Jump to content
IGNORERAD

Nya visumregler från 1/6-2024

Recommended Posts

Någon som läst om dom luddiga flummiga reglerna och framför allt besluten ang när och hur ETA ska börja gälla?

Det börjar närma sig avresa första veckan i December och läste någonstans att ETA ska börja just i december. Vore ju bra om dom var lite tidiga med sina beslut och inte komma med regeländringar dagar innan dom ska börja gälla.

Börjar likna Covidåret då vi lyckades få inresetillståndet men att efter ett visst datum skulle dom bli ogiltiga. Nu blev dom ju inte det som tur var.

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Någon som läst om dom luddiga flummiga reglerna och framför allt besluten ang när och hur ETA ska börja gälla?

Det börjar närma sig avresa första veckan i December och läste någonstans att ETA ska börja just i december. Vore ju bra om dom var lite tidiga med sina beslut och inte komma med regeländringar dagar innan dom ska börja gälla.

Börjar likna Covidåret då vi lyckades få inresetillståndet men att efter ett visst datum skulle dom bli ogiltiga. Nu blev dom ju inte det som tur var.

Som vanligt så är det mycket spekulationer och inga klara besked. Ingen verkar veta när detta egentligen kommer så det är nog bara att sitta lugnt i båten och ta det som det kommer.

• Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Som vanligt så är det mycket spekulationer och inga klara besked. Ingen verkar veta när detta egentligen kommer så det är nog bara att sitta lugnt i båten och ta det som det kommer.

Så som "turist" ..... gäller det att man får per automatik 60 dagar utan att ansöka/anmäla något ? Vi ska stanna i 45 dagar.

Funderar på betala för ett evisum om det ens går. Orkar fan inte med att i sista stund sitta och anmäla något ETA om det införs dagarna innan avresa. Lär ha övertid på jobbet så jag glömmer bort det.

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Så som "turist" ..... gäller det att man får per automatik 60 dagar utan att ansöka/anmäla något ? Vi ska stanna i 45 dagar.

Funderar på betala för ett evisum om det ens går. Orkar fan inte med att i sista stund sitta och anmäla något ETA om det införs dagarna innan avresa. Lär ha övertid på jobbet så jag glömmer bort det.

Ja 60 dagar gäller automatiskt utan visum. Man bör ha en utresa inom 60 dagar att visa upp om de frågar. Men har du en t.o.r resa så är det ju ordnat.

Jag reser själv 19 dec och stannar till 25 jan. Jag tror inte det kommer något ETA i december. Det känns lite kontraproduktivt att precis efter att man införa 60 dagars visumfritt för att öka turismen införa något liknade som thaipasset under pandemin.

Skulle det göra det så är det så är det nog inte svårare än att att man bifogar kopia på pass, biljetter, vart man ska bo och möjligen något kontoutdrag. Men det är ju ett par månader kvar så det är väl bara att avvakta lite. Ett turistvisum behöver man ju inte söka tidigare än kanske en vecka innan man ska åka.

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

On 2024-10-14 at 08:53, skrev Nicholas:

Ja.

Hon kan ha thai id kort. 

Måste sökas i Thailand mig veterligen.

Hmmm ja det har hon, fixade ett nytt när vi har och tog farväl av mor hennes förra året...

Men det är ju Thailand...... och nog har de surrat till det gällande den engelska delen i alla fall ser jag nu... eller?

På förnamn står hennes smeknamn, riktiga förnamn och hennes biologiska efternamn.

På efternamn står mitt efternnamn.

😁

enis

• Snurrigt 1
  • Haha 2

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

soi covboy

Jag gjorde visum den här veckan. 60 dagar fritt plus 12 dagar till dom 12 fixade jag ett visum a350 kronor 

• Hmm? 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

Visum för extra 12 dagar ???

Hur ser ett sånt ut ?

Hur är det tänkt att aktivera visumet..?

• Ge karma 1

/hakancnx

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev soi covboy:

Jag gjorde visum den här veckan. 60 dagar fritt plus 12 dagar till dom 12 fixade jag ett visum a350 kronor 

Ska du stanna 60 dagar plus 12 det vill säga 72 dagar så behöver du göra en extension of stay på immigration för 1900 THB. Detta oavsätt om du i förväg sökt turistvisum eller reser in på visumfri vistelse. 

• Ge karma 3

Dela på andra sajter

Soengsang
3 timmar sedan, skrev soi covboy:

Nu tänkte du nog lite fel, gissar du gjorde Non im O "spouse" 90d.

Något "extra visum för 12 dagar" efter de annars 60 fria finns nog inget, det enda där är extension du kan göra efter att ha kommit Thailand med endera visumfritt eller tex turistvisum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

On 2024-10-14 at 08:53, skrev Nicholas:

Ja.

Hon kan ha thai id kort. 

Måste sökas i Thailand mig veterligen. 

Man kan förnya,söka både thai pass och thai ide kort på Thai amassaden i Stockholm det

gjorde min fru.Alla papper i ordning plus dom pengar det kostar så var det enkelt, bara

lång resa för oss men natt tåg helt ok

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Enis:

Hmmm ja det har hon, fixade ett nytt när vi har och tog farväl av mor hennes förra året...

Men det är ju Thailand...... och nog har de surrat till det gällande den engelska delen i alla fall ser jag nu... eller?

På förnamn står hennes smeknamn, riktiga förnamn och hennes biologiska efternamn.

På efternamn står mitt efternnamn.

😁

enis

Märkligt,

När dom gör nytt ID kort i Thailand så ska dom ju bara spotta ut ett nytt med samma uppgifter som tidigare.
Men om dom börjar korsförhöra din fru om diverese olika saker hit och dit och hon inte kan hålla sig kall och bara svara att inget har ändrats, ja då kan ju vad som helst hända ( uppenbarligen ).

Det gäller ju bara att låtsas som det regnar och att man bor kvar i byn, som om ingenting har hänt dom sista 40åren.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Märkligt,

När dom gör nytt ID kort i Thailand så ska dom ju bara spotta ut ett nytt med samma uppgifter som tidigare.
Men om dom börjar korsförhöra din fru om diverese olika saker hit och dit och hon inte kan hålla sig kall och bara svara att inget har ändrats, ja då kan ju vad som helst hända ( uppenbarligen ).

Det gäller ju bara att låtsas som det regnar och att man bor kvar i byn, som om ingenting har hänt dom sista 40åren.

Ja du... lätt att säga till en Thai vad denne skall göra...

Nu har jag i allfall registrerat frugans konto 

Skrev in förnamn på förnamn, nick på förnamn  och båda hennes efternamn på efternamn

Reggat och approved

lyckades även få in hennes adress då hon har ett eget hus på tomten med egen husbok.

reggad och approved.

Så då är man väl redo för framtida besök

/Enis

• Ge karma 4

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Enis:

Ja du... lätt att säga till en Thai vad denne skall göra...

Nu har jag i allfall registrerat frugans konto 

Skrev in förnamn på förnamn, nick på förnamn  och båda hennes efternamn på efternamn

Reggat och approved

lyckades även få in hennes adress då hon har ett eget hus på tomten med egen husbok.

reggad och approved.

Så då är man väl redo för framtida besök

/Enis

Jag brukar få få skäll efteråt varför jag inte sa nåt innan,  när det var exakt det jag hade gjort. 

• Haha 5
Dela på andra sajter

soi covboy
20 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nu tänkte du nog lite fel, gissar du gjorde Non im O "spouse" 90d.

Något "extra visum för 12 dagar" efter de annars 60 fria finns nog inget, det enda där är extension du kan göra efter att ha kommit Thailand med endera visumfritt eller tex turistvisum.

Jag Tänkte rätt men skrev fel. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...