Jump to content
IGNORERAD

Smarta hem


Recommended Posts

Halloj. Funderar på att installera lite smarta funktioner i Thailand. Jag vill kunna styra utebelysning via telefon från Sverige och lite smarta lampor och kontakter. Det lilla jag förstår behöver man en  Gateway+lampor,kontakter och något form av tidur för utebelysning. Vad använder ni för märke och inköpsställen? Märken på Lazada fungerar bra? Kom gärna med råd.

Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det sån man kan styra utanför samma Wi-Fi nät? Behövs nån slags server isåfall nånstans? Frågar eftersom vet inte.

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev biran:

Halloj. Funderar på att installera lite smarta funktioner i Thailand. Jag vill kunna styra utebelysning via telefon från Sverige och lite smarta lampor och kontakter. Det lilla jag förstår behöver man en  Gateway+lampor,kontakter och något form av tidur för utebelysning. Vad använder ni för märke och inköpsställen? Märken på Lazada fungerar bra? Kom gärna med råd.

Biran

Jag kan inte svara på frågan gällande vad du kan köpa i Thailand. Det finns ju en del Lazada men vad som är bra vet jag inte.

 

Fundera själv på att ta med mig plejd produkter som jag har hemma i Sverige.

 

I varje enhet finns inbyggd timer och solkalender. Du kan med en app ställa in olika scenarion om du vill tända på timer eller efter solen. Vill du kunna styre från internet behöver du också en gateway som du kopplar in i din internet router. Det borde förstås finnas liknade system i Thailand men plejd är bra grejer tycker jag.

 

 image.png.570a73aa2a7557d1ff6a40a03ffddaed.png

 

image.png.0f4bd374de32188ca1c05654f37258c7.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett krav e naturligtvis en uppkoppling via nätet för att du ska kunna styra från var du nu är någonstans. Finns en uppsjö av smarta hem prylar, Har testat några olika just nu kör jag med homey bridge o e nöjd. Titta runt lite på m.nu  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag kan inte svara på frågan gällande vad du kan köpa i Thailand. Det finns ju en del Lazada men vad som är bra vet jag inte.

 

Fundera själv på att ta med mig plejd produkter som jag har hemma i Sverige.

 

I varje enhet finns inbyggd timer och solkalender. Du kan med en app ställa in olika scenarion om du vill tända på timer eller efter solen. Vill du kunna styre från internet behöver du också en gateway som du kopplar in i din internet router. Det borde förstås finnas liknade system i Thailand men plejd är bra grejer tycker jag.

 

 image.png.570a73aa2a7557d1ff6a40a03ffddaed.png

 

image.png.0f4bd374de32188ca1c05654f37258c7.png

Jag har Plejd i Sverige men ser på Lazada att finns olika märken betydligt mindre kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aqara M3 bör finnas i Th.
Studera ordentligt innan du börjar. Det blir lätt rörigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Surin P3

Enkla wifi switchar och annat smått använder jag Sonoff. Finns massor här i Thailand.

MiniR4 är min favorit just nu för enstaka saker.

 

Hyfsat billiga och pålitliga.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas

kör full metal. 

 

proxmox, med node-red. 

sonoff zigbee prylar som jag köper från smartahem.se

 

fuktstyrning av fläktar. 

styr vattenutkastare med ventiler på insidan i huset så dom inte glömms öppna. 

 

har även en grohe vattenläckage mätare/ventil. 

 

mäter såklart elförbrukning vi P1 porten och en raspberry pi. 

 

via node-red så kan man få se diverse saker i telefonen via Google home... lampor tänds och släcks vid solens upp och nedgång, samt om man går in i rum. 

 

loggas till databas (SQL) och där kan man sedan få se kurvor via grafana. 

 

Även Thailand styrs, mest lampor som tänds och släcks när det blir mörkt. 

 

Men även kabeldragning underlättas väldigt mycket, då mycket blir trådlöst, så går snabbare att installera saker. 

 

fuktstyrningen av fläktar fungerar också perfekt då man kan jämföra med andra fuktsensorer på andra ställen i huset, det funkar riktigt bra, tar man en dusch så går fläkten igång inom 15 sekunder. 

 

likadant när man hänger tvätt i tvättstugan, fläkten kickar igång så fint. 

 

 

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

Har köpt 2 styrbara kameror med ljud och tal + ett pkt (3 st) dimbara glödlampor. Inköpta på Kjell och company för max 1000 kronor allt styrs igenom mobilen från Sverige. Har wifi i huset plus att kamerorna varnar för besök funkar superbra 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-07-18 at 13:22, skrev biran:

Halloj. Funderar på att installera lite smarta funktioner i Thailand. Jag vill kunna styra utebelysning via telefon från Sverige och lite smarta lampor och kontakter. Det lilla jag förstår behöver man en  Gateway+lampor,kontakter och något form av tidur för utebelysning. Vad använder ni för märke och inköpsställen? Märken på Lazada fungerar bra? Kom gärna med råd.

Biran

 

On 2024-07-18 at 18:41, skrev p125:

Aqara M3 bör finnas i Th.
Studera ordentligt innan du börjar. Det blir lätt rörigt...

Ser man på... Några kronor billigare än i SE men rätt dyr och bra. Kan styra Zigbee, Thread, WiFi och IR
https://www.lazada.co.th/products/aqara-hub-m3-i5136548427-s21696326396.html?c=&channelLpJumpArgs=&clickTrackInfo=query%3Aaqara%2Bm3%3Bnid%3A5136548427%3Bsrc%3ALazadaMainSrp%3Brn%3A5f674e59ecdd9809df073715a68117f2%3Bregion%3Ath%3Bsku%3A5136548427_TH%3Bprice%3A4590%3Bclient%3Adesktop%3Bsupplier_id%3A100020539%3Bbiz_source%3Ah5_hp%3Bslot%3A1%3Butlog_bucket_id%3A470687%3Basc_category_id%3A10100423%3Bitem_id%3A5136548427%3Bsku_id%3A21696326396%3Bshop_id%3A65164&freeshipping=1&fs_ab=2&fuse_fs=&lang=en&location=Bangkok&price=4.59E 3&priceCompare=skuId%3A21696326396%3Bsource%3Alazada-search-voucher%3Bsn%3A5f674e59ecdd9809df073715a68117f2%3BunionTrace%3A2ff6039517217284613486831e%3BoriginPrice%3A459000%3BvoucherPrice%3A459000%3BdisplayPrice%3A459000%3BsinglePromotionId%3A-1%3BsingleToolCode%3A-1%3BvoucherPricePlugin%3A1%3BbuyerId%3A0%3Btimestamp%3A1721728461910&ratingscore=5.0&request_id=5f674e59ecdd9809df073715a68117f2&review=5&sale=15&search=1&source=search&spm=a2o4m.searchlist.list.1&stock=1

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Provade Sonoff MiniR4 tillsammans med en switchman R5 nu när vi var nere. Beställde i förväg på Lazada till ett väldigt överkomligt pris. Blir att köpa fler och kanske även ta med ett gäng till Sverige.

 

image.png.187c2fdd60357122c61b6b6356ff2009.png

 

Jag satte upp en test och använde eWeLink för att konfigurera enheterna. Satte upp scenarion med bland annat tändning vid solnedgång och att det ska släckas en viss tid vilka fungerade alldeles utmärkt tillsammans med tänt och släck men vanlig knapp samt switchman R5:an. Jag köpte totalt 4 st Sonoff MiniR4 och 3 av dem kopplade jag till armaturer vi har under stora skärmtaket på framsidan med individuell tändning så nu kan man tända dessa ute under skärmtaken som förut eller via switchman R5:an som man kan ha löst eller sätta upp någonstans där man vill ha den samt via appen.

 

När jag höll på och testade så slog jag av wifin på min telefon för att kolla om det funkade utifrån med mobilt internet men det funkade inte då och där. Jag kunde inte varken se status, tända eller släcka. Jag googlade lite man kunde få access utanför wifi-nätverket men lade inte ner något större tid på detta eftersom de inte var någon prioritet. I samband med detta hitta jag på eWeLink Web där jag kunde logga in via PC:n men kund inte heller där hitta några inställningar som gjorde möjligt att nå enheterna utifrån. Nu när jag skriver detta hemifrån Sverige gick jag in på appen och till min förvåning kan jag nu både se status, tända och släcka hemma från Sverige. Via eWeLink Web kan jag se status men inte ändra något för då vill de att man ska uppgradera kontot och betala en viss peng för den funktionen. Via appen har jag skapat ett konto men inte betalt något. Om man inte skapade konto skulle konfigurationen till enheterna i telefonen försvinna efter en viss tid. Så jag är lite konfunderad men funkar gör det i alla fall nu.

 

IMG20240823175746.jpg.3749f43f8fef63630632ea2ef40fca14.jpg

image.png.1c23d553dab7ad6821e627d27c5a5a9b.png

  • Ge karma 6

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Mankan:

Provade Sonoff MiniR4 tillsammans med en switchman R5 nu när vi var nere. Beställde i förväg på Lazada till ett väldigt överkomligt pris. Blir att köpa fler och kanske även ta med ett gäng till Sverige.

 

image.png.187c2fdd60357122c61b6b6356ff2009.png

 

Jag satte upp en test och använde eWeLink för att konfigurera enheterna. Satte upp scenarion med bland annat tändning vid solnedgång och att det ska släckas en viss tid vilka fungerade alldeles utmärkt tillsammans med tänt och släck men vanlig knapp samt switchman R5:an. Jag köpte totalt 4 st Sonoff MiniR4 och 3 av dem kopplade jag till armaturer vi har under stora skärmtaket på framsidan med individuell tändning så nu kan man tända dessa ute under skärmtaken som förut eller via switchman R5:an som man kan ha löst eller sätta upp någonstans där man vill ha den samt via appen.

 

När jag höll på och testade så slog jag av wifin på min telefon för att kolla om det funkade utifrån med mobilt internet men det funkade inte då och där. Jag kunde inte varken se status, tända eller släcka. Jag googlade lite man kunde få access utanför wifi-nätverket men lade inte ner något större tid på detta eftersom de inte var någon prioritet. I samband med detta hitta jag på eWeLink Web där jag kunde logga in via PC:n men kund inte heller där hitta några inställningar som gjorde möjligt att nå enheterna utifrån. Nu när jag skriver detta hemifrån Sverige gick jag in på appen och till min förvåning kan jag nu både se status, tända och släcka hemma från Sverige. Via eWeLink Web kan jag se status men inte ändra något för då vill de att man ska uppgradera kontot och betala en viss peng för den funktionen. Via appen har jag skapat ett konto men inte betalt något. Om man inte skapade konto skulle konfigurationen till enheterna i telefonen försvinna efter en viss tid. Så jag är lite konfunderad men funkar gör det i alla fall nu.

 

IMG20240823175746.jpg.3749f43f8fef63630632ea2ef40fca14.jpg

image.png.1c23d553dab7ad6821e627d27c5a5a9b.png

 

Har använt ewelink i flera år och det har fungerat utan att betala något hela tiden utan att vara uppkopplad till samma nätverk eller via mobilnät.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Har använt ewelink i flera år och det har fungerat utan att betala något hela tiden utan att vara uppkopplad till samma nätverk eller via mobilnät.

Ok då kanske det var något skumt när jag testade i Thailand från mitt mobila nät där eftersom det då inte fungerade. Enda skillnaden var då hade mobilt nät via One2call och nu via Telia.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...