Jump to content
IGNORERAD

Söka 0- visa från Sverige

Recommended Posts

KennethD

Hej! Jag tänker ansöka om ett non- Immigrant O Visa (retirement, Long stay) från Sverige där jag nu befinner mig.

Någon som har erfarenhet om hur lång tid en sådan process kan ta och om eventuella oförutsedda svårigheter och knepigheter på vägen ?

Dela på andra sajter

Det beror på så många faktorer att det blir omöjligt att svara på.

Ambassaden svarar gärna på frågor (så får du dessutom vettiga svar)
De vill gärna att du kontaktar dem innan du skickar in e-visa ansökan.

Thailand eVisa

Royal Thai Embassy Sthlm

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Tommy
2 timmar sedan, skrev p125:

Det beror på så många faktorer att det blir omöjligt att svara på.

Ambassaden svarar gärna på frågor (så får du dessutom vettiga svar)
De vill gärna att du kontaktar dem innan du skickar in e-visa ansökan.

Thailand eVisa

Royal Thai Embassy Sthlm

Jag tänkte svara nåt liknande.

Mvh

• Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

rolba

Logga in och registrera dig/skapa en profil så ser du vad som krävs. Inga konstigheter. Kan vara lite svårt att hitta just O retired om de inte gjort om sidan. Var längst ner efter en massa blanka när jag gjorde mitt.

Kan du starta 3-4 veckor innan resa så är det ok och sen trycka iväg det minst 2 veckor innan. Man kan göra en sida i taget, spara och sen fortsätta senare. Jag fick mitt på några dagar efter ansökan.

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

Mankan
15 timmar sedan, skrev KennethD:

Hej! Jag tänker ansöka om ett non- Immigrant O Visa (retirement, Long stay) från Sverige där jag nu befinner mig.

Någon som har erfarenhet om hur lång tid en sådan process kan ta och om eventuella oförutsedda svårigheter och knepigheter på vägen ?

Jag antar att det är 90 dagars visumet enligt nedan du är ute efter. Jag sökte 90 dagars med familjeanknytning i höstas och det tog några dagar att få tillbaka. det är bara att se till att bifoga rätt dokument. Gör som Rolba säger och registrera dig på följande sida https://www.thaievisa.go.th/ . Du kan sedan starta en "provansökan" som du aldrig skickar in bara för att se vilka stödjande dokument du behöver skicka in. Du behöver fylla i 2-3 sidor innan du kommer till sidan där du ska skicka in stödjande dokument.

men vill du bara komma vidare i ansökan för att se vad som kommer så är det ju inte så noga vad du skriver. Du kan skapa en ny ansökan när du vill skicka in på riktigt.

image.png.157f0e7c9474e5fde0095aa83f527b2d.png

• Ge karma 4

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

KennethD
Inlagd (ändrad)

Stort tack till er alla! Jo, det är 90 dagars visumet jag menade, sedan förlänger jag det i Thailand med 12 månader. Jag har under nio år haft ett OA- visa, men tänker alltså nu byta till ett O -visa.

Ändrades av KennethD
  • Ge karma 2
Dela på andra sajter

lasseiudon

Här måste man faktiskt gratulera medlemmarna i MPR. Tänk er själva vilka svar han hade fått om han frågat på Facebook!

I och för sig hade han fått svaren ovan men oxå 50 idiotsvar som bara gjort frågeställaren mer förvirrad.

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

• 4 månader senare...

Jag kommer snart att ansöka om ett tre månaders non immigrant O visa från Sverige. Någon som vet om jag behöver ha en utresebiljett från Thailand för att komma med planet och in i LOS? Och om det i så fall räcker med en border run? 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev KennethD:

Jag kommer snart att ansöka om ett tre månaders non immigrant O visa från Sverige. Någon som vet om jag behöver ha en utresebiljett från Thailand för att komma med planet och in i LOS? Och om det i så fall räcker med en border run? 

Behövs ingen utresebiljett.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Jag fick det här svaret från Thai Airways. Det är trots allt de som slutligen avgör om jag får stiga ombord på planet

"

Dear Mr. Denker,

Thank you for your inquiry regarding your upcoming travel with Thai Airways.

When traveling to Thailand on a non-immigrant O visa, it is generally required to have an exit ticket to demonstrate your intention to leave the country. A return bus ticket to Laos should be sufficient for this purpose, as it indicates your plans to exit Thailand.

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

Den som svarade har tydligen ingen aning om visumregler. 

Svaret gäller en turist. 

Har man O-visa behöver man ju inte lämna landet....

Ändrades av hakancnx
  • Ge karma 3

/hakancnx

Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev hakancnx:

Den som svarade har tydligen ingen aning om visumregler. 

Svaret gäller en turist. 

Har man O-visa behöver man ju inte lämna landet....

Precis så är det. Jag har rest in på enkelbiljett de senaste gångerna

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Precis så är det. Jag har rest in på enkelbiljett de senaste gångerna

Samma för min del. Åker på enkelbiljett numera.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Jag har också åkt på enkelbiljett varje gång i 10 år, men då med 12 mån OA- visa. Tre månaders O-visa är däremot nytt för mig. Det åker man liksom bara en gång med. Men ni har säkert rätt. Skulle det ändå skita sig vid inchekningen genom en felinformerad personal från Thai Airways ( bevisligen finns det ju sådana), så går det ju snabbt att köpa en biljett till Laos t.ex.

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev KennethD:

Jag har också åkt på enkelbiljett varje gång i 10 år, men då med 12 mån OA- visa. Tre månaders O-visa är däremot nytt för mig. Det åker man liksom bara en gång med. Men ni har säkert rätt. Skulle det ändå skita sig vid inchekningen genom en felinformerad personal från Thai Airways ( bevisligen finns det ju sådana), så går det ju snabbt att köpa en biljett till Laos t.ex.

Har ingen statistik men gissar att 90% av de som reser in på Non O gör ettårsförlängning på det. Var väl lite annorlunda när det fanns multiple. 

Ska man bara stanna max 90 dagar och inte söka extension så finns det ju andra något enklare visaalternativ, eller inget visa alls men då måste utresebiljett finnas.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Nicholas
On 2024-10-01 at 05:05, skrev rolba:

Har ingen statistik men gissar att 90% av de som reser in på Non O gör ettårsförlängning på det. Var väl lite annorlunda när det fanns multiple. 

Ska man bara stanna max 90 dagar och inte söka extension så finns det ju andra något enklare visaalternativ, eller inget visa alls men då måste utresebiljett finnas.

Hallå Rolba,

jag tänkte åka 90 dagar.

Vad blir enklast för mig att göra det ?

Betänk 2 alternativ, med eller utan bokad returbiljett.

Helst skulle jag ju vilja droppa in på 60 dagars turis-visa, och förlänga det i Thailand med 30 dagar.

Men det är ju det där att man ska tränga sig in på planet i arlanda också.

Om man skulle boka 60 dagars, retur biljett hur mycket tar thai-airways för att boka om den sedan, och går det ens ?

Svårt detta.

Jag reser typ bara 1st 2->3 månaders stint / år.

Ids kanske inte söka O för det, men kanske det enda rätta.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Hallå Rolba,

jag tänkte åka 90 dagar.

Helst skulle jag ju vilja droppa in på 60 dagars turis-visa, och förlänga det i Thailand med 30 dagar.

Om man skulle boka 60 dagars, retur biljett hur mycket tar thai-airways för att boka om den sedan, och går det ens ?

Svårt detta.

Boka biljett 90 dagar fram och åter plus en bussbiljett ut efter 60 dagar. 

Förutsätter att du registrerar ditt boende om du bor privat för annars kan det bli problem att köpa till 30 dagar. Alternativt gör ett borderbounce på dag 60.

Enklare dock att köpa till 30 dagar för det kan du göra i princip när som helst. 

Turistvisa 60 dagar då duger det med biljett ut på dag 90. Kostar 350 spänn har jag för mig och sen tillkommer 1900 Baht för 30 dagar. Fortfarande gäller att boendet är registrerat. Bor du på hotell så är det ju alltid det. 

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Nicholas
46 minuter sedan, skrev rolba:

Boka biljett 90 dagar fram och åter plus en bussbiljett ut efter 60 dagar. 

Förutsätter att du registrerar ditt boende om du bor privat för annars kan det bli problem att köpa till 30 dagar. Alternativt gör ett borderbounce på dag 60.

Enklare dock att köpa till 30 dagar för det kan du göra i princip när som helst. 

Turistvisa 60 dagar då duger det med biljett ut på dag 90. Kostar 350 spänn har jag för mig och sen tillkommer 1900 Baht för 30 dagar. Fortfarande gäller att boendet är registrerat. Bor du på hotell så är det ju alltid det. 

Problem: 93 > 90

From and including: Wednesday, 15 January 2025
To and including: Thursday, 17 April 2025

Result: 93 days

It is 93 days from the start date to the end date, end date included.

Finns TR visa för 6 månader, multiple entriees såg jag.

Ska nog söka det, eller ?

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Hallå Rolba,

jag tänkte åka 90 dagar.

Svårt detta.

Om du skaffar 60 dagars turistvisum så räcker det med en utresa inom 90 dagar tillskillnad om du åker på 60 dagars visumfritt då man måste ha en utresa inom dessa 60 dagar. Så sök ett turistvisum för 350 kr och gör en förlängning med 30 dagar i Thailand är ett alternativ gott som något.

Thai har förövrigt flex biljetter som går att boka om kostnadsfritt eller mot en viss avgift i mån av plats. Jag gick in idag på min bokning i vinter och kollade om det gick att flytta fram hemresan en vecka och de skulle kosta 580 kr vi hantera min bokning. Ringer man till Thaiairs kundtjänst så kan man få första ombokningen gratis. 

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev Mankan:

Ringer man till Thaiairs kundtjänst så kan man få första ombokningen gratis. 

Men då måste man prata engelska 😧

Vilket väldigt få i detta forum kan 😉

• Haha 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Jag reste på Non O gift med Thai föra vinter och de var ju inte speciellt jobbigt. Om man uppfyller kraven för en pensionärs eller familje Non O så är det väl enklar att söka ett sånt hemma från datorn än att åka till immigrations och söka 30 dagars förlängning.

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Nicholas:

Visst kan du söka ett sånt men du måste åka ut ur Thailand var 60:e dag eller var 90:e dag om du söker 30 dagar förlängning på immigration så ska du stanna 93 dagar så har du nog inte så mycket användning för ett Multiple TR-visa.

Ska du stanna 93 dagar så är nog ett 90 dagar Non o bättre som du kan förlänga med 60 dagar och det är familjevarianten. De är ju dessutom billigare. Non O 90 dagars kostar 700kr och Multiple TR-visa 1750kr

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1

Dela på andra sajter

Mickey1969

Jag har åkt ett antal gånger på 60 dagars TR visum och aldrig haft något problem med att returbiljetten är 5-6 månader framåt.

Så att man skulle behöva en returbiljett inom 90 dagar kan inte vara ett krav.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Hej

Eftersom det i tråden skrivs en del om huruvida det krävs returbiljett eller ej, så har jag följande funderingar.

Mina erfarenheter gäller resor från Kastrup, men det är väl ganska lika på Arlanda.

Vid incheckning på Kastrup så hindras resenärer mer eller mindre bryskt från att ställa sig i incheckningskön.

Incheckning ska ske från automaterna. Så det har jag gjort de senaste resorna.

Kräver endast att sidan i passet med foto och övrig data scannas.

Man anger hur många kolli som ska checkas in.

Och vips kommer boardincard och bagagetag ut.

I mitt fall så åker jag på enkelbiljett. (Har på O-retired extension med reentry).

Att systemet ser min bokade biljett, det förstår jag. Man anger ju passnummer vid bokning.

Men dessutom måste jag ha giltigt visum som ej kräver returbiljett.

Alternativt gällande extension på mitt visum, dessutom med ett giltigt re-entry permit.

Att manuell incheckningspersonal kan göra dessa kontroller, genom att bläddra i passet förstår jag.

Vad händer om automaten inte godkänner incheckningen? Förmodar att man då måste köa för manuell incheckning

Samma fundering gäller när man checkar in online hemifrån?

Någon som kanske vet mer om detta.

mvh

biker

Ändrades av biker
  • Ge karma 3
Dela på andra sajter

Borderbounce ger dig 60 nya så totalt 120 dagar. Snackas lite olika om hur många gånger man får 60 visumfritt.

Skulle det visa sig längre fram att det bara blir 30 andra gången så grejar du ju ändå 60+30+30.

Med Turist multiple så måste du ändå ut ur landet en sväng. Teoretiskt kan ett sånt visa ge 180 dagar.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...