Jump to content
IGNORERAD

Bygga förråd/verkstad

Mankan

Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag tvivlar på att du kan skiva många inlägg utan att vara dum. Vad har jag gjort för fel menare du?

Finns orsak att han är utslängd från TS igen. 

• Ge karma 3
  • Haha 1
Dela på andra sajter

”En hel jävla tråd om ”borrar. Det heter förhelvete borr även i plural.

• Ge karma 1
  • Haha 5
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
37 minuter sedan, skrev M33:

”En hel jävla tråd om ”borrar. Det heter förhelvete borr även i plural.

verb och substantiv blandas friskt

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Bosch,Makita verktyg finns i Thai, dyra för hemma bruk. Devalt är samma fabrik som

Black o Decker bara lite bättre Sen när det gäller stål i te.x borrar har inte kina eller Usa

samma hållbarhet som svenskt stål som jag skrev vist kan du köpa bra borrar var du vill

ivärlden men dom är inte Thai eller kines som dom flesta sakerna är i Thai. Sen är

det ju frågan vad ska du använda verktyget till, några ggr hemma eller dagligen

Sålde verktyg i ca 20 år så har en liten aning

Du skriver en hel del, men det skulle vara intressant om du faktiskt hade lite mer praktisk kunskap om det du skriver om.

Jag betvivlar inte att du har sådan, men ofta har du lite otur med hur du beskriver saker och ting.

Jag kan säga att tex de flesta Makita borrar i Thailand är ganska dåliga.

Bosch är ok.

DeWalt är bättre.

Och mina erfarenheter är baserade på en satans massa hål som jag själv borrat här i Thailand 😂

Till och med så många att jag varit tvungen att köpa nya borrmaskiner (Makita 18v) ett par gånger.

Och om någon är intresserad, så för hemmabruk rekommenderar jag kinesiska märket Total framför tex Makita pga priserna. En Makita 18v är märkbart lättare (vikt), men också mycket dyrare (2x).

DeWalt och Total känns väldigt lika viktmässigt. Kanske även från samma fabrik...

• Ge karma 9
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det behövs inte några distanser.

Takskruvarna är väldigt bra och på gränsen till ingenjörskonst.

Borrhuvud och två olika gängor samt inbyggd fräsdel.

Borrning, nedre gängan går ner i takstolen, fräsen gör takhålet lite finare, övre gängan lyfter taket samtidigt som nedre gängan drar åt.

Allt med en skruvning.

Ett mirakel egentligen för att vara Thailand.

Precis som nästan allt annat är det en pryl som utvecklats utanför Thailand. 

Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev biran:

Angående svenska skruv finns det skruv som både borrar genom plåt och riktiga stålbalkar. Man får vad man betalar för.

Har bara köpt vanlig takskruv hos profilplåt där jag köpt plåten. De skickar naturligtvis med den skruv som är anpassad för den plåt man köper. Fast de frågade aldrig något om plåten låg på stålbalk. Förmodligen är det inte många som eferfrågar takskruv för stålbalk. 

Har letat och jag har svårt att hitta annat än vanlig takskruv för att skruva i dalen mot träläkt. På de flesta ställen är annat beställningsvara. Har inte behovet nu heller. Vet att det finns borrskruv för fordonsbruk som tar stålbalkar utan problem.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Surin P3:

Du skriver en hel del, men det skulle vara intressant om du faktiskt hade lite mer praktisk kunskap om det du skriver om.

Jag betvivlar inte att du har sådan, men ofta har du lite otur med hur du beskriver saker och ting.

Bosch är ok.

DeWalt är bättre.

Och mina erfarenheter är baserade på en satans massa hål som jag själv borrat här i Thailand 😂

Till och med så många att jag varit tvungen att köpa nya borrmaskiner (Makita 18v) ett par gånger.

Och om någon är intresserad, så för hemmabruk rekommenderar jag kinesiska märket Total framför tex Makita pga priserna. En Makita 18v är märkbart lättare (vikt), men också mycket dyrare (2x).

DeWalt och Total känns väldigt lika viktmässigt. Kanske även från samma fabrik...

Bra tips! Ska köpa en Total åt svågern då. Vi ska bygga ett litet hus bakom huset som står ute vid vägen. Är så djäkla less på allt ljud från fordon. Mycket lugnare bakom huset, vi är ändå rätt mycket där bakom i "trädgården". Blir första bygget med alla bärande delar i stål. Förut har vi bara haft takstolar i stål. Inte så stort blir det, blir väl lagom att också kunna ha som gäststuga. Blir väl en egen tråd när det börjar klarna. Kan vara bra med en del goda råd.

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Bra tips! Ska köpa en Total åt svågern då. Vi ska bygga ett litet hus bakom huset som står ute vid vägen. Är så djäkla less på allt ljud från fordon. Mycket lugnare bakom huset, vi är ändå rätt mycket där bakom i "trädgården". Blir första bygget med alla bärande delar i stål. Förut har vi bara haft takstolar i stål. Inte så stort blir det, blir väl lagom att också kunna ha som gäststuga. Blir väl en egen tråd när det börjar klarna. Kan vara bra med en del goda råd.

Total och Ingco tillverkas av samma företag. Deras P20S system är identiska.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Surin P3:

Bosch är ok.

DeWalt är bättre.

Det är väl också hur du borrar tusen varv eller trehundra varv på borrmaskinen högt

varvtal risk att borren går varm helst om det är en billig borr. Har en sån där väska

med en dj massa borrar som jag tog till Thai. bra att borr i trä eller en eller två hål i järn

Sen köpt med mej riktiga borrar i dom dim som behövs mest, 3,0. 3,5. 4,0, 6,0, 8,0, 10,0

dom gär även att borra i gjutjärn men kostar en slant. Sen vilka "stål balkar " menas är

det bara järn Fe eller en stållegering vad innehåller den legeringen som stålbalk

• Hmm? 1
  • Haha 2
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Det är väl också hur du borrar tusen varv eller trehundra varv på borrmaskinen högt

varvtal risk att borren går varm helst om det är en billig borr. Har en sån där väska

med en dj massa borrar som jag tog till Thai. bra att borr i trä eller en eller två hål i järn

Sen köpt med mej riktiga borrar i dom dim som behövs mest, 3,0. 3,5. 4,0, 6,0, 8,0, 10,0

dom gär även att borra i gjutjärn men kostar en slant. Sen vilka "stål balkar " menas är

det bara järn Fe eller en stållegering vad innehåller den legeringen som stålbalk

Du som är borrexpert kan du berätta vad jag gjorde för handhavande fel när borren böjde sig som han gjorde?

• Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Du som är borrexpert kan du berätta vad jag gjorde för handhavande fel när borren böjde sig som han gjorde?

Lyckades du böja en borr? 

var det kanske ett  borr du menar? 

Oavsett vilket, ett konststycke. 

• Haha 2
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Surin P3:

Bosch är ok.

DeWalt är bättre.

Har du någon eldriven fettspruta då? Tänkte köpa en Milwaukee med 18 volts bat, pris nu runt 6000.- + moms!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Lyckades du böja en borr? 

var det kanske ett  borr du menar? 

Oavsett vilket, ett konststycke. 

Inte så märkvärdigt.

Jag har böjt skitborrar  för trä köpta på Biltema och Jula med handkraft. (utan att borra med dom)

Så det finns riktiga sopor på marknaden.

Metallborr går inte att böja så men blir dom varma  så kroknar skräpborr också.

• Ge karma 2

Veteran

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev audirs2:

Har du någon eldriven fettspruta då? Tänkte köpa en Milwaukee med 18 volts bat, pris nu runt 6000.- + moms!

Jag skulle köpa förut, men de var för dyra för min smak.

Men jag tittade nu och mina favoriter Total har en för 3900 Baht.

Jag har luftdriven i garaget som haltar lite på portabilitetsfronten.

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Boa52:

Använder till 99% galvaniserat och det är som du säger en väldigt stor skillnad på det och ogalvat i hårdhet både för borrning och kapning.

Mina borrar blir nog aldrig för varma efter att jag fick lära mig att slipa borrarna på tidigt 90-tal. Alla borde lära sig denna simpla konst.

Bra slipning är det viktigaste och kan få de sämsta (kanske inte de allra sämsta) borrarna att fungera... I nödfall. 😆

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Använder till 99% galvaniserat och det är som du säger en väldigt stor skillnad på det och ogalvat i hårdhet både för borrning och kapning.

Mina borrar blir nog aldrig för varma efter att jag fick lära mig att slipa borrarna på tidigt 90-tal. Alla borde lära sig denna simpla konst.

Bra slipning är det viktigaste och kan få de sämsta (kanske inte de allra sämsta) borrarna att fungera... I nödfall. 😆

Somdu skriver det gick slipa borrar förr men slpa en från jula, biltema blir inge bra

När jag jobbade som bilmek på 70 talet gick det mycke bra att slipa borrarna man 

blev ducktig slipade direkt på smärgeln det fanns gig om man ville men man fick

rätt vinkel på skäret, funka bra

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Mankan:

Ingen borr expert men svårt att säga vad du gjorde för fel var inte där.Vad man gjör

för fel, för stor dimension på förborren, fel hastghet på maskinen, största felet skitborr

fel vinkel på borrskäret och böjs den säger det mesta. leksak. Det finns en andledning

att när man borrar med en pelarborr maskin använder man låg hastighet, borren ska

skära hålet inte fräsa det

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev audirs2:

Har en Makita(från Swedol) på båten, eldrivna fettsprutor är ett måste efter man börjat använda dem.......

• Ge karma 3

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Ingen borr expert men svårt att säga vad du gjorde för fel var inte där.Vad man gjör

för fel, för stor dimension på förborren, fel hastghet på maskinen, största felet skitborr

fel vinkel på borrskäret och böjs den säger det mesta. leksak. Det finns en andledning

att när man borrar med en pelarborr maskin använder man låg hastighet, borren ska

Ha ha ha du är lustig du. Jag skrev ju att borren inte var av bästa kvalitet eftersom det böjde sig så där men du ville på stå att det var handhavande fel trotts att du inte var där. Sedan om man aldrig har kört sönder en borr så har man inte förmodligen inte heller borrat så mycket. De kanske är det som är fallet med dig.  Det händer att borrar hugger och går sönder, speciellt när man borrar genom metall med en handhållen maskin. Borren var en 5 eller 6 mm och jag förborrade med 1,5 mm tror jag. Om man borrar med så små dimensioner som 5-6 mm så kan man ha rätt hög hastighet så de var knappast felet. Det fina dock med den billiga borrlådan är dock att de är bara att ta en ny borr och fortsätta.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1
  • Bullseye 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Soengsang:

Har en Makita(från Swedol) på båten, eldrivna fettsprutor är ett måste efter man börjat använda dem.......

Batteridrivna är ännu bekvämare. 😎

• Skål 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ha ha ha du är lustig du. Jag skrev ju att borren inte var av bästa kvalitet eftersom det böjde sig så där men du ville på stå att det var handhavande fel trotts att du inte var där. Sedan om man aldrig har kört sönder en borr så har man inte förmodligen inte heller borrat så mycket. De kanske är det som är fallet med dig.  Det händer att borrar hugger och går sönder, speciellt när man borrar genom metall med en handhållen maskin. Borren var en 5 eller 6 mm och jag förborrade med 1,5 mm tror jag. Om man borrar med så små dimensioner som 5-6 mm så kan man ha rätt hög hastighet så de var knappast felet. Det fina dock med den billiga borrlådan är dock att de är bara att ta en ny borr och fortsätta.

Ett fel var det i alla fall, du använde en skit borr du ville väl få ett hål inte en krokig borr😉

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Surin P3:

Att slipa borrar är en konst som sparar mycket pengar. 

Fast det verkar finnas mer grundläggande saker som skulle göra större nytta. Att välja hastighet efter diameter och material är väldigt grundläggande. Sedan kan man ta itu med slipningen tycker jag.

19 timmar sedan, skrev Boa52:

högt varvtal risk att borren går varm helst om det är en billig borr.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

kolla min fot
7 timmar sedan, skrev Boa52:

Är detta en leksak eller en nymodig utombordare made in Thailand?

img_2_1726234446496.jpg

• Haha 1
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kolla min fot:

Är detta en leksak eller en nymodig utombordare made in Thailand?

img_2_1726234446496.jpg

Ha ha denna där ska man nog full fart på om nåt ska förflytta sej. Vad händer när

det blir batteritorsk

Dela på andra sajter

Kenneth4618
57 minuter sedan, skrev Boa52:

Ha ha denna där ska man nog full fart på om nåt ska förflytta sej. Vad händer när

det blir batteritorsk

Då byter man batteri 

• Ge karma 1
  • Bullseye 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...