Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler från 1/6-2024

Recommended Posts

23 minuter sedan, skrev apknug:

Nä. 

Fast vi vet ju redan att han fick 60 dagar. Det är intressant vad som händer efteråt.......

Sry,såg fel kan, stanna vs ska stanna .

Pattaya

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev apknug:

Bra!

Ska du förlänga eller köra visa run? Eller hem.....

Nä, vi kommer åka hem innan de 60 dagarna tar slut 

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Stoneys:

Sry,såg fel kan, stanna vs ska stanna .

Sorry, var otydlig. Får stanna 60 dagar men kommer inte vara kvar så länge

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

Hemkommen från Thailand igår. Nu när jag kollar passen så ser jag att varken mitt eller mina 3 barns pass har några stämplar att vi lämnat Thailand.

Vad tror ni om detta? Glömsk tjänsteman? 

Tänker om det kan bli problem vid nästa resa.

Mvh

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev plastic:

Hemkommen från Thailand igår. Nu när jag kollar passen så ser jag att varken mitt eller mina 3 barns pass har några stämplar att vi lämnat Thailand.

Mvh

Jag tror att det kan vara ok nu om du passerat den där autoutcheckningen där du scannar passen. 

image.png.a0431b04c827fec4bba6e29898473b4f.png

image.png.4213e9a55b67de3728b72accb744ca35.png

• Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Jag tror att det kan vara ok nu om du passerat den där autoutcheckningen där du scannar passen. 

image.png.a0431b04c827fec4bba6e29898473b4f.png

image.png.4213e9a55b67de3728b72accb744ca35.png

Så är det säkert Man kan. Det var helt nytt för mig. Tack för svar

On 2024-01-17 at 21:29, skrev Tallviking:

FB_IMG_1705523289884.jpg

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Skall man ansöka innan man åker eller som vanligt köa på flygplatsen ? och lämna fram pappret man fått på planet ?

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Golph:

Skall man ansöka innan man åker eller som vanligt köa på flygplatsen ? och lämna fram pappret man fått på planet ?

Vad menar du? Om du ska söka visum eller ej beror på hur länge du ska stanna. Om du ska stanna max 60 dagar behöver du inte ansöka om visum. Oavsett om du söker visum eller ej måste du igenom immigration på flygplatsen och där kan det i bland vara kö. Några papper får du inte på planet. Arival card eller TM6 som du tidigare fick på flyget och skulle fylla i är borttaget. De hade heller inget att göra med om du hade visum eller ej. Så lite märklig fråga.

Dela på andra sajter

ok, tack för svar, sist jag åkte fick man fylla i ett dokument sen köa och fick sin stämpel för 30 dagar..

skönt att de ändrat reglerna till 60 dagar och slippa köa med det ifyllda kortet.

Alltså inget visa för 60 dagar ! man får bara en stämpel således.

Dela på andra sajter

On 2024-08-06 at 11:31, skrev plastic:

Mvh

Jag har inresestämpel 22 juli (med möjlighet att stanna till 19 september) och en utresestämpel 16 augusti. Självscanade också passet innan immigration stämplade det.

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Golph:

ok, tack för svar, sist jag åkte fick man fylla i ett dokument sen köa och fick sin stämpel för 30 dagar..

skönt att de ändrat reglerna till 60 dagar och slippa köa med det ifyllda kortet.

Arrival card är ersatt med att där du bor ska anmäla ditt boende till migration. Bor du på hotell sköter de det. Bor du hos din fru är det hon som ansvarar för det. Gör hon det inte är det ditt fel i vilket fall som helst. Du skulle ha upplyst henne. Den thailändska traditionen att det är alltid falangens fel är stark.

Vi brukar alltid glömma det några veckor och sedan åka förbi immigration när vi kommer på missen och har något ärende åt det hållet. De är lika glada varje gång vi kommer och hälsar på. Vet ej hur kinkiga de är på andra ställen.

• Ge karma 4
Dela på andra sajter

Beroende på när du ska åka...

Thailand har meddelat att man ska införa ETA med start i december för några utvalda länder för att sedan skala upp att gälla samtliga 93 länder som kan resa in under 60 dagar Visa Exempt. Allt ska vara klart i juni, men this is Thailand...

ETA är en en elektronisk förhandsregistrering som man gör på en offentlig webbplats innan man åker. (Jämför USA:s ESTA).

https://travelobiz.com/Thailand-to-launch-mandatory-eta-for-93-visa-exempt-countries/

Ändrades av Lucky
  • Ge karma 1

Fd Abercrombie på MPR.

Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Wangthong:

Arrival card är ersatt med att där du bor ska anmäla ditt boende till migration. Bor du på hotell sköter de det. Bor du hos din fru är det hon som ansvarar för det. Gör hon det inte är det ditt fel i vilket fall som helst. Du skulle ha upplyst henne. Den thailändska traditionen att det är alltid falangens fel är stark.

Vi brukar alltid glömma det några veckor och sedan åka förbi immigration när vi kommer på missen och har något ärende åt det hållet. De är lika glada varje gång vi kommer och hälsar på. Vet ej hur kinkiga de är på andra ställen.

Nja nu har du nog missuppfattat det. Arrival card har dom tagit bort det är rätt men de har inte ersatts av att du ska anmäla vart du bor. TM30 "Notification from House-Master" som din fru ska använda för att anmäla att du bor i hennes hus är inget nytt som kom till istället för arrival card. Det fanns redan innan och har inte med varandra att göra. 

Arrival cart var heller inget visum som en del verkar ha trott.  

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Golph:

Köa för att få en stämpel måste du som sagt var fortfarande. Skillnaden är bara att du nu får 60 dagar istället för 30 och att du slipper fylla i kortet. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Marlon:

Jag har inresestämpel 22 juli (med möjlighet att stanna till 19 september) och en utresestämpel 16 augusti. Självscanade också passet innan immigration stämplade det.

Jag själskannade passet när jag flög hem till Sverige 31 augusti och då fick jag ingen stämpel alls. 

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

Jag själskannade passet när jag flög hem till Sverige 31 augusti och då fick jag ingen stämpel alls. 

Är möjligt att jag blandar ihop det men är ganska säker på att jag passerade en glasgrind innan jag kom fram till själva disken där de stämplade passet

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Marlon:

Är möjligt att jag blandar ihop det men är ganska säker på att jag passerade en glasgrind innan jag kom fram till själva disken där de stämplade passet

Ja jag passerade glasgrindarna där man skannar själva passet och fingeravtryck men det fanns ingen disk där dom ville stämpla passet efter det utan det var bara att knata vidare till gaten. Och jag har ingen utresestämpel i passet men det är möjligt att de kör någon dubbelkontroll manuellt i bland nu när detta är ganska nytt. 

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja jag passerade glasgrindarna där man skannar själva passet och fingeravtryck men det fanns ingen disk där dom ville stämpla passet efter det utan det var bara att knata vidare till gaten. Och jag har ingen utresestämpel i passet men det är möjligt att de kör någon dubbelkontroll manuellt i bland nu när detta är ganska nytt. 

Ja men då minns jag nog rätt att jag passerade en glasgrind innan jag fick en stämpel. Kan mycket väl vara så att de kör manuellt nu i början för att se att scanningen fungerar som den ska

Ändrades av Marlon
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nja nu har du nog missuppfattat det. Arrival card har dom tagit bort det är rätt men de har inte ersatts av att du ska anmäla vart du bor. TM30 "Notification from House-Master" som din fru ska använda för att anmäla att du bor i hennes hus är inget nytt som kom till istället för arrival card. Det fanns redan innan och har inte med varandra att göra. 

Arrival cart var heller inget visum som en del verkar ha trott.  

I varje fall så har jag inte gjort det förrän sista åren. Har varit i Thailand sedan 1985 och bott på en massa konstiga ställen. Sedan 1989 har det väl mest varit hos frugan. Vi har aldrig gjort någon anmälan enligt TM30 förrän tre fyra år sedan. Har vi haft tur alla dessa år som inte fått reprimander?

Det blev mera information om TM30 just innan TM6 försvann därför kopplar jag ihop det. Eller så blev det jag som blev mera uppmärksam.

https://www.immigration.go.th/?p=14721

Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Wangthong:

I varje fall så har jag inte gjort det förrän sista åren. Har varit i Thailand sedan 1985 och bott på en massa konstiga ställen. Sedan 1989 har det väl mest varit hos frugan. Vi har aldrig gjort någon anmälan enligt TM30 förrän tre fyra år sedan. Har vi haft tur alla dessa år som inte fått reprimander?

Det blev mera information om TM30 just innan TM6 försvann därför kopplar jag ihop det. Eller så blev det jag som blev mera uppmärksam.

https://www.immigration.go.th/?p=14721

Vi har har anmält min ankomst de senaste 10 åren sedan jag började resa till min nuvarande frus hem. I början anmälde vi det till den lokala polisstationen men numera gör vi det via nätet. Jag missade det dock vid mitt senaste korta besök nu i augusti. Kom på det dagen innan vi skulle resa hem till Sverige och då var det lika bra att strunta i det. Som så många regler lagar i Thailand så efterlevs dom mer eller mindre och ibland kommer en viss skärpning av regler som har funnits länge men som ingen har brytt sig i. Enligt texten du länkade till har väl regeln funnits sedan 1979 "According to section 38 of the 1979 immigration act"

Dela på andra sajter

kungchristian

Vi har har anmält min ankomst de senaste 10 åren sedan jag började resa till min nuvarande frus hem. I början anmälde vi det till den lokala polisstationen men numera gör vi det via nätet. Jag missade det dock vid mitt senaste korta besök nu i augusti. Kom på det dagen innan vi skulle resa hem till Sverige och då var det lika bra att strunta i det. Som så många regler lagar i Thailand så efterlevs dom mer eller mindre och ibland kommer en viss skärpning av regler som har funnits länge men som ingen har brytt sig i. Enligt texten du länkade till har väl regeln funnits sedan 1979 "According to section 38 of the 1979 immigration act"

Jag har åkt ett par gånger om året sen-90 ..aldrig anmält nånting, men går det göra på nätet så skulle man kanske få det gjort nångång...har du nån länk o är det krångligt?

Ch7

Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev kungchristian:

Jag har åkt ett par gånger om året sen-90 ..aldrig anmält nånting, men går det göra på nätet så skulle man kanske få det gjort nångång...har du nån länk o är det krångligt?

Ch7

Jag sökte på "Immigration tm30 online" och fick fram detta

https://tm30.immigration.go.th/tm30api/loginExternal.jsp?value=EXT&id=2370abd29a2a9865a12154aa1718f3c7

Jag kommer nog att fortsätta göra det på imm kontoret, de är trevliga, inte så långt bort och framför allt har de en restaurang med riktigt god kao soi i närheten.

Ändrades av Wangthong
lägga till cituationstecken
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag sökte på "Immigration tm30 online" och fick fram detta

https://tm30.immigration.go.th/tm30api/loginExternal.jsp?value=EXT&id=2370abd29a2a9865a12154aa1718f3c7

Jag kommer nog att fortsätta göra det på imm kontoret, de är trevliga, inte så långt bort och framför allt har de en restaurang med riktigt god kao soi i närheten.

Det är den man bor hos som ska göra anmälan. Frugan har gjort det online några

gånger utan problem. Men har man inte långt till sitt kontor, så går ju det också så länge

möjligheten finns

mvh

biker

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev biker:

Det är den man bor hos som ska göra anmälan. Frugan har gjort det online några

gånger utan problem. Men har man inte långt till sitt kontor, så går ju det också så länge

möjligheten finns

mvh

biker

Jag följer alltid med, så får jag äta kao soi. 

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

lasseiudon
8 timmar sedan, skrev kungchristian:

Ch7

Problem kan du få om du senare har ett annat ärende till Immigration och om tjänstemannen då är uppmärksam, resultatet blir att du tvingas betala en förseningsavgift. Det är du som står där som får betala och inte din fru!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...