Detta inlägg gillas... ofan Inlagd Juni 24 Trådstartare Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Juni 24 (ändrad) Kan ju uppdatera här eftersom det var lite frågetecken om hurvida det gick att ansöka om uppehållstillstånd för besök när man redan befann sig i Sverige. Min flickvän hade 3 månader visum som går ut i slutet på Juli. Efter vi anlände i Sverige tilsammans så ansökter vi online om uppehållstillstånd för besök i 6 månader. Gick igenom ansökningen noggrant och bifogade alla relevanta dokument. I slutet på ansökan så fick man en tid för att besöka migrationsverket för att visa pass och lämna fingeravtryck. Innan man hade varit hos migrationsverket så började dom inte ens behandla ansökan stod det. Vi fick tid på migrationsverket i mitten av Juni, väl på plats där så tog det inte mer än 5 minuter, men killen bakom disken sa att vi antagligen bara skulle få beviljat 3 månader uppehållstillstånd för besök, då hennes visum redan var 3 månader (altså 6 månader totalt) men han var tydlig med att det var vad han trodde och det slutgiltiga beslutet kommer från handläggare på migrationsverket. Han sa också att iom att vi nu lämnat in en ansökan om uppehållstillstånd för besök så får hon stanna i Sverige tills beslut kommer (oavsett om det är positivt eller negativt) Så även om tiden för hennes visum går ut så har hon tillåtelse att få "overstay" pga av det finns en ansökan på migrationsverket. Det har gått några veckor nu och har fortfarande inte hört något från migrationsverket. Jag uppdaterar när vi hört något 🙂 Ändrades Juni 24 av ofan 10 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd Augusti 18 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 18 Update: jag fick den 9 augusti en notis från migrationsverket att dom hade skickat ett brev eller email med instruktioner för dom behövde kompletterande uppgifter från mig. Har ännu inte fått varken brev eller epost 9 dagar senare. Skickade ett mail till dom förklarade läget, fick autosvar att det tar ungefär en vecka för dom att svara. Myndigheter är underbara 😉 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Augusti 18 Dela Inlagd Augusti 18 1 timme sedan, skrev ofan: Update: jag fick den 9 augusti en notis från migrationsverket att dom hade skickat ett brev eller email med instruktioner för dom behövde kompletterande uppgifter från mig. Har ännu inte fått varken brev eller epost 9 dagar senare. Skickade ett mail till dom förklarade läget, fick autosvar att det tar ungefär en vecka för dom att svara. Myndigheter är underbara 😉 Kolla skräpposten. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd Augusti 19 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 19 Update: Fick oväntat snabbt svar på min fråga via email. Handläggaren meddelade att dom skickat ett fysiskt brev och att hon skulle skicka ett till ifall det första kommit bort i hanteringen. Kanske lite onödig information, men har jag lovat uppdatera så gör jag det.. alltid kan det hjälpa någon i framtiden 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 19 Dela Inlagd Augusti 19 Inte alls onödigt, alltid trevligt att få en uppdatering. Även om det kanske inte hjälper mig så slipper jag ligga sömnlös och fundera hur det gick. 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd September 12 Trådstartare Dela Inlagd September 12 Update: Fick igår en notis från Migrationsverket att dom hade avslagit våran ansökan. Det stod inte mer än så i mailet, utan dom hänvisade till brevet som vi borde få vilken dag som helst. Jag skall inte här raljera för mycket för jag behöver ju se vad deras motiv till avslaget var, men just nu tänker jag iaf vad i helvete har dom inte accepterat för? I Sverige har vi så jävla mycket skräpfolk som ljugit sig hit på alla möjliga vis, när man som hederlig Svensk ansöker om uppehållstillstånd för besök (som inte är nåt annat än besök) till sin Tjej och fixat allt med försäkringar, ombokningsbara flygbiljetter etc och som varit här flera år i rad tidigare på visum och alltid skött sig med tider så undrar man ju vad fan som är problemet? Jag hade ju absolut kunnat ljuga friskt i ansökan men jag höll allt på en 100% ärlig nivå, det verkar inte ha lönat sig överhuvudtaget.. vilket jävla skitsystem. Jaja, nu eftersom dom e så jävla långsamma med att behandla ansökningar så har vi iaf fått ca 2månader extra tillsammans utöver visumet på 3 månader, så helt bortkastat var det ju inte. Tack och lov så kommer inte detta bli något problem framöver då jag packar min skit 2026 och lämnar de här sjunkande jävla skitskeppet Sverige. 😛 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 12 Dela Inlagd September 12 Varför inte lämna det sjunkande skitskeppet direkt? Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd September 12 Trådstartare Dela Inlagd September 12 Precis nyss, skrev uptoyou: Varför inte lämna det sjunkande skitskeppet direkt? Tidigast 2026 kan jag slingra mig ur min anställning där jag "sitter fast" i ett aktieägaravtal som om jag skulle gå tidigare betyder en rejäl ekonomisk förlust. Och om jag skall vara ärlig så behöver jag nog ungefär 1-1,5år från nu för att på riktigt ha ordnat upp allt med försäljning boende, lösöre etc och fixa allt småskit som det kommer innebära. Detta har varit en långsiktig plan. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd September 18 Trådstartare Dela Inlagd September 18 Alright, nu kom beslutet i pappersform för några dagar sen. Tydligen så tycker migrationsverket att dom är väl lämpade att anse hur mycket tid som är rimligt för 2 människor att spendera tillsammans. Jag fattar att dom har regler och paragrafer att ta hänsyn till, men att dom ens har mage i sitt utlåtande att nämna detta som en anledning till deras avslag är ju ganska sjukt. Man undrar ju om dom resonerar på samma sätt i sina egna relationer. Men skitsamma, så här tolkar jag nu beslutet och dess konsekvenser: 11/9 kom beslutet Vi har 3 veckor på oss att överklaga, om vi inte gör detta så kommer beslutet få laga kraft om 5 veckor. Efter det så har hon en tidsfrist på 4 veckor att lämna landet, så i praktiken så från den 11/9 så är det 9 veckor kvar totalt. Alltså ungefär 13/11 som är 9 veckor efter beslutet måste hon senast lämna landet. Med detta i åtanke, så hade dom lika gärna kunnat beviljat 3 månader uppehållstillstånd för besök, då totalt sett med handläggning och allt så kommer hon ha varit här i 6 månader och 2 veckor... Det framkom att vid hemresa får hon inte mellanlanda i ett annat Schengenland, detta var något nytt som komplicerar det en del.. Jag ställde en följdfråga på detta med information om att vi redan har en omboknings bar biljett (som var ett krav i ansökan om uppehållstillstånd för besök) med Finnair som mellanlandar i Helsingfors. Svaret jag då fick var helt enkelt att hon inte fick mellanlanda i ett annat Schengenland om hon inte hade tillstånd/visum att göra det ingen mer förklaring/information. Om någon av er har koll, menar dom samma sak med tillstånd/visum eller går det att få tillstånd på något sätt? Jag skall naturligtvis ställa dessa följdfrågor till migrationsverket också, men korrespondensen är slö via mail och jag skulle vilja uppdatera mig med så mycket information som möjligt. Tack för visat intresse! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lasseiudon Inlagd September 18 Dela Inlagd September 18 1 timme sedan, skrev ofan: Alright, nu kom beslutet i pappersform för några dagar sen. Tydligen så tycker migrationsverket att dom är väl lämpade att anse hur mycket tid som är rimligt för 2 människor att spendera tillsammans. Jag fattar att dom har regler och paragrafer att ta hänsyn till, men att dom ens har mage i sitt utlåtande att nämna detta som en anledning till deras avslag är ju ganska sjukt. Man undrar ju om dom resonerar på samma sätt i sina egna relationer. Men skitsamma, så här tolkar jag nu beslutet och dess konsekvenser: 11/9 kom beslutet Vi har 3 veckor på oss att överklaga, om vi inte gör detta så kommer beslutet få laga kraft om 5 veckor. Efter det så har hon en tidsfrist på 4 veckor att lämna landet, så i praktiken så från den 11/9 så är det 9 veckor kvar totalt. Alltså ungefär 13/11 som är 9 veckor efter beslutet måste hon senast lämna landet. Med detta i åtanke, så hade dom lika gärna kunnat beviljat 3 månader uppehållstillstånd för besök, då totalt sett med handläggning och allt så kommer hon ha varit här i 6 månader och 2 veckor... Det framkom att vid hemresa får hon inte mellanlanda i ett annat Schengenland, detta var något nytt som komplicerar det en del.. Jag ställde en följdfråga på detta med information om att vi redan har en omboknings bar biljett (som var ett krav i ansökan om uppehållstillstånd för besök) med Finnair som mellanlandar i Helsingfors. Svaret jag då fick var helt enkelt att hon inte fick mellanlanda i ett annat Schengenland om hon inte hade tillstånd/visum att göra det ingen mer förklaring/information. Om någon av er har koll, menar dom samma sak med tillstånd/visum eller går det att få tillstånd på något sätt? Jag skall naturligtvis ställa dessa följdfrågor till migrationsverket också, men korrespondensen är slö via mail och jag skulle vilja uppdatera mig med så mycket information som möjligt. Tack för visat intresse! 🙂 Det där med att inte mellanlanda i annat Schengenland verkar lite underligt och vem skall kolla det? Svensk passpolis när hon åker ut för i Helsingfors visar man inget pass om man har transfer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mickey1969 Inlagd September 18 Dela Inlagd September 18 5 timmar sedan, skrev lasseiudon: Det där med att inte mellanlanda i annat Schengenland verkar lite underligt och vem skall kolla det? Svensk passpolis när hon åker ut för i Helsingfors visar man inget pass om man har transfer! Har råkat ut för en liknande händelse, mellanlandning i Schweiz med tjejen vars förlängning av uppehållstillståndet var under behandling. Alltså hennes uppehållstillstånd hade gått ut eftersom handläggningen tog sådan lång tid. Jag trodde ju att eftersom det var ett transit stopp så skulle det inte vara några problem. Men icke, blev tvärstopp i en passkontroll mellan gaterna och vidare in i ett förhörsrum. Dom frågade på och förklarade att hon inte fick vistas i något annat land än Sverige och Thailand eller något land som inte kräver visum av Thai. Dom släppte ut oss och sa att dom skulle informera Migrationsverket i Sverige om att hon vistats i Schweiz. Det blev väldigt tight att hinna med flighten vidare till Bangkok, men det gick. Hörde aldrig något mer i ärendet och hennes förlängning beviljades under tiden vi var i Thailand. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd September 19 Trådstartare Dela Inlagd September 19 15 timmar sedan, skrev Mickey1969: Har råkat ut för en liknande händelse, mellanlandning i Schweiz med tjejen vars förlängning av uppehållstillståndet var under behandling. Alltså hennes uppehållstillstånd hade gått ut eftersom handläggningen tog sådan lång tid. Jag trodde ju att eftersom det var ett transit stopp så skulle det inte vara några problem. Men icke, blev tvärstopp i en passkontroll mellan gaterna och vidare in i ett förhörsrum. Dom frågade på och förklarade att hon inte fick vistas i något annat land än Sverige och Thailand eller något land som inte kräver visum av Thai. Dom släppte ut oss och sa att dom skulle informera Migrationsverket i Sverige om att hon vistats i Schweiz. Det blev väldigt tight att hinna med flighten vidare till Bangkok, men det gick. Hörde aldrig något mer i ärendet och hennes förlängning beviljades under tiden vi var i Thailand. Intressant, Det är just såna här problem vi vill försöka undvika. Jag har ställt vidare frågor till migrationsverket så får se om det kan bli nån lösning. Annars får vi väl helt enkelt flytta hennes biljett med Finnair till nästa år och boka en ny med Thai airways som flyger direkt från Sthlm. Fan va dom ska krångla till det 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ofan Inlagd November 14 Trådstartare Dela Inlagd November 14 Ok, för att slippa trubbel så bokade vi en ny biljett med Thai airways, hon flög hem i Söndags utan problem. Det behövdes heller inte längre något utresebevis (trots att det stod i beslutet) då migrationsverket och gränspolisen numera synkade sina databaser så dom kan se att hon inte hade overstay. Överlag så har kontakten med migrationsverket varit ok men man kan ändå förundras över hur deras beslutsfattning fungerar, det känns som om dom gör det otroligt svårt för folk med goda intentioner och som gör allt rätt och riktigt samtidigt som dom premierar solklara lyckosökare och folk som uppenbart ljuger. Dom hade till exempel kunnat bevilja 3månader uppehållstillstånd för besök och allt hade varit frid och fröjd, hon hade åkt hem några veckor tidigare än hon nu gjorde och vi hade sluppit betala en ny flygbiljett. Anledningen till avslag var att dom ansåg att träffa sin flickvän 3 månader var tillräckligt.. bara det är ju en riktigt jävla dålig anledning.. undra om dom hade varit nöjda med att träffa sin egen partner 3 månader/år 😛 Jaja skitsamma, nästa år söker vi uppehållstillstånd för besök från Thailand istället.. det bör ju fungera smidigare hoppas jag. 6 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu