Wangthong Inlagd December 17, 2023 Dela Inlagd December 17, 2023 (ändrad) 3 timmar sedan, skrev Mankan: Ja så långt är jag med att man vill bygga taket först men jag tänkte mer på att de murar väggarna innan de gjuter golvet. Jag tänkte väl innan att man gör en platta som sedan väggarna får vila på. Förmodligen blir det billigare att gjuta en syll runt som bär väggarna eftersom man då inte behöver göra golvplattan lika tjockt då den inte behöver bära väggarna. Dom har ju även gjutit syll där jag inte ska ha någon vägg men då är det väl framtidssäkrat ifall man vill ha det senare. PS Nya bud nu säger man att man ska gjuta golvet i morgon innan väggarna. Det där ser ju bra ut. Misstag som jag sett andra göra är att golvet slutar för tidigt så att vatten kan rinna in under huset. Grannen (thai) fick att cementgolvet inne blev som en grop några decimeter djup. Han var notoriskt snål så jag blev inte förvånad om han sparat både på armering och cement. Nu verkar du ha fyllt upp och byggt högre än marken runt ikring. Då får man förmodligen en förvarning om man ser att vattnet rinner in under sulan. Vi gjorde också det. sedan har vi plattan som sticker ut en bra bit också. Ändrades December 17, 2023 av Wangthong 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mankan Inlagd Februari 10 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Februari 10 Nu har vi kommit hem och hunnit jobba en vecka. Bygget drog ut på tiden så jag han inte med att ficka el eller någon inredning. Eventuellt innertak, el samt hyllor och arbetsbänk får jag fixa nästa gång. Vi fick i alla fall målat invändigt och utvändigt har dock inte så mycket bilder. Det blev virkesställ på baksidan också. 19 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 10 Dela Inlagd Februari 10 termit-magnet. 3 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Mankan Inlagd Augusti 27 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Augusti 27 Lite bänk och hylla bygge. Köpte ett gäng metall rör och några plywood skivor. Hade velat haft en bättre bänkskiva men tyvärr finns inte så många alternativ på de lokala byggmarknaden så det fick bli 12 mm formplyfa vilket annars duger bra som hyllplan. Började med att kapa upp längder till arbetsbänken. Dagen efter blev det att ta fram svetsen. Hade tänk nöja mig med bänken denna korta resa jag lejde in en svetsare för 500 THB dag 3 för att göra hylla så kunde jag agera boss istället. Färdigt resultat. 25 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 8 Trådstartare Dela Inlagd September 8 Jag vart lite sugen på att köpa en sån där mig svets utan gas. Jag får för mig att det är betydligt enklare att använda till de här relativt tunna metallrören än pinne. Om man söker på Lazada finns mängder av maskiner i olika prisklasser. Är det någon som har köpt en som ni är nöjda med? @Surin P3? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biran Inlagd September 8 Dela Inlagd September 8 41 minuter sedan, skrev Mankan: Jag vart lite sugen på att köpa en sån där mig svets utan gas. Jag får för mig att det är betydligt enklare att använda till de här relativt tunna metallrören än pinne. Om man söker på Lazada finns mängder av maskiner i olika prisklasser. Är det någon som har köpt en som ni är nöjda med? @Surin P3? Jag pratade med en kompis som har mig-svets med flussmedel i tråden. Han var mycket nöjd med den lösningen. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 9 Dela Inlagd September 9 14 timmar sedan, skrev Mankan: Jag vart lite sugen på att köpa en sån där mig svets utan gas. Jag får för mig att det är betydligt enklare att använda till de här relativt tunna metallrören än pinne. Om man söker på Lazada finns mängder av maskiner i olika prisklasser. Är det någon som har köpt en som ni är nöjda med? @Surin P3? Finns massor på Lazada. Jag har ett par sånna i olika prisklasser. Den lilla är helt ok för tunnare galvat material... Fluxtråd eftersom det inte går att svetsa galvat utan fluxtråd. Pris för den lilla var ca 5000 har jag för mig. Finns hur mycket som helst på Lazada, så jag har inga speciella rekommendationer. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 On 2023-12-03 at 13:19, skrev Surin P3: Jag har provat båda varianterna och det var stora problem med att skruva i "dalen". Läckage precis överallt efter kort tid. Det har nog mest att göra med kombinationen regn i massor (dalen fylls med vatten) och att gummiringarna torkar sönder. Min takrekommendation är allra, allra minst 0.4mm (det håller precis för mig att gå försiktigt på), galvat och bra skruvar samt skruva i "toppen" istället för dalen. För gummit kommer garanterat försvinna så småningom och vid riktigt skyfall är skruv i dalen (hehe) en sämre ide, tycker jag. Distanser kan man ju montera under topparna för att få lite mothåll. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 50 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Distanser kan man ju montera under topparna för att få lite mothåll. Ett dj-la jobb att montera distanser under varje topp och inte så lätt, hur tänker du ibland Skruva man i toppen använd en skruvdragare som fixar det annars lej bort jobbet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 35 minuter sedan, skrev Boa52: Ett dj-la jobb att montera distanser under varje topp och inte så lätt, hur tänker du ibland Skruva man i toppen använd en skruvdragare som fixar det annars lej bort jobbet Vad som är ett värre bekymmer är i Sverige när man måste upp på taket för att skotta snö. Då vill man inte ha skruv i toppen. Jag kör i toppen i Thailand och i botten i Sverige. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 7 minuter sedan, skrev Wangthong: Vad som är ett värre bekymmer är i Sverige när man måste upp på taket för att skotta snö. Då vill man inte ha skruv i toppen. Jag kör i toppen i Thailand och i botten i Sverige. Helt ok men försöker lämna 1 dm så jag kan gå på taket Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 10 Dela Inlagd September 10 3 timmar sedan, skrev Boa52: Ett dj-la jobb att montera distanser under varje topp och inte så lätt, hur tänker du ibland Skruva man i toppen använd en skruvdragare som fixar det annars lej bort jobbet Kan knappast vara någon större konst att ordna till med några profiler. Kan ju kanske kännas som någonting hopplöst om man är osedvanligt korkad, men för vanliga människor så är det inget bekymmer. om man skruvar i botten eller toppen så bör man använda en skruvdragare. Behöver du mer hjälp så kan du fortsätta ställa frågor. 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 15 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige: Distanser kan man ju montera under topparna för att få lite mothåll. Det behövs inte några distanser. Takskruvarna är väldigt bra och på gränsen till ingenjörskonst. Borrhuvud och två olika gängor samt inbyggd fräsdel. Borrning, nedre gängan går ner i takstolen, fräsen gör takhålet lite finare, övre gängan lyfter taket samtidigt som nedre gängan drar åt. Allt med en skruvning. Ett mirakel egentligen för att vara Thailand. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 3 timmar sedan, skrev Surin P3: Det behövs inte några distanser. Takskruvarna är väldigt bra och på gränsen till ingenjörskonst. Borrhuvud och två olika gängor samt inbyggd fräsdel. Borrning, nedre gängan går ner i takstolen, fräsen gör takhålet lite finare, övre gängan lyfter taket samtidigt som nedre gängan drar åt. Allt med en skruvning. Ett mirakel egentligen för att vara Thailand. ja, då funkar det ju bra så länge man inte kör med vanliga skruvar. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 4 timmar sedan, skrev Surin P3: Det behövs inte några distanser. Takskruvarna är väldigt bra och på gränsen till ingenjörskonst. Borrhuvud och två olika gängor samt inbyggd fräsdel. Borrning, nedre gängan går ner i takstolen, fräsen gör takhålet lite finare, övre gängan lyfter taket samtidigt som nedre gängan drar åt. Allt med en skruvning. Ett mirakel egentligen för att vara Thailand. Det låter som samma som vi använder i Sverige. Jag har aldrig egentligen tänkt på hur många funktioner de har. Borrning och lyft har jag uppmärksammat när jag dragit i dom. Tänkte ej på hur de fäste taket nu när grannen byggde hus bakom vår tomt. Undra om de inte svetsade! I Sverige har borren lite svårt att hålla skärpan efter att ha gått igenom takplåten. En svensk skruv skulle aldrig klara först takplåt och sedan plåten i takstolarna. Annars hade de borrmaskiner, sladdar kors och tvärs över hela bygget. Två borrmaskiner och två svetsar kan verkligen bilda spindelnät med elsladdar. Erbjöd dom låna min skruvdragare men de tackade nej. Thailändarna, har lärt sig en del på de drygt 30 år jag varit till och från i landet. Förut var det ingen skillnad om det var skruv eller spik. Hammaren användes för att slå in båda. Och nu klarar de dessa avancerade skruvar utan hammare. Det är sånt som kallas utveckling. Jag har t.o.m. sett en i byn som har en skruvdragare. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biran Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 1 timme sedan, skrev Wangthong: Det låter som samma som vi använder i Sverige. Jag har aldrig egentligen tänkt på hur många funktioner de har. Borrning och lyft har jag uppmärksammat när jag dragit i dom. Tänkte ej på hur de fäste taket nu när grannen byggde hus bakom vår tomt. Undra om de inte svetsade! I Sverige har borren lite svårt att hålla skärpan efter att ha gått igenom takplåten. En svensk skruv skulle aldrig klara först takplåt och sedan plåten i takstolarna. Annars hade de borrmaskiner, sladdar kors och tvärs över hela bygget. Två borrmaskiner och två svetsar kan verkligen bilda spindelnät med elsladdar. Erbjöd dom låna min skruvdragare men de tackade nej. Thailändarna, har lärt sig en del på de drygt 30 år jag varit till och från i landet. Förut var det ingen skillnad om det var skruv eller spik. Hammaren användes för att slå in båda. Och nu klarar de dessa avancerade skruvar utan hammare. Det är sånt som kallas utveckling. Jag har t.o.m. sett en i byn som har en skruvdragare. Angående svenska skruv finns det skruv som både borrar genom plåt och riktiga stålbalkar. Man får vad man betalar för. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 2 timmar sedan, skrev Wangthong: Det låter som samma som vi använder i Sverige. Jag har aldrig egentligen tänkt på hur många funktioner de har. Borrning och lyft har jag uppmärksammat när jag dragit i dom. Tänkte ej på hur de fäste taket nu när grannen byggde hus bakom vår tomt. Undra om de inte svetsade! I Sverige har borren lite svårt att hålla skärpan efter att ha gått igenom takplåten. En svensk skruv skulle aldrig klara först takplåt och sedan plåten i takstolarna. Annars hade de borrmaskiner, sladdar kors och tvärs över hela bygget. Två borrmaskiner och två svetsar kan verkligen bilda spindelnät med elsladdar. Erbjöd dom låna min skruvdragare men de tackade nej. Thailändarna, har lärt sig en del på de drygt 30 år jag varit till och från i landet. Förut var det ingen skillnad om det var skruv eller spik. Hammaren användes för att slå in båda. Och nu klarar de dessa avancerade skruvar utan hammare. Det är sånt som kallas utveckling. Jag har t.o.m. sett en i byn som har en skruvdragare. Sverige har bättre skruv och borrar än Thai. dom man köper i thai är från kina skit stål ta en 8 mm franskskruv i thai den drar du av lätt Sen köper du billiga borrar på biltema så ok men dom ska du bara borra i trä och inte många ggr Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 1 timme sedan, skrev Boa52: Sverige har bättre skruv och borrar än Thai. dom man köper i thai är från kina skit stål ta en 8 mm franskskruv i thai den drar du av lätt Sen köper du billiga borrar på biltema så ok men dom ska du bara borra i trä och inte många ggr Du vet igen inte vad du pratar om. Jag köper precis lika bra borrar i Thailand som i Sverige eller USA. Så du får vad du betalar för. Total har ok borrar för rätt pris. DeWalt finns och är bra. Eller om du vill så kan du betala lika mycket för en borr som ett helt kit och få riktig kvalitet. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 3 timmar sedan, skrev Boa52: Sverige har bättre skruv och borrar än Thai. dom man köper i thai är från kina skit stål ta en 8 mm franskskruv i thai den drar du av lätt Sen köper du billiga borrar på biltema så ok men dom ska du bara borra i trä och inte många ggr En stor del av den skruv du köper i Sverige kommer från Kina, och för din information så tillverkar Kina produkter av varierande kvalitet. Som mycket annat är det priset som avgör. Sen trodde jag du visste att träborr används för trä? Och i Thailand kan du köpa produkter av precis samma kvalitet som i Europa, verktyg etc. Allt hänger på vad du vill betala. 4 5 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 2 timmar sedan, skrev Surin P3: Du vet igen inte vad du pratar om. Jag köper precis lika bra borrar i Thailand som i Sverige eller USA. Så du får vad du betalar för. Total har ok borrar för rätt pris. DeWalt finns och är bra. Eller om du vill så kan du betala lika mycket för en borr som ett helt kit och få riktig kvalitet. Bosch,Makita verktyg finns i Thai, dyra för hemma bruk. Devalt är samma fabrik som Black o Decker bara lite bättre Sen när det gäller stål i te.x borrar har inte kina eller Usa samma hållbarhet som svenskt stål som jag skrev vist kan du köpa bra borrar var du vill ivärlden men dom är inte Thai eller kines som dom flesta sakerna är i Thai. Sen är det ju frågan vad ska du använda verktyget till, några ggr hemma eller dagligen Sålde verktyg i ca 20 år så har en liten aning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 11 Trådstartare Dela Inlagd September 11 Ja självklart finns borrar av olika kvalitet i Thailand precis som i Sverige. Jag kan väl konstatera att den här billiga lådan från Lazada inte var av bästa kvalitet. Jag hade för borrat med en mindre borr och skulle borra upp lite större när borren högg fast. Ett borr med rätt härdning borde väl snarare gå av än snurra upp sig. 🤣 5 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 10 minuter sedan, skrev Mankan: Ja självklart finns borrar av olika kvalitet i Thailand precis som i Sverige. Jag kan väl konstatera att den här billiga lådan från Lazada inte var av bästa kvalitet. Jag hade för borrat med en mindre borr och skulle borra upp lite större när borren högg fast. Ett borr med rätt härdning borde väl snarare gå av än snurra upp sig. 🤣 Utan att va dum så är det nog lite handhavandefel av borrmaskin och borr när det blir så Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 11 Trådstartare Dela Inlagd September 11 21 minuter sedan, skrev Boa52: Utan att va dum så är det nog lite handhavandefel av borrmaskin och borr när det blir så Jag tvivlar på att du kan skiva många inlägg utan att vara dum. Vad har jag gjort för fel menare du? Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd September 11 Trådstartare Dela Inlagd September 11 46 minuter sedan, skrev Boa52: Sålde verktyg i ca 20 år så har en liten aning Ja en väldigt liten aning har du. 4 Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd September 11 Dela Inlagd September 11 52 minuter sedan, skrev Boa52: Sålde verktyg i ca 20 år så har en liten aning 5 minuter sedan, skrev Mankan: Ja en väldigt liten aning har du. var nog mest synvinklar @Boa52 krängde enis 2 2 "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu