Jump to content
IGNORERAD

Köpa motorseglare


UglyFarang

Recommended Posts

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev audirs2:

Sandhamn?

Ja och vi utgick från Stavsnäs

  • Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fniss,,,,heter det åka eller segla med?😉

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev audirs2:

Fniss,,,,heter det åka eller segla med?😉

Eller gå?!

  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Nu kyler ju sjövattnet inte bara motorn utan även avgaserna

Jag kan tänka mig vilket oväsen det skulle bli till sjöss om all börjar köra med torra avgaser.

Och vilket jobb att isolera alla rör mot värmen i avgasrören och ljuddämpare.

 

Ska jag bygga en båt igen så blir det torra avgaser med riktig ljuddämpning och kölkylning.

Sen en mulltoa så slipper man ha några hål i båten under vattenlinjen.

Men nu håller jag ju på med motorbåtar och det är stor skillnad.

Finns inget som hindrar att kyla avgaserna med sjön/havet. 

Även om det också är en vanlig källa till problem. 

 

Jag pratade först och främst om kylning av motorn. 

 

Om vi specifikt pratar om en pytteliten diesel i en segelbåt så lär det knappast krävas någon större kylare, förmodligen mer komplicerat att hålla på med sjövatten för det. 

 

Ja, motor båtar är ju roligare. 

Hinner man ju få se lite av skärgården utan att behöva ligga ute i  3 veckor och gno.

 

Jag vill köpa en fet taxibåt, gärna med dubbla dieslar.

 

Kunna gå över till Finland (även om jag gjort det i en liten sheriff 700 utan gps, inget att rekommendera direkt).

 

 

Ligger runt 300K.

Men det går an att drömma,  har ingen tid över, måste pensionera mig först. 

 

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Finns inget som hindrar att kyla avgaserna med sjön/havet. 

Även om det också är en vanlig källa till problem. 

 

Jag pratade först och främst om kylning av motorn. 

 

Om vi specifikt pratar om en pytteliten diesel i en segelbåt så lär det knappast krävas någon större kylare, förmodligen mer komplicerat att hålla på med sjövatten för det. 

 

Ja, motor båtar är ju roligare. 

Hinner man ju få se lite av skärgården utan att behöva ligga ute i  3 veckor och gno.

 

Jag vill köpa en fet taxibåt, gärna med dubbla dieslar.

 

Kunna gå över till Finland (även om jag gjort det i en liten sheriff 700 utan gps, inget att rekommendera direkt).

 

 

Ligger runt 300K.

Men det går an att drömma,  har ingen tid över, måste pensionera mig först. 

 

Ja man kan ju ha en liten kopparslinga som kyler motorn och en liten pump för kylning av avgaserna.

Tyskar och holländare har mkt ofta kölkylning pga skräp i kanalerna som sätter igen intaget.

 

Jag har inget behov av någon snabb båt och kan tänka mig en liten bogserbåt med rejäl plåt i skrovet.

Men sånt är svårt att hitta och såna båtar kräver ofta rejäla ombyggnader för att bli bekväma att vistas i.

Alternativet är att bygga själv men det kräver en bra lokal och materialet har skenat i pris.

Skulle gärna bygga i Cortenstål så man slipper rostproblem.

Rostfritt slår sig mkt lätt så det låter jag bli,,,och svindyrt.

  • Ge karma 7

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr Ning Ning:

Ja man kan ju ha en liten kopparslinga som kyler motorn och en liten pump för kylning av avgaserna.

Tyskar och holländare har mkt ofta kölkylning pga skräp i kanalerna som sätter igen intaget.

 

Jag har inget behov av någon snabb båt och kan tänka mig en liten bogserbåt med rejäl plåt i skrovet.

Men sånt är svårt att hitta och såna båtar kräver ofta rejäla ombyggnader för att bli bekväma att vistas i.

Alternativet är att bygga själv men det kräver en bra lokal och materialet har skenat i pris.

Skulle gärna bygga i Cortenstål så man slipper rostproblem.

Rostfritt slår sig mkt lätt så det låter jag bli,,,och svindyrt.

Corten tål värme som fan, bra att göra en grill av.

  • Ge karma 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
5 timmar sedan, skrev apknug:

Tryggt att se att även  du rekommenderar ketch rigg och lång kölat. 

 

Det var något som togs upp tidigt i tråden. Det bästa helt enkelt.

 

Tyvär verkar @UglyFarang vara upptagen med grabbarna i helgen så det blir nog inget köp tyvärr.

 

Du kanske skulle läsa mitt första inlägg ett par gånger till och så kan du gärna få visa var jag har skrivit att jag skulle köpa någon båt i helgen eller visa var jag har skrivit att jag ska stressköpa någon båt!

I höst räknar jag inte som kommande helg men tack för input.

  • Ge karma 3

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
5 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Denna var rätt fin att åka med.   Men någon snedseglare blir jag aldrig 😉

IMG_2739.JPG

IMG_2740.JPG

IMG_2742.JPG

IMG_2743.JPG

IMG_2744.JPG

IMG_2745.JPG

IMG_2746.JPG

IMG_2747.JPG

IMG_2749.JPG

IMG_2750.JPG

IMG_2751.JPG

IMG_2752.JPG

IMG_2753.JPG

IMG_2754.JPG

IMG_2755.JPG

IMG_2756.JPG

IMG_2758.JPG

IMG_2759.JPG

IMG_2761.JPG

IMG_2762.JPG

IMG_2763.JPG

IMG_2764.JPG

IMG_2765.JPG

IMG_2766.JPG

IMG_2767.JPG

IMG_2768.JPG

IMG_2769.JPG

IMG_2770.JPG

IMG_2771.JPG

IMG_2772.JPG

IMG_2773.JPG

IMG_2774.JPG

IMG_2775.JPG

IMG_2776.JPG

IMG_2777.JPG

IMG_2778.JPG

 

Den ser trevlig ut och verkar ha ståhöjd för vuxna inne.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
5 timmar sedan, skrev apknug:

Fast nu pratar vi Ketch rigg och långkölat som det rekommenderas från flertal källor här på forumet till @UglyFarang som skall segla till Medelhavet! 

 

Vem mer än du har rekommenderat långkölat och ketch rigg?

  • Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
4 timmar sedan, skrev apknug:

Jag skulle vilja slå ett slag för, kanske, en betong båt.,. Men de är inte så vanliga. 

 

För min del så kommer det att bli plastbåt.

  • Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
3 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Ja man kan ju ha en liten kopparslinga som kyler motorn och en liten pump för kylning av avgaserna.

Tyskar och holländare har mkt ofta kölkylning pga skräp i kanalerna som sätter igen intaget.

 

Jag har inget behov av någon snabb båt och kan tänka mig en liten bogserbåt med rejäl plåt i skrovet.

Men sånt är svårt att hitta och såna båtar kräver ofta rejäla ombyggnader för att bli bekväma att vistas i.

Alternativet är att bygga själv men det kräver en bra lokal och materialet har skenat i pris.

Skulle gärna bygga i Cortenstål så man slipper rostproblem.

Rostfritt slår sig mkt lätt så det låter jag bli,,,och svindyrt.

 

Om man kunde lägga ett par år på att bygga så hade detta kunnat få bli min bostad, inget gräs att klippa.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Glider lite utanför ämnet men ändå inte för resan är ändå målet, Hyrde in mig i en segelvecka gånger två veckor i Kroatien via en resebyrå från Göteborg . Var för en 15 år sen , Segelvana hade jag ägde en maxi 77 på den tiden  o alla des olika behörigheter har jag  . Är absolut den bästa semestern jag upplevt, Alla dessa olika öar både naturhamn o rätt in i smeten på dessa hamnar i Kroatiens skärgård, Absolut något jag skulle vilja uppleva igen  

  • Ge karma 9
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Den ser trevlig ut och verkar ha ståhöjd för vuxna inne.

Ja den var rymlig med 3 rum och kök 😀  Det var en jobbarkompis som ägde den och körde charter på fritiden.  Hade även haft den i medelhavet några år. 

  • Ge karma 3

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ett objekt för segelexperten från Älta 🫠

Screenshot_20240906_085121_Chrome.jpg

  • Ge karma 1
  • Ojojoj 1
  • Haha 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Nicholas:

Om vi specifikt pratar om en pytteliten diesel i en segelbåt så lär det knappast krävas någon större kylare, förmodligen mer komplicerat att hålla på med sjövatten för det.

Hur tänker du dig att du ska kyla motorn på ett enklare sätt än men sjövatten i en liten segelbåt? Motorn sitter om det är en båt med segelbåtsdrev oftast under sittbrunnen i en slutet ljudisolerat utrymme. Numera kör man ofta med ett slutet system till motorn med sötvatten så blocket inte ska rosta sönder. Sötvattnet kyls i en värmeväxlare av sjövatten. Det finns färdiga ganska enkla system så du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Har man en båt med färskvattentank diskho och kanske dusch så kan man även koppla in en varmvattenberedare till systemet.

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Om man kunde lägga ett par år på att bygga så hade detta kunnat få bli min bostad, inget gräs att klippa.

Det finns en serie på You Tube om ett par i skåne som bygger en 50 fot segelbåt i en lada.

Ett epoxybygge och det är inga billiga saker att bygga med å dom gör av med fatvis av det.

Serien heter RAN sailing och är mkt intressant att följa.

Dom lägger ut ett nytt avsnitt varje fredag.

Där kan man få en uppfattning om hur mkt jobb det är att bygga en båt själv.

Ändrades av Mr Ning Ning
  • Ge karma 5

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Hur tänker du dig att du ska kyla motorn på ett enklare sätt än men sjövatten i en liten segelbåt? Motorn sitter om det är en båt med segelbåtsdrev oftast under sittbrunnen i en slutet ljudisolerat utrymme. Numera kör man ofta med ett slutet system till motorn med sötvatten så blocket inte ska rosta sönder. Sötvattnet kyls i en värmeväxlare av sjövatten. Det finns färdiga ganska enkla system så du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Har man en båt med färskvattentank diskho och kanske dusch så kan man även koppla in en varmvattenberedare till systemet.

Så länge du håller på med sjövattnet kommet du ha problem. 

 

Vatten luft kylare sitter i varje bil,  så du behöver inte uppfinna det hjulet heller.

Men just att uppfinna är nog inte heller din grej riktigt. 

 

Sjövatten en av dom vanligaste orsaken till problem med båtmotorer. 

 

Med eller utan Vatten/vatten växlare så är det en källa till strul, det är inte en magisk lösning och den har funnits i evigheter,  så knappast nåt nytt.

 

Grundproblemet kvarstår,  sjövatten  

Din fiende i bukten.

 

 

  • Ge karma 1
  • Minus 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Så länge du håller på med sjövattnet kommet du ha problem. 

 

Vatten luft kylare sitter i varje bil,  så du behöver inte uppfinna det hjulet heller.

Men just att uppfinna är nog inte heller din grej riktigt. 

 

Sjövatten en av dom vanligaste orsaken till problem med båtmotorer. 

 

Med eller utan Vatten/vatten växlare så är det en källa till strul, det är inte en magisk lösning och den har funnits i evigheter,  så knappast nåt nytt.

 

Grundproblemet kvarstår,  sjövatten  

Din fiende i bukten.

 

 

Sjövatten är en utmärkt oändlig källa till att kyla motorn.  Din vän i bukten skulle jag säga. Det enda problemet jag känner till när det gäller kylning med sjövatten är problemet med korrasion. Och tidigare när man hade en ren sjövatten skylning så rostade förr eller senare motorblocket sönder så man fick byta hela motorn. Men den sötvattenkylning d.v.s. ett slutet system kombinerat med sjövatten igenom en värmeväxlare så är det problemet borta. Beroendet på i vilka vatten båten går någonstans får man väl byta växlaren efter ett antal år men det är en ganska liten kostnad. 

 

Det skulle dock vara intressant hur du menar att du skulle lösa det på en mindre segelbåt utan sjövatten om det ska vara praktiskt och se vettigt ut. En bilkylare kräver ju en luftgenomströmning för att fungera då du belastar motorn. De är därför bilkylarna brukar sitta i fronten på bilen med en grill som möjliggör kylning med fartvinden. Kanske en vindtunnel genom båten? 🙂

 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1
  • Hmm? 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

Så länge du håller på med sjövattnet kommet du ha problem. 

 

Vatten luft kylare sitter i varje bil,  så du behöver inte uppfinna det hjulet heller.

Men just att uppfinna är nog inte heller din grej riktigt. 

 

Sjövatten en av dom vanligaste orsaken till problem med båtmotorer. 

 

Med eller utan Vatten/vatten växlare så är det en källa till strul, det är inte en magisk lösning och den har funnits i evigheter,  så knappast nåt nytt.

 

Grundproblemet kvarstår,  sjövatten  

Din fiende i bukten.

 

 

Jag håller inte med.

OM du hade haft något rätt, så innebär det att 99% av alla som bygger stora -medelstora- små, fartyg och båtar är dumma...

Av alla de olika flytetyg jag färdats ombord på så var det bara ett som kyldes med luftkylare, det var en liten segelbåt som hade en liten motor för att kunna flyttas i stiltje.

Vitsen var att spara vikt eftersom det var en tävlingsseglare, den förde ett jävla väsen när motorn var igång, när vi körde den fick vi problem med kylningen för att kylfläkten drog mer ström än vad generatorn gav...

Det var en svag generator.

 

Ren saltvatten kylning, är det vanligaste för mindre båtar, till exempel ALLA utombordare jag sett, hur ofta krånglar det, om man byter Zink-anoder när det är dags?

 

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Sjövatten är en utmärkt oändlig källa till att kyla motorn.  Din vän i bukten skulle jag säga. Det enda problemet jag känner till när det gäller kylning med sjövatten är problemet med korrasion. Och tidigare när man hade en ren sjövatten skylning så rostade förr eller senare motorblocket sönder så man fick byta hela motorn. Men den sötvattenkylning d.v.s. ett slutet system kombinerat med sjövatten igenom en värmeväxlare så är det problemet borta. Beroendet på i vilka vatten båten går någonstans får man väl byta växlaren efter ett antal år men det är en ganska liten kostnad. 

 

Det skulle dock vara intressant hur du menar att du skulle lösa det på en mindre segelbåt utan sjövatten om det ska vara praktiskt och se vettigt ut. En bilkylare kräver ju en luftgenomströmning för att fungera då du belastar motorn. De är därför bilkylarna brukar sitta i fronten på bilen med en grill som möjliggör kylning med fartvinden. Kanske en vindtunnel genom båten? 🙂

 

Kylning med havsvatten är det klart vanligaste, men inte utan problem, mer problem i varmare vatten än på våra breddgrader.

Problemet är inte mest korrosion, utan beväxning i saltvatten-kylsystemen av diverse snäckor och musslor...

Men det löser man genom att förgifta vattenintagen på fartygen med koppar (det vanligaste), och hålla korrosionen borta med hjälp av zink-anoder.

 

Detta sagt så jobbade jag nåt år på STENA Bulk i Östersjön, när vi fick problem med kylningen en varm period på sommaren, så sa Maskinchefen "Rensa sjövattenfiltren" (nåt man gör ofta, och inte problemet)...

Problemet var att någon Maskinchef för några år sedan bestämt sej för att stänga av systemet som förgiftade saltvattenintaget, (Cathelco läs mer här: https://evac.com/cathelco/ ) för att det inte behövdes i Östersjön, vilket var idiotiskt.

 

Kylproblemen berodde på att det växte blåmusslor i kylvatten intag och rörsystemen, så mycket att ett rör med 40 cm innerdiameter, knappt gick att få in en knytnäve igenom...

Så lär er vad fan ni sysslar med.

 

 

EDIT: Kul tråd, mycket bättre än vad jag fruktade när jag såg den startas!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 6

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag håller inte med.

OM du hade haft något rätt, så innebär det att 99% av alla som bygger stora -medelstora fartyg och båtar är dumma...

Av alla de olika flytetyg jag färdats ombord på så var det bara ett som kyldes med luftkylare, det var en liten segelbåt som hade en liten motor för att kunna flyttas i stiltje.

Vitsen var att spara vikt eftersom det var en tävlingsseglare, den förde ett jävla väsen när motorn var igång, när vi körde den fick vi problem med kylningen för att kylfläkten drog mer ström än vad generatorn gav...

Det var en svag generator.

 

Ren saltvatten kylning, är det vanligaste för mindre båtar, till exempel ALLA utombordare jag sett, hur ofta krånglar det, om man byter Zink-anoder när det är dags?

 

Kylning med havsvatten är det klart vanligaste, men inte utan problem, mer problem i varmare vatten än på våra breddgrader.

Problemet är inte mest korrosion, utan beväxning i saltvatten-kylsystemen av diverse snäckor och musslor...

Men det löser man genom att förgifta vattenintagen på fartygen med koppar (det vanligaste), och hålla korrosionen borta med hjälp av zink-anoder.

 

Detta sagt så jobbade jag nåt år på STENA Bulk i Östersjön, när vi fick problem med kylningen en varm period på sommaren, så sa Maskinchefen "Rensa sjövattenfiltren" (nåt man gör ofta, och inte problemet)...

Problemet var att någon Maskinchef för några år sedan bestämt sej för att stänga av systemet som förgiftade saltvattenintaget, (Cathelco läs mer här: https://evac.com/cathelco/ ) för att det inte behövdes i Östersjön, vilket var idiotiskt.

 

Kylproblemen berodde på att det växte blåmusslor i kylvatten intag och rörsystemen, så mycket att ett rör med 40 cm innerdiameter, knappt gick att få in en knytnäve igenom...

Så lär er vad fan ni sysslar med.

 

 

EDIT: Kul tråd, mycket bättre än vad jag fruktade när jag såg den startas!

 

 

MVH

Min erfarenhet sträcker sig till fritidsbåtar och främst segelbåtar och de var väl vad tråden handlar om. Beväxtning är ju ett problem i många och att rensa bort sånt skulle jag hävda hör till normalt underhåll. Men det är säkert ett större problem på större fartyg. Jag har under en tid i livet på ca 15 år seglat väldigt mycket. Visserligen då på Sveriges östkust där problemet med beväxtning är mindre. Men jag inte säga att jag känner igen att det varit så mycket problem men kylningen på små segelbåtsdieslar. Men jag är fortfarande nyfiken på Nicholas lösning hur det skulle se ut.

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Min erfarenhet sträcker sig till fritidsbåtar och främst segelbåtar och de var väl vad tråden handlar om. Beväxtning är ju ett problem i många och att rensa bort sånt skulle jag hävda hör till normalt underhåll. Men det är säkert ett större problem på större fartyg. Jag har under en tid i livet på ca 15 år seglat väldigt mycket. Visserligen då på Sveriges östkust där problemet med beväxtning är mindre. Men jag inte säga att jag känner igen att det varit så mycket problem men kylningen på små segelbåtsdieslar. Men jag är fortfarande nyfiken på Nicholas lösning hur det skulle se ut.

Ungefär vad jag menade!

Men att problemen kan öka i varmare och saltare vatten.

Nicke har inte koll.

 

 

MVH

  • Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
48 minuter sedan, skrev Mankan:

Min erfarenhet sträcker sig till fritidsbåtar och främst segelbåtar och de var väl vad tråden handlar om. Beväxtning är ju ett problem i många och att rensa bort sånt skulle jag hävda hör till normalt underhåll. Men det är säkert ett större problem på större fartyg. Jag har under en tid i livet på ca 15 år seglat väldigt mycket. Visserligen då på Sveriges östkust där problemet med beväxtning är mindre. Men jag inte säga att jag känner igen att det varit så mycket problem men kylningen på små segelbåtsdieslar. Men jag är fortfarande nyfiken på Nicholas lösning hur det skulle se ut.

Dom enda dieselmotorer med luftkylning jag känner till är Lister/Petter.

Dom har remdriven fläkt och en dubbelmantling som pressar luftflödet runt cylindrarna.

Dom kräver mkt god lufttillförsel och för ett herrans oväsen när dom är igång.(fritt flöde)

Så det krävs rejäla lufttrummor vilket inte är genomförbart i en fritidsbåt.

Dom har använts i livbåtar och med stora motorer även i lotsbåtar.(bra när man går i is)

Lister tillverkade luftkylt från 1cyl upp till V10or på flera hundra hk.

 

Det finns ju idag fina fläktar att montera på typ bilkylare men även dessa kräver mkt luftflöde.

Sen tar ju alla såna saker plats som man inte vill offra i en fritidsbåt.

I kommersiella båtar kan man säker bygga sån lösningar om det är nödvändigt.

Så värmeväxlare är för fritidsbåtar klart enklast med 2kretskylning.

Men man ska kolla dom om man färdas mkt i saltvatten för det tar hårt på mässingen i kylelementet.

Ändrades av Mr Ning Ning
  • Ge karma 3

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
9 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Det finns en serie på You Tube om ett par i skåne som bygger en 50 fot segelbåt i en lada.

Ett epoxybygge och det är inga billiga saker att bygga med å dom gör av med fatvis av det.

Serien heter RAN sailing och är mkt intressant att följa.

Dom lägger ut ett nytt avsnitt varje fredag.

Där kan man få en uppfattning om hur mkt jobb det är att bygga en båt själv.

 

Jag missade tyvärr länken igår kom jag på efter att  jag hade lagt mej så här kommer länken till båten som kunde bli heltidsbostad för mej.

 

 

https://www.blocket.se/annons/skane/bobat_husbat_projekt_fd_fiskebat_/1400870529

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag missade tyvärr länken igår kom jag på efter att  jag hade lagt mej så här kommer länken till båten som kunde bli heltidsbostad för mej.

 

 

https://www.blocket.se/annons/skane/bobat_husbat_projekt_fd_fiskebat_/1400870529

Ja den skulle kunna bli en fin bostad.

Enda nackdel tycker jag är den stora betongkakan i botten som barlast.

Då kommer man inte åt att kolla botten från insidan och måla vid behov.

Men den är ju kraftigt byggd så det är säkert ingen fara.

Brukar dock vara lite svårt med båtplats för så stora båtar.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Dom enda dieselmotorer med luftkylning jag känner till är Lister/Petter.

Dom har remdriven fläkt och en dubbelmantling som pressar luftflödet runt cylindrarna.

Dom kräver mkt god lufttillförsel och för ett herrans oväsen när dom är igång.(fritt flöde)

Så det krävs rejäla lufttrummor vilket inte är genomförbart i en fritidsbåt.

Dom har använts i livbåtar och med stora motorer även i lotsbåtar.(bra när man går i is)

Lister tillverkade luftkylt från 1cyl upp till V10or på flera hundra hk.

 

Det finns ju idag fina fläktar att montera på typ bilkylare men även dessa kräver mkt luftflöde.

Sen tar ju alla såna saker plats som man inte vill offra i en fritidsbåt.

I kommersiella båtar kan man säker bygga sån lösningar om det är nödvändigt.

Så värmeväxlare är för fritidsbåtar klart enklast med 2kretskylning.

Men man ska kolla dom om man färdas mkt i saltvatten för det tar hårt på mässingen i kylelementet.

Jag har haft en snipa med en luftkyld Deutz. Väsnades faktiskt inte så jättemycket.

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...