Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler från 1/6-2024

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev kungchristian:

Jag har åkt ett par gånger om året sen-90 ..aldrig anmält nånting, men går det göra på nätet så skulle man kanske få det gjort nångång...har du nån länk o är det krångligt?

Ch7

Ja det verkar ju vara lite olika i landet på hur noga immigrations är på att följa upp och eventuellt bötfälla. Ska du söka extension of stay på immigrations så kan de ibland kräva att detta är gjort. 

Länken som Wangthong lade in är den jag använder. Man måste skapa ett konto och registrera en adress där först. Normalt är det husägaren som ska göra detta men jag har gjort det själv som husägaren make och det blev godkänt.

https://tm30.immigration.go.th/tm30api/loginExternal.jsp?value=EXT&id=2370abd29a2a9865a12154aa1718f3c7

Jag bifogade dessa dokument för att registrera adressen. Låter du din fru/sambo gör det så är det väl hennes ID och husbok som ska bifogas.

image.png.df161e1a663a8d853c59bce5459d5000.png

När man väl har en registrerad adress är det pissenkelt att anmäla sin ankomst. De är bara att logga in och fylla i formuläret nedan. Har man en polare som kommer och sover över några dagar så kan man ju lätt även registrera den.

image.png.a8d2ad2b0b2cb5a3a07563d367979439.png

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 4

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Problem kan du få om du senare har ett annat ärende till Immigration och om tjänstemannen då är uppmärksam, resultatet blir att du tvingas betala en förseningsavgift. Det är du som står där som får betala och inte din fru!

Det är alltid falangens fel!

Dela på andra sajter

On 2024-09-10 at 18:37, skrev Marlon:

Ja men då minns jag nog rätt att jag passerade en glasgrind innan jag fick en stämpel. Kan mycket väl vara så att de kör manuellt nu i början för att se att scanningen fungerar som den ska

Jag tog vägen genom självscanning i början på maj och fick ingen stämpel, snabbt och smidigt slippa köa.

Dela på andra sajter

Blir det 60 nya om man åker ut och sen in i landet på samma sätt som double entry visat? Eller blir det bara 30?

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stenb:

Blir det 60 nya om man åker ut och sen in i landet på samma sätt som double entry visat? Eller blir det bara 30?

Du får numera 60 dagar om du anländer Thailand utan visum. Det finns ingen officiell gräns på hur många gånger du kan åka ut och in och få nya 60 dagar. Återkommer man en gång efter att ha besökt ett grannland är det förmodligen inget problem men gör man det återkommande får man förmodligen förr eller senare få problem. Eftersom regeln är ny och ingen har prövat detta så finns det inget rätt svar i frågan.

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

• 5 veckor senare...
On 2024-09-11 at 10:32, skrev Mankan:

Ja det verkar ju vara lite olika i landet på hur noga immigrations är på att följa upp och eventuellt bötfälla. Ska du söka extension of stay på immigrations så kan de ibland kräva att detta är gjort. 

Länken som Wangthong lade in är den jag använder. Man måste skapa ett konto och registrera en adress där först. Normalt är det husägaren som ska göra detta men jag har gjort det själv som husägaren make och det blev godkänt.

https://tm30.immigration.go.th/tm30api/loginExternal.jsp?value=EXT&id=2370abd29a2a9865a12154aa1718f3c7

Jag bifogade dessa dokument för att registrera adressen. Låter du din fru/sambo gör det så är det väl hennes ID och husbok som ska bifogas.

image.png.df161e1a663a8d853c59bce5459d5000.png

När man väl har en registrerad adress är det pissenkelt att anmäla sin ankomst. De är bara att logga in och fylla i formuläret nedan. Har man en polare som kommer och sover över några dagar så kan man ju lätt även registrera den.

image.png.a8d2ad2b0b2cb5a3a07563d367979439.png

Tror du detta fungerar om frugan har Husbok, thai idkort men bara svenskt pass?

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:

Enis

Då reser hon ju in som svenska. 

Kommer hon att ha något ärende till immigration? 

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev rolba:

Då reser hon ju in som svenska. 

Kommer hon att ha något ärende till immigration? 

Närmaste är väl i Sukhothai https://sukhothai.immigration.go.th/en/front-page-english/ ca en timme bort

Inget man passerar när man landar med flyg heller då flygplasten ligger 30 minuter närmare hemmet.

Enis 

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Enis:

Närmaste är väl i Sukhothai https://sukhothai.immigration.go.th/en/front-page-english/ ca en timme bort

Inget man passerar när man landar med flyg heller då flygplasten ligger 30 minuter närmare hemmet.

Enis 

Men frågan är om hon har något ärende dit?

Inte många som gör tm30 om de inte har andra ärenden till immigration. 

För det var väl frågan från början eller har jag missat något?

Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Enis:

Enis

Jag förmodar att det går bra med ett giltigt Thai ID-kort. Har ni kopior på husbok och ID-kort så är det väl bara att följa instruktionerna och skapa ett konto och och sedan registrera adressen. De kan du ju göra från Sverige.

https://tm30.immigration.go.th/TM30/Foreigner/TM30TH/index.html

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev rolba:

Men frågan är om hon har något ärende dit?

Inte många som gör tm30 om de inte har andra ärenden till immigration. 

För det var väl frågan från början eller har jag missat något?

Som utlänning så är det väl bra om man gör TM30 som man enligt reglerna ska om man bort privat. 

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Mankan:

Som utlänning så är det väl bra om man gör TM30 som man enligt reglerna ska om man bort privat. 

Visst är det så. Men många bryr sig inte såvida de inte måste på grund av andra ärenden till immigration 

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev rolba:

Visst är det så. Men många bryr sig inte såvida de inte måste på grund av andra ärenden till immigration 

Ja så kanske det är. Eftersom vi har långt till immigration gjorde vi det på polisstationen förr men gör det via nätet numera.

Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja så kanske det är. Eftersom vi har långt till immigration gjorde vi det på polisstationen förr men gör det via nätet numera.

Ja har aldrig satt mig in i det där enär vi har drive true här på immigration på Phuket. Brukar ta mellan en och sju minuter. Bara få en ny stämpel på slipen för tm30

Dela på andra sajter

Wangthong
3 timmar sedan, skrev Enis:

Enis

Hon måste ju kunna registrera att hon bor hos sig själv, likaväl som hon kan registrera er. Om inte husägaren kan registrera så vem ska då stå för registreringen om någon bor i huset. 

Förut var det så att man skulle registrera hos polisen om inte det fanns imm i närheten. Nu med online registrering är det frågan hur det ska göras, men förmodligen har det bara blivit en valmöjlighet till. 

Sedan kan man ju spåna om hur det egentligen fungerar om hon är helsvensk och inte thailändsk medborgare. Hon ska ju egentligen inte ha gul husbok som inte thailändare. Det finns ju några svenskar här som har blå husbok då har man också ett thai ID-kort som det står att man är utlänning på (rosa). Det finns väl även några svenskar som påstår att de har gul husbok. Men det är nog enligt tidigare bestämmelser. Nu när jag fick husbok är det blå och ID-kort för utlänning. 

Jag ska prova att registrera mig på den husboken nu när jag åker ner om några dagar. Kommer nog att ha frugan som backup.

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Wangthong:

Hon måste ju kunna registrera att hon bor hos sig själv, likaväl som hon kan registrera er. Om inte husägaren kan registrera så vem ska då stå för registreringen om någon bor i huset. 

Förut var det så att man skulle registrera hos polisen om inte det fanns imm i närheten. Nu med online registrering är det frågan hur det ska göras, men förmodligen har det bara blivit en valmöjlighet till. 

Sedan kan man ju spåna om hur det egentligen fungerar om hon är helsvensk och inte thailändsk medborgare. Hon ska ju egentligen inte ha gul husbok som inte thailändare. Det finns ju några svenskar här som har blå husbok då har man också ett thai ID-kort som det står att man är utlänning på (rosa). Det finns väl även några svenskar som påstår att de har gul husbok. Men det är nog enligt tidigare bestämmelser. Nu när jag fick husbok är det blå och ID-kort för utlänning. 

Jag ska prova att registrera mig på den husboken nu när jag åker ner om några dagar. Kommer nog att ha frugan som backup.

Nu bladar du nog ihop det hela. Jag har gul bok "Tabien Baan". Som utlänning kan jag inte skrivas in en den blåa boken som min fru och hennes familj är inskriven i. Därför har jag fått en egen gul och med detta ett rosa id-kort. Har du en blå bok för en lägenhet så kan du förmodligen inte skiva in ditt namn där även fast du äger lägenheten. 

Vad det gäller Enis fru så tror jag väl inte att hon har sagt upp sitt thailändska medborgarskap. Hon har förmodligen bara inte gjort ett nytt pass när det gamla gick ut. Men de kan han nog svara på själv. 

IMG_20220127_174310.jpg

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 4

Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Wangthong:

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu bladar du nog ihop det hela. Jag har gul bok "Tabien Baan". Som utlänning kan jag inte skrivas in en den blåa boken som min fru och hennes familj är inskriven i. Därför har jag fått en egen gul och med detta ett rosa id-kort. Har du en blå bok för en lägenhet så kan du förmodligen inte skiva in ditt namn där även fast du äger lägenheten. 

Vad det gäller Enis fru så tror jag väl inte att hon har sagt upp sitt thailändska medborgarskap. Hon har förmodligen bara inte gjort ett nytt pass när det gamla gick ut. Men de kan han nog svara på själv. 

IMG_20220127_174310.jpg

Thaipasset har gått ut för många år sedan och hon har aldrig fått "tid" att göra ett nytt.

Skall försöka göra ett konto åt henne så får vi se hur det går.

/Enis

Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev Enis:

Thaipasset har gått ut för många år sedan och hon har aldrig fått "tid" att göra ett nytt.

/Enis

Varför inte boka en tid på ambassaden, det går på 30 minuter där och passet skickas med posten sedan. Dessutom kan man även få  ett 10 årigt pass.

• Ge karma 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Enis:

/Enis

Om hon blev svensk medborgare före 2001, fick hon säga upp sitt thailändska då Sverige inte godkände dubbelt medborgarskap tidigare.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev gst:

Om hon blev svensk medborgare före 2001, fick hon säga upp sitt thailändska då Sverige inte godkände dubbelt medborgarskap tidigare.

Inget medborgarskap uppsagt...

Dessutom kan man då ha Thaiidkort?

/Enis

Dela på andra sajter

Ni är tammefan som alla på jobbet

Man ställer en enkel fråga med egentligen två svarsalternativ ev ett tredje

1. Ja

2. Nej

(3. Jag vet inte.... också det ett helt oväsentligt svar)

och istället kommer det en massa ovidkommande svar som man måste lägga tid och energi på... energitjuvar...

🤣🤣🤣🤣🤣😉

Enis

Ändrades av Enis
  • Haha 4

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:

Inget medborgarskap uppsagt...

Dessutom kan man då ha Thaiidkort?

/Enis

Vet bara vad svensk lag sade. Kommer så väl ihåg Uffe Samuelsson vid nåt OS som hade blivit amerikansk medborgare och då inte längre kunde vara svensk. Har också en kusin vars fru kom hit på 80-talet och fick säga upp sitt thailändska medborgarskap när hon blev svenska, vet inte när hon blev svensk medborgare.

Dela på andra sajter

Wangthong
2 timmar sedan, skrev Enis:

1. Ja

2. Nej

och istället kommer det en massa ovidkommande svar som man måste lägga tid och energi på... energitjuvar...

🤣🤣🤣🤣🤣😉

Enis

Ställer en enkel fråga, känns som du egentligen menar, ställer en ofullständig fråga. 

Klart och tydligt vill du ha egentligen två ev. ett tredje svarsalternativ. 

Det vore ju bra att få de förutsättningar som behövs. Så här såg frågan ut. Kan man tolka det som entydigt.

Vore ju bra att veta att hon var thailändsk medborgare. Det kom ju visserligen fram så småningom. Visserligen kändes det konstigt om hon inte hade dubbelt medborgarskap. 

Hängde upp mig på ordet "bara" svenskt pass. 

Undra om det inte var klurat till!

Dela på andra sajter

Wangthong
4 timmar sedan, skrev Mankan:

IMG_20220127_174310.jpg

Tur i varje fall att jag använde rätt färger. Fast det var klantigt att blanda om dom. Som tur finns det uppmärksamma medlemmar här på forat.

Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Enis:

1. Ja

2. Nej

🤣🤣🤣🤣🤣😉

Enis

Ja.

Hon kan ha thai id kort. 

Måste sökas i Thailand mig veterligen. 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...