Jump to content
IGNORERAD

Köpa motorseglare


UglyFarang

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev Mankan:

Sjövatten är en utmärkt oändlig källa till att kyla motorn.  Din vän i bukten skulle jag säga. Det enda problemet jag känner till när det gäller kylning med sjövatten är problemet med korrasion. Och tidigare när man hade en ren sjövatten skylning så rostade förr eller senare motorblocket sönder så man fick byta hela motorn. Men den sötvattenkylning d.v.s. ett slutet system kombinerat med sjövatten igenom en värmeväxlare så är det problemet borta. Beroendet på i vilka vatten båten går någonstans får man väl byta växlaren efter ett antal år men det är en ganska liten kostnad. 

 

Det skulle dock vara intressant hur du menar att du skulle lösa det på en mindre segelbåt utan sjövatten om det ska vara praktiskt och se vettigt ut. En bilkylare kräver ju en luftgenomströmning för att fungera då du belastar motorn. De är därför bilkylarna brukar sitta i fronten på bilen med en grill som möjliggör kylning med fartvinden. Kanske en vindtunnel genom båten? 🙂

 

Bilar står aldrig i kö?

Dessutom går det att köra bil i minus 20C.

 

  • Minus 1
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nicholas:

Bilar står aldrig i kö?

Dessutom går det att köra bil i minus 20C.

 

Och? Vart vill du komma?

 

Bilar har kylfläkt.

Isbrytare kör med vatten kylning i minus40.

 

Jag tror inte att du är dum, men mycket talar för att du inte vet vad du skriver om i denna tråden.

 

Jag har kört maskin i fartyg i minus 30, utan fläktar...

 

MVH

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Min erfarenhet sträcker sig till fritidsbåtar och främst segelbåtar och de var väl vad tråden handlar om. Beväxtning är ju ett problem i många och att rensa bort sånt skulle jag hävda hör till normalt underhåll. Men det är säkert ett större problem på större fartyg. Jag har under en tid i livet på ca 15 år seglat väldigt mycket. Visserligen då på Sveriges östkust där problemet med beväxtning är mindre. Men jag inte säga att jag känner igen att det varit så mycket problem men kylningen på små segelbåtsdieslar. Men jag är fortfarande nyfiken på Nicholas lösning hur det skulle se ut.

Om jag köper en fet taxibåt i aluminium så är den stor,  och kommer ha gott om ställen att montera upp 2 bilkylare med sina tillhörande fläktar. 

Nemas problemas.

 

Inga segel,  inget gnäll om estetiska värden. 

 

Men om man åker segelbåt kan det bli stökigare.

Dock som du säger inte lika vanligt problem där,  men om man ska gå långt med en båt som denna tråd handlar om,  en större båt,  och dessutom gå en bra bit från kusten i främmande länder,  samt smeka den afrikanska kusten, med tillhörande pirater,  då skulle jag iallafall se till att det blev så drftsäkert som möjligt. 

 

Att suga in allsköns skit in i kylningen är inte driftsäkert oavsett system med vatten/ vatten. 

Det är bättre såklart,  men inget målfoto. 

 

 

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Om jag köper en fet taxibåt i aluminium så är den stor,  och kommer ha gott om ställen att montera upp 2 bilkylare med sina tillhörande fläktar. 

Nemas problemas.

 

Inga segel,  inget gnäll om estetiska värden. 

 

Men om man åker segelbåt kan det bli stökigare.

Dock som du säger inte lika vanligt problem där,  men om man ska gå långt med en båt som denna tråd handlar om,  en större båt,  och dessutom gå en bra bit från kusten i främmande länder,  samt smeka den afrikanska kusten, med tillhörande pirater,  då skulle jag iallafall se till att det blev så drftsäkert som möjligt. 

 

Att suga in allsköns skit in i kylningen är inte driftsäkert oavsett system med vatten/ vatten. 

Det är bättre såklart,  men inget målfoto. 

 

 

 

 

Lycka till med din Taxi-båt!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Om jag köper en fet taxibåt i aluminium så är den stor,  och kommer ha gott om ställen att montera upp 2 bilkylare med sina tillhörande fläktar. 

Nemas problemas.

 

Inga segel,  inget gnäll om estetiska värden. 

 

Men om man åker segelbåt kan det bli stökigare.

Dock som du säger inte lika vanligt problem där,  men om man ska gå långt med en båt som denna tråd handlar om,  en större båt,  och dessutom gå en bra bit från kusten i främmande länder,  samt smeka den afrikanska kusten, med tillhörande pirater,  då skulle jag iallafall se till att det blev så drftsäkert som möjligt. 

 

Att suga in allsköns skit in i kylningen är inte driftsäkert oavsett system med vatten/ vatten. 

Det är bättre såklart,  men inget målfoto. 

 

 

 

 

Det finns massor av långseglare. Kan du ge något exempel på en som har en driftsäker bilkylare monterad i sin segelbåt? 

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2024-09-06 at 23:22, skrev Nicholas:

Om jag köper en fet taxibåt i aluminium så är den stor,  och kommer ha gott om ställen att montera upp 2 bilkylare med sina tillhörande fläktar. 

Nemas problemas.

 

Inga segel,  inget gnäll om estetiska värden. 

 

Men om man åker segelbåt kan det bli stökigare.

Dock som du säger inte lika vanligt problem där,  men om man ska gå långt med en båt som denna tråd handlar om,  en större båt,  och dessutom gå en bra bit från kusten i främmande länder,  samt smeka den afrikanska kusten, med tillhörande pirater,  då skulle jag iallafall se till att det blev så drftsäkert som möjligt. 

 

Att suga in allsköns skit in i kylningen är inte driftsäkert oavsett system med vatten/ vatten. 

Det är bättre såklart,  men inget målfoto. 

 

 

 

 

 

Menar du att det är piratproblem även på Afrikas nordvästra hörn?

På östra sidan vet jag att problemet finns och därför  är det en del som ska segla till Asien som tar sej runt Afrika på dess västra sida och rundar Sydafrika.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar du att det är piratproblem även på Afrikas nordvästra hörn?

På östra sidan vet jag att problemet finns och därför  är det en del som ska segla till Asien som tar sej runt Afrika på dess västra sida och rundar Sydafrika.

Nej, det vet jag inte, däremot vet jag att det går flykgingbåtar till Kanarieöarna. 

 

För egen del är det dock uteslutet att segla in i en afrikansk hamn, så hård är inte jag. 

 

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nej, det vet jag inte, däremot vet jag att det går flykgingbåtar till Kanarieöarna. 

 

För egen del är det dock uteslutet att segla in i en afrikansk hamn, så hård är inte jag. 

 

 

 

 

Ok, då missförstod jag: "samt smeka den afrikanska kusten, med tillhörande pirater," lite.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2024-09-06 at 19:38, skrev Mr Ning Ning:

Ja den skulle kunna bli en fin bostad.

Enda nackdel tycker jag är den stora betongkakan i botten som barlast.

Då kommer man inte åt att kolla botten från insidan och måla vid behov.

Men den är ju kraftigt byggd så det är säkert ingen fara.

Brukar dock vara lite svårt med båtplats för så stora båtar.

 

Den försvann snabbt efter att jag lade in länken här...

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Den försvann snabbt efter att jag lade in länken här...

Den kanske dyker upp snart i en tråd nära dig. 😉

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Den försvann snabbt efter att jag lade in länken här...

Den här gillar jag. såldes snabbt i början av sommaren i England.

Lagom stor 13,8x4,7m.

 

136157__05c2ca20-474a-40b0-865e-0283a89fbfe4_large1024.jpg.ca62abbc8e1928e6c6d850257729bf9c.jpg

  • Ge karma 7

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Den här gillar jag. såldes snabbt i början av sommaren i England.

Lagom stor 13,8x4,7m.

 

136157__05c2ca20-474a-40b0-865e-0283a89fbfe4_large1024.jpg.ca62abbc8e1928e6c6d850257729bf9c.jpg

Bil däck e bra fendrar! Hört att "Noikan" e riktigt bra!😏

  • Haha 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2024-09-08 at 22:58, skrev rolba:

Den kanske dyker upp snart i en tråd nära dig. 😉

 

Någon ångrade sej...

 

https://www.blocket.se/annons/skane/bobat_husbat_projekt_fd_fiskebat_/1400870529

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbet och livet har varit lite i vägen för detta de senaste veckorna men jag har varit och tittat på en motorseglare som säljaren beslutat att dra tillbaka(dödsbo) pga ett skambud och plocka upp den och snygga upp den under vintern och chansa på att räntesänkningar och vårsuget gynnar prisbilden.

Jag har även hunnit kolla på ett par husvagnar var av den ena kan bli aktuell att köpa.

 

Jag har hittat dessa 3 alternativ där jag har kollat den första och tänker ta en titt på 2 och 3 senare när jag hinner, lite fakta om dessa:

 

Båt 1. Ca 10,5m x ca3,3m ca 4,5 ton bogpropeller elektrisk, penta ca 50 hk vagn
Dödsbo
Båt 2. Ca 10,8m x ca 3,3m ca 10 ton bogpropeller hydraulisk, Ford 90hk stöttor + trailer 
Ägare
Båt 3. Ca 11,5m x ca 3,45 ca 11.7 ton bogpropeller elektrisk, Ford 80hk stöttor räddningsflotte
Ägare

 

Nu till ett par frågor:

 

Ska man kunna flytta en båt på dess vagn, i mitt fall bör det bli ca 60km, frågan beror på att vad jag har sett så står båten på kölen och stöds av 4 stöttor?

 

Kan man segla en 2 mastare ensam eller är det för avancerat?

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
10 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jobbet och livet har varit lite i vägen för detta de senaste veckorna men jag har varit och tittat på en motorseglare som säljaren beslutat att dra tillbaka(dödsbo) pga ett skambud och plocka upp den och snygga upp den under vintern och chansa på att räntesänkningar och vårsuget gynnar prisbilden.

Jag har även hunnit kolla på ett par husvagnar var av den ena kan bli aktuell att köpa.

 

Jag har hittat dessa 3 alternativ där jag har kollat den första och tänker ta en titt på 2 och 3 senare när jag hinner, lite fakta om dessa:

 

Båt 1. Ca 10,5m x ca3,3m ca 4,5 ton bogpropeller elektrisk, penta ca 50 hk vagn
Dödsbo
Båt 2. Ca 10,8m x ca 3,3m ca 10 ton bogpropeller hydraulisk, Ford 90hk stöttor + trailer 
Ägare
Båt 3. Ca 11,5m x ca 3,45 ca 11.7 ton bogpropeller elektrisk, Ford 80hk stöttor räddningsflotte
Ägare

 

Nu till ett par frågor:

 

Ska man kunna flytta en båt på dess vagn, i mitt fall bör det bli ca 60km, frågan beror på att vad jag har sett så står båten på kölen och stöds av 4 stöttor?

 

Kan man segla en 2 mastare ensam eller är det för avancerat?

 

Problemet med gamla "båtvagnar" är oftast däcken med torrsprickor.

Ska man köpa en vagn så ska man se till att det är slanglösa hjul på den.

Då är det enklast att hitta däck om det blir skador på däck.

Många däckfirmor vill inte jobba med dom gamla "ringfälgarna" pga säkerhetsrisker.

Om du ska dra båten 60km så ska du satsa på en rejäl båtvagn.

 

Angående seglandet med 2 master så beror det nog mest på hur båten är utrustad.

Men flera ensamseglare har ju seglat långt själva med 2 mastade båtar.

  • Ge karma 1

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...