Jump to content
IGNORERAD

Retirement visa "pensionärs visum"


Recommended Posts

Hej alla glada,

Är det nån som har erfarenhet av visum för 50+?

Planen är att stanna en längre tid i Thailand.
Har dock inte gått i pension utan har inkomst.
Man ska på nåt sätt bevisa sin inkomst. 
Nån som känner nån som gjort detta?

mvh,
Hugo

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Kopierade tidigare från e-visasiten på krav för O-visa. Starta en visaansökan själv och se hur det ser ut nu.


1 . Biodata page of Passport or Travel Document 
2 . Photograph *taken within the last six months. If the photograph does not reflect your current appearance you may be refused to enter the Kingdom of Thailand 
3 . Declaration
4 . Proof of the permanent residence in the country where the application is submitted. Swedish driving license
5 . Financial evidence (A copy of pension statement or a copy of 1-month bank statement showing your income from pension at least 18 500 kr with pensionsbevis, or 3-month bank statement of at least 115 000 SEK 
6 . Health Insurance issued by insurer with outpatient benefit of not less than 40,000 THB and inpatient benefit of not less than 400,000 THB. 
It is OK with a swedish home insurances long as it reaches the coverage and covers the period of your stay.
7 . Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. 
8 . Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. 
9 . Please upload your picture holding the photo and information page of the passport. 

 

DTV kan som sagt vara ett bättre val men den verkar inte vara klar än.
Lite info vad som framkommit hittills  https://www.youtube.com/watch?v=yzplqxC_6h0

Ändrades av p125
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej p125

Tack för dina svar.
Verkar som man kan få 50+ visum enklast genom att visa att man har 115 000 kr på bankkontot.

Tror att vanliga hemförsäkringen täcker deras "health insurrance".

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev p125:

Lugnad dig tills reglerna för DTV klarnat. Det kan vara ett bättre val. Bör klarna i september

Jag är i samma läge men inte pensionsfärdig än. (5 år kvar till riktålder -2)

Ambassaden svarar gärna på frågor.
https://thaiembassy.se/en/home/
https://thaievisa.go.th/

DTV finns ju redan att söka. Men det är ju helt andra krav och kostar 10 000 THB så det beror ju på hur länge man ska stanna och om man kan uppfylla något av förutsättningarna för visumet. Att man har ett anställningsavtal där man kan arbeta på distans eller något annat av förutsättningarna.

 

https://www.thaievisa.go.th/visa/dtv-visa

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev hugo1:

Hej p125

Tack för dina svar.
Verkar som man kan få 50+ visum enklast genom att visa att man har 115 000 kr på bankkontot.

Tror att vanliga hemförsäkringen täcker deras "health insurrance".

Det är inget försäkringskrav för Non-O "pensionär" om det är de du avser att söka. De är ett 90 dagarsvisum som det sedan går att söka 1 år extension på.

 

Är det OA visum du är ute efter så finns det vad jag förstår försäkringskrav. 

 

https://www.thaievisa.go.th/visa/long-stay-visa

 

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
17 timmar sedan, skrev p125:

Kopierade tidigare från e-visasiten på krav för O-visa. Starta en visaansökan själv och se hur det ser ut nu.


1 . Biodata page of Passport or Travel Document 
2 . Photograph *taken within the last six months. If the photograph does not reflect your current appearance you may be refused to enter the Kingdom of Thailand 
3 . Declaration
4 . Proof of the permanent residence in the country where the application is submitted. Swedish driving license
5 . Financial evidence (A copy of pension statement or a copy of 1-month bank statement showing your income from pension at least 18 500 kr with pensionsbevis, or 3-month bank statement of at least 115 000 SEK 
6 . Health Insurance issued by insurer with outpatient benefit of not less than 40,000 THB and inpatient benefit of not less than 400,000 THB. 
It is OK with a swedish home insurances long as it reaches the coverage and covers the period of your stay.
7 . Applicant is required to upload his/her passport pages which contain all travel records for the past 12 months (1 year) since the last international trip. 
8 . Applicant must apply for e-Visa via specific Embassy/Consulate conforming with his/her consular jurisdiction and residency. Applicant is required to upload document that can verify his/her current residency. 
9 . Please upload your picture holding the photo and information page of the passport. 

 

DTV kan som sagt vara ett bättre val men den verkar inte vara klar än.
Lite info vad som framkommit hittills  https://www.youtube.com/watch?v=yzplqxC_6h0

Jag vet inte vart du hitta dessa krav eller om de är väldigt gamla.

 

Vad jag kan se gäller följande för 90 dagars Non-O Retirement. Det står ju inget nu om att man behöver bevisa att inkomsten kommer i från pension dock.

 

image.png.464b03edd8a29a52018d7dec785d401d.png

 

OA är ju lite krångligare. Men här är det ju inget krav på att man ska vara pensionär vad jag förstår.

image.png.f01954bc2b5951507c616e02e0d68a18.png

 

 

 

 

 

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
30 minuter sedan, skrev Mankan:

 

 

 

 

Ändrades av gorjos
Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
23 minuter sedan, skrev gorjos:

Är inte detta vad du behöver för att starta visumansökan?

För att starta en visumansökan behöver man bara skapa en inloggning. Det jag klippte in är kraven för att få respektive visum beviljat. Det vill säga vilka dokument som ska bifogas ansökan.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
On 2024-07-17 at 14:56, skrev p125:

Lugnad dig tills reglerna för DTV klarnat. Det kan vara ett bättre val. Bör klarna i september

Jag är i samma läge men inte pensionsfärdig än. (5 år kvar till riktålder -2)

Ambassaden svarar gärna på frågor.
https://thaiembassy.se/en/home/
https://thaievisa.go.th/

inom 5år är nog riktåldern höjd. 

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev Nicholas:

inom 5år är nog riktåldern höjd. 

 

Den planerade riktåldershöjningen är inräknad. Vi får se hur det går.

Ändrades av p125
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var just "proof of income" som jag funderade på.
Tror inte man behöver ha gått i pension för att ansöka om 50 visum men hur ska man bevisa sin inkomst?
Undrar om man kan skicka in förra årets inkomstdeklaration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
Inlagd (ändrad)
53 minuter sedan, skrev hugo1:

Det var just "proof of income" som jag funderade på.
Tror inte man behöver ha gått i pension för att ansöka om 50 visum men hur ska man bevisa sin inkomst?
Undrar om man kan skicka in förra årets inkomstdeklaration.

Du skickar in inkomstuppgifterna du fått och deklarerat för. Hämtar på skatteverket. Där står inkomst och vilket företag som betalt ut. Pensionen står också uppdelat i utbetalare. Så det framgår tydligt vad som är pension och inkomst.

Skickar du till ambassaden i Sverige behöver du inte göra något mer.

I Thailand ska uppgifterna verifieras av svenska ambassaden innan du skickar dom till immigration. 

Där har jag inget minne av att de separerar inkomst och pension.

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev hugo1:

Det var just "proof of income" som jag funderade på.
Tror inte man behöver ha gått i pension för att ansöka om 50 visum men hur ska man bevisa sin inkomst?
Undrar om man kan skicka in förra årets inkomstdeklaration.

Att man behöver vara pensionär för att få non-o retirement är i alla fall vad många skriver. På namnet kan man ju misstänka att det i alla fall är tänkt att vara ett krav. Som alternativ till inkomst kan man ju dock visa att man har motsvarande 800 000 THB på ett konto och då vet jag inte hur de avgöra om man är pensionär eller inte.

 

 image.png.f792a0581049dd3d276bed537ac15b6d.png

 

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande lite oklart om DTV som väntat... 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2024-07-19 at 08:35, skrev hugo1:

Det var just "proof of income" som jag funderade på.
Tror inte man behöver ha gått i pension för att ansöka om 50 visum men hur ska man bevisa sin inkomst?
Undrar om man kan skicka in förra årets inkomstdeklaration.

 

Enligt Ambassaden behöver man visa intyg på att man tar ut pension om man är under 65 år.

image.png.2465b3bf6ac16ab6cda9a6e4a27ee74a.png

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
20 timmar sedan, skrev Mankan:

 

Enligt Ambassaden behöver man visa intyg på att man tar ut pension om man är under 65 år.

image.png.2465b3bf6ac16ab6cda9a6e4a27ee74a.png

Om du är 63 år kan du ta ut Premiepension och få detta intyg. Du behöver inte ta ut all P-Pension utan kan nöja dig med 25 %.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...