Jump to content
IGNORERAD

Kan mamman dra till Thailand utan samtycke


Recommended Posts

Hej , jag har sett att det har varit en tråd som florerat en del , med seriösa / oseriösa svar , och äldre inlägg.

 

Jag och min Sambo fick barn för ca 1 år sen , när hon blev gravid bestämde hon sig för att åka ner till Thailand, väl där nere kunde hon inte flyga pga komplikationer i graviditeten och kom inte tillbaka till sverige.

vi har båda varit överens om att hon ska komma till Sverige efter Födsel, vilket i sin tur har varit en jäkla resa. så läget ser idag ut som så här Hon är Thailändsk medborgare , våran son är Thailändsk medborgare och ska snart bli svensk medborgare, med att han ska bli svensk medborgare krävs att jag slås fast som förälder enligt Thailändsk lag och vi har varit i juvenile court m.m. 

 

 jag vet att föräldrar KAN resa utomlands för "kortare resor" även om man har delad vårdnad utan medgivande.

 

nu kommer mina frågor

efter att båda har kommit till Sverige hon med Thailändskt medborgarskap/pass och sonen med Svenskt/thailändskt pass/medborgarskap kan hon resa utomlands utan mitt medgivande

kan man sätta käppar i hjulet för att hon skulle kunna "dra till Thailand" utan mitt samtycke ?

kan hon utfärda ett nytt Thailändskt pass utan mitt medgivande på ambassaden ?

 

Ja man kan elda upp passen låsa in dom etc. helst skulle jag vilja lösa det här på smidigare sett , Spärra bägge passen så att det krävs att båda föräldrarna är med vid utresa alt medgivandepapper.

 

tack för Seriösa svar och helst inte killgissningar , gärna om du har erfarenhet själv ,

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Du kan inte mena allvar! Du vill alltså hindra en vuxen människa att bestämma var hon vill vistas? Tror att svensk polis vore väldigt intresserat om fallet! Olaglig  frihetsberövande kallas det nog i juridik! Varför skulle hon behöva ditt medgivande för pass

Ändrades av Amigo
  • Ge karma 3

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Du kan inte mena allvar! Du vill alltså hindra en vuxen människa att bestämma var hon vill vistas? Tror att svensk polis vore väldigt intresserat om fallet! Frihetsbedrövning kallas det nog i juridik! Varför skulle hon behöva ditt medgivande för pass


skulle tippa att det inte är det frågan handlar om utan deras gemensamma barn

 

enis

  • Ge karma 8

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:


skulle tippa att det inte är det frågan handlar om utan deras gemensamma barn

 

enis

Ingen vinstpå den lotten! Det skrivs om hennes pass och bägge passen. Barnet är ju en han

  • Ge karma 2

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Link to comment
Dela på andra sajter

pigge01
21 minuter sedan, skrev Amigo:

Ingen vinstpå den lotten! Det skrivs om hennes pass och bägge passen. Barnet är ju en han

I Thai passet kanske

I Svenska passet aldrig 

Barnet ska ha eget pass / Nat, ID. 

 

Min dotter  har sitt andra pass? 

Jag har hennes Nat,ID mamman passet. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike

Hon kan åka när hon vill, men när det gäller barnet och barnet bor i Sverige och är Svensk medborgare så gäller Svensk lag, men tyvärr kan hon ta med barnet på thaipass eller svenskt pass om hon har dok. På att hon är mamman ( gäller Svensk pass).

Och skulle hon göra det om ni gemensam vårdnad och utan ditt samtycke blir det grovt egenbemäkigt förfarande av barn som ger fängelse i Sverige.

Skicka pm så kan jag berätta mer då min kompis fru ( tog barnet till Thailand,  och då var hon svenska som hade förlorat vårdnaden) men det tar tid och pengar att få hem barnet, min kompis tog det nästan 2 år, även fast hon var internationellt efterlyst och förlorat sitt pass på pga. Av sitt agerande dvs. Sverige drog in hennes pass och var så kallad overstay i Thailand.

  • Ge karma 4

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hennes resor har han inget att säga om, inte barnets resor heller så länge han inte är registrerat som  vårdnadshavare. Då barnet är född utanför äktenskapet (han skriver om sambo) blir modern alltid tilldelad ensam vårdnadshavare vid födsel, oavsett om det finns faderskapsbekräftelse. Vill ogifta par få gemensam vårdnad över barnet måste de ansöka om det tillsammans hos Skatteverket och då endast om modern samtycker skriftligt, annars måste den andra föräldern väcka talan i domstol via stämningsansökan  

Kursiv citat från wikipedia https://sv.wikipedia.org

  • Ge karma 1

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tackar hemskt mycket för alla svaren

 

men jag ska förtydliga

 

det gäller om vart våran son kan föras utanför sveriges gränser

vår son kommer att ha både svenskt och thailändskt medborgarskap.

och det jag undrar är om jag kan förhindra att hon lämnar Sverige tillsamans med våran son utan mitt samtycke

 

eftersom han är född i Thailand och ska få Svenskt medborgarskap så krävs att jag förklaras som förälder i Thailand oavsett äktenskap eller ej.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Du kan inte mena allvar! Du vill alltså hindra en vuxen människa att bestämma var hon vill vistas? Tror att svensk polis vore väldigt intresserat om fallet! Olaglig  frihetsberövande kallas det nog i juridik! Varför skulle hon behöva ditt medgivande för pass

 

Nej ursäkta otydligheten, jag menar att hon skulle "dra till Thailand" tillsamans med våran son utan mitt samtycke

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
3 timmar sedan, skrev Amigo:

Hennes resor har han inget att säga om, inte barnets resor heller så länge han inte är registrerat som  vårdnadshavare. Då barnet är född utanför äktenskapet (han skriver om sambo) blir modern alltid tilldelad ensam vårdnadshavare vid födsel, oavsett om det finns faderskapsbekräftelse. Vill ogifta par få gemensam vårdnad över barnet måste de ansöka om det tillsammans hos Skatteverket och då endast om modern samtycker skriftligt, annars måste den andra föräldern väcka talan i domstol via stämningsansökan  

Kursiv citat från wikipedia https://sv.wikipedia.org

Blir det inte än mer komplicerat då barnet är född utom äktenskapet i Thailand och är thailändsk medborgare?

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

För att resa in i Thailand ensam med barn behöver man i teorin den andra vårdnadshavarens medgivande. En thaidam med ett thaibarn blir sällan tillfrågad om detta men om du som svensk man åker med ett thaibarn bör du vara beredd på att visa papper på att du har rätt att åka ensam med barnet ifråga.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Marlon

Borde väl vara någon som frågar om en förälder reser ensam med barn ut ur Schengen?

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nompa:

 

Nej ursäkta otydligheten, jag menar att hon skulle "dra till Thailand" tillsamans med våran son utan mitt samtycke

Jag ber om ursäkt också, gick hårt fram men har både hört och sett helt otroliga storyn under 20 års tid.

 

Du behöver registrera faderskapet i Thailand och anmäla grabben som svensk medborgare i ambassaden/skatteverket och söka delat vårdnat så har du lite att säga iallafall. 

  • Ge karma 2

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag ber om ursäkt också, gick hårt fram men har både hört och sett helt otroliga storyn under 20 års tid.

 

Du behöver registrera faderskapet i Thailand och anmäla grabben som svensk medborgare i ambassaden/skatteverket och söka delat vårdnat så har du lite att säga iallafall. 

Allt lugnt , vi har gjort alla stegen med DNA test family juvenile court och nu ska vi ansöka om samordningsnummer samt pass. Trode att vårdnaden blev delad automatiskt i och med att jag är bekräftad Far i Thailand även om vi inte var gifta. Annars är det en blankett från skatteverket att fylla i , vet du om det finns andra sätt att förhindra att något sker. Något förebyggande utöver delad vårdnad , tack för ditt svar

 

Jag hoppas ju att vi ska vara en lycklig familj och leva tillsamans

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 timmar sedan, skrev Nompa:

jag tackar hemskt mycket för alla svaren

 

men jag ska förtydliga

 

det gäller om vart våran son kan föras utanför sveriges gränser

vår son kommer att ha både svenskt och thailändskt medborgarskap.

och det jag undrar är om jag kan förhindra att hon lämnar Sverige tillsamans med våran son utan mitt samtycke

 

eftersom han är född i Thailand och ska få Svenskt medborgarskap så krävs att jag förklaras som förälder i Thailand oavsett äktenskap eller ej.

 

 

Det finns andra enklare vägar att gå om man önskar.

Family and juvenile court är en lång och seg process

Link to comment
Dela på andra sajter

pigge01
4 timmar sedan, skrev Nompa:

Allt lugnt , vi har gjort alla stegen med DNA test family juvenile court och nu ska vi ansöka om samordningsnummer samt pass. Trode att vårdnaden blev delad automatiskt i och med att jag är bekräftad Far i Thailand även om vi inte var gifta. Annars är det en blankett från skatteverket att fylla i , vet du om det finns andra sätt att förhindra att något sker. Något förebyggande utöver delad vårdnad , tack för ditt svar

 

Jag hoppas ju att vi ska vara en lycklig familj och leva tillsamans

 

Tänk på att DNA testen ska med till Sverige. 

Grabben får rätt att åka på samordningsnummeret på ett rosa pass. 

Väl i Sverige så är det folkbokföringen snarast möjligt, för hans personnummer och att han bor här. 

  • Ge karma 3

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Tänk på att DNA testen ska med till Sverige. 

Grabben får rätt att åka på samordningsnummeret på ett rosa pass. 

Väl i Sverige så är det folkbokföringen snarast möjligt, för hans personnummer och att han bor här. 

Man måste ansöka om pass i samband med ansökan om samordningsnummer. jag är ganska säker på att allt kommer vara färdigt för våran Son innan han sätter fot på svensk mark.

men jag ska se till att DNA testet samt alla andra dokument åker med till sverige för att vara på säkra sidan.

 

Tack för ditt svar !

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Det finns andra enklare vägar att gå om man önskar.

Family and juvenile court är en lång och seg process

Den processen är redan klar , vi har bokat tid på ambassaden för att ansöka om sammordningsnummer och pass.

 

Tack för ditt svar !

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev Nompa:

Den processen är redan klar , vi har bokat tid på ambassaden för att ansöka om sammordningsnummer och pass.

 

Tack för ditt svar !


Ok, vad är du bekymrad över?

Att tanten ska dra till Thailand med barnet?

Hon är väl redan där med barnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
13 timmar sedan, skrev Nompa:

Den processen är redan klar , vi har bokat tid på ambassaden för att ansöka om sammordningsnummer och pass.

 

Tack för ditt svar !

Tänk på att ni inte får pass samtidigt som samordningsnumret. När er son fått samordningsnummer så gör ni en separat ansökan om pass.

Vår son gick igen hela processen med domstol, samordningsnr, pass mm i höstas när han skulle flytta tillbaka med sin tjej och deras gemensamma barn.


I efterhand fick vi veta att om de hade varit gifta innan födseln hade de sluppit hela domstolsprocessen.

Ändrades av Dempa
Grammatiskt fel

Palestine is not a country, it's a terrorist state.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


Ok, vad är du bekymrad över?

Att tanten ska dra till Thailand med barnet?

Hon är väl redan där med barnet?

Ja dom är just nu i Thailand men dom är på väg till Sverige, Jag är orolig att det blir bråk och hon då eventuellt drar utan mitt samtycke , nu är jag ute efter lösningar på hur jag kan förhindra att hon tar sig till Thailand , räcker det med att man håller i passen eller kan hon göra nytt Thailändskt pass åt våran son utan mitt samtycke.

 

Tack för ditt svar !

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dempa:

Tänk på att ni inte får pass samtidigt som samordningsnumret. När er son fått samordningsnummer så gör ni en separat ansökan om pass.

Vår son gick igen hela processen med domstol, samordningsnr, pass mm i höstas när han skulle flytta tillbaka med sin tjej och deras gemensamma barn.


I efterhand fick vi veta att om de hade varit gifta innan födseln hade de sluppit hela domstolsprocessen.

Man måste ansöka om pass samtidigt som man ansöker om sammordningsnummer enligt ambassadens sida.

Ja det hade varit betydligt lättare om man var gift före barnets födsel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Tråden får lite alla möjliga inslag det som är intressant

 

Om 2 föräldrar har barn tillsamans i Sverige och delad vårdnad enligt Svensk och Thailändsk lag

 

Förälder 1 : svenskt pass

Förälder 2 : Thailändskt pass

Gemensamt barn: svenskt/ thailändskt pass

 

 

Om alla tre är bosatta i sverige kan förälder 1 förhindra egenmäktighet av barn om förälder 2 åker med gemensamt barn till Thailand ?

 

Kräver Thailändska ambassaden samtycke från bägge föräldrarna vid tillverkning av nytt pass?

 

Kan man spärra passen (båda)?

 

Kollar passmyndigheten att båda föräldrar ger samtycke vid utresa ur Sverige?

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Nompa
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev Nompa:

Ja dom är just nu i Thailand men dom är på väg till Sverige, Jag är orolig att det blir bråk och hon då eventuellt drar utan mitt samtycke , nu är jag ute efter lösningar på hur jag kan förhindra att hon tar sig till Thailand , räcker det med att man håller i passen eller kan hon göra nytt Thailändskt pass åt våran son utan mitt samtycke.

 

Tack för ditt svar !


Det låter som att det redan är en fnurra på tråden i förhållandet. 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Nompa:

Man måste ansöka om pass samtidigt som man ansöker om sammordningsnummer enligt ambassadens sida.

Ja det hade varit betydligt lättare om man var gift före barnets födsel.

Det står så ja, jag trodde detsamma men vid besöket på ambassaden fick vi veta att man ansöker om samordningsnr först och sedan om pass. Det de menar är att man inte kan ansöka om samordningsnr om man inte har intentionen att sedan ansöka om pass.

Palestine is not a country, it's a terrorist state.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...