Jump to content
IGNORERAD

Hur beskattas ISK/Kapitalförsäkring för utskriven i Sverige?


Jordbromannen

Recommended Posts

Jordbromannen

Hur beskattas ISK/kapitalförsäkring när man är utskriven ur Sverige begränsat skattskyldig och bosatt i Thailand?

- behöver man deklarera kapital både i Sverige o Thailand? Jag är idag inte utskriven och har enbart fonder i Sverige på ett ISK och får inga utdelningar, men sätter in pengar varje månad till fonderna som också över tid går upp.
 

Får man Thailand som skattehemvist om man är utskriven ur Sverige och flyttar till Thailand?

 

Finns det någon som är utskriven, bor i Thailand och har ISK eller kapitalförsäkring? Hur beskattas ni?
 

Jag har försökt fråga Skatteverket men fått olika besked. En person sade att man enbart beskattas när pengar plockas ut från ISK-kontot med 15% kupongskatt. En annan person sade att Thailand inte har motsvarande ISK och då kommer kapitalvinsten istället beskattas enl thailändska skatteregler. Han sade också att man då måste deklarera i Thailand. Om man har skattehemvist i Thailand bestämmer Thailand hur skatten ska betalas, fick jag till besked.

 

Bör man öppna Kapitalförsäkring innan man skriver ut sig och flyttar till Thailand? Kapitalförsäkring är en försäkring och där verkar schablonbeskattningen fungera även om man är utflyttad till Thailand? Men kommer man även få betala någon Thailändsk skatt när man börjar plocka ut pengar och får betala dubbel skatt så är det ju ingen bra idé.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

hakancnx

Tror inte du kan behålla en ISK när du är utskriven. En KF fungerar. Vilket jag har. 

 

Hittills inga skatteproblem. Thailand bryr sig inte om utländska försäkringar.... ännu.!

  • Ge karma 3

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
1 timme sedan, skrev hakancnx:

Tror inte du kan behålla en ISK när du är utskriven. En KF fungerar. Vilket jag har. 

 

Hittills inga skatteproblem. Thailand bryr sig inte om utländska försäkringar.... ännu.!

Ok. Så din kapitalförsäkring drar schablonbeskattningen och ingen skatt dras i Thailand (ännu). Så då blir det väldigt liknande ISK ändå. Tack för att du svarade😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ställt frågan till Nordnet och svaret var som @hakancnx skriver. ISK kan du inte ha som utskriven men KF går bra. Skillnaden är väl egentligen bara att du inte äger dina aktier i en KF så det blir inga gratisluncher vid stämmorna.

  • Ge karma 3

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2024-07-19 at 06:51, skrev Jordbromannen:

Hur beskattas ISK/kapitalförsäkring när man är utskriven ur Sverige begränsat skattskyldig och bosatt i Thailand?

- behöver man deklarera kapital både i Sverige o Thailand? Jag är idag inte utskriven och har enbart fonder i Sverige på ett ISK och får inga utdelningar, men sätter in pengar varje månad till fonderna som också över tid går upp.
 

Får man Thailand som skattehemvist om man är utskriven ur Sverige och flyttar till Thailand?

 

Finns det någon som är utskriven, bor i Thailand och har ISK eller kapitalförsäkring? Hur beskattas ni?
 

Jag har försökt fråga Skatteverket men fått olika besked. En person sade att man enbart beskattas när pengar plockas ut från ISK-kontot med 15% kupongskatt. En annan person sade att Thailand inte har motsvarande ISK och då kommer kapitalvinsten istället beskattas enl thailändska skatteregler. Han sade också att man då måste deklarera i Thailand. Om man har skattehemvist i Thailand bestämmer Thailand hur skatten ska betalas, fick jag till besked.

 

Bör man öppna Kapitalförsäkring innan man skriver ut sig och flyttar till Thailand? Kapitalförsäkring är en försäkring och där verkar schablonbeskattningen fungera även om man är utflyttad till Thailand? Men kommer man även få betala någon Thailändsk skatt när man börjar plocka ut pengar och får betala dubbel skatt så är det ju ingen bra idé.

 

 

 


Bara en liten fundering. 
Personligen kör jag inte med ISK. 
Men om man skulle göra det, är det inte dumt att månadsspara? Åker man inte på ”vinstskatt” även om man satte in pengar ”igår”?

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
Inlagd (ändrad)
2 timmar sedan, skrev Esspe:

Har ställt frågan till Nordnet och svaret var som @hakancnx skriver. ISK kan du inte ha som utskriven men KF går bra. Skillnaden är väl egentligen bara att du inte äger dina aktier i en KF så det blir inga gratisluncher vid stämmorna.

På Avanza säger de att man får ha kvar sitt ISK men ISK:n börjar däremot rapportera ränta/vinster/utdelningar till Skatteverket. Men exakt hur kommer jag få betala skatt?

 

Jag har bara aktiefonder som stiger i värde. De ger ingen utdelning. Jag kommer inte sätta in pengar, men däremot betala ut en viss summa per månad, som en pensionsförsäkring. D v s jag säljer av litet av en aktiefond.


på Skatteverkets sida hittar jag denna länk som gäller för begränsat skatteskyldiga:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/2673.html

Där tolkar jag en del av informationen så här:

1. Begränsad skatteskyldig beskattas med kupongskatt på UTDELNING (i mitt fall för mina aktiefonder så får jag ingen utdelning)
2. Ränta beskattas inte (om jag skulle ha ett sparkonto i Sverige, så behöver jag i Sverige alltså inte betala skatt. Det är ju bra om man skulle vilja ha ett buffertkonto och få litet högre ränta hos någon nischbank och slippa räntan i Sverige, men sedan beskattas den kanske ändå i Thailand?)
3. Kapitalvinst på delägarrätter = vinst när man säljer aktier o fonder, t ex är inte skattepliktig. (Så om jag varje månad säljer av några fondandelar så behöver jag inte betala skatt i Sverige?)
4. Om man för över aktier/fonder från annat konto till ISK och värdet på aktierna/fonderna hinner stiga, så ska ökningen beskattas
5. Kapitalvinst på kontofrämmande tillgångar på ISK är dock skattepliktiga. Om man lyckas få in något på ISK som man inte får ha där, kontofrämmande, och gör en vinst, så ska vinsten beskattas. (Det här vet jag inte hur man kan lyckas med?)

 

Summa summarum så tolkar jag det som att jag i Sverige inte behöver beskatta mitt ISK alls som Avanza säger att jag får behålla. Jag har inga utdelningar=ingen kupongskatt. Jag kommer sälja av en del fondandelar varje månad och det beskattas inte i Sverige som utskriven, om jag nu förstår rätt.

 

På Avanza säger de alltså att man får ha kvar sitt ISK men ISK:n börjar däremot rapportera ränta/vinster/utdelningar till Skatteverket. Avanza behandlar kontot som om det vore ett vanligt AF, Aktie och fondkonto nämligen. Men även om Avanza rapporterar dessa saker och de kommer stå i min deklaration förifyllt, så vet ju Skatteverket att jag är begränsat skatteskyldig och jag tolkar det som att jag inte behöver betala någon skatt, men har kanske förstått helt fel?

 

i Thailand så kommer jag nog dock få skatta något?

 

Tacksam för hjälp att klargöra hur jag kommer bli beskattad om jag har kvar mitt ISK alternativt att jag istället öppnar en Kapitalförsäkring? Kapitalförsäkring är just en försäkring och den kommer schablonbeskattas för alla, även om man är utskriven och begränsat skatteskyldig. Är det då bättre att ha kvar ett ISK hos Avanza? Vad blir förmånligast för mig? Om jag nu förstått rätt att jag inte behöver skatta i Sverige för mitt ISK, så är det ju bättre att behålla ISK. Men om jag har fel och måste skatta en hel del, så är kanske kapitalförsäkring bättre? Bara inte svenska Skatteverket drar typ 30% på vad fondandelarna ökat + kapitalförsäkringens schablonersättning + skatt i Thailand? Då blir det kanske mycket skatt?

Ändrades av Jordbromannen
Link to comment
Dela på andra sajter

hakancnx

Vad jag förstått så om du behåller din ISK så behandlas den som en vanlig aktiedepå, efter utskrivning. 

 

Och då beskattas du för vinster och utdelningar i Sverige. 

 

Det finns en sk 10-årsregel. Vilket innebär att du efter 10 år som utskriven slipper vinstskatten. Dock beskattas utdelningar som vanligt. 

 

Hoppas nån kan konfirmera mina påståenden...

 

  • Ge karma 1

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev hakancnx:

Vad jag förstått så om du behåller din ISK så behandlas den som en vanlig aktiedepå, efter utskrivning. 

 

Och då beskattas du för vinster och utdelningar i Sverige. 

 

Det finns en sk 10-årsregel. Vilket innebär att du efter 10 år som utskriven slipper vinstskatten. Dock beskattas utdelningar som vanligt. 

 

Hoppas nån kan konfirmera mina påståenden...

 

 

Vad gäller ISK så fick jag också det svaret från Nordnet. Blir som en vanlig aktiedepå.

 

  • Ge karma 1

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Jordbromannen:

 

i Thailand så kommer jag nog dock få skatta något?

 

 

I nuläget är det ingen som vet. Finns ett lagförslag (eller möjligen en gammal vilande) som vill beskatta all införsel av kaptal intjänat efter 240101 som förs in i Thailand om man bor här mer än 180 dagar. Pengar intjänade tidigare räknas inte in. Detta ska deklareras 2025. Det finns ett dubbelbekattningsavtal så man ska kunna redogöra för betald skatt i Sverige och dra av motsvarande i Thailand. Hur dom har tänkt sig att det ska fungera har jag inte en susning om, gissar att det kommer att stillsamt försvinna ur agendan. Finns många rika och inflytelserika thai som inte är intresserade av att skatta det dom tjänar i utlandet.

  • Ge karma 2

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Nu har jag ringt upp Skatteverket och fått nedanstående svar. Kommentera gärna om ni tycker informationen verkar fel eller om det fungerar på annat sätt i verkligheten.

 

24-07-25 Samtal med Skatteverket utlandsavdelning, Mirza

Grundscenario:

1. Jag har hemvist i Thailand

2. Jag är begränsat skatteskyldig

3. Jag har aktiefonder (LF Global) på ett ISK alternativt en Kapitalförsäkring hos Avanza.

4. Jag får inga utdelningar på mina aktiefonder.

 

      Vad gäller för…?:

Kapitalförsäkring

·         Enl skatteavtalet med Thailand och Inkomstskattelagen ska INTE kapitalförsäkringen beskattas.

·         Om Avanza ändå drar schablonbeskattningsskatt, måste jag vända mig till Skatteverket för återbetalning av schablonskatten.

·         Då man inte ska betala vare sig schablonskatt eller 30% i skatt på vinsten, kommer i detta fall ingen deklarationsblankett från Skatteverket och man slipper deklarera!

ISK

·         Enl skatteavtalet med Thailand och Inkomstskattelagen ska INTE kapitalförsäkringen beskattas.

·         Om inte banken drar av skatt eller meddelar Skatteverket så behöver man inte deklarera i Sverige!

 

Varför ska man inte beskattas i Sverige?

·         Enl Inkomstskattelag (1999:1229)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/inkomstskattelag-19991229_sfs-1999-1229/#K3

·         3 kap Fysiska personer

·         19 §, andra stycket:

19 §   Den som är begränsat skattskyldig är skattskyldig för kapitalvinst på sådana tillgångar och förpliktelser som avses i andra stycket, om han vid något tillfälle under det kalenderår då avyttringen sker eller under de föregående tio kalenderåren har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. Skattskyldigheten gäller oavsett i vilket inkomstslag kapitalvinsten ska tas upp. Skattskyldigheten gäller också belopp som motsvarar en kapitalvinst och som enligt 51 kap. 3 och 4 §§ ska tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet.

Skattskyldigheten enligt första stycket omfattar delägarrätter enligt 48 kap. 2 §, andelar i svenska handelsbolag och i utlandet delägarbeskattade juridiska personer. Skattskyldigheten omfattar dock inte
   1. andelar i värdepappersfonder och specialfonder, eller (min kommentar till denna kategori hör Aktiefonder)
   2. delägarrätter som förvaras på ett investeringssparkonto, förutom tillgångar som avses i 42 kap. 38 §. (min kommentar d v s Aktier o Aktiefonder på ISK är man inte skatteskyldig för som begränsat skatteskyldig)

 

·         Och enl Skatteavtalet med Thailand (dubbelbeskattning) ska man inte beskattas enl

https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b6de08/1698821114001/360-764+utgåva+1+Thailand.pdf

·         Artikel 13

·         Punkt 4

Övrig egendom 4. Vinst på grund av överlåtelse av egendom av annat slag än sådan som avses i punkterna 1, 2 och 3 i denna artikel och i artikel 12 punkt 3 beskattas endast i den avtalsslutande stat där överlåtaren har sitt hemvist. (min kommentar. Thailand är den avtalsslutande part där jag har tänkt ha min hemvist och endast där ska jag då beskattas)

 

Kommentar kring Skatteavtalet med Thailand:

För övrig egendom (d v s ej fast egendom, ej lösegendom) beskattas endast i den avtalsslutande stat där överlåtaren har sitt hemvist. D v s om man har hemvist i Thailand så ska kapitalvinsten endast beskattas där.

 

Vad bör man göra för att undvika att banken, t ex Avanza drar någon skatt överhuvudtaget?

·         Visa Avanza thailändskt hemvistintyg som man borde kunna få utfärdat av thailändska skattemyndigheten. Intyget heter ”Tax residence”, så det borde vara just skattemyndigheten som kan ordna med detta i Thailand. Om banken inte drar av skatt och meddelar skatt till skattemyndigheten så behöver man inte deklarera.

 

Vad gör man om banken, t ex Avanza ändå har dragit av för skatt?

·         Man får yrka avdrag i deklarationen för felaktigt dragen skatt och hänvisa till att man är begränsat skatteskyldig med hemvist i Thailand och förklara detta under övriga upplysningar.

 

Är ISK eller Kapitalförsäkring i mitt fall mest lönsamt?

Det kan svenska Skatteverket inte svara på. Enl uppgift så ska man som begränsat skatteskyldig och hemvist i Thailand inte betala skatt för aktiefonder oavsett. Det verkar i alla fall inte som någon större vits att avsluta ett ISK och sedan starta om på ny kula i en kapitalförsäkring.

 

Vad ingår i delägarrätt enl Skatteverket?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.3/2793.html

 

Definition av delägarrätt

Regler om avyttring av delägarrätter och fordringsrätter finns i 48 kap. inkomstskattelagen. Vad som avses med delägarrätt framgår av 48 kap. 2 § första stycket IL. Med delägarrätt avses:

  • aktier – ägarandelar i aktiebolag av olika slag som stamaktier, preferensaktier, A- och B-aktier etc. Svenskt depåbevis (SDB) anses som en särskild förvaltningsform för utländska värdepapper och bör normalt behandlas som det underliggande värdepappret.
  • rätt på grund av teckning av aktie – t.ex. interimsbevis, som är ett bevis som utfärdas då en aktie tecknats och betalats men innan aktien registrerats. Interimsbevis kallas ibland för betald tecknad aktie (BTA).
  • teckningsrätter – aktieägarens företrädesrätt till teckning av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler.
  • fondaktierätter – ger aktieägare rätt att delta i fondemission.
  • andelar i värdepappersfonder och specialfonder som delägarrätter räknas andelar i aktiefonder, andelar i räntefonder och andelar i andra värdepappersfonder och specialfonder som placerar i andra tillgångar än delägarrätter.
  • andelar i ekonomiska föreningar m.m.
  • annan tillgång med liknande konstruktion eller verkningssätt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

hakancnx

Hm, skattebefrielse uppstår efter 10 år som utskriven. (19 paragrafen)

 

Men tveksam om det gläller schablonbeskattningen...

Måste veta mer om detta, då jag snart varit utskriven i 10 år. 

  • Ge karma 1

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
49 minuter sedan, skrev hakancnx:

Hm, skattebefrielse uppstår efter 10 år som utskriven. (19 paragrafen)

 

Men tveksam om det gläller schablonbeskattningen...

Måste veta mer om detta, då jag snart varit utskriven i 10 år. 

Enl Mirza på Skatteverkets utlandsavdelning så är 10-årsgränsen inte aktuell i mitt fall. Men det är ju så rörigt och svårt att förstå. Det bästa är väl att man själv kontaktar Skatteverket för sin specifika situation. Jag skrev här för jag hade hoppats på att det lätt skulle gå att reda ut, men frågan verkar vara allt annat än lätt.

Hur man formulerar sig till Skatteverket är nog väldigt viktig också. Det kan vara lätt att missförstånd uppstår. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...