janne_h Inlagd Augusti 14 Dela Inlagd Augusti 14 Var på Thailands sida för visum. För att förnya mitt visum som går ut 21a augusti. Verkar som det nu bara går att söka single entry på non-immigrant-o visumet? Är det någon som har info om detta? Eller om det är något fel på deras sida kanske? Blir ju lite jobbigt med single entry. Även om jag inte stannar mer än 90 dagar åt gången. Så måste jag ju söka nytt visum inför varje återresa. O-A visum har ju multiple. Men har alltid varit krångligare att söka. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd Augusti 14 Dela Inlagd Augusti 14 du soker Reentry efterat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 15 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 15 4 timmar sedan, skrev thaiola: du soker Reentry efterat Men är inte då visumet på bara 3 månader istället för 1 år? Vitsen med multiple är ju att den har obegränsade inresor under 1 år. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Augusti 15 Dela Inlagd Augusti 15 21 minuter sedan, skrev janne_h: Men är inte då visumet på bara 3 månader istället för 1 år? Vitsen med multiple är ju att den har obegränsade inresor under 1 år. Söker du extension får du ett år och multiple reentry så kan du resa ut och in hur som helst. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Augusti 15 Dela Inlagd Augusti 15 Som svar på frågan, så har jag för mig att de tog bort multi entry, 1-års O visum för ett tag sen. Anledning? Fan vet varför... 😡 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Augusti 15 Dela Inlagd Augusti 15 (ändrad) 7 timmar sedan, skrev janne_h: Var på Thailands sida för visum. För att förnya mitt visum som går ut 21a augusti. Verkar som det nu bara går att söka single entry på non-immigrant-o visumet? Är det någon som har info om detta? Eller om det är något fel på deras sida kanske? Blir ju lite jobbigt med single entry. Även om jag inte stannar mer än 90 dagar åt gången. Så måste jag ju söka nytt visum inför varje återresa. O-A visum har ju multiple. Men har alltid varit krångligare att söka. Om jag fattar frågan rätt vill du skaffa ett helt nytt visum. Om du får ett Non-O visum ger det dig uppehållsrätt i Thailand i 90 dagar. Efter det kan du begära s.k. Extension i ett år och i samband med det kan du köpa till Multiple Exit/Reentry. Å andra sidan, om det så att du högst vill stanna 90 dagar åt gången kan du åka in i Thailand visumfritt, då får du 60 dagar som du lätt kan förlänga på plats med 30 dagar. Inget visum alls med andra ord men däremot ett pussel med biljetter eftersom du måste kunna visa utresebiljett inom 60 dagar när du åker ner. Ändrades Augusti 15 av lasseiudon Gjort ett tillägg. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 15 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 15 49 minuter sedan, skrev lasseiudon: Om jag fattar frågan rätt vill du skaffa ett helt nytt visum. Om du får ett Non-O visum ger det dig uppehållsrätt i Thailand i 90 dagar. Efter det kan du begära s.k. Extension i ett år och i samband med det kan du köpa till Multiple Exit/Reentry. Å andra sidan, om det så att du högst vill stanna 90 dagar åt gången kan du åka in i Thailand visumfritt, då får du 60 dagar som du lätt kan förlänga på plats med 30 dagar. Inget visum alls med andra ord men däremot ett pussel med biljetter eftersom du måste kunna visa utresebiljett inom 60 dagar när du åker ner. Jo jag vet att turistvisa skulle kunna funka. Men isåfall är ju ett Non-im single entry bättre. Har tydligen kommit ett nytt visum som heter DTV (Destination Thailand Visa), som jag ska undersöka. Det löper tydligen på 5 år och kostar 10 000 baht. varav man får 180 dagar på varje inresa. På ett non-im har jag ju körkort ägande bil bank samt gul bok. Man vill ju även inte i den bemärkelsen nedgradera sig i visum. Då det den dagen jag till exempel ska förlänga mitt körkort, får problem bara för att jag har fel visum. Ska ringa ambassaden i eftermiddag. Och forska vidare om DTV. Då jag har företag och därmed löpande lön från sverige. Vilket utifrån det jag läst kan kvalificera mig för DTV visum. 1 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Augusti 15 Dela Inlagd Augusti 15 27 minuter sedan, skrev janne_h: Jo jag vet att turistvisa skulle kunna funka. Men isåfall är ju ett Non-im single entry bättre. Har tydligen kommit ett nytt visum som heter DTV (Destination Thailand Visa), som jag ska undersöka. Det löper tydligen på 5 år och kostar 10 000 baht. varav man får 180 dagar på varje inresa. På ett non-im har jag ju körkort ägande bil bank samt gul bok. Man vill ju även inte i den bemärkelsen nedgradera sig i visum. Då det den dagen jag till exempel ska förlänga mitt körkort, får problem bara för att jag har fel visum. Ska ringa ambassaden i eftermiddag. Och forska vidare om DTV. Då jag har företag och därmed löpande lön från sverige. Vilket utifrån det jag läst kan kvalificera mig för DTV visum. Är du en Digital Nomad och lagar läckor virtuellt? /Enis 1 1 1 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 15 Dela Inlagd Augusti 15 13 timmar sedan, skrev janne_h: Var på Thailands sida för visum. För att förnya mitt visum som går ut 21a augusti. Verkar som det nu bara går att söka single entry på non-immigrant-o visumet? Är det någon som har info om detta? Eller om det är något fel på deras sida kanske? Blir ju lite jobbigt med single entry. Även om jag inte stannar mer än 90 dagar åt gången. Så måste jag ju söka nytt visum inför varje återresa. O-A visum har ju multiple. Men har alltid varit krångligare att söka. Ja tyvärr tog de bort det av någon anledning förra året, iaf vid digital ansökan. Det gick att få analogt i bla konsulatet i Savannakhet ett tag, men tror det är borta där nu också. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 15 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 15 Har kollat nu med ambassaden. Precis som vissa skrivit så har Non-Immigrant multiple O utgått. Har lämnat in ansökan om DTV visum . Vilket inte verkar vara något större problem för mig. Dock fick jag ett mail med begäran om komplettering av dokument. Kopia statement från banken på mina 3 sista löneutbetalningar. Knappast något problem. Det som dock gjorde att jag höjde på ögonbrynen. "Please upload a portfolio showcasing customer contact." Om jag nu ska börja dela med mig av företagets kunder till ambassaden så bryter ju jag mot GDPR så det heter duga. Har skrivit till ambassaden och begärt ett klarläggande i frågan?? Då utlämnande av företagets kunder till 3e part är totalt uteslutet. DTV (destination Thailand visa) för den som inte vet vad det är. Är ett nytt visum från 15e juli i år. För personer som har verksamhet och lön från sitt hemland (ej pensionärer). Kan till exempel vara youtubers eller distansarbetare av olika slag, som kan utföra sitt arbete på distans. Och inte utför arbete åt något Thailändskt företag. Visumet löper på 5 år. Och är multiple med 180 dagar per inresetillfälle och kostar 3500 kronor eller 10 000 baht. som kan förlängas 1 gång per inresetillfälle med ytterligare 180 dagar för 1900 baht. Under dessa 5 år har man unlimited inresor i Thailand. En annan fördel med DTV är att det ej är kopplat till om man är gift med thai eller ej. Samt personen kan då ta med både icke Thai fru samt barn under 20 år. Tror att Thailand äntligen insett att man måste ge fördelaktiga visum jämfört med andra turistländer som till exempel fillipinerna, för att få dit utlänningar med pengar. Som spenderar. 8 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Augusti 16 Dela Inlagd Augusti 16 16 timmar sedan, skrev janne_h: Har kollat nu med ambassaden. Precis som vissa skrivit så har Non-Immigrant multiple O utgått. Har lämnat in ansökan om DTV visum . Vilket inte verkar vara något större problem för mig. Dock fick jag ett mail med begäran om komplettering av dokument. Kopia statement från banken på mina 3 sista löneutbetalningar. Knappast något problem. Det som dock gjorde att jag höjde på ögonbrynen. "Please upload a portfolio showcasing customer contact." Om jag nu ska börja dela med mig av företagets kunder till ambassaden så bryter ju jag mot GDPR så det heter duga. Har skrivit till ambassaden och begärt ett klarläggande i frågan?? Då utlämnande av företagets kunder till 3e part är totalt uteslutet. DTV (destination Thailand visa) för den som inte vet vad det är. Är ett nytt visum från 15e juli i år. För personer som har verksamhet och lön från sitt hemland (ej pensionärer). Kan till exempel vara youtubers eller distansarbetare av olika slag, som kan utföra sitt arbete på distans. Och inte utför arbete åt något Thailändskt företag. Visumet löper på 5 år. Och är multiple med 180 dagar per inresetillfälle och kostar 3500 kronor eller 10 000 baht. som kan förlängas 1 gång per inresetillfälle med ytterligare 180 dagar för 1900 baht. Under dessa 5 år har man unlimited inresor i Thailand. En annan fördel med DTV är att det ej är kopplat till om man är gift med thai eller ej. Samt personen kan då ta med både icke Thai fru samt barn under 20 år. Tror att Thailand äntligen insett att man måste ge fördelaktiga visum jämfört med andra turistländer som till exempel fillipinerna, för att få dit utlänningar med pengar. Som spenderar. Det du skall skicka in är en lista på dina egna kunder! Jag tycker att det verkar tveksamt i ditt fall om du har en svensk arbetsgivare som låter dig jobba utomlands. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Augusti 16 Dela Inlagd Augusti 16 1 timme sedan, skrev lasseiudon: Det du skall skicka in är en lista på dina egna kunder! Jag tycker att det verkar tveksamt i ditt fall om du har en svensk arbetsgivare som låter dig jobba utomlands. Kanske han är arbetsgivare och har egna kunder som han sköter digitalt från Thailand. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 16 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 16 1 timme sedan, skrev lasseiudon: Det du skall skicka in är en lista på dina egna kunder! Jag tycker att det verkar tveksamt i ditt fall om du har en svensk arbetsgivare som låter dig jobba utomlands. Nu äger ju jag företaget. Så detta är ju upp till mig. Jag skickar dock inte in lista på mina kunder till Ambassaden. Det är både oetiskt samt olagligt genom gdpr. Kommer inte att ske. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 16 Dela Inlagd Augusti 16 2 timmar sedan, skrev lasseiudon: Det du skall skicka in är en lista på dina egna kunder! Jag tycker att det verkar tveksamt i ditt fall om du har en svensk arbetsgivare som låter dig jobba utomlands. Jag har jobbat från Thailand. Det är inga problem med de internetuppkopplingar som finns idag. Verktygen för samarbete över nätet har mognat och jag ser inte någon försämring om jag sitter i Thailand. Jag har haft några korta avbrott i kontakten när jag sitter hemma i Sverige och är uppkopplad mot andra. I Thailand har jag haft "ett avbrott". Både i Sverige och Thailand är det att ha ett extra alternativ till uppkoppling. Har aldrig varit med om att båda inte fungerar. Den största tiden sitter man dock inte och snackar med andra. Den största tiden går faktiskt åt för att jobba. Då är vi många som bara behöver en dator med tillbehör. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Augusti 16 Dela Inlagd Augusti 16 4 timmar sedan, skrev Wangthong: Jag har jobbat från Thailand. Det är inga problem med de internetuppkopplingar som finns idag. Verktygen för samarbete över nätet har mognat och jag ser inte någon försämring om jag sitter i Thailand. Jag har haft några korta avbrott i kontakten när jag sitter hemma i Sverige och är uppkopplad mot andra. I Thailand har jag haft "ett avbrott". Både i Sverige och Thailand är det att ha ett extra alternativ till uppkoppling. Har aldrig varit med om att båda inte fungerar. Den största tiden sitter man dock inte och snackar med andra. Den största tiden går faktiskt åt för att jobba. Då är vi många som bara behöver en dator med tillbehör. Är nog minst 20 år sedan sedan jag jobbade från Thailand för första gången, inga problem då inga problem nu. /Enis 2 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godbit Inlagd Augusti 16 Dela Inlagd Augusti 16 Hej Någon som kan tipsa om firma som kan hjälpa till med visum för thai tjej för besök i Sverige.Har lite komplicerad situation bostad Sverige men jobb annat land etc.. Ägare till den som fanns gick ju bort... Med vänlig hälsning, Jan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Augusti 16 Dela Inlagd Augusti 16 36 minuter sedan, skrev godbit: Hej Någon som kan tipsa om firma som kan hjälpa till med visum för thai tjej för besök i Sverige.Har lite komplicerad situation bostad Sverige men jobb annat land etc.. Ägare till den som fanns gick ju bort... Med vänlig hälsning, Jan Visa 4 Sweden på Facebook lovordar många /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd Augusti 17 Dela Inlagd Augusti 17 22 timmar sedan, skrev janne_h: Nu äger ju jag företaget. Så detta är ju upp till mig. Jag skickar dock inte in lista på mina kunder till Ambassaden. Det är både oetiskt samt olagligt genom gdpr. Kommer inte att ske. Med andra ord så har du själv inga egna kunder, som du själv skall fakturera, och därför kan du inte få ett DTV-visum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd Augusti 17 Dela Inlagd Augusti 17 2 minuter sedan, skrev lasseiudon: Med andra ord så har du själv inga egna kunder, som du själv skall fakturera, och därför kan du inte få ett DTV-visum. ?? 🤨🤨🤨Hur tänkte du nu?? 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 17 Dela Inlagd Augusti 17 (ändrad) 17 timmar sedan, skrev Enis: Är nog minst 20 år sedan sedan jag jobbade från Thailand för första gången, inga problem då inga problem nu. /Enis Vi möte Lassie! Första gången var 1990 (kan ha varit 1989) för mig. Chefen gav mig tillstånd att sitta i Thailand i 2 månader och arbeta. Jag hade med mig en 3-4 kg referensmaterial och en Toshiba bärbar med amber skärm. Inget internet fanns hos oss. Satt ute på verandan till frugans systers hus. Trähus på höga stolpar. Där fläktade vinden bäst. På den tiden köpte man program i Thailand, det fanns allt att köpa. Man bestämde vilka program man skulle ha sedan kopierade affären över programmen på flexskivor. Autocad var väl på drygt 20 flexskivor på den tiden. Man betalade sedan priset för de tomma flexskivorna. Mycket av arbetstiden gick då åt för att prova alla möjliga nya dataprogram. Nu är det bättre, både AC och sköna kontorsstolar samt bra internet. Ska dra mig tillbaka till trådens ämne. Förut hade man inget arbetstillstånd. Nu är jag pensionär och har fortfarande inget arbetstillstånd när jag sitter och jobbar i Thailand. Att någon ska ta mig för att jag sitter och jobbar med min labbtop finns inte på kartan. Jag tar heller inga jobb från någon thailändare. Har non-immigrant-o visum med extension. Naturligtvis vore det bästa DTV tror säkert att det går att få som pensionär. Jag är pensionär sedan en del år men jobbar fortfarande en del. Problemet är att styrka mitt jobb på det sätt som ambassaden vill. Nu ämnar jag jobbet och tar betalt när det är klart. Kan ta allt från någon månad till drygt ett år. Sedan gör jag en del jobb när jag känner för det hemma i Sverige. Ändrades Augusti 17 av Wangthong 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 18 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 18 (ändrad) On 2024-08-17 at 12:24, skrev lasseiudon: Med andra ord så har du själv inga egna kunder, som du själv skall fakturera, och därför kan du inte få ett DTV-visum. Vet inte hur du tänkte nu? Jag äger ju företaget, och fakturerar kunderna.Vilket är en del av mitt jobb som jag sköter på distans. Enligt din princip som du framför, så betyder det att alla som äger ett AB, ltd,corporation etc (AKTIEBOLAG) skulle diskvalificeras för DTV.... Är det bara personer med enskilda firmor som kan få DTV menar du? Var står det någonstans? Det handlar ju naturligtvis om att man säkerställer att man har ett fast jobb som inbringar inkomster från hemlandet. Varav man inte drar in degen genom att jobba i Thailand åt ett Thailändskt företag. Utan löpande spenderar pengar i Thailand intjänat i ett annat land. Man behöver således styrka att man har ett jobb som man kan sköta på distans. Så att inkomsterna inte slutar att komma när man är i Thailand. Sen exakt hur jobbet är utformat i detaljer är nog Thailand knappast intresserad av. Ändrades Augusti 18 av janne_h 3 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 18 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 18 Detta är vad ministry of foreign affairs Thailand skriver om DTV. Och vilka krav det är. https://www.thaievisa.go.th/visa/dtv-visa 1 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godbit Inlagd Augusti 20 Dela Inlagd Augusti 20 On 2024-08-16 at 20:41, skrev Enis: Visa 4 Sweden på Facebook lovordar många /Enis Tack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 20 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 20 Kan meddela då att mitt DTV visum nu är godkänt. Och gäller till 2029 Multiple entry med 180 dagar varje inresa. 8 1 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 20 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 20 (ändrad) Skickade in och visade dom kanaler vi får kunder på som google websida mail telefonummer etc. Företagets registreringsbevis Bankstatement sparkonto. Bankstatement löner 6 månader bakåt. Ändrades Augusti 20 av janne_h 2 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu