Jump to content
IGNORERAD

Köpa motorseglare


UglyFarang

Recommended Posts

UglyFarang

Det finns garanterat kompetens i detta ämnet här så vilken storlek behöver man för att kunna segla minst ner till medelhavet från Skåne?

Jag tänkte lägga om mina arbets och semestervanor från nästa år och tänker att försöka fynda en motorseglare och en husvagn i höst, så lite tankar och tips önskas.

Min tanke är en skuta på minst 10 meter och dryga 3m i bredd så att man kan vara 4-6 personer ombord under några veckor och att den då även borde tåla lite grov sjö.

Att segla till Thailand ingår inte i tankarna, om jag åker dit igen så blir det med flyg som tidigare.

  • Ge karma 4

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Att åka från Sverige genom Europas floder och kanaler, hela vägen till Medelhavet har jag funderat på. 

  • Ge karma 3

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Min tanke är kusten runt Europa och eventuellt ut till Azorerna och kanske en liten bit ner längs Afrikas västkust men framför allt runt i medelhavet.

  • Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
8 minuter sedan, skrev apknug:

Hur ser din budget ut? 

 

Trä, stål,  betong eller plast?

 

Plast gissar jag, för en båt som verkar vettig så 350-400 kan jag lägga.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

vilken storlek behöver man för att kunna segla minst ner till medelhavet från Skåne?

Nu finns det ju dom som seglat betydligt längre än så i båtar som inte större en en vanlig insjöeka så fråga kanske är lite felställd. 🙂

När du skiver motorseglare ser jag framför mig båtar som inte seglar så bra och som man hellre åker motor med än seglar med om man vill ta sig någon längre sträcka. Om jag skulle sega runt Europa genom engelska kanalen ner till medelhavet skulle jag föredra en bra segelbåt minst 35 fot. Självklart med en bra dieselmotor i så det går att puttra på i en 6-8 knop om det inte blåser. I riktigt skitväder skulle jag föredra en segelbåt mot en motorseglare om vi pratar storleksklassen ca 10 meter. Men jag kanske har lite fördomar om motorseglare.

  • Ge karma 5

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
1 minut sedan, skrev Mankan:

Nu finns det ju dom som seglat betydligt längre än så i båtar som inte större en en vanlig insjöeka så fråga kanske är lite felställd. 🙂

När du skiver motorseglare ser jag framför mig båtar som inte seglar så bra och som man hellre åker motor med än seglar med om man vill ta sig någon längre sträcka. Om jag skulle sega runt Europa genom engelska kanalen ner till medelhavet skulle jag föredra en bra segelbåt minst 35 fot. Självklart med en bra dieselmotor i så det går att puttra på i en 6-8 knop om det inte blåser. I riktigt skitväder skulle jag föredra en segelbåt mot en motorseglare om vi pratar storleksklassen ca 10 meter. Men jag kanske har lite fördomar om motorseglare.

 

Det jag menar med motorseglare är en båt som har skrovet från en segelbåt och en motorbåts överbyggnad, givetvis så ska det vara en inombords diesel.

Som du kanske läste så har storleken lite med att man ska kunna färdas någorlunda komfortabelt 4-6 personer under några veckor och att den ska tåla lite grov sjö.

  • Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Det jag menar med motorseglare är en båt som har skrovet från en segelbåt och en motorbåts överbyggnad, givetvis så ska det vara en inombords diesel.

Som du kanske läste så har storleken lite med att man ska kunna färdas någorlunda komfortabelt 4-6 personer under några veckor och att den ska tåla lite grov sjö.

Ja det begränsar nog en hel del och du får nog göra en hel del avkall på segelegenskaperna i den pris och storleksklassen du pratar om.

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
Inlagd (ändrad)
6 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja det begränsar nog en hel del och du får nog göra en hel del avkall på segelegenskaperna i den pris och storleksklassen du pratar om.

 

Vad bör jag lägga mej på istället?

 

Som jag skrev i första inlägget så önskas lite tankar och tips.

 

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
3 minuter sedan, skrev apknug:

Har du tänkt dig  långkölat? 

 

Vilken typ av rigg?

 

Som jag skrev i första inlägget så önskas lite tankar och tips, vad rekommenderar du?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle sikta på minst 35 fot, gärna 45 om du har behörighet att framföra en sådan.

Tänk Nordsjön och Biscayabukten innan ni kommer till Medelhavet 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
11 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Det jag menar med motorseglare är en båt som har skrovet från en segelbåt och en motorbåts överbyggnad, givetvis så ska det vara en inombords diesel.

Som du kanske läste så har storleken lite med att man ska kunna färdas någorlunda komfortabelt 4-6 personer under några veckor och att den ska tåla lite grov sjö.

Du får nog gå upp i storlek om ni ska vara 4-6 pers i veckor ombord.

Nauticat har byggt såna båtar du söker men dom är dyra.

Jag skulle sikta på omkring 12meter för att få en vettig båt med bra komfort.

Finnclipper 36 är en ganska rymlig båt som seglar hyffsat.

Motorseglare är ju rejäla kompromisser,,rymliga men seglar lite sämre.

Marknaden i Sverige är ganska liten för såna båtar och "märkesbåtar" är dyra.

  • Ge karma 6

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

A tjena @UglyFarang hur ser din plan ut? 

 

När ska du segla ner skutan och hur ser dina hamnplaner ut i Medelhavet? 

 

Var blir sommar respektive vinter hamn? 

Hur tänkte du nu? Han har ju ingen båt ännu!!!😲

  • Ge karma 1
  • Bullseye 1
  • Haha 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad bör jag lägga mej på istället?

 

Som jag skrev i första inlägget så önskas lite tankar och tips.

 

Om man tittar på en båt i 500 tkr klassen så tycker jag att man får en så mycket mer sjödugligare, snabbare, modernare båt om man kan nöja sig med än lite mer flushdäckad båt. Det går ju att fixa rätt bra sprayhoods/kapell med kanske en fast vinruta om man vill. Men det är mina preferenser och det är förmodligen inte vad du söker. 

 

Sorry men en långkölat ketch rigg hör till det förgångna i min värld om man inte av nostalgiska skäl vill ha en sådan. 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
11 timmar sedan, skrev apknug:

Har du någon erfarenhet eller är du "nybörjare"?

 

Jag skulle köra på långkölat och ketch rigg. 

 

Men du skriver att även husvagn är ett alternativ, det är betydligt enklare och blir billigare, särskilt underhålll och reparationer.

 

När jag var "liten" så seglade jag optimist som många andra ungar gjorde på den tiden och senare har jag seglat en del 606:a med några kompisar.

Kan du vara snäll och förklara fördelen med långkölat resp ketch rigg?

Jag skrev: " tänker att försöka fynda en motorseglare och en husvagn i höst" husvagnen har sitt användningsområde och båten ett annat.

  • Ge karma 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
4 timmar sedan, skrev apknug:

A tjena @UglyFarang hur ser din plan ut? 

 

När ska du segla ner skutan och hur ser dina hamnplaner ut i Medelhavet? 

 

Var blir sommar respektive vinter hamn? 

 

Intressanta frågor, svaren kommer med tiden, båten först och att lära sej att hantera den.

Sommar hamn på Skånes västkust, vinterhamn i ett utrymme på gården.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
2 timmar sedan, skrev Mankan:

Om man tittar på en båt i 500 tkr klassen så tycker jag att man får en så mycket mer sjödugligare, snabbare, modernare båt om man kan nöja sig med än lite mer flushdäckad båt. Det går ju att fixa rätt bra sprayhoods/kapell med kanske en fast vinruta om man vill. Men det är mina preferenser och det är förmodligen inte vad du söker. 

 

Sorry men en långkölat ketch rigg hör till det förgångna i min värld om man inte av nostalgiska skäl vill ha en sådan. 

 

500 är ok om det behövs, de motorseglare jag har gått i hamnarna och tittat på hade doghouse och sprayhood med bra utrymme under och det är något sådant jag har i tankarna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

500 är ok om det behövs, de motorseglare jag har gått i hamnarna och tittat på hade doghouse och sprayhood med bra utrymme under och det är något sådant jag har i tankarna.

Om jag skulle köpa en båt så skulle jag kontakta en båtförsäljare som både säljer och instruerar om vad som gäller och på vilka vatten osv. Vilken båt som passar var och vilken säkerhets nivå man bör ha. På Nordsjön är det ganska klart att en trä eka inte klarar sig länge! Utbildning och utrustning är nog A och O när det gäller sjön.

  • Ge karma 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
22 minuter sedan, skrev audirs2:

Om jag skulle köpa en båt så skulle jag kontakta en båtförsäljare som både säljer och instruerar om vad som gäller och på vilka vatten osv. Vilken båt som passar var och vilken säkerhets nivå man bör ha. På Nordsjön är det ganska klart att en trä eka inte klarar sig länge! Utbildning och utrustning är nog A och O när det gäller sjön.

 

Jag har en del kompisar som har sjö och navigeringsvana och några som har seglat en del så om vi tränar en del så kommer det säkert att funka, man börjar med några mindre svängar på sundet och utökar sedan till lite svängar runt Danmark och vidare ner till Tyskland.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
12 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Du får nog gå upp i storlek om ni ska vara 4-6 pers i veckor ombord.

Nauticat har byggt såna båtar du söker men dom är dyra.

Jag skulle sikta på omkring 12meter för att få en vettig båt med bra komfort.

Finnclipper 36 är en ganska rymlig båt som seglar hyffsat.

Motorseglare är ju rejäla kompromisser,,rymliga men seglar lite sämre.

Marknaden i Sverige är ganska liten för såna båtar och "märkesbåtar" är dyra.

 

Vad kan en båt på 12 m hamna på?

Är det lönt att gå upp till 15m?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Motorseglare Blocket

 

Här är en för närmare 500K, ser ut att va en bra båt men saknar en hel del. Det är vad man får för en halv mille. Möjligen bättre att satsa på en ren segelbåt som är utrustad för långsegling.

Man kan köpa en segelbåt i medelhavet eller på Kanarieöarna, Kanske större chans att hitta en långseglare.

  • Ge karma 4

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Seaserpent

Bruce Roberts är ofta byggda / utrustade för långfärd. 12-15 meter är nog det minsta du behöver. 

  • Ge karma 1

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad kan en båt på 12 m hamna på?

Är det lönt att gå upp till 15m?

Svårt att svara på .men räkna med 300K och uppåt nu på hösten.

Finns en Obay37 till salu på blocket nu för 199K som kanske skulle passa för dig.

Den har gott om kojer och 2 toaletter mm.mm. Behöver en del jobb med riggen.

Den har inte långköl vilket är bra för dom som har det är tröga att slå med och vända med.

 

Sen om man vill ha 1 eller 2 master är nog en smaksak. Ketchrigg ger oftast lite lägre masthöjd.men mer skot/fall mm.

Att gå upp från 12 till 15m ger en betydligt rymligare båt men ju större båt desto större kostnader och besvärligare

att hantera om man ska ta upp och vinterförvara på land.

Jag hade en origgad motorseglare en tid som var 12.1mx3.2m och den vägde 13ton.

  • Ge karma 6

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Svårt att svara på .men räkna med 300K och uppåt nu på hösten.

Finns en Obay37 till salu på blocket nu för 199K som kanske skulle passa för dig.

Den har gott om kojer och 2 toaletter mm.mm. Behöver en del jobb med riggen.

Den har inte långköl vilket är bra för dom som har det är tröga att slå med och vända med.

 

Sen om man vill ha 1 eller 2 master är nog en smaksak. Ketchrigg ger oftast lite lägre masthöjd.men mer skot/fall mm.

Att gå upp från 12 till 15m ger en betydligt rymligare båt men ju större båt desto större kostnader och besvärligare

att hantera om man ska ta upp och vinterförvara på land.

Jag hade en origgad motorseglare en tid som var 12.1mx3.2m och den vägde 13ton.

På tal om kostnader så finns det ett gammalt talesätt.

"Båtmänniskor har ofta ett snäpp större/dyrare båt än vad de egentligen har råd med."

😉

  • Ge karma 1
  • Haha 5
Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
11 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Svårt att svara på .men räkna med 300K och uppåt nu på hösten.

Finns en Obay37 till salu på blocket nu för 199K som kanske skulle passa för dig.

Den har gott om kojer och 2 toaletter mm.mm. Behöver en del jobb med riggen.

Den har inte långköl vilket är bra för dom som har det är tröga att slå med och vända med.

 

Sen om man vill ha 1 eller 2 master är nog en smaksak. Ketchrigg ger oftast lite lägre masthöjd.men mer skot/fall mm.

Att gå upp från 12 till 15m ger en betydligt rymligare båt men ju större båt desto större kostnader och besvärligare

att hantera om man ska ta upp och vinterförvara på land.

Jag hade en origgad motorseglare en tid som var 12.1mx3.2m och den vägde 13ton.

 

Jag sökte på blocket efter Obay37 men ingen träff.

Ungefär vilken bredd bör en 12-15 meter ligga på?

Jag kom på att jag kanske ska köpa en båtplats omgående....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

För att få korrekt vikt på en båt, är deplacement den totala vikten eller tillkommer kölen?

Jag borde enligt bonnen kunna dra minst 15-20 ton med racer traktorn.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...