Detta inlägg gillas... lasseiudon Inlagd Augusti 7 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Augusti 7 (ändrad) 29 juni fick jag ett litet fjuttigt skrapsår längst ner på smalbenet, det blödde knappt och eftersom jag var ute och reste dröjde det kanske 10 timmar innan jag var hemma och kunde rengöra det lilla såret och sätta på ett plåster. Det tog inte många dagar innan jag fattade att det blivit infekterat och 2 juli uppsökte jag sjukhus. Dom tog mig som Out-patient, först 3 dagar med antibiotika intravenöst och sedan i tablettform ända fram till 27 juli samt daglig såromläggning. Under den tiden ville ett tidigare helt läkt sår vara med så helt plötsligt hade jag två öppna sår på benet. Högerben och högerfot har varit väldigt ömma hela tiden men i förra veckan tyckte jag att det började kännas som att allt var över men det var det inte! Lördag och söndag jobbade jag ute med högtryckstvätten för att spola bort alger från cementen, jag jobbade inte mycket, kanske 3 timmar varje dag, jag är trots allt 78 år och det är jobbigt att stå för länge. Kan tillägga att jag jobbade barbent i foppatofflor. Måndag morgon kunde jag knappt ta mig ur sängen, kroppen kändes helt förstörd och ont som fan nu i vänster fot där jag noterade ett helt minimalt sår längst ner på smalbenet. Jag lyckades koka kaffe på morgonen men sedan låg jag mest ner och kved på en säng hela dagen. På eftermiddagen kunde jag inte gå överhuvudtaget utan fick sitta på sängkanten och pissa rakt ut på golvet. Sen kom lyckligtvis frugan hem och ringe ambulans och nu blev det istället 3 dagar på intensivvårdsavdelning. Jag led av olika typer av överansträngning samt blodförgiftning i vänster ben. Mera dropp med antibiotika. Fy fan vilken pärs, nu kan jag gå men i bästa fall linkar jag mig fram i säkert en vecka till. Och kostar pengar gör det, första vändan som Out-patient blev nästan 30.000 och 2,5 dag på IVA 79.000. Känner mig lite osäker på om Coris kommer ta det senare besöket, man får se. Sensmoral: Ha alltid sårrengöringsgrejor nära till hands, viktigt är "Betadine", den lilla gula flaskan med antibiotika. Även det minsta lilla såret kan behöva rengöring. Sedan var det kanske korkat att spola alger och annan skit med bara ben i foppatofflor, jag har ju trots allt stövlar. Ändrades Augusti 7 av lasseiudon Rättat stavfel. 29 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
65Selander Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 46 minuter sedan, skrev lasseiudon: 29 juni fick jag ett litet fjuttigt skrapsår längst ner på smalbenet, det blödde knappt och eftersom jag var ute och reste dröjde det kanske 10 timmar innan jag var hemma och kunde rengöra det lilla såret och sätta på ett plåster. Det tog inte många dagar innan jag fattade att det blivit infekterat och 2 juli uppsökte jag sjukhus. Dom tog mig som Out-patient, först 3 dagar med antibiotika intravenöst och sedan i tablettform ända fram till 27 juli samt daglig såromläggning. Under den tiden ville ett tidigare helt läkt sår vara med så helt plötsligt hade jag två öppna sår på benet. Högerben och högerfot har varit väldigt ömma hela tiden men i förra veckan tyckte jag att det började kännas som att allt var över men det var det inte! Lördag och söndag jobbade jag ute med högtryckstvätten för att spola bort alger från cementen, jag jobbade inte mycket, kanske 3 timmar varje dag, jag är trots allt 78 år och det är jobbigt att stå för länge. Kan tillägga att jag jobbade barbent i foppatofflor. Måndag morgon kunde jag knappt ta mig ur sängen, kroppen kändes helt förstörd och ont som fan nu i vänster fot där jag noterade ett helt minimalt sår längst ner på smalbenet. Jag lyckades koka kaffe på morgonen men sedan låg jag mest ner och kved på en säng hela dagen. På eftermiddagen kunde jag inte gå överhuvudtaget utan fick sitta på sängkanten och pissa rakt ut på golvet. Sen kom lyckligtvis frugan hem och ringe ambulans och nu blev det istället 3 dagar på intensivvårdsavdelning. Jag led av olika typer av överansträngning samt blodförgiftning i vänster ben. Mera dropp med antibiotika. Fy fan vilken pärs, nu kan jag gå men i bästa fall linkar jag mig fram i säkert en vecka till. Och kostar pengar gör det, första vändan som Out-patient blev nästan 30.000 och 2,5 dag på IVA 79.000. Känner mig lite osäker på om Coris kommer ta det senare besöket, man får se. Sensmoral: Ha alltid sårrengöringsgrejor nära till hands, viktigt är "Betadine", den lilla gula flaskan med antibiotika. Även det minsta lilla såret kan behöva rengöring. Sedan var det kanske korkat att spola alger och annan skit med bara ben i foppatofflor, jag har ju trots allt stövlar. fy fan men jag måste säga att du hade tur i oturen för Blodförgiftning kan gå jävligt snabbt tills man går av daga. Kämpa på. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 (ändrad) Betadine är riktigt bra, men det är Jod, inte antibiotika. Krya på dej! EDIT: Googlade och det är Jod. Finns tydligen som spray också. MVH Ändrades Augusti 7 av Tommy 6 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 1 timme sedan, skrev lasseiudon: 29 juni fick jag ett litet fjuttigt skrapsår längst ner på smalbenet, det blödde knappt och eftersom jag var ute och reste dröjde det kanske 10 timmar innan jag var hemma och kunde rengöra det lilla såret och sätta på ett plåster. Det tog inte många dagar innan jag fattade att det blivit infekterat och 2 juli uppsökte jag sjukhus. Dom tog mig som Out-patient, först 3 dagar med antibiotika intravenöst och sedan i tablettform ända fram till 27 juli samt daglig såromläggning. Under den tiden ville ett tidigare helt läkt sår vara med så helt plötsligt hade jag två öppna sår på benet. Högerben och högerfot har varit väldigt ömma hela tiden men i förra veckan tyckte jag att det började kännas som att allt var över men det var det inte! Lördag och söndag jobbade jag ute med högtryckstvätten för att spola bort alger från cementen, jag jobbade inte mycket, kanske 3 timmar varje dag, jag är trots allt 78 år och det är jobbigt att stå för länge. Kan tillägga att jag jobbade barbent i foppatofflor. Måndag morgon kunde jag knappt ta mig ur sängen, kroppen kändes helt förstörd och ont som fan nu i vänster fot där jag noterade ett helt minimalt sår längst ner på smalbenet. Jag lyckades koka kaffe på morgonen men sedan låg jag mest ner och kved på en säng hela dagen. På eftermiddagen kunde jag inte gå överhuvudtaget utan fick sitta på sängkanten och pissa rakt ut på golvet. Sen kom lyckligtvis frugan hem och ringe ambulans och nu blev det istället 3 dagar på intensivvårdsavdelning. Jag led av olika typer av överansträngning samt blodförgiftning i vänster ben. Mera dropp med antibiotika. Fy fan vilken pärs, nu kan jag gå men i bästa fall linkar jag mig fram i säkert en vecka till. Och kostar pengar gör det, första vändan som Out-patient blev nästan 30.000 och 2,5 dag på IVA 79.000. Känner mig lite osäker på om Coris kommer ta det senare besöket, man får se. Sensmoral: Ha alltid sårrengöringsgrejor nära till hands, viktigt är "Betadine", den lilla gula flaskan med antibiotika. Även det minsta lilla såret kan behöva rengöring. Sedan var det kanske korkat att spola alger och annan skit med bara ben i foppatofflor, jag har ju trots allt stövlar. Vilken pärs! Bra att du talar om vad som kan ske. Vi behöver nog en påminnelse lite till mans att man är inte odödlig längre. Annat var det 50-60 år sedan. Ska följa ditt råd och köpa Betadine. Brukar själv ha problem med små sår från myggbett, i Thailand kliar de så in i helskotta. Brukar ha små sår på smalbenen som blir värre och värre. Kanske det är bra att rengöra dessa med jod också. Frugan fick blodförgiftning hemma i Sverige och det gick på en 3-4 timmar från det att hon kände att det var dåligt till dess att ambulansen fick hämta henne. Det var ett operationssår som stod för den resan. För henne blev det bra ganska snabbt några dagar hemma efter en natt och en dag på sjukhus. Om jag minns rätt. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 och gärna en stelkrampsspruta. Jorden där är betydligt mer "aktiv" än här. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 Denna är grymt bra när man fått sår som infekteras 8 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd Augusti 7 Dela Inlagd Augusti 7 Den här finns Alltid med när jag reser, suverän när det ev. dyker upp ett litet sår som kan utvecklas fort till något väldigt otrevligt. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd Augusti 8 Dela Inlagd Augusti 8 (ändrad) 5 timmar sedan, skrev kolla min fot: Den här finns Alltid med när jag reser, suverän när det ev. dyker upp ett litet sår som kan utvecklas fort till något väldigt otrevligt. Det är ju stark kortisonsalva mot psoriasis som blev avregistrerad 2022-01-26 https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19690829000015 Ändrades Augusti 8 av uptoyou Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolla min fot Inlagd Augusti 8 Dela Inlagd Augusti 8 15 minuter sedan, skrev uptoyou: Det är ju stark kortisonsalva mot psoriasis som blev avregistrerad 2022-01-26 https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19690829000015 Betnovat med Chinoform (dvs med antibiotika) är avregistrerad, ja. Det finns en utan Chinorm tillgänglig: https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19650520000059 Den används även till annat än psoriasis, tex att motverka inflammation... "Betnovat är ett starkt verkande kortisonpreparat (grupp III) som motverkar inflammation och har en klådstillande effekt." 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu