förlängt KK. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 8 Trådstartare Dela Inlagd September 8 13 timmar sedan, skrev Kenneth4618: https://tiktokservicesthailand.com/ Kontakta de här om du vill ha hjälp Jo dom känner jag till, drar jag till Pattaya så kan de ju hjälpa till men krävs ju ändå att jag har med mig rätt dokument osv :-) It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 8 Trådstartare Dela Inlagd September 8 Tack för många bra svar! Har som sagt aldrig haft visum eller med immigration att göra, därav jag har noll koll. Tjejen åker en bra stund i förväg så har bett henne att försöka fixa så att jag kommer med i "Gula boken" om det nu är möjligt även om jag inte har "Non Immigrant" visum eller nåt sånt, men annars så får jag lösa dokument via nåt hotell jag bor på. Har bra med tid att kolla upp den biten innan hon drar iväg. Tänkte skaffa internationellt körkort (för bil) som jag ta med oavsett så har jag det i alla fall, men är ju mc-kortet jag verkligen är ute efter för det är oftast hyrscooter som är bästa alternativet (om man har körkort så klart) på de turistställen jag brukar besöka. 1 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 (ändrad) 14 minuter sedan, skrev Swippe: Jo dom känner jag till, drar jag till Pattaya så kan de ju hjälpa till men krävs ju ändå att jag har med mig rätt dokument osv 🙂 Om du ska betala en agent för detta så förutsätter jag att dom hjälper till att fixa frisk och adressintyget. Det är nog bara IKK (inkl svensk körkort) du behöver ta med dig från Sverige och pass såklart men det bästa är väl att fråga dem direkt via tiktoks sida. Adressintyget är det "krångliga" och fixa man det själv så har man ju gjort större delen av jobbet avser jag. När man väl är där är det ju bara att följa instruktionerna under dagen. Utanför DLT i Pattaya finns det flera som hjälper till med diverse kopior om du saknar något. https://www.dlt.go.th/en/new-license Ändrades September 8 av Mankan 3 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 26 minuter sedan, skrev Swippe: Jo dom känner jag till, drar jag till Pattaya så kan de ju hjälpa till men krävs ju ändå att jag har med mig rätt dokument osv 🙂 Man kan ju kontakta dem innan 😉 1 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tetra Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 Tog körkort för bil för några år sedan i Buriram.Adress intyg från immigration och ett läkar intyg för 100B (skulle bara intyga att man var frisk o litet syntest).körde en sväng på deras bana med backning o parkering sedan ut några mil ,vill nog säga jag körde bättre än handledaren.Sedan sitta vid dator med frågor ,sas att man blir filmad som bevis att man gjort just detta.första frågan löd,"hur långt i förväg måste man meddela Trafikverket att man ska måla om bilen"😳men klarade mig igenom frågorna.Gäller sedan i 2år och vid förlängning 5 år men då måste ha visum annars 2 år igen.(Vet ej vad som sägs vid dom nya 60 dagarna man får nu) 6000B fick jag betala.Sedan vid förlängning broms test med grön/röd lampa,avstånds test med 2 pinnar som ska matchas.fördelen är även att vid en del ställen slipper man falang priser och vid Hotel incheckning slipper rota efter passet. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 Är du i Udon Thani så http://smartdriveudon.com/?lang=en 2 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 49 minuter sedan, skrev Swippe: Tack för många bra svar! Har som sagt aldrig haft visum eller med immigration att göra, därav jag har noll koll. Tjejen åker en bra stund i förväg så har bett henne att försöka fixa så att jag kommer med i "Gula boken" om det nu är möjligt även om jag inte har "Non Immigrant" visum eller nåt sånt, men annars så får jag lösa dokument via nåt hotell jag bor på. Har bra med tid att kolla upp den biten innan hon drar iväg. Tänkte skaffa internationellt körkort (för bil) som jag ta med oavsett så har jag det i alla fall, men är ju mc-kortet jag verkligen är ute efter för det är oftast hyrscooter som är bästa alternativet (om man har körkort så klart) på de turistställen jag brukar besöka. Angående gula boken så tror jag att du ska vara registrerad som gift med din tjej om du vill bli skriven på hennes hemadress. Jag fixade gula boken i samband med att vi registrerades oss som gifta i Thailand. Det kan vara rätt mycket krångel med dom papper som behövs för gula boken och en del har ju misslyckats och fått nej. För mig gick det bra med bara turistvisum. Vill du försöka så kan du i alla fall skaffa intyg från ambassaden så att du har det när du kommer ner. Detta intyg skulle enligt våran amphoe översättas till thai och sedan skulle översättningen styrkas med en stämpen på någon myndighet. Vi tog hjälp av en agent i Bangkok till detta som hämtade intyget från ambassaden och gjorde just detta. https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/intyg-och-legaliseringar/olika-typer-av-intyg/intyg-för-folkbokföring-i-Thailand-för-gula-husboken/ 2 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 19 minuter sedan, skrev Tetra: Tog körkort för bil för några år sedan i Buriram.Adress intyg från immigration och ett läkar intyg för 100B (skulle bara intyga att man var frisk o litet syntest).körde en sväng på deras bana med backning o parkering sedan ut några mil ,vill nog säga jag körde bättre än handledaren.Sedan sitta vid dator med frågor ,sas att man blir filmad som bevis att man gjort just detta.första frågan löd,"hur långt i förväg måste man meddela Trafikverket att man ska måla om bilen"😳men klarade mig igenom frågorna.Gäller sedan i 2år och vid förlängning 5 år men då måste ha visum annars 2 år igen.(Vet ej vad som sägs vid dom nya 60 dagarna man får nu) 6000B fick jag betala.Sedan vid förlängning broms test med grön/röd lampa,avstånds test med 2 pinnar som ska matchas.fördelen är även att vid en del ställen slipper man falang priser och vid Hotel incheckning slipper rota efter passet. Till vem betalade du 6000 baht? Agent eller körskola? Och vad hjälpte dom dig med? För körkorten hos DLT kostar ett bara ett par hundra baht vill jag minnas. 3 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tetra Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 2 timmar sedan, skrev Mankan: Till vem betalade du 6000 baht? Agent eller körskola? Och vad hjälpte dom dig med? För körkorten hos DLT kostar ett bara ett par hundra baht vill jag minnas. Detta var på en körskola,frugan ringde flera skolor men både dyrare o skulle ta 3 dagar,denna gick på 1 dag. Att omvandla internationell körkort är säkert billigare, detta var inte planerat så hadde ej med ett sådant. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 24 minuter sedan, skrev Tetra: Detta var på en körskola,frugan ringde flera skolor men både dyrare o skulle ta 3 dagar,denna gick på 1 dag. Att omvandla internationell körkort är säkert billigare, detta var inte planerat så hadde ej med ett sådant. Ja oavsett IKK eller ej så kostar det nog samma om man går själv till DLT och gör prov och uppkörning. De var därför jag var lite nyfikna på vad själva körskolan gjorde för pengarna. Eller fick du göra provet hos körskolan? Fixade du adressintyg själv eller hjälte dom till med sånt? 1 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 (ändrad) Tog körkort i Bkk för 15 år sedan, funkade ungefär likadant då. Det jag minns med ett litet leende var läkarundersökningen på en klinik strax utanför myndigheten... Betalade 200 Thb hos sjuksköterskan och sen in till läkaren... Undersökningen bestod i att läkaren frågade sköterskan "Har han betalat?, hon sa "Ja" och sen fick jag mitt intyg, tog väl 5 minuter, totalt 😏 Ändrades September 8 av Tommy 3 8 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tetra Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 49 minuter sedan, skrev Mankan: Ja oavsett IKK eller ej så kostar det nog samma om man går själv till DLT och gör prov och uppkörning. De var därför jag var lite nyfikna på vad själva körskolan gjorde för pengarna. Eller fick du göra provet hos körskolan? Fixade du adressintyg själv eller hjälte dom till med sånt? Fixade intyget själv i buriram och även det lilla läkarintyget . Tog väll en kvart eller nått.Körskolan var det prov och körning ,sedan det var klart så åkte till trafikmyndigheten o tog foto och hämta ut körkortet, mig veterligen finns det inga möjligheter att ta prov och körning där, funkar som i Sverige ungefär ,detta var i Buriram o kanske skiljer sig i olika provinser 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 (ändrad) 31 minuter sedan, skrev Tetra: Fixade intyget själv i buriram och även det lilla läkarintyget . Tog väll en kvart eller nått.Körskolan var det prov och körning ,sedan det var klart så åkte till trafikmyndigheten o tog foto och hämta ut körkortet, mig veterligen finns det inga möjligheter att ta prov och körning där, funkar som i Sverige ungefär ,detta var i Buriram o kanske skiljer sig i olika provinser Okey. Ja jag har hört talas om att man kan köra upp hos körskolan i Thailand. (De kan man väl inte i Sverige vad jag vet) Det normala är väl dock att man gör teori och körprov på DLT i Thailand och det skulle förvåna mig om man inte kunde det i Buriram. Körskola är väl inget krav. Jag gjorde själv teori och uppkörning på DLT Chon buri utanför Pattaya. Ändrades September 8 av Mankan 2 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 Se till att få med AM "moppekort" på IDL och förbered två kopior på allt och hoppas på att de frågar "Do you want bike too?" 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 8 Trådstartare Dela Inlagd September 8 6 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Man kan ju kontakta dem innan 😉 Jo absolut, det gör jag självklart i så fall om jag ska till Pattaya. Men är inte speciellt sugen på att dra till Pattaya enbart för att skaffa körkort, denna resan blir det Södra delen som jag ska hålla till på så går det lika smidigt att lösa det på Phuket så gör jag det, men säger Tik tok service typ "kom hit, du behöver bara ha med dig cash så löser vi resten, du har ditt körkort senast dagen efter du kommer hit" då kan jag väl ta den omvägen innan jag drar hem :-P 2 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 8 Trådstartare Dela Inlagd September 8 5 timmar sedan, skrev Mankan: Angående gula boken så tror jag att du ska vara registrerad som gift med din tjej om du vill bli skriven på hennes hemadress. Jag fixade gula boken i samband med att vi registrerades oss som gifta i Thailand. Det kan vara rätt mycket krångel med dom papper som behövs för gula boken och en del har ju misslyckats och fått nej. För mig gick det bra med bara turistvisum. Vill du försöka så kan du i alla fall skaffa intyg från ambassaden så att du har det när du kommer ner. Detta intyg skulle enligt våran amphoe översättas till thai och sedan skulle översättningen styrkas med en stämpen på någon myndighet. Vi tog hjälp av en agent i Bangkok till detta som hämtade intyget från ambassaden och gjorde just detta. https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/Thailand/hjälp-till-svenskar-utomlands/intyg-och-legaliseringar/olika-typer-av-intyg/intyg-för-folkbokföring-i-Thailand-för-gula-husboken/ Japp, det är änna det jag är lite orolig över att det ska krångla med nåt jäkla "skitpapper" och vet ju att en del saker kan ta mer tid än man tror i Thailand. Jag är inte gift och kommer aldrig vara reggad som gift i Thailand heller. Jobbigt om det är papper som ska översättas till höger och vänster, jag gillar när saker går snabbt och krångelfritt. Uppkörning och prov är jag inte orolig över, bara det som krävs för att ens komma så långt :-P 1 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd September 8 Trådstartare Dela Inlagd September 8 5 timmar sedan, skrev Kenneth4618: Är du i Udon Thani så http://smartdriveudon.com/?lang=en Ska inte till Udon dessvärre, har redan bokat både resa och boende men annars så hade det ju varit värt att dra till Udon både för körkort och Annandagsträffen! :-) 2 It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 29 minuter sedan, skrev Swippe: Jo absolut, det gör jag självklart i så fall om jag ska till Pattaya. Men är inte speciellt sugen på att dra till Pattaya enbart för att skaffa körkort, denna resan blir det Södra delen som jag ska hålla till på så går det lika smidigt att lösa det på Phuket så gör jag det, men säger Tik tok service typ "kom hit, du behöver bara ha med dig cash så löser vi resten, du har ditt körkort senast dagen efter du kommer hit" då kan jag väl ta den omvägen innan jag drar hem 😛 Finns samma service på Phuket och använder man den slipper man köa. Ligger en körskola mellan Phuket town och Patong. Alternativet är att ta en sväng till Pangna. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu