Jump to content
IGNORERAD

Wise eller vad?

rolba

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Är det inte gratis om du skickar direkt ifrån bankkontot?

Det skiljer knappt 15 kronor så det kan jag leva med. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

navion hispania

Tja har kört med handelsbanken, mest till pool killen och  "trädgårdsmästaren"  Dom vill ha betalt var 6e månad.  Sänder i  Sek kostar 60kr. Fungera helt ok tycker jag.  På det glada 80 talet var det dock si och så med överföringar . Kunde ibland ta en jävla tid och olika  bortförklaringar vart pengarna  var.

Där imot såg  jag det var ganska pissig kurs då jag betalde biljetter  till flyget med thai.  Detta från vårt paypal konto i usd.  (Airbnb uthyrning)

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

On 2024-09-09 at 04:50, skrev lasseiudon:

Är det inte gratis om du skickar direkt ifrån bankkontot?

Jajjemän! Bankgiro och banköverföring är långsamt och gratis.

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev p125:

Jajjemän! Bankgiro och banköverföring är långsamt och gratis.

Ja de är väl en tolkningsfråga om det är gratis eller ej. Du får ju fortfarande betala en avgift för överföringen. Det skiljer som sagt 15 kr mellan Trustly och banköverföring.

Screenshot_2024-09-10-16-59-50-22_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja de är väl en tolkningsfråga om det är gratis eller ej. Du får ju fortfarande betala en avgift för överföringen. Det skiljer som sagt 15 kr mellan Trustly och banköverföring.

Screenshot_2024-09-10-16-59-50-22_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Ja ser man på...

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Är det bara ICA banken som inför begränsningar vid överföring med tex Wise. Screenshot_20241114_053346_ICABanken.jpg.2825ceebd600a93fe3515eabcccaac10.jpg

• Ojojoj 1
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev MickeN:

Är det bara ICA banken som inför begränsningar vid överföring med tex Wise. Screenshot_20241114_053346_ICABanken.jpg.2825ceebd600a93fe3515eabcccaac10.jpg

Inte vad jag känner till. Har inte ICA-Banken.

Dela på andra sajter

Inte omöjligt att detta kommer till fler banker tyvärr.

Jag har i några år kört Nordea>Revolut, har testat både föra över med apple-pay och banköverföring (SWIFT)

Apple pay sker i realtid medans swift kan ta några dagar. (oftast 1 dag)

Jag har pratat med min kontakt på Nordea och verifierat att kontot på Revolut faktiskt är mitt eget, har aldrig fått någon transaktion ifrågasatt.

Revolut fungerar sedan kanon att konvertera till THB och antingen ta ut i ATM (220THB avgift/uttag) eller föra över till tjejens konto på Bangkok Bank.

Jag kör Metal paket på Revolut vilket kostar ett par hundra i månaden, men ger mig gratis valutaväxling på vardagar och 8tkr/år avgiftsfritt i ATM samt rabatt på internationella överföringar.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev MickeN:

Nordea godkänner max. 5000 SEK. vid användande visa-kort til WISE.

Har varit så ungefär 1 år. Innan var 10000 SEK max.

När jag ifrågasatte detta hos Nordea, så var svaret att det är för att förhindra

bedrägerier. "Men du kan ju göra 2 kortköp, så blir det ju 10000, var svaret".

Jovisst, men då blir det 2 avgifter till WISE.

Personligen tycker jag det är märkligt att banken kan begränsa kortköp hos

en specifik kund???

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev biker:

Nordea godkänner max. 5000 SEK. vid användande visa-kort til WISE.

Har varit så ungefär 1 år. Innan var 10000 SEK max.

När jag ifrågasatte detta hos Nordea, så var svaret att det är för att förhindra

bedrägerier. "Men du kan ju göra 2 kortköp, så blir det ju 10000, var svaret".

Jovisst, men då blir det 2 avgifter till WISE.

Personligen tycker jag det är märkligt att banken kan begränsa kortköp hos

en specifik kund???

Varför vill man använda kortbetalning? Jag använder Trustly för att skicka pengar från Nordea till Wise och kan skicka betydligt mer än 10 000kr.

• Ge karma 3

Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Mankan:

Varför vill man använda kortbetalning? Jag använder Trustly för att skicka pengar från Nordea till Wise och kan skicka betydligt mer än 10 000kr.

Fördelen är väl att pengarna är framme samma sekund. Men det kanske går lika snabbt med Trustly?

Den person jag pratade med på Nordea hade inget annat alternativ än deras egen utlandsöverföring.

men den tar ju ofta flera dagar. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev biker:

Fördelen är väl att pengarna är framme samma sekund. Men det kanske går lika snabbt med Trustly?

Den person jag pratade med på Nordea hade inget annat alternativ än deras egen utlandsöverföring.

Går snabbt med Trustly, använder numera.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev biker:

De går oftast på några sekunder. Men det har hänt att jag har fått vänta några timmar. Tror det har med bankernas öppetider att göra. Så för man över på söndag så tror jag man får vänta till måndag innan pengarna kommer in.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

De går oftast på några sekunder. Men det har hänt att jag har fått vänta några timmar. Tror det har med bankernas öppetider att göra. Så för man över på söndag så tror jag man får vänta till måndag innan pengarna kommer in.

Å herregud... Banköverföringar har knappt kommit till stenåldern än.

De samlar in en fil med vilka betalningar som skall göras och där efter skyfflas differensen (inte själva överföringarna) mellan bankerna. Där efter bokförs överföringarna hos mottagaren. Detta sker två gånger per dygn. (har för mig 03 och 13)

Smått otroligt att det inte blivit moderniserat men det är väl ingen som vågat peta i ett väldigt gammalt fungerande system.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev p125:

Å herregud... Banköverföringar har knappt kommit till stenåldern än.

De samlar in en fil med vilka betalningar som skall göras och där efter skyfflas differensen (inte själva överföringarna) mellan bankerna. Där efter bokförs överföringarna hos mottagaren. Detta sker två gånger per dygn. (har för mig 03 och 13)

Smått otroligt att det inte blivit moderniserat men det är väl ingen som vågat peta i ett väldigt gammalt fungerande system.

Det är väl som pandaxia.
Pengarna som är på lagret i väntan på att komma till rätt ställe, synd att dom bara ska ligga där och skräpa.
Om man ändå har 100mille på lagret dag ut och dag in så kan man ju lika väl använda dom till en sportbil eller nåt.

Dela på andra sajter

UglyFarang
15 timmar sedan, skrev MickeN:

Kan man inte göra överföring från kontot till Wise eller det går bara via kortet?

• Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Swedbank vill inte föra över pengar tll Wise. När jag vart varse detta försökte jag betala med SEB-Matercard men dom ville inte heller. Norwegian Bank, Visa ville först inte heller men ändrade sig när jag ringde och klagade.
Numera har jag en veckovis stående överföring från Swedbank och den fungerar klockrent, pengar varje torsdag ovh inga frågor.

Dela på andra sajter

On 2024-11-20 at 12:35, skrev lasseiudon:

Swedbank vill inte föra över pengar tll Wise. När jag vart varse detta försökte jag betala med SEB-Matercard men dom ville inte heller. Norwegian Bank, Visa ville först inte heller men ändrade sig när jag ringde och klagade.
Numera har jag en veckovis stående överföring från Swedbank och den fungerar klockrent, pengar varje torsdag ovh inga frågor.

Kör med Handelsbanken och Trustly. Än har de inte klagat (peppar, peppar...).

Men nu är det dålig kurs. Länge sen det sög såhär (från idag)....

image.png.f8e0f8448aeaefbf45fd53ccaa988f4e.png

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...